ספרו החדש של הנסיך הארי, "ספייר" ("Spare" - הכינוי השכיח והבלתי רשמי בבית מלוכה ליורש נוסף, רזרבי, בנוסף ליורש הרשמי), מעורר סערה בממלכה הבריטית. שירי ישועה ("וואלה") סיפרה לאיריס קול ב-103FM על הספר בן ה-416 העמודים, בו מעלה האב לשניים האשמות מרובות נגד בית המלוכה שבו גדל.

לפרק את הארי - מה למדנו מהספר הכי מדובר בעולם

כל הבאז סביב הארי עובד בטובתו?
"זה תלוי איך מסתכלים על זה, מה הוא מנסה להשיג ואז נשאל. זה שני צדדים, קודם כל, זה באמת נכון שיש רוויה מאוד גדולה בשנים האחרונות וספציפית בחודש-חודשיים האחרונים, ככה זה מרגיש. היה ראיון ואז פתאום הייתה סדרה חלק ראשון, ואז בחלק הראשון הסתקרנו. כמה הסקתרנו בחלק השני? אולי קצת פחות. עוד לא עבר חודש, והנה עכשיו יצא הספר. זה ספר שלא משתווה לו שום דבר אחר, כי מעולם 'פיגורה' כל כך גבוה בפנתיאון של בית המלוכה הבריטי, מעולם אף אחד ברמה הזאת לא דיבר בצורה פתוחה, יש אלפי סדרות על משפחות המלוכה, אבל שום דבר זה לא רשמי".

הוא קצת הרס לנו את הפנטזיה
"זה לגמרי מוציא את החשק, כי המציאות היא כל כך שונה. אני חושבת שזה מאוד בריא לא לחשוב ברמת הפנטזיה, שלא הכול כמו איזה סרט רומנטי של 'נטפליקס' ולהבין שהמציאות של לחיות במוסד הממלכה הבריטית זה מקום שאתה בא לעבוד בו. הוא לא ביקש את זה לעצמו, הוא נולד לתוך זה. מנקודת המבט שהוא מביא פה, מבחינתו, מהשנייה שהוא נולד לא היה לו רגע של פרטיות, של שקט שבו הוא החליט על עצמו על מה שהוא רוצה. השאלה מה מביא בן אדם למצב שבו הוא מרגיש שהוא צריך לשרוף את הכול".

יכול להיות שהסיפור של אדם שנולד השני לכתר ומתקשה להשלים עם זה, הוא מבין שאין לו מה להפסיד, אז לפחות הוא ינצח כאן.
"זה מעניין, אני בטוחה שיש רבים, אפילו קרובים אליו שמרגישים ככה, שזו סתם מרירות, מלך הוא לא יהיה. אבל לי יש תחושה שזה בעצם הכוח על שלו, הכוח הסודי שלו. חשבתי על זה כבר קודם שראינו את הסדרה, ויליאם, יורש העצר, בחיים לא היה יכול אפילו לדמיין לעשות אפילו עשירית ממה שהארי מרשה לעצמו לעשות. הוא כל כך הרבה יותר כבול, אין לו סיכוי, אם אי פעם ויליאם רצה משהו אחר ממה שהמלוכה רוצה בשבילו, הוא יכול היה לשכוח מזה עוד לפני שהוא חשב על זה. להארי יש את הפריווילגיה כי הוא 'הספייר', זה גם שם הספר, הוא הגלגל הרזרבי".

"הוא כותב בספר, וזה ממש עצוב לשמוע, 'אני שם אם יורש העצר צריך תרומת דם, או מח עצם או ריאה', אז זה ברור לכולם שבשביל זה עושים עוד ילד. זה מקובל במשפחות מלוכה. צריך יורש עצר, את זה חייבים, עכשיו בואו תעשו עוד אחד, ליתר ביטחון, וזה מזעזע. עכשיו אם את אומרת לעצמך 'ככה הילד הזה גדל והוא אומר שקראו להם THE AIR AND THE SPARE, יורש העצר והרזרבי', וכך מדברים עליהם במשפחה, זה לא משהו שהוא נסתר ומאחורי גבו. אז אם ככה מדברים עליו מילדות, אז בוודאי שבא לך להגיד לו 'לך, קח, תשרוף'".
 
"ותוסיפי לזה להיות במשפחה ובתרבות שלא נותנת עזרה נפשית. זאת אומרת ילד בן 12, שמאבד את אמא שלו, זה קורה לרבים, אבל מהשנייה הזאת הוא כל הזמן בעין המצלמות, הוא לא יכול להתאבל לבד, אף אחד לא מלמד אותו איך מתאבלים, אסור לו להראות חולשה".
 
הספר כבר מתורגם?
"אני בטוחה שיצא התרגום בכל דקה, אפשר לשמוע אותו ב'אודיו בוק' שהוא מקריא בעצמו זה גם חוויה, זה מרגש מאוד מה שקורה שם. אני רק רוצה להגיד שהמלחמה שלו לדעתי, היא לא עם המשפחה, היא עם העיתונות הבריטית הוא רוצה לדפוק את הפפראצי, שהרגו את אמא שלו" .

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm