יפה מוטיל, מנהלת הקמפיין הראשון של בנימין נתניהו עם כניסתו לפוליטיקה בישראל, מעולם לא הייתה כוונה לכתוב על הימים ההם. בכל זאת, המסע המשותף שלה עם ראש הממשלה הנבחר היה קצר והתרחש בתחילת דרכו הפוליטית. אבל מפגש בניו יורק בשנת 2019 הוביל אותה להעלאת זיכרונותיה על הדף. בימים אלה יצא לאור ספרה החדש "ביבי ואני", שבו היא שופכת אור אחר על דמותו של ראש הממשלה לשעבר והמיועד, שמרכיב בימים אלה את ממשלתו החדשה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מוטיל נולדה במרוקו ועלתה ארצה כילדה. בשנת 88' הפכה למנהלת הקמפיין של נתניהו, שבדיוק חזר ארצה מכהונתו כשגריר ישראל באו"ם והתמודד בפריימריז של הליכוד לקראת הבחירות לכנסת ה־12. "רציתי ללמוד ממנו, אז התנדבתי לכמה חודשים", היא מספרת. "ידעתי שיש לי המון מה לקבל מהאיש הזה ושאם אהיה לצדו, אוכל להתפתח ולהתקדם איתו.

לא היה לי אז תואר, לא הייתה לי אנגלית, לא ניהלתי אף פעם קמפיין. לפני הפגישה הראשונה שלנו אפילו התאמנתי על איך אני אומרת לו כמה אני שווה, אבל אז הוא שאל אותי מה אני עושה ואמרתי: אמא לארבעה ילדים".

שאלת אותו פעם למה, למרות חוסר הניסיון, הוא בחר בך?
“אני חושבת שהוא ראה בי הרבה תמימות ויושרה. הוא ראה הגינות והתלהבות של אמונה בבן אדם. אני באמת חשבתי שהגיע אלינו מנהיג שיציל אותנו מעצמנו. חשבתי שדווקא בגלל המודרניות והאמריקניזציה שלו, הוא יהפוך אותנו לעם ככל העמים. אני רציתי להיוולד באמצעותו של ביבי".

מוטיל מתארת בספר את נתניהו בצעדיו הראשונים בפוליטיקה. "הוא היה ירוק, הוא עוד לא היה בפוליטיקה", היא אומרת, "הוא אפילו עוד לא היה חבר מרכז ליכוד”. בתקופה ההיא נתניהו היה נשוי עדיין לאשתו השנייה, פלור קייטס, ואב לנועה, בתו הבכורה מנישואיו הראשונים למיקי הרן. "את שרה לא הכרתי אישית", היא אומרת.

זר ענק
לאורך השנים נותרה מוטיל חברת מרכז ליכוד, אך לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין, החליטה לעזוב את מפלגתה. "הכל היה טוב ויפה... בעצם עד רצח יצחק רבין", היא כותבת בספר. "אני אישית לא הייתי בכיכר ציון, אבל כן נכחתי בגשר מעלות דפנה בערב אחר. ביבי הופיע שם. מתחת לגשר הסתננו אנשי כהנא עם שלטים, ועליהם רבין בכאפייה.

הסבתי את תשומת לבו של ביבי לשלטים, ביבי קרא למניפי השלטים לעזוב את המקום, אחרת הוא יורד מהגשר. הרגשתי נורא ואיום אחרי רצח רבין, שהיה סמל עבורי... כמה שבועות אחרי הרצח, כשלא יכולתי להרגיע את עצמי, עשיתי מעשה לא פשוט. עזבתי את הליכוד במחאה מהדהדת. התחברתי למפלגת העבודה".

יפה מוטיל (צילום: ניר קידר)
יפה מוטיל (צילום: ניר קידר)

אחת הסצינות המתוארות בספר מתרחשת בטקס הנחת אבן פינה לבית כנסת חדש בבית חורון בשנת 1991. לפי הספר, במהלך הטקס שכנע אותה נתניהו "לברוח מהטקס" ולצאת איתו אל הגשם. מוטיל כותבת: "תעצור כאן, אמר ביבי, ובו ברגע יצא מהמכונית, פתח לי את הדלת משך אותי ואמר: 'בואי איתי'. שוב אותה מילה מכשפת, 'בואי'. הלכתי (...) טיפסתי איתו כמה מטרים למעלה. הוא הזיז עם הידיים את הצמחייה הסבוכה. עושה רושם שהוא יודע בדיוק לאן הוא לוקח אותי ומה הוא רוצה להראות לי".

"זאת הייתה סצינה הוליוודית, הוא רצה להראות לי את מדרגות המכבים, הוא עשה שם אימונים של סיירת מטכ"ל", מוסיפה מוטיל כעת. "אותי הוא כבש. הוא העניק לי ביטחון".

למה החלטת כעת להעלות את הסיפור על הדף?
"ב־2017 התגרשתי. הייתי במצב נפשי קשה בגלל משבר ראייה ואבחנו אצלי רטיניטיס פיגמנטוזה (מחלת עיניים). הראייה שלי נחלשה באופן דרמטי, גם הגירושים החלישו אותה כמובן. המצב הפוליטי בארץ קרע אותי, אז החלטתי לנסוע לניו יורק. ערב אחד בניו יורק , בשנת 2019, חברה שלי הזמינה אותי למפגש של כמה חברים. כולם הגיעו, והתחילו לדבר על ביבי. הם האשימו אותו ברצח רבין, והם דיברו עליו בצורה שעוררה אצלי אנטגוניזם.

הם גם דיברו על טראמפ ואיך שביבי והוא יהרסו את העולם, אבל אחד מהם אמר: 'תודו ששלנו לפחות לא עילג כמו טראמפ'. אמרתי לעצמי: לפני רגע שמתם את ביבי בביב השופכין, ועכשיו אתם מחמיאים לו? החלטתי ללכת, עליתי לדירה, פתחתי את המחשב וידעתי על מה אני הולכת לכתוב. כל התמונות מהמסע הזה רצו לפניי. זה היה לא ייאמן".

30 טיוטות יחלפו על שולחנה של מוטיל לפני שתוציא את גרסתה זאת לאור. בינתיים עיוורונה יחמיר. "בזכות העיוורון אני לא פוחדת יותר, הוא עשה אותי חזקה יותר", היא אומרת.

היא משתפת כי לאורך השנים היה זה נתניהו שעודד אותה לכתוב וללמוד: "כשסיימתי תואר באוניברסיטה העברית במדעי המדינה ובהיסטוריה של עם ישראל, קיבלתי זר ענק עם המילים: 'את רואה שאת יכולה'. היו לו המון חום ורוך כלפיי".

את בקשר איתו כיום?
"הפעם האחרונה שדיברנו הייתה כשאביו נפטר ובאתי לנחם. הוא אפילו לא ידע שכתבתי עליו ספר. אני מספרת את זה בעקבות גל ההתנגדויות שיש כלפיו וכלפי הטענה שהוא הזמין את הספר, אבל לא היינו בקשר המון שנים. זה בסדר שיש ביקורת, אבל אי אפשר לקחת אדם כמו בנימין נתניהו, להסתכל על המורשת שלו ושל המשפחה שלו, ולהגיד שהוא אדם מתועב שהרס את המדינה. אי אפשר".

האמת תשמור
לדברי מוטיל, בסביבתה האישית נרשמה התנגדות להוצאת הספר הזה. "רבים לא רצו לראות ספר כזה, המציג את נתניהו באור חיובי, יוצא לאור", היא אומרת. "היו מי שאמרו לי להחליף את התמונה או את השם".

את רואה הבדלים בין נתניהו של אז לזה של היום?
"לפעמים אני תוהה אם אכן יש הבדלים, ולכן גם בעקבות השיחה ההיא בניו יורק הייתי מוכרחה לשוב ולהיזכר, לבדוק אם היו ניצנים או סימנים למה שאומרים עליו היום. פעם ביבי אמר לי: 'אם את שלמה ונאמנה לדרך שלך, לעולם לא תיפגעי.

כשאת אומרת את האמת, האמת תשמור עלייך'. אז נכון, המרחק בין שנת 1988 לשנת 2022 הוא עצום, אבל היו כמה וכמה עיתונאים שפגשתי במהלך החיים שיכולים לאשר את מה שאני אומרת, שביבי היה כזה. כיום אני לא אגזים אם אומר שהוא רואה את עצמו כמלך, ודווקא כמלך הוא מבין שהכתר דורש ממנו להיות הכי אהוב ולשמור על כל הצאצאים שלו".

איך את חשה לנוכח הממשלה המיועדת?
"שינוי גדול לא יהיה. אני לא נבהלת מהממשלה החדשה, למרות שאני בחיים לא אתמוך במפלגות הדתיות. אני אומרת באמונה, וכן, אני אשתמש במילה 'אמונה', שאל מול השותפים של ביבי, הערכים שלו של דמוקרטיה וחופש מספיק חזקים. הוא עצמו לא ישכח את מה שהבטיח לי: שלעולם לא תקום פה מדינת הלכה, ותהיה פה הפרדה בין דת למדינה. אני לא מאמינה שביבי יוותר על קמצוץ מהחיים החילוניים שלו, ואת זה אני אומרת בוודאות מההיכרות שלנו. אנחנו יכולים להשתנות, אבל יש דברים בתוך תוכנו שלא ישתנו. הוא לא יחזור בתשובה".