מהיום הראשון לתחילת השיפוץ והעיצוב בוילה של חמי (70) וחמותי (66), בחודש אוגוסט 2022…נשאלתי מספר שאלות על ידי מעורבים בפרויקט, עוקבים, קולגות, חברים וכו'...

איך זה להיות גם המעצבת וגם הכלה? 
אינך חוששת מאי הבנות ומריבות?
את מקבלת כסף על העבודה שלך?
מי מנהל את התקציב בכל התהליך? 
כיצד תעשי הפרדה בין מקצועיות לרגש?
עוד ועוד שאלות... על חלקן השבתי מיד, על היתר לא מצאתי תשובות חד משמעיות.

לפני שיצאתי לדרך,  הצפתי את עצמי באותן שאלות בראש בלי הרף וקיוויתי שעם מוטיבציה ואהבה בלב אנצח על הכל ואת הכל…
יחד עם זאת מה שהניע אותי היתה- המטרה!
ומה שהטעין אותי כל בוקר מחדש. היה האמון המלא שלהם בי.
 כמו כן, ידעתי שכל מה שאצטרך בין היתר, מלבד אנרגיות טובות, מוטיבציה , תושיה ויצירתיות להצלחת הפרויקט, זה לעטוף את עצמי באנשי מקצוע טובים מאוד שיאפשרו לבצע את כל מה שהיה לי בראש. 
ידעתי שהם רוצים להתאהב בבית שלהם מחדש, בית בו גידלו וחיתנו את ילדיהם, נולדו נכדים, נכדות, נחגגו ימי הולדת, ערבי קידוש בשבת וארוחות חג, אינספור מפגשים חברתיים ומשפחתיים.
קירות ופינות הבית ספגו את שלל הזכרונות לאורך השנים והיה לי ברור שאת הבית הזה אסור להם למכור. אני אגרום להם להתאהב בו מחדש.

בשנים האחרונות, השיח העיקרי בארוחות סביב השולחן, היה על השיפוץ. כן לעשות לא לעשות, כן עכשיו, לא עכשיו… הבית צרח ״הצילו״…25 שנים של תחזוקה בסיסית ומאולתרת בלבד. בניית הוילה הסתיימה בשנת 1998 על קרקע של כ-350 מ"ר מתוכם 160 מ"ר בנוי.

עברו מאז 25 שנים, במהלכן הבית זכה לתחזוקה בסיסית ומאולתרת בלבד והבית סבל מרטיבות בתקרה, קירות מתקלפים ברוב החללים בבית, דלתות מיושנות ומשקופים רקובים ומתפוררים, מערכות אינסטלציה כושלות, תשתיות תקשורת וחשמל לקויות. מערכת מיזוג אויר שאינה תואמת את גודל הבית והצרכים של המשפחה, חלל מרכזי שלא נתן מענה לאירוח בני המשפחה המורחבת. בקומה הראשונה יש סלון, שירותי אורחים, מבואה, מטבח, ממד, פינת אוכל ובקומה השניה, חדר שינה הורים, מקלחת הורים, 3 חדרי שינה נוספים, חדר שירות ומקלחת כללית. מבחינה עיצובית הכל נשאר סטטי מאז סוף שנות ה-90.

שיפוץ ועיצוב פנים וחוץ של הוילה כלל הריסה של שני חדרי רחצה ובניה מחדש, טיפול בתשתיות אינסטלציה, חשמל, תקשורת, מיזוג אויר, קילוף שליכט חיצוני ישן מסביב לבית ולחומות המקיפות ומריחת שליכט חדש, שבירת קירות בחלל המרכזי של הבית, ריצוף כללי חדש, החלפת דלתות ומשקופים, החלפת תריסים חלונות ויטרינות, מעקה מדרגות, חיפוי פרקט, התקנת גופי תאורה פנים וחוץ, טיפול בגינה היקפית, נגרות אישית בכל הבית כולל נגרות מטבח חדש, מוצרי חשמל חדשים, החלפת דלתות פנים, חידוש דלת כניסה ראשית, ריהוט, וילונות ואקססוריז להלבשת הבית.

לאורך כל התהליך נתנו לי יד חופשית בעיצוב הבית מתוך ידיעה והבנה שהכלה שלהם  (הממלא כעת את תפקיד המעצבת) מכירה היטב את הצרכים, הרצונות, החלומות עליהם שוחחנו בכל ארוחה משפחתית, או מפגש משפחתי בשנים האחרונות. הקונספט העיצובי שהנחה אותי היה קו מודרני אלגנטי חדשני ואקסקלוסיבי. פלטת הצבעים המובילה סהרה, גווני העץ הטבעי, שחור זהב וכסף. 

עיצוב החלל המרכזי היה עבורם חשוב כי הם אוהבים לארח על בסיס שבועי. הקווים המנחים – אלמנטים קלילים בסגנון מודרני חדשני אקסקלוסיבי, שישדרו אווירה נעימה והרמונית.

בסלון הישן היתה ויטרינה הנפתחת לתוך כיס בקיר, הוחלט לשבור את הקיר וליצור דלת ויטרינה כפולה בגודלה על מנת להנגיש את היציאה לחצר קדמית וליהנות מחלל פתוח ומואר יותר. הריהוט בסלון הישן היה בסגנון וינטג', בצבע מהגוני כבד, שטיח אדום, מערכת ישיבה מודולרית, וילונות מיושנים. הכל הוחלף בפריטים ורהיטים מודרנים חדשים. 

המבנה הא-סימטרי של הבית בכלל ושל הסלון בפרט, אילצו אותי לבצע התאמות מיוחדות ולייצר אלמנטים לפי מידות מדויקות ומאתגרות. כמו כן, בחרתי לשלב בחלל ריהוט בצורות גיאומטריות: הדום בצורת מלבן והדום עגול, שולחנות קפה משולשים, גוף תאורה צמוד תקרה עגול, גם השטיח שנרכש במרוקו, רקום עם צורות גיאומטריות.

קיר הטלויזיה תוכנן אף הוא בהתאם לצרכים ולעיצוב המודרני של הבית, הוא בנוי ממשטח עץ פורניר מחורץ ושני מזנונים מרחפים אחד בגוון לבן מט והשני בגוון עץ המשולבים זה בזה ליצירת מראה א-סימטרי כמבנה הסלון. ואת כל הקסם הזה עוטף את המבנה המשושה וילון קפלים פשתן בגוון אבן המותקן על מסילה שחורה. 

קיר הטלוויזיה  (צילום: סמואל מלכה)
קיר הטלוויזיה (צילום: סמואל מלכה)

פתיחת דלת כניסה ראשית של הבית, אשר נצבעה בשחור מט והעניקה לדלת מראה דרמטי וחדשני, חושפת באופן ישיר את מעלה המדרגות ואת "קיר המשפחה" המעוצב מ-15 תמונות בגודל 30X30 ס"מ.

את המדרגות הוחלט לחפות בפרקט אלון מעושן, רום המדרגה פאנל שחור ותכנון קיר מיתרים בגוון כסף העשוי מכבלים בעובי 6 מ"מ בהשראת גשר המיתרים בירושלים ומעקה מדרגות מפסי ברזל אורכיים בעובי 6 מ"מ בגוון שחור.

המטבח הוא החלל האהוב על חמותי. היא מבשלת ואופה בעיקר בסופי שבוע והיה לה חשוב שהכל יהיה נגיש, נח וזמין בסביבת העבודה בזמן הכנת המטעמים. כמו כן ביקשה שולחן פינת אוכל מלבני וארוך שיהיה תמיד זמין לארוחות משפחתיות וחברים.

המטבח בנוי בצורת משושה כאשר בכל צלע יש חלון בגובה 78 ס"מ, תכנון המטבח היה מאתגר, אך לאחר מספר סקיצות וחשיבה הוחלט להישאר עם המבנה של המטבח הישן ולכלול מספר שינויים אשר יאפשרו יותר מרחב בחלל ופחות "עומס" על ידי ויתור של ארונות גבוהים מעל החלונות.

המטבח החדש בגוון סהרה תוכנן עם יחידת ארונות גבוהים בחלקו הימני של המטבח ממוקם מזווה, מקרר 1.20, יחידת בילד אין והמשכנו בארונות נמוכים היקפיים וסיימנו בחצי אי, המאפשר ישיבה לשני אנשים מצד אחד ושלוש מגירות אחסון נוספות בצד השני של האי. השייש הנבחר הינו שייש גרניט מונט בלאן בגווני הסהרה עם גידים טבעיים בירוק וחום בהיר. השייש מתפרש על פני כל שטחי העבודה והאי כולל מפל מרהיב וחיפוי קיר בגובה 20 ס"מ עד קו החלונות. דופן האי בנוי מאלון טבעי. כמו כן, שילבנו שתי יחידות עץ פתוחות במטבח על מנת להעניק לקירות מראה פחות ריק שיתכתב עם גווני העץ הטבעי שבחלל המטבח ופינת האוכל וישדר תחושה חמימה. גופי התאורה שנבחרו הינם בשחור וזהב. על החלונות הותקנו וילונות רשת בגוון שחור.

המטבח שעיצבה שלומית שתיוי (צילום: סמואל מלכה)
המטבח שעיצבה שלומית שתיוי (צילום: סמואל מלכה)

במטבח הישן לא היה מיזוג אויר במטבח, מה שגרם לתחושה לא נעימה בזמן עבודה במטבח בימי הקיץ החמים. בשיפוץ החדש, עם מערכת המיזוג החדשה שילבנו סלוט בהנמכת התקרה מעל יחידת ארונות הגבוהים. פס תאורה בתקרה הותקן על פי מידות השייש ההיקפי על מנת להאיר בצורה מיטבית את סביבת העבודה במטבח.

מעל האי מיקמנו 2 גופי תאורה המכונים: "חלליות" במראה אלגנטי ונקי. מול המטבח מיקמנו את שולחן פינת האוכל המלבני באורך 3 מטרים (נפתח ל4.20) בגוון עץ טבעי ורגלי שולחן ברזל שחור. מסביב לשולחן 8 כסאות בד "מגבת" שחור מט. מימין לשולחן בנינו יחידת מזווה בגוון סהרה הכולל 4 דלתות עם מגירות נשלפות ומדפים.

שירותי אורחים: הרגיש צורך בעיצוב מעט "פראי" ופחות מאופק, האריחים שנבחרו לחיפוי הקיר ידעו לתת בדיוק את המענה העיצובי אליו שאפתי. אריח איטלקי בגודל 60/120 סמ מאויירים בעלים גדולים בצבעי ירוק, אפור וזהב מעושנים מרתקים. אריזת קרטון אחת מכילה מספר אריחים היוצרים פאזל שלם. 

המשך הקיר עד התקרה נצבע בגוון ירוק מעושן בגימור טיח אקרילי במראה עדין. הריצוף בחלל הוא הריצוף הכללי של הקומה הראשונה- אריח משי בגוון אבן בגודל 100/100 ס"מ , ארון כיור בגוון סהרה עם בוצ'ר, כיור מלבני מונח לבן, ברז קירי בגוון ניקל מוברש.

כל הדלתות בבית הוחלפו לדלת פנדור בגוון מוקה, משקוף מוקה, ידית שחורה. בכל הקומה הראשונה הודבקו אריחי גרניט פורצלן מטר על מטר על גבי הריצוף הישן הקיים. בקומה השניה, נבחר פרקט SPC עמיד במים בגוון אלון מעושן תואם לגוון חיפוי המדרגות. בחדר השינה הישן של ההורים היה חדר ארונות צמוד למקלחת, הוחלט לוותר על חדר ארונות, לשבור את הקיר המפריד ביניהם וליצור חלל מקלחת גדול ומפנק שיתאים לזוג. במקלחת הכללית ויתרנו על אמבטיה לטובת מקלחון. עיצוב חדר השינה כלל ריהוט חדש, טקסטיל ואקססוריז בהתאם לפלטת הצבעים הרכים שנבחרו לחלל בהשראת האריחים החדשים בחדר רחצה הורים.

חדר השינה (צילום: סמואל מלכה)
חדר השינה (צילום: סמואל מלכה)

חדר רחצה הורים: חיפוי הקירות: קיר הכח בחלל - אריח פרחוני בגווני פסטל : ורוד, ירוק, לאורך כל הקיר הגדול בכניסה לחדר. יתר החיפוי במקלחת בגוון לבן. ריצוף אפור גרפיט מט עם כתמי חלודה טבעיים, נבחר ארון כיור באורך 1.60 בגוון ורוד פודרה ידיות שחורות, משטח קוריאן לבן מט וכיור אובלי לבן מט, ברזים בגוון אפור גרפיט, מראה חכמה מלבנית, מקלחון רחב הכולל נישת תמרוקים מקצה לקצה.

מקלחת כללית:  חיפוי וריצוף תואם בגוון אפור בטון 60/120, בחירת ארון כיור 150 ס"מ בגוון ירוק מרווה עם בוצ'ר, כיור אובלי לבן, ברזים בשחור מט, מראה מלבנית 150 ס"מ מול ארון כיור, מיקמתי כוננית משולבת ברזל שחור וזכוכית המשמשת לחפצי נוי ולתמרוקים אישיים.

ינואר 2023,  סיימתי את הפרויקט בהצלחה מבחינת כל הצדדים. הבית קיבל מראה אלגנטי ויוקרתי מצד אחד ופונקציונלי ופרקטי מצד שני.  שילוב חומרים חמים בחלל המרכזי ובחדר השינה ובחירת הגוונים הטבעיים עם פירזול שחור ליצירת הרמוניה מושלמת. לארח אנשים אפשר כעת בקלות ובלב שלם ומלא סיפוק. בדיוק כפי שהם חלמו ואני מלאת גאווה להעניק להם את כל הטוב הזה ומחכה לארוחות שישי ולשיחות החדשות מסביב לשולחן...