פרס ספיר לספרות. האוסקר הישראלי של כל מי שמילים הן לחם חוקו, כתיבה היא החלק הטוב ביותר שלו ביום, ובשאר הזמן – ודאי מחפש קצה חוט מאחורי חוויות החיים היומיומיות יותר או פחות. הסופרים הללו, כל אחד הגיע מנקודה אחרת לגמרי, לקחו את העלילה שבנו במשך תקופה ארוכה, עיצבו אותה בצורתם, והחליטו חגיגית שהם רצים איתה מרתון עד לנקודת הסיום. ונקודת הסיום הזו הגיעה אתמול (שני) לרגע השיא שלה. 

בניגוד לדבריי על סדרות וסרטים בהם אני מקפידה לשמור את הספוילרים לסוף או לוותר עליהם מראש, כאן ניתן להגיד בבירור – זוכת פרס ספיר לשנת 2022 היא לא אחרת מאורית אילן על ספרה 'אחות לפליאדות', המגולל את משמעות הקיום, המשפחה, והסטייה ממסלול החיים הרגיל, וכל זאת ממבט על מבעד לכוכבים. "אני בקושי נושמת", סיפרה לי אילן רגע אחרי ההכרזה המרגשת על ידי יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי, בעודה מחזיקה את פסל הפרס החגיגי והמפואר, "מאוד מרגש. זה קצת יותר מדי. כל מה שאגיד לך יהיה אוסף של קלישאות". 

אמנם כל הספרים יפים ומיוחדים, כל הסופרים מוכשרים ובכל זאת יש רק זוכה אחת, ועדיין, ארבעת המתמודדים האחרים הותירו גם הם טעם של עוד, שעשה לי חשק להצטנף בפינת החדר ולשקוע בקריאה נטולת תחושת זמן. 'כולנו החמישה', ספרו של סמי ברדוגו, זוכה פרס ספיר לשנת 2020, לוקח אותנו אחורה אל בית נעול. היה זה ביתו של אחיו הבכור של הדמות הראשית, שבכלל נקראה לשם בהוראת המשטרה. השתלשלות העניינים תוביל לפתרון חידה מלפני יותר משלושה עשורים, שהתבררה כעוול. 

"זו הפעם החמישית או השישית כמועמד, זו הרגשה טובה. יש שלחץ מסוים אבל לא כמו שהיה לפני, עכשיו אני יותר רגוע", תיאר ברדוגו את הלך הרוח לפני רגעי הטקס, ונתן לי הצצה קצרה אל דפי ספרו: "הספר הוא מעין תיאור חניכה של דמות המתארת את משפחתה ואת גידול האחים בצל העוני והקושי, לעומת אותו תהליך חניכה של המספר בעולם הספרות, והביקורת כלפי העולם הזה". 

גם צחי פרבר הלך לסיפור משפחתי עם ספרו 'אבנים', שאילץ אותו להכיר לא מעט צדדים מורכבים בקורותיו, והכל החל ביומן של סבא שלו. "סבי השאיר אחריו יומן שקראתי אחרי שנפטר, ושם הוא סיפר על תינוק שלו שחלה ומת", שיתף פרבר כששאלתי על קצה חוט קטן לספר המרתק. "ביומן הוא מתאר איך כל כמה חודשים ושנים היה הולך לבית הקברות של התינוק, וכותב מחדש את האותיות על הקבר כדי לזכור את שמו, כדי שלא ייעלם. לקחתי את האירוע הזה, ואיתו עוד אירועים נוספים של המון אנשים שרוצים לזכור משהו מסוים". 

"זה כמו לזכות בלוטו", תיאר ארי ליברמן, גם הוא נמנה עם המועמדים לפרס ספיר היוקרתי עם ספרו 'השתקן', את הרגע בו הבין שנכנס לרשימה המכובדת הזו. "לא ציפיתי לזה ולא חשבתי שיש לי סיכוי. התקשרו אליי לפני חצי שנה ואמרו שהחליטו להגיש את הספר לפרס, כשנכנסתי לרשימת הספרים הארוכה התפלאתי שטרחו וקראו את הספר. אני מוקסם מזה שזה נחת עליי משמיים". בהמשך, ביקש להבהיר: "זה לא ספר שואה, כולם אומרים את זה אבל התשובה היא לא". 

אילנה ברנשטיין, זוכת פרס ספיר לספרות לשנת 2019 ומועמדת בשנת 2022, הודתה כי למרות שכבר הייתה במעמד דומה, ההתרגשות לא חלפה מעל ראשה: "חשבתי שאהיה אדישה יחסית היום אבל זה לא הלך. כשזכיתי היינו בסגר הראשון והכל היה בזום תחת האווירה של סוף העולם, אז נעים מאוד להיות כאן". באשר לספרה 'חמתו של תמוז', שיתפה: "זה ספר על אישה שנאנסת ביום חתונתה, כאשר האירוע עצמו לא מתואר והקוראים בונים אותו בראשיהם על סמך פרטים המצויים לאורכו. לכן התחושה היא קשה, אני שומעת על חוויית קריאה מטלטלת. ברקע של הספר יש הקבלה למפעל הציוני והעלילה מתרחשת בשנת 1975, העולם היה קצת אחר". 

כבוד גם לזוכת פרס הביכורים קרן שווץ על ספרה 'פילים לבנים', וגם היא, בערך כמו כל אדם שהרגע התבשר על אחת מנקודות הציון המיוחדות בקריירה שלו, התקשתה למצוא את המילים לתיאור החוויה הניצבת בפניה: "אני מתרגשת, עוד לא כל כך הפנמתי ואני עדיין בתוך האירוע". 

 זוכת פרס הביכורים, יצחקי ונהרי יו''ר ועדת השיפוט (צילום: סיון פרג)
זוכת פרס הביכורים, יצחקי ונהרי יו''ר ועדת השיפוט (צילום: סיון פרג)

על ההנחיה המצוינת הייתה אמונה השחקנית וזוכת פרס אופיר דאנה איבגי, שמעבר לקטעי הקישור החינניים והיחס החם עם הקהל הפתיעה בביצוע נפלא לשיר 'יופיה אינו ידוע' למילותיו של נתן זך. גם הזמר והיוצר אביתר בנאי הגיע להנעים את הזמן ולסייע בהורדת המתח של המועמדים, ועשה זאת בכישרון רב עם 'יפה כלבנה' ועם 'דמיון חופשי' כמחווה ליצחק קלפטר ז"ל.

פרסים יש, זוכה יש, סופרים מוכשרים בארץ ישראל בוודאי ובוודאי, וכל מה שנותר לנו, כהבטחה שלנו לעצמנו, הוא לקחת את כל אחד מהספרים שחווינו את הטריילר שלהם בלבד ולהיכנס לקצב קריאה מסחרר. לצערי מזג האוויר הולך שוב להתענן, אז לפחות יש לנו ספר טוב, או מעט יותר, לרגע ההוא בו נבין שאין באמת סיבה לצאת מהבית. לא לשכוח סימנייה.