"שרלוק הולמס על הבמה", מאת פרופ' אמנון קבצ'ניק, הוצאת  Scarecrow Press/Rowman & Littlefield, תרגום לעברית 274 עמ', הוצאת "צמרת", 2022, ז'אנר: עיון, תיאטרון, בלש להשיג ברשת סטימצקי, כעת במבצעים ובאתר הוצאת צמרת.

הספרים של אמנון זכו בפרס הסופרים העצמאיים של אמריקה ובפרס "בנגמין פרנקלין" היוקרתי. הספר יכול לעניין חובבי ז'אנר הבלש חובבי תיאטרון ותרבות. ספריו מוצגים גם בספרית התיאטרון של אוניברסיטת תל אביב

פרופ׳ אמנון קבצ'ניק, אמריטוס פרופסור לדרמה בכמה אוניברסיטאות ידועות בארצות הברית, ביים הצגות בתיאטרון הבימה, בניו יורק וברחבי ארצות הברית.

פרופסור אמנון קבצ'ניק, מומחה עולמי למחזאות מתח ומסתורין, פרופסור לתיאטרון, בוגר ייל, במאי ברודווי, במאי "כנר על הגג"  המקורי בתיאטרון גיורא גודיק, 1965, (יוצרים: במאים – ריצ'רד אלטמן ואמנון קבצ'ניק, על פי הבימוי של ג'רום רובינס) עם בומבה צור/ שמואל רודנסקי וליה קניג.

הוא מומחה עולמי למחזאות מתח ומסתורין החי ופועל בסנטה מוניקה, לוס אנג'לס, במאי תיאטרון, חוקר תיאטרון, יליד תל אביב. גאון, עדין, חתיך בן 93… שרמנטי שנשים לא חוסכות ממנו מבטים. מדירתו של פרופסור אמנון קבצ'ניק אפשר לראות את הים ואף ליהנות מהאור אם רק היו מזיזים כמה ספרים מאזור החלון.   

כשנכנסים לביתו פוגשים איש שאוהב ספרים. כל הבית מדפים מלאים ספרים. הספרים יותר חשובים ממנו. הוא פינה להם את כל הדירה וכל כולה לא נועדה אלא לאחסן ספרים. לאיש עצמו לא נותר מקום בבית. כך נראית הדירה המרווחת ומלאת האור בסנטה מוניקה, מול הטיילת. חדר השינה מוקף בספרייה המכילה את כל ספרי פרנקנשטיין שנכתבו אי פעם והתסריטים והמחזות עליו. מהצד השני של המיטה ספרייה זהה המכילה את כל ספרי דרקולה. אכן, אפשר לישון בשקט. כל הקירות, ולא משנה של איזה חדר, מלאים מדפי ספרים ולפניהם מיכלים שקופים המכילים עוד ספרים וטקסטים של מחזות בכריכה רכה.  כל מיכל מעוטר באות אחת גדולה מהאלפבית הלועזי. אני גאה לספר שגם ספרי, "אהבותיה של אמה", מוצג שם בקטגוריית "Special Books", איזו מחמאה!

אמנון כתב שמונה ספרים המתעדים, בלשונו השנונה והמרתקת, את תולדות ז'אנר הבלש מספרות לתיאטרון ולקולנוע. לשרלוק הולמס הקדיש כרך משלו. אחת הדמויות הספרותיות הידועות ביותר בעולם, שרלוק הולמס, הופיעה לראשונה ב-1887 וכיכבה בארבע נובלות וב-56 סיפורים קצרים, שנכתבו על ידי הבורא שלו, סר ארתור קונן דויל.  תוך שנים אחדות הולמס נמצא על הבמה, לראשונה בכמה הצגות לא ידועות, ולאחר מכן במחזה פופולרי מאת ויליאם ג'ילט, שגם שיחק את התפקיד הראשי. מהמאה העשרים ועד היום, הבלש הגדול הופיע בעשרות הצגות, תכניות רדיו , סרטי וסדרות טלוויזיה וכמובן בסרטים.

"ספרו, שרלוק הולמס על הבמה", בנוי משלושה חלקים – מחזות שנכתבו או שנכתבו-במשותף על ידי קונן דויל; מחזות בכיכובו של שרלוק הולמס שנכתבו בידי אחרים; ומחזות בני מערכה אחת. המחזות מוצגים באופן כרונולוגי וכוללים סיכום של הפעולה, פרטים על ההצגות, סקטשים ביוגרפיים של המחזאים השונים ופרטים על שחקנים שהשאירו רושם חזק בתפקיד הבלש הגדול. הספר גם כולל נספחים המתרכזים בהצגות יוצאות דופן, וריאציות על הדמות של הולמס, ורשימה של מהדורות משחק. 

אמנון קבצ'ניק כתב ופרסם בשנים האחרונות  8 ספרים עבי כרס. 7 בסדרת האנתולוגיות "דם על הבמה" ו" שרלוק הולמס על הבמה".  הוא מתעניין, חוקר, מלמד ומסכם כל חייו את ז'אנר המסתורין והפשע בתיאטרון.

ישראלי הכותב ספרים באנגלית

הוצאת Scarecrow Press/Rowman & Littlefield , הוצאה לאור קטנה, אך בעלת מוניטין לספריי עיון ומחקר, בחרה בכתביו, חילקה אותם לשניים והזמינה את הכרך הבא והבא–הבא והבא- הבא-הבא, ועוד ועוד. כל ספר עוסק בכמה עשורים במאה ה -20 שהייתה פורייה במאות ואלפי מחזות מז'אנר זה ואילו האחרון עוסק מ- 400 לפניה"ס ועד 1600 לספירה. מהתיאטרון והמחזאות ביוון כגון אייסכילוס, סופוקלס, אאוריפידס, ועד לכריסטופר מארלו ושלושה מחזות של ויליאם שייקספיר: ריצ'רד ה-3, יוליוס קיסר והמלט.    

גאווה לא מעטה לפגוש ישראלי על ספרים שכתב באנגלית, ואשר מפארים את חנויות הפאר בני שלוש הקומות לספרים ברחבי אמריקה. סדרת "דם על הבמה" זכתה בפרסים היוקרתיים עש בנג'מין פרנקלין וכן בפרס הוצאות הספרים העצמאיות של אמריקה, כמו כן ביקורות מלאות שבחים באופן גורף כגון:

  “….A wealth of material for lovers of theatre.” – Los Angeles Times

“The sheer readability of his works exceeds that of many reference books.” –Reference & User Services Quarterly

“A priceless reference.” – Deadly Pleasures

אמנון הוא מומחה עולמי מישראל למחזאות מתח ומיסתורין. נכון שאני עוקבת יותר אחר הספרות הרומנטית. אך אחרי שיחה עם אמנון גם אני רצה לקרוא איזה בלש… 

קצת רקע

הוא בוגר אונ' בוסטון לתיאטרון ועיתונות, תואר שני מאונ' ייל ופרופסור לתיאטרון בסטנפורד, אוהיו, פלורידה ואלמיירה. חתן פרס רוג'רס והאמרשטיין, ביים הצגות רבות באוף- ברודווי ואף זכה על עבודתו בפרס לולה ד'אנונציו על תרומה יוצאת מן הכלל לתיאטרון אוף ברודווי. רשימת עבודותיו כבמאי וחוקר תאטרון מתח ומסתורין לא נגמרת ומחקריו ראו אור במאמרים שפרסם במסגרות שונות. ספרי האנתולוגיה למחזאות המתח והמסתורין בתאטרון לאורך ההיסטוריה זוכים להצלחה רבה ומעוררים הדים ותשומת לב בעולם התיאטרון.

החלק הישראלי

בוגר גימנסיה הרצליה, סמל חבלה במלחמת השחרור. לימודי משפטים ועיתונות בירושלים. כתיבה בעיתונות ותיאטראות חובבים. דוד באמריקה פיתה אותו ללמוד בבוסטון יוניברסיטי. העיתונאות גברה על המשפטים ושם, התאטרון גבר על העיתונאות ואמנון סיים תואר בהצטיינות הגבוהה ביותר את שניהם. 

"זה היה פרק יוצא מהכלל בהיסטוריה של ישראל ואני מאוד מאושר שהיה לי חלק קטן בזה. הייתי סמל חבלה. טומן מוקשים. במטווח רימונים אחד נפצעתי, כאשר הדרכתי חניכים, ובהם עולה חדש שלא החזיק מעמד 4 שניות ושחרר את הנצרה לפני הזמן. הוא נהרג במקום. אני נשלחתי לבית חולים משמר על יד תל אביב. אחר כך שירתי במשטרת ישראל בדרגת סמל. התחלתי ללמוד משפטים בירושלים ובינתיים כתבתי מאמרים לעיתון הספורט והקולנוע. פרסמתי גם סיפור והופעתי בתיאטרון חובבים שנקרא "זירה". אורי אבנרי כתב עלי ב"עולם הזה", ובעיתון עברתו לי את השם. פתאום קראתי על השחקן אמנון קנז. אני. תואר שני בייל. הוא שיחק את המלט נוכח ביקורות מעולות למרות המבטא הישראלי דאז. היום  האנגלית האמריקאית רהוטה כמו העברית".  

המעבר לאמריקה

מפגש עם טיירון ג'פרי בניו  יורק העביר אותו חלק לעולם האמיתי. כאן החלו שנים של בימוי בתאטראות בניו יורק, בניו המפשייר ועוד. לימודי תיאטרון אצל לי סטראסברג עם מרילין מונרו ופול ניומן. במקביל בימוי בהצלחה פנומנלית בתיאטראות בישראל כולל "כנר על הגג" המפורסם. שמעון פינקל ז"ל הזמין אותו ל"הבימה". בארץ אמרו לו- אל תביים מחזה מקורי. והוא דווקא רצה ובחר  במחזה  "בראשית"  של אהרון מגד, עם ליה קניג, נחום בוכמן ונסים עזיקרי. המחזה הצליח מאוד. עד היום הוא בקשר נפלא עם ליה קניג והיה בקשר הדוק עם הסופר והמחזאי אהרון מגד עד שנפטר. 

כנר על הגג (צילום: אוסף פרטי)
כנר על הגג (צילום: אוסף פרטי)

ברברה סטרייסנד

קצת אנדקוטה... אמנון ערך אודישן לברברה סטרייסנד בתיאטרון קיץ בסוף שנות החמישים, הקיץ לפני שהיא קיבלה את הפריצה הגדולה שלה בברודווי. "היא קראה ושרה יפה, אבל המפיק של תיאטרון הקיץ בניו המפשייר קצת פחד ממנה, וחשב שהיא אגרסיבית מדי כאדם. אז לא ליהקנו אותה". 

"אני זוכר היטב את הרגע, היא האחרונה שהגיעה לאודישן. נאלצנו לפנות את חדר האודישנים השכור, והלכנו יחד, זה לצד זה, בשדרה ה- 8 או ה- 9, לדירת המפיקה הסמוכה לאודישן שלה. היא נראתה להוטה מאוד לקבל תפקידים לסדרה של מחזות זמר בתיאטרוני קיץ. כמה חודשים לאחר מכן, היא קיבלה את ההזדמנות הגדולה שלה בברודווי והשאר, כמו שאומרים, היסטוריה".

באותה תקופה התחתן אמנון עם ישראלית ונולדו להם בן ובת. עד אז הוא חי חיי צועני, נוסע לאן שהעבודה קוראת,  לאן שאפשר ליזום וליצור. לפתע הוא אחראי על משפחה. במקרה פנה אליו מורה שלו מאונ' ייל וסיפר לו על משרה פנויה בסטייט יוניברסיטי אוף ניו יורק.  אז אוף ברודווי היה מקום חלוצי לגמרי והמשכורות היו קטנות. אמנון התקבל ללמד והתמחה בתיאטרון החינוכי שהתחיל שם. במשך הזמן הפך ראש מחלקת בימוי, אחר כך גם האחראי להצגות העונה ובסופו של דבר ביים שם למעלה ממאה הצגות. לימים הפך פרופסור לתיאטרון וגידל דורות של שחקנים. 

אוסף הספרים

"זה התחיל עוד מילדות. התחביב שלי היה לאסוף ספרים,  בעיקר את ספריית הבלש, הרומן הזעיר, משם המשיך לספרים באנגלית, ספרי הכיס. "כל הזמן קניתי. בכל דירה או בית אני בודק את שטח הקירות ומחשב כמה מקום יש לי לארונות הספרים... הארונות כבר השתלטו על מקום הטלוויזיה, על מקום התמונות, וגם של הפוסטרים מההצגות מייל.  האוסף הזה הפך אובססיה. כיום יש לי למעלה מ-75,000 כרכים, בתי טוענת שכבר הגעתי ל-100,000, רבים מהם עותק ראשון מהמהדורה הראשונה. במיוחד ספרי פשע, בלש, מתח אימה ומסתורין. אנשים יכולים לעשות דוקטורט ולהיעזר רק בספרייה שלי. אני מסדר את המדפים לפי קולנוע, תיאטרון, ביוגרפיות של מחזאים ותסריטאים, מדפים אחרים מחולקים לפי ז'אנרים בקולנוע – מלחמה, פשע, מיוזיקל'ס. מהתחביב הזה של הספרים ומעיסוקי רב השנים בתיאטרון, הגעתי לכתיבת הספרים האלה שיצאו עכשיו", הוא מספר. אם אתם עוברים בסנטה מוניקה, כדאי לכם להציץ בספריה של אמנון.  

פרופ' אמנון קבצ'ניק (צילום: אוסף פרטי)
פרופ' אמנון קבצ'ניק (צילום: אוסף פרטי)

דם על הבמה

לאחר שנים של מחקר, הוציא אמנון את סדרת "דם על הבמה", הכוללת ניתוח של מאות מחזות בשטחי הבלש, הפשע והמסתורין , דרמות פסיכולוגיות על אנשים שלא יכולים להתגבר על הבעיות הנפשיות שלהם ופותרים אותן באופן אלים, או מחזות בלשיים שבהם הזהות של הרוצח מתגלה רק לפני המסך הסופי, קומדיות על הרפתקנים המשטים בחוק ובמשטרה כשהם מבצעים פשעים באופן רובין הודי, כשם מחלקים את השלל לעניים הזקוקים לו.

החלוקה לתקופות-

 1600-1800

1800-1900

1900-1925

  1925-1950

1950-1975

1975-2000

  480 B.C. to 1600 A.D

שרלוק הולמס על הבמה

אמנון כתב שמונה ספרים המתעדים, בלשונו השנונה והמרתקת, את תולדות ז'אנר הבלש מספרות לתיאטרון ולקולנוע, אך לשרלוק הולמס הקדיש כרך משלו.

אחת הדמויות הספרותיות הידועות ביותר בעולם, שרלוק הולמס, הופיעה לראשונה ב-1887 וכיכבה בארבע נובלות וב-56 סיפורים קצרים, שנכתבו על ידי הבורא שלו, סר ארתור קונן דויל. תוך שנים אחדות הולמס נמצא על הבמה, לראשונה בכמה הצגות לא ידועות, ולאחר מכן במחזה פופולרי מאת ויליאם ג'ילט, שגם שיחק את התפקיד הראשי. מהמאה העשרים ועד היום, הבלש הגדול הופיע בעשרות הצגות, תוכניות רדיו וטלוויזיה וסרטים.

זה ספר שסוקר את המחזות שבהן מופיע הבלש הנודע לאורך כל המאה העשרים. בתחילה נכתבו המחזות על ידי קונן דויל עצמו, מחבר הספרים על הולמס, אבל מתברר שקונן דויל לא היה דווקא המחזאי המוכשר ביותר של ספריו. מכל מקום הוא עיבד מחזה ביחד עם וויליאם ג'ילט, הידוע עד היום כשחקן הבמה שעשה קריירה באלפי הופעות בתפקיד הולמס. בין המחזות ישנו זה שכתבה או'אידה רת'בון למען בעלה באזיל רת'בון, שהופיע בברודווי בתפקיד הראשי. המחזה נכשל, אבל באזיל הפך להולמס בסדרת סרטים ידועה בשנות השלושים והארבעים  וידוע כמגלם החשוב ביותר של הולמס בתחום הקולנוע. 

עטיפת הספר (צילום: פרטי)
עטיפת הספר (צילום: פרטי)

 מדוע שרלוק הולמס בנפרד?

היה לו הסכם עם הוצאת   Scarecrow Press/Rowman & Littlefield על "דם על הבמה". הוא הציע את "שרלוק הולמס" כנספח. פתאום הוא מקבל אי מייל – "היינו רוצים את זה כספר נפרד". מיד הסכים, זו בהחלט הייתה עבורו הפתעה נעימה. 

מתי הוא כותב?

בדרך כלל הבוקר הוא הטוב ביותר לכתיבה, אומר אמנון, בן ה – 93! אבל לאחרונה הוא מוצא עצמו מתעורר בשלוש או ארבע לפנות בוקר, שותה קפה וכותב. הוא עדיין כותב בשיטה נושנה: קודם בכתב יד על בלוק צהוב, אז מעביר את זה למכונת כתיבה מיטלטלת וישנה, ומשם למחשב. מכונת הכתיבה היא העריכה הראשונה שלו. על המחשב התגבר לאחרונה אך בכל זאת מעסיק עוזר לענייני מיחשוב. מעניין על מה יהיה הספר הבא? אולי ספרי המסתורין של העתיד?

 על אמנון, ספריו, אירועים והשקות, ביקורות ועוד-

 http://amnonkabatchnik.com/

 על אמנון  וספריו באמזון-

http://www.amazon.com/Amnon-Kabatchnik/e/B001JSBQNW 

מהביקורות:

"עושר של חומר עבור אוהבי תיאטרון"

-Los Angeles Times-

"המחקר של קבצ'ניק לספר הזה מעורר בי יראת כבוד"

-Deadly Pleasures Magazine-

"מה שמבדיל את הספר הזה מהתייחסויות אחרות ל'הולמס בציבור'הוא תקצירי העלילה המפורטים והיסטוריית ההפקות"

-Mystery Scene Magazine- 

"קשה לדמיין שאמצא מקור אחד שהוא  כה מפורט ויסודי"

-Bookgasm.com-

"עד כה התעלמו מהנוכחות של שרלוק הולמס על במות העולם. הודות להתלהבות ולמחקר של אמנון קבצ'ניק, זה כבר לא כך"

-Mystery News-