רוצים לראות סרטים קלאסיים באיכות טובה? פסטיבל הרסטורציה (ReFilm) של סינמטק ירושלים, עושה כבוד לארכיונים ומאפשר הצצה לסרטים נדירים וקלאסיים שעברו עיבוד וטיפול דיגיטלי לצד סרטים חדשים שנוצרו מתוך מחקר ונבירה בארכיונים. מדובר במקבץ סרטים שנעשו בשנים 1936 עד 2023.

הפסטיבל שיתקיים בפעם הרביעית בסינמטק ירושלים בתאריכים 1-7 ביוני, נולד מתוך כוונה להרחיב את המבט על עבודת הארכיון ברחבי העולם. סרטים שנשלפו מהארכיונים נסרקו לפורמט דיגיטלי המאפשר להחזירם למסכים ולהנגיש את אוצרות האמנות השביעית לקהל הרחב.

בערב הפתיחה של הפסטיבל (1.6) תוקרן אחת הקומדיות הרומנטיות הגדולות בכל הזמנים "צער גידול חיות" (ארה"ב 1938) בבימוי: הווארד הוקס ובכיכובם של קתרין הפבורן קארי גרנט. הסרט "תלמה ולואיז" (ארה"ב 1991) של רידלי סקוט מגיע לפסטיבל היישר מהקרנת הבכורה של עותק הרסטורציה שלו בפסטיבל קאן. 

עוד יוקרנו "המוציא להורג" (ספרד 1963), קומדיה  של לואיס גרסיה ברלנגה, מגדולי במאי ספרד, שמספר על מפגש של שלושה אנשים שבאו לבית הכלא אל אותו אסיר: שני קברנים והמוציא להורג. מפה לשם מתברר שלתליין הזקן יש בת, והקברן הצעיר הוא רווק פנוי... 

מאיטליה מגיע הסרט "חיים קשים" (1961), בבימויו של דינו ריזי, ההופך דיוקן חברתי ואנושי של איטליה שבין סוף מלחמת העולם השניה ועד אמצע שנות השישים בתהליכי המעבר מפאשיזם לקפיטליזם, ועד לעליית שלטון ההון - לקומדיה מהוללת.

"בין מהפכות" (רומניה/קרואטיה/קטאר/איראן 2023) עשוי מחומרי ארכיון שצולמו ברומניה ובאיראן מסוף שנות ה-70 ועד סוף שנות ה-80, והם משמשים רקע להתכתבות בין שתי הגיבורות, סטודנטיות לרפואה בבוקרשט של סוף שנות השבעים. כשפורצת המהפכה האיסלמית באיראן, אחת מהן חוזרת הביתה. 

 ב"לבנה ומראה" (איראן 1966), של הבמאי אברהם גולסטאן,  נהג מונית מגלה כי נוסעת הותירה במושב האחורי תינוק, ומבלה את הלילה בניסיון להיפטר מהפעוט, רק כדי למצוא את הסדקים העבים בחברה האיראנית. 

בפסטיבל יוצגו גם שלושה סרטים של מייקל רומר. זו הזדמנות ראשונה לצפות בסרטיו של במאי שהקדים את זמנו. "גבר לגמרי" (1964) משחק: איוון דיקסון, אבי לינקולן -  הוא מהסרטים הבודדים של שנות השישים שבמרכזם מתוארים באינטימיות גדולה גיבורים שחורים; השני: "העלילה נגד הארי" (1989) משחק: מרטין פריסט, בן לאנג, לוכד היטב את עולם הקהילות היהודיות של ניו יורק וניו ג'רזי –  עם צילומי שחור לבן של ניו יורק.  הארי פלוטניק יוצא מהכלא ומנסה לחזור לעסקי ההימורים ומגלה שאף אחד לא סופר אותו.

לאחר שהסרט הושלם בסוף שנות השישים, לא נמצאה לו חברת הפצה והוא נגנז. שני עשורים מאוחר יותר, רומר העתיק את הסרט לוידאו כדי להראות לילדיו, שמע במקרה את טכנאי ההקלטות מתגלגל מצחוק. הוא הגיש את הסרט לפסטיבלים של טורונטו וניו יורק, שם זכה הסרט להצלחה מפתיעה ולהפצה. הסרט השלישי "נקמה שלי" (1984), משחק: ברוק אדאמס, טריש ון דברה. דרמה משפחתית בלתי צפויה המגיעה למחוזות מפתיעים. 

 ואי אפשר בלי קופולה. סרטו של פראנסיס פורד קופולה "השיחה" (ארה"ב 1974) משחק: ג'ין הקמן ג'ון קזאלה. במרכז העלילה ניצב הארי קול, חוקר פרטי המבסס א פרנסתו על גזילת סודות הזולת. כשהוא מקליט זוג צעיר הוא מגלה שחייהם בסכנה. סרט שהוא אלגוריה על אחריותו המוסרית של אדם למעשיו, ועוד.

לתוכניה המלאה לחצו כאן

"בשנים האחרונות עוסקים באולפנים הגדולים ובחברות ההפקה בשימור ושיחזור המורשת הקולנועית משנים עברו. לצד הקלאסיקות הקולנועיות המוכרות, מתגלים לעתים גם אוצרות קולנועיים שאוחסנו במרתפי הארכיונים. פסטיבל הרסטורציה מציג ממיטב הסרטים שעברו שיחזור ודיגיטציה. ומאפשר לקהל להכיר מחדש יצירות קולנועיות נדירות מרחבי העולם", אומר רוני מהדב לוין מנכ"ל הסינמטק.