"טעם של אוכל זה הרבה זיכרונות", אומרת רוזה, גיבורת הרומן החדש של דנה רוזנטל ברנדייס - "מאמא רוזה", במשפט קצר שמהדהד את מהות הספר כולו (הוצאת "כריכה סוכנות לסופרים"). זהו לא רק סיפור על מסעדה, אלא על מסע של שורשים ושל חיפוש אחר בית.
רוזנטל ברנדייס מציבה זרקור על העלייה לישראל ומספרת את סיפורם של העולים החדשים – קשיי ההגירה, המפגש עם המציאות הישראלית, הפערים התרבותיים, ובעיקר הרצון לשמר את הזהות תוך ניסיון להשתלב במקום החדש. זהו רומן ייחודי במובן שהוא מציב במרכז את האנשים השקופים, אלה שאנחנו עד היום לא רואים ואולי גם לא רוצים לראות.
העלילה עוקבת אחרי רוזה, אישה חזקה ובעלת תושייה, שמותירה מאחור את עברה באוקראינה – כולל בעל אלים – ובונה לעצמה עתיד חדש בישראל. יחד עם חברתה אירנה, היא מגשימה חלום ופותחת מסעדה שמביאה אל שולחנותיה את האוכל שעליו גדלה. אך המסעדה היא הרבה יותר ממקור פרנסה; היא הופכת למקום מפלט עבור הדמויות כולן, יוצרת בית שהוא כור היתוך רב-תרבותי ומהווה מקום, שבו הזהות הרוסית-יהודית מצליחה למצוא לעצמה כבוד בתוך התרבות הישראלית.
אל תוך המסעדה מתאספות דמויות מכל קצוות החברה הישראלית – אנדום, מהגר צעיר שנאבק לפרנס את משפחתו; רז, נערה ממשפחה מבוססת, שמחפשת מעטפת ויד מחבקת בעולם שזר לה; וניסו, נער שנאבק כדי לשרוד. כל אחד מהם מביא איתו לתוך המסעדה סיפור, וכל אחד מהם נחשף יותר ויותר ככל שהעלילה מתקדמת, ככל שהקשרים האנושיים סביב שולחן האוכל הולכים ומתהדקים.
זהו גם ספר על חשיבות הזיכרונות והמקום החשוב של האוכל, שמעורר אותם. מרסל פרוסט טבל את עוגיית המדלן בכוס תה, הכניס אותה לפיו ונזכר בגיל חמש בבית סבתו בקומבריי. אז כתב שמונה כרכים של סדרת ספריו "בעקבות הזמן האבוד". באותה מידה, רוזנטל ברנדייס משתמשת בקולינריה הרוסית, בפירושקי ובפילמני, כדי להדהד את זיכרונותיה שלה ומצליחה לעורר רגשות של אחרים.
"חשבתי שכבר אף פעם לא אטעם שוב את הטעם הזה, אבל זאת בדיוק בדיוק העוגה של אמא שלי. איך ידעת?" שואלת אותה רז ורוזה עונה: "לא ידעתי."
בפרק 22 אומרת רוזה: "געגועים לאוכל ולריח הם מנת חלקם של כל בני האדם שהיה להם טוב, שיש להם לְמָה להתגעגע". רוזנטל ברנדייס, שספר ביכוריה "נבוא לקחת אותך" היה לרב-המכר מצליחה גם הפעם לטוות עלילה יציבה, שנרקמת בקצב הנכון, הן עבור העולם הספרותי והן עבור הקורא. היא מאפשרת הצצה לעולם המורכב של חוויית ההגירה ואל הקונפליקט בין שימור תרבות המקור לבין היטמעות בארץ החדשה, בין ההיאחזות בזיכרונות לבין פניה אל חיים חדשים ואחרים.