הסופר אברהם ב. יהושע, שהיה ידוע גם בשם העט א.ב. יהושע, נפטר היום (שלישי) בגיל 85. יהושע נאבק במחלת הסרטן והבוקר הלך לעולמו בבית החולים איכילוב. יהושע נחשב לאחד הסופרים החשובים והמשפיעים שקמו בישראל.

יהושע נולד ב-1936 בירושלים, למשפחה יוצאת סלוניקי. הוא למד בתיכון גימנסיה רחביה ושירת בצה"ל כלוחם בצנחנים, לפני שפנה ללימודי ספרות באוניברסיטה העברית.

א.ב. יהושע (צילום: רענן כהן)
א.ב. יהושע (צילום: רענן כהן)

כבר בשנות השישים המוקדמות החל לפעול בשדה הספרות, כשפרסם את "מות הזקן" - אוסף סיפורים קצרים. ב-1968 פרסם אוסף נוסף של סיפורים קצרים, אחד מהם עובד לסרט "שלושה ימים וילד" שביים אורי זוהר.

ב-1977 פרסם יהושע את הרומן הראשון שלו - "המאהב". בהמשך פרסם ספרים רבים שזכו להצלחה, בהם "מר מאני", "השיבה מהודו", "שליחותו של הממונה על משאבי אנוש" ועוד. בשנה האחרונה פרסם את הספר "המקדש השלישי". בנוסף פרסם יהושע לאורך השנים מחזות, ספרי ילדים וספרי עיון.

א.ב. יהושע (צילום: אסף קוטין)
א.ב. יהושע (צילום: אסף קוטין)

ב-1995 זכה יהושע בפרס ישראל לספרות. בנוסף זכה לאורך הקריירה בפרסים ועיטורים רבים נוספים, בהם פרס ביאליק, פרס אמ"ת, פרס דן דוד וכן תארי דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטאות תל אביב ובר אילן.

נוסף על פעילותו האמנותית, היה יהושע אחד הקולות הבולטים במחנה השמאל הישראלי. הוא היה חבר במועצה הציבורית של ארגון "בצלם" ובחלק ממערכות הבחירות הוצב באחד המקומות האחרונים ברשימת מרצ לכנסת. לקראת סוף מלחמת לבנון השנייה, השתתף במסיבת עיתונאים עם דויד גרוסמן ועמוס עוז בה קראו לממשלת ישראל להסכים להפסקת אש ולא להרחיב את הלחימה.

א.ב. יהושע (צילום: ראובן קסטרו)
א.ב. יהושע (צילום: ראובן קסטרו)

א.ב. יהושע (צילום: רענן כהן)
א.ב. יהושע (צילום: רענן כהן)