פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה־76 של קאן נפתח אמש בריביירה הצרפתית תחת שמירה ביטחונית כבדה, כשכוחות משטרה חסמו את מבואות העיר כדי למנוע ממפגינים נגד חוק הפנסיה ותנועות מחאה אחרות לנסות לפוצץ את הפסטיבל. כל הפגנה במתחם הפסטיבל נאסרה, אך האיגודים המקצועיים איימו להפסיק את זרם החשמל להקרנות.

מבחן הכוח המסתמן לא הרתיע כוכבים בינלאומיים, ובתוכם אמריקאים רבים, שבניגוד לשנים האחרונות שמו את פעמיהם לפסטיבל - גם אם חלקם מחוץ לתחרות הרשמית.

הפסטיבל נפתח אמש בהקרנת הסרט "ז'אן דיבארי" על המאהבת של מלך צרפת, בבימויה ובהשתתפותה של השחקנית הצרפתית מאיוואן, כשהכוכב השנוי במחלוקת ג'וני דאפ, החוזר לקולנוע לאחר שבילה את עיקר זמנו בבתי המשפט מול גרושתו, מגלם את תפקיד לואי ה־15, מלך צרפת. גם הפגנות שכוונו נגדו אישית נאסרו, ובכל זאת נשמעו שריקות בוז כשעלה על השטיח האדום במדרגות היכל הפסטיבל.

מי שהכריז על הפסטיבל היה השחקן מייקל דאגלס, שגם זכה בפרס "דקל הזהב" לשם כבוד על הקריירה העשירה שלו. דאגלס, שכבר השתתף בפסטיבל כמה פעמים, אמר כי "זהו עבורי תמיד משב רוח רענן לבוא לקאן, שהוא מקום המארח אומץ אומנותי וסיפורים יפים". אביו המנוח, קירק דאגלס הגדול, היה בעבר יו"ר חבר השופטים בפסטיבל.

יו"ר חבר השופטים הנוכחי והבמאי השוודי רובן אוסטלנד, שזכה פעמיים בפרס "דקל הזהב", הביע תמיכה בשביתת התסריטאים בהוליווד - כל עוד היא לא פוגעת בפסטיבל.

בימים הקרובים צפויה הקרנת הבכורה של "אינדיאנה ג'ונס" החדש עם הריסון פורד הקשיש, שגם הוא יזכה בפרס מפעל חיים, וכן הקרנת סרטו החדש של מרטין סקורסזה "הרוצחים של פרח הירח", שיביא לקאן את שני כוכביו - רוברט דה נירו וליאונרדו דיקפריו.

הביתן הישראלי הרשמי הוקם שוב על חוף הריביירה, אף שגם השנה אין כל סרט ישראלי במסגרות הרשמיות, והוא ייחנך על ידי מנכ"ל משרד התרבות כפיר סוויסה. לראשונה יגיעו אליו אנשי קולנוע מרוקאים כדי לחתום על שיתוף פעולה במסגרת "הסכמי אברהם". ואולי כפיצוי על היעדר סרטים ישראליים, עולה בכמה סרטים זכרה של השואה ומלחמת העולם השנייה.