תוכניות עידוד קריאת הספרים הגדולות בישראל - ספריית פיג'מה ומקבילתה בשפה הערבית "מכתבת אלפאנוס" (ספריית העששית) - קיבלו השבוע פרס בינלאומי יוקרתי לחדשנות ולקידום אוריינות בקרב ילדים צעירים מטעם ספריית הקונגרס האמריקאי, הספרייה הלאומית של ארה"ב.

ספריית הקונגרס מכירה מדי שנה ב־15 ארגונים ברחבי העולם, המקדמים אוריינות ושיטות לימוד בקריאה בדרכים ייחודיות, ומעניקה להם פרס עבור פעילותם. בשנים קודמות זכתה הסדרה המפורסמת "רחוב סומסום" בפרס היוקרתי.

מטרת התוכניות היא לעודד קריאה בקרב ילדי גנים וכיתות א'־ב', כולל באזורי פריפריה, ולעורר בהם את אהבת הקריאה. הילדים מקבלים תחילה את הספרים בבית הספר, בגן או במעון, ואלה מוצגים בדרכים מגוונות על ידי אנשי החינוך - ואז כל ילד מקבל עותק אישי לביתו, לקריאה משותפת בחיק המשפחה.

שר החינוך יואב גלנט בירך על הבחירה ואמר: ״קריאה היא אבן יסוד חשובה ברכישת השכלה ודעת בכל גיל. ספר טוב הוא במידה רבה שער לעולמות חדשים ולאופקים חדשים".

גלינה פרומן, מנכ"לית קרן גרינספון ישראל, שמפעילה את ספריית פיג'מה בישראל, הוסיפה כי "חשיפה לספרים מגיל צעיר, ובמיוחד קריאה משותפת של הורים עם הילדים, משפיעות מאוד על התפתחות האינטליגנציה הרגשית, היצירתיות וההצלחה בלימודים".