מאז תחילת שנות ה-2000, ז'אנר סרטי גיבורי העל הפך להיות הרווחי ביותר בעולם הקולנוע. עוד ועוד דמויות מציפות את המסך, כאשר לכל אחד סיפור ייחודי לה, אשר מביא לקדמת הבא את האפיונים השונים שלה. בדרך כלל, בקולנוע לא מביאים לידי ביטוי את הדת או הלאום של כל אחת ואחת מהדמויות, ולעיתים אפילו לא מציינים את המידע, כמו במקרה של הדמות הראשית בסדרה "Moon-Knight" של מארוול, אשר לא הביאו למסך את דתו היהודית של הגיבור, למרות שבקומיקס מדובר בחלק בלתי נפרד מאישיותו.

לעומת הקולנוע, עלילות הקומיקס מציגות במשך עשורים היסטוריה מגוונת של דמויות. לכן, לכבוד סיומו של חג הפסח, החלטתי להציג מספר דמויות יהודיות מעלילות מארוול ו-DC. חלקן מוכרות יותר, חלקן פחות, אך לכולן המוצא היהודי היה חלק בלתי נפרד מההתפתחות הדמות.

חברת MARVEL 

כשמדברים על יהדות במארוול, אי אפשר שלא להתחיל במגנטו (אריק לנשר). היריב המרכזי, ולעיתים השותף, של ה-X מן, הוא לא רק יהודי, הוא ניצול שואה שראה את משפחתו נספית ונשאר בודד בעולם. זהותו היהודית והעובדה ששרד את שואת עמו, הובילו אותו למסקנה שהמין האנושי מסוכן וירצה בבוא הזמן להשמיד את כלל המוטנטים. לאורך עשרות שנים ניסה מגנטו להוביל את המוטנטים במלחמה נגד האנושות, אך פעם אחר פעם נבלם על ידי חברו הטוב ומנהיג ה-X מן – פרופסור צ'ארלס אקסבייר, שאליו עוד נשוב בהמשך.

מגנטו (צילום: איור מאת: J. Scott Campbell,2018 Marvel Characters)
מגנטו (צילום: איור מאת: J. Scott Campbell,2018 Marvel Characters)

כמובן שכמו אביהם מגנטו, גם דמויותיהן של "מכשפת השני" (וונדה מקסימוף) ו"קוויקסילבר" (פיטר מקסימוף) הן יהודיות. בעבר הן אף הוצגו בצורה סטריאוטפית למדי של יהודים ממוצא רומני ומזרח אירופי, אך בעקבות שלל ביקורות, נמנעים הכותבים בעשורים האחרונים מלהתייחס למוצאן היהודי של הדמויות.

נישאר עם ה-X מן, שכן הם הייצוג הבולט ביותר של היהדות בעולם הקומיקס של מארוול, עם אייסמן , או בעברית 'איש הקרח' (רוברט 'בובי' דרייק). דרייק היה אחד מחבריה המקוריים של קבוצת המוטנטים שהקים אקסבייר, ובמשך שנים נחשב לדמות פופולרית במיוחד. בניגוד למגנטו, אייסמן מגיע מבית מפוצל – אביו נוצרי קתולי אדוק, בעוד אמו יהודייה. בשנים האחרונות, דמותו של דרייק עברה התפתחות נוספת, כאשר הכותבים החליטו להוציא אותו מהארון כהומוסקסואל

איש הקרח - ICEMAN (צילום: איור מאת: Jee-Hyung Lee,1939–2022 Marvel Characters)
איש הקרח - ICEMAN (צילום: איור מאת: Jee-Hyung Lee,1939–2022 Marvel Characters)

הכותבים לא התעלמו מהעובדה שהדמות מוכרת כבר למעלה מ-50 שנה, והתייחסו לנושא בעלילה, כאשר דרייק הצהיר שהוא מעולם לא סיפר על נטייתו המינית, מכיוון שלא רצה שיסתכלו עליו כנציג של מיעוט נוסף והעדיף להשקיע את זמנו בצוות הגיבורים, במקום לחפש הרפתקאות רומנטיות.

הבטחתי שנחזור לפרופסור אקסבייר והנה אני מקיים. למי שלא מאורע בעלילות הקומיקס (רובנו, יש להודות), אקסבייר העביר זמן מה כאן אצלנו בישראל. בזמן זה הוא התוודע למגנטו, שהפך לחברו-יריבו, אך גם לגבריאל הולר, ניצולת שואה שרק כוחותיו של אקסבייר הצליחו לייצב את מצבה הנפשי והמנטלי.

בסופו של דבר, הולר ואקסבייר הפכו לזוג לזמן קצר. מה שאקסבייר לא ידע, שחברתו לשעבר נכנסה ממנו להיריון וילדה את דייוויד צ'ארלס הולר. בשלב מסוים בחייהם, דוד ואמו עזבו את ישראל ונסעו להתגורר בפריז, שם גילה דוד את כוחותיו תחת התקפת טרור. הטראומה גרמה למוחו להתפצל לשלל  וכל אישיות שלטה בתחום אחר שבכוחותיו המוטאנטים – שינוי מציאות, שינוי צורה, תעופה, טלפתיה, טלקנסיס ומעבר בין ממדים.

Legion, מתוך Marvel (צילום: 2018 Marvel Characters)
Legion, מתוך Marvel (צילום: 2018 Marvel Characters)

חברת DC

בניגוד למארוול, שבה פחות או יותר הדמויות היהודיות הבולטות מרוכזות לתוך עולם המוטנטים של ה-X מן, בחברה המתחרה מרבית הדמויות היהודיות פועלות ללא חיבור זו לזו. 

הראשונה, ואולי המוכרת ביותר בעיקר האדפטציה הקולנועית, היא הארלי קווין.  במקור, יוצר הדמות פול דיני ביסס אותה על השחקנית היהודייה ארלין סורקין, שאף דיבבה את דמותה בסדרה המצוירת בה הופיעה הדמות לראשונה. סורקין העידה כי נתנה לקווין את המבטא של ברוקלין, בשילוב הטון של שפת היידיש, מה שהוביל את דיני לאמץ את הנושא ולהפוך את קווין עצמה ליהודיה כמו האישה עליה היא מבוססת.

הארלי קווין (צילום: Art by Bruno Redondo. © DC Comics)
הארלי קווין (צילום: Art by Bruno Redondo. © DC Comics)

נבלית נוספת שמחזיקה בזהות יהודית היא ניסה אל-גול, בתו של ראס אל גול. ניסה, שנולדה במאה ה-18, הפכה ליד ימינו של אביה בהנהגת "ליגת המתנקשים", וכמו אביה, שרדה במשך מאות שנים בזכות היכולות של "בורות לזרוס", ששמרו על נעוריה. במאה ה-20, ניסה, נצר לשושלת יהודית מצד אמה, נשלחה למחנות הריכוז של הנאצים, שם היא ומשפחתה עברו עינויים. בשלב מסויים, כדי להציל את משפחתה היא ביקשה את עזרתו של אביה ראס, אך בעקבות סכסוך העבר ביניהם (שגרם לה לעזוב את ליגת המתנקשים ואותו) הוא סרב. עשורים אחר כך, בעקבות מותו של אחד מצאצאיה, היא אוזרת את האומץ לנקום בראס, ואף מצליחה, רק כדי לגלות שהוא רצה שהיא תעשה זאת, על מנת שתתפוס את מקומה לצד אחותה כמנהיגת הארגון.

ניסה אל גול (צילום: DC Comics,איור: Klaus Janson)
ניסה אל גול (צילום: DC Comics,איור: Klaus Janson)

לסיום, הדמות שאולי כל יהודי חייב (לדעתי) להכיר – ראגמן (רורי ריגן). מבין שלל דמויות הקומיקס היהודיות, מדובר בדמות שאולי הכי מדגישה את הפן היהודי בדמותה וסיפור המקור שלה אף מקשר אותה ל"גולם מפראג". חליפתו של ראגמן, העשויה משאריות בד, מכילה את נשמותיהם ויכולותיהם של הפושעים אותם עצר כל מי שלבש את חליפת התכריכים לפניו. החליפה עצמה מעניקה לו כוח על אנושי, יכולות מיסטיות, מהירות והיכולת לחוש שדים.

ראגמן (צילום: DC Comics,איור:  Jesús Saíza)
ראגמן (צילום: DC Comics,איור: Jesús Saíza)

בסדרת הטלוויזיה "החץ", בה הופיעה הדמות בעונה החמישית, לקחו את נושא היהדות צעד אחד קדימה וקבעו כי התכריכים עברו במשפחתו של רורי מאב לבן במשך אלפי שנים, עוד מתקופת התנ"ך (ואם לדייק – מהתקופה עליה כתבו בספר "דברים").