אסטריד לינדגרן מעולם לא ביקשה לגונן או להטיף מוסר לילדות ולילדים שקראו את ספריה. היא הבינה את השאיפות הכמוסות שלהם לעצמאות, לבגרות ולאמת, ומתוך הבנה עמוקה לנפשם לא חסכה מהם דבר. היא ידעה לזהות מה מצחיק ומה מסקרן אותם, הבינה את החלומות שלהם ופנתה אליהם כאל שווים. בילבי סמל החופש, מדיקן מלאת שמחת החיים, אמיל וקרלסון השובבים, בוסה הבודד מ"מיו מיו שלי" והאחים לב ארי, שסיפוריהם מפגישים את הקוראים עם נושאים כמו בדידות ומוות. "ילדי אי העורבים" (1964) רואה עכשיו אור לראשונה בעברית ומיועד לנוער.

אי העורבים הוא אחד ממאות איים קטנים בים הבלטי ויש בו כל מה שאין בשטוקהולם הגדולה: יערות לטייל בהם, יריעות של פרחים, סירות לשוט בהן, דגים ובעלי חיים למכביר. רק הילדים בו מעטים מאוד. כאשר ארבעת ילדי משפחת מלקרסון ואביהם מגיעים להתגורר בבית קיץ דולף על האי, הם מתקבלים בשמחה על ידי תושבי המקום הצעירים רבי־התושייה. אלו נרתמים להפוך את האי לבית של ממש עבורם, וכאן מתחיל סיפור נפלא. לינדגרן כמו לינדגרן מגישה עלילה יוצאת דופן, מלאת מתיקות והומור לצד צער ומתח. שמחה גדולה שהספר הזה הצטרף למדף העברי.

"ילדי אי העורבים", אסטריד לינדגרן.

משוודית: רות שפירא. איורים: אילון ויקלנד. ידיעות ספרים – ספרי חמד. 88 שקלים

המלצתרבות

הגן הבוטני, מהאוצרות הגדולים של ירושלים, מציע לרגל שבועות סיור מודרך תחת השם "עולמה של החיטה - מחיטת הבר לחיטה תרבותית".

בסיור: התשובות לשאלה איך הפכה החיטה הפרועה לחיטה שאנו מכירים. אורך הסיור כ־40 דקות והוא מיועד לגילאי 6־12. כדאי להמשיך לטייל בגן המחולק לפי היבשות השונות ולהכיר את הצמחים הייחודיים להן.

4־5 ביוני, 10:00־16:00, בכל שעה עגולה. זלמן שניאור 1, ירושלים. 02-6794012/3. 40 שקלים למבוגר, 30 לילד