בעוד שבוע, ב-28 לספטמבר, יצא לאקרטנים סרטו החדש של אבי נשר, "גן קופים", בכיכובם של הקומיקאים האהובים ביותר בישראל". "גן קופים" הוא קומדיה שנונה על סופר ישראלי (אדיר מילר) שספריו זכו להצלחה גדולה בשנות ה-60, אך תרבות הביטול באמצע שנות ה-70 הביאה לדעיכה סופנית של הקריירה הספרותית שלו. ד"ר אבנר שביט, מבקר הקולנוע של "וואלה", ביקש לשוחח עם איריס קול ב-103fm על חוסר ההכרה שהייתה מנת חלקו של הבמאי הוותיק מצד הממסד.

"סוגרים חשבונות מתחת לשולחן": ריימונד אמסלם על "7 ברכות"
גילה אלמגור תקבל פרס מיוחד בפסטיבל הקולנוע הגאה של תל אביב

לקראת סוף שנות ה-80 מזהה הסופר שזוהי שעת הכושר לצאת למלחמה על מקומו הראוי בקאנון הספרותי הישראלי. האסטרטגיה בה נוקט הסופר מבריקה, איננה מוסרית בעליל ומשעשעת באבסורדיות הגמורה שלה.

אל מערבולת המזימה רבת התהפוכות של הסופר נסחפים גם אלמנה מחויכת באופן חשוד (שני כהן), קיבוצניק הנושא סוד אסור (יניב ביטון) , שחקנית צעירה ויפיפייה אך כושלת (סוזנה פפאין), מבקר ספרות חד לשון (ערן זרחוביץ'), במאי קולנוע איטלקי (עלא דקה) הנושא סוד משלו ומפיקה צעירה ואמביציוזית (שירה נאור).

המפגש הגורלי בין שלל הדמויות הססגוניות, ישנה לעד את מהלך חייו של הסופר ושל כל אחד מהדמויות האחרות. "גן קופים" חוקר את הדרך שבה מתגבש קאנון, את נושא ההצלחה האומנותית והמסחרית, ואת השאלה – "איך אני רוצה שיזכרו אותי?".

רציתי שתספר לנו את דעתך על גן הקופים של אבי נשר – הוא הצהיר שזה כנראה יהיה גם סרטו האחרון

"זה סרט על בן אדם שלא קיבל הכרה מהממסד. הסרט מבוסס באופן חלקי על סיפור אמיתי שהוא אחד הסיפורים הכי מטורפים שקרו בתרבות הישראלית. אני לא אחשוף את השם של הסופר שזה מבוסס עליו, בכל מקרה, אותו סופר, מגלם אותו כאן אדיר מילר, שהוא שותף קבוע של נשר.

הוא מגלם סופר שכתב כבר הרבה ספרים אבל מעולם לא קיבל הכרה מהממסד, זה קצת משקף את הסיפור של אבי נשר. שהוא מבחינה כלכלית, מסחרית הבמאי הכי מצליח בישראל, הוא הבמאי הכי אהוב על הקהל הישראלי, הוא הבמאי היחיד שנבחר להדליק משואה ביום העצמאות, אבל הוא מעולם לא זכה בפרס אופיר (בקטגוריית הבמאי)".

יודע להסביר את זה?

"הפסיכולוג של חברי האקדמיה צריך לדעת את התשובה. צריך להגיד שזו תופעה נפוצה, הרבה פעמים במאים מצליחים בעולם גם עשו להם בעיות, כמו הרבה במאים שלא זכו באוסקר. הדבר הזה שנקרא 'עולם הקולנוע', יש בו כל מיני חטיבות, יש את הקהל, יש הביקורת, את האקדמיה ואת הממסד, וזה לא תמיד מסונכרן.

חברי האקדמיה, שאגב אני לא יודע מי הם, אני מקווה שזה מתוך קנאה וצרות עין ולא בגלל שהם לא מבינים את האיכות של הסרטים שלו. אני מקווה שהם מבינים קולנוע ומבינים עד כמה הסרטים שלו טובים, והם לא בוחרים בו מקנאה וצרות עין, כי אם לא, זה אומר שהם פשוט לא מבינים קולנוע, וזה עוד יותר מצער".
 
ספר לנו על 'גן הקופים'

"נשר מעולם לא עשה שום דבר בתגובה לאי ההכרה הזו. הגיבור של הסרט כן עושה משהו, שאם הוא לא היה כל כך פתטי אפשר היה להגיד שהוא מבריק. הוא מוציא לפועל מזימה, שהיא אחת המזימות גם הכי מתוחכמות וגם הכי מעוררות רחמים שראינו על המסך לאחרונה. אני לא אגלה, אבל אני כן אגיד שמעורבת בזה בחורה צעירה, שמגלמת אותה סוזנה פפיאן, שממש במעבר בין תשפ"ג לתשפ"ד היא הפכה מאלמונית גמורה לשחקנית הכי מדוברת בישראל. יש לצידה גם עוד שחקנים הרבה יותר מוכרים, שני כהן, יוסי ביטון, ערן זרחוביץ', כל מי שאי פעם עבר ליד הבניין של קשת לוהק לסרט הזה".

האם אנחנו נהיה מתוחים בסרט? נבכה? נצחק? נתרגש?

"קודם כל, אני מאוד אוהב את אבי נשר אתו הקולנוע שלו ואני מאוד נהנתי מהסרט. אני גם חושב שהוא מציג סיפור שהוא מעל לכל דמיון, לא רק בקנה מידה ישראלי, אלא בקנה מידה בינלאומי, כי מה שגיבור הסרט עושה זה משהו שלדעתי אף אמן מעולם, בשום מדינה אחרת לא עשה.

לגבי סוג התחושות שהסרט מעורר, אני חושב שיש אי הבנה גדולה לגבי אבי נשר בישראל, יש תביעה שאבי נשר הוא שלמה ארצי של הקולנוע בגלל שהוא כל כך מצליח, שהוא רמי קליינשטיין קולנועי - שהוא המיינסטרים של המיינסטרים. אבי נשר הוא קולנוע שהוא מאוד מאתגר, מאוד ניסיוני. הוא יוצר סרטים לכאורה מותחנים שיש להם משהו קצת זול וטראשי אבל למעשה הם מאוד מתוחכמים".
 
"אני חושב שזו תהיה טעות גם להגיד שהסרט הזה הוא רק על עניין של הכרה. זה סרט שעוסק באמת באשליה בצורה מאוד מתוחכמת. הבסיס כאן הוא של מותחן זול, מאוד מיני, אבל הסרט עשוי בצורה מתוחכמת מאוד וממש יש לנו כאן כמו מנצח של תזמורת, ואני לא חושב שהיו או יש הרבה במאים בישראל ששולטים במלאכה שלהם בכזו צורה ומתזמרים את המשחק, העלילה, הצבעים, את הכל, בכזאת צורה מתוזמרת.

שוב, בגלל חומרי הגלם יכולה להיות לפעמים תחושה שיש כאן משהו זול, אבל הכל כאן מאוד מחושב, הכל כאן נעשה מתוך הבנה מושלמת של הסיפור, של הקולנוע, של איך להפעיל קהל. ומהצד השני, אני חושב שאפשר לראות השחקנים והשחקניות מאוד נהנים לעבוד עם אבי נשר".
 
מה יש לך לומר על כך שהוא אמר שזה הסרט האחרון שלו?

"אבי נשר עבר טרגדיה גדולה שכולנו מודעים לה, אני חושב שהיה לו מאוד קשה לביים את שני הסרטים שהוא ביים מאז. אין לי מה להגיד, זה סיפור מאוד עצוב גם מבחינה אישית וגם מבחינה מקצועית. ואם זה באמת יהיה הסרט האחרון שלו, הוא יחסר. צריך גם להגיד שאנחנו נמצאים כרגע בתקופה מבחינה כלכלית, טובה לקולנוע הישראלי, גם בגלל השביתה בהוליווד, הבמה די שלו. אבי נשר כמובן יש לו חלק מזה, מהפופולאריות של הקולנוע הישראלי, אם לא יעשה יותר, זה כמו חלק מהרקמה של הקולנוע הישראלי שנעלמת".
 
סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm