אמש (חמישי) נפתח טקס פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה- 39 בחיפה עם הקרנת סרטה המדובר של מייוון "ז'אן דו בארי", שהגיעה לפתיחת הפסטיבל יחד עם השחקנית והמפיקה מארין בוקה. הסרט אותו ביימה מייוון ומשחקת בו בתפקיד הראשי לצד ג'וני דפ, פתח גם כן את פסטיבל קאן 2023. 

בטקס הפתיחה, הוענק פרס מפעל חיים לשחקן ששון גבאי על תרומתו לקולנוע ולתרבות הישראלית, והטקס לווה על ידי התזמורת הסימפונית חיפה בניצוחה של סיון אלבו בן חור ובהשתתפות רקדני בלט ״פאנוב״. את הערב, שאליו הגיעו כמאות אנשי תרבות, תיאטרון וקולנוע מהארץ ומהעולם - הנחה השחקן ליאור אשכנזי.

הענקת פרס מפעל חיים לששון גבאי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה (צילום: שקד שדה)
הענקת פרס מפעל חיים לששון גבאי בפסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה (צילום: שקד שדה)

ירון שמיר, המנהל האמנותי של הפסטיבל, התייחס למצב הפוליטי בישראל ובנאומו אמר כי ״אנחנו עדים להתפתחותה של צנזורה נוספת מסוג חדש - ומסוכן לא פחות. כלי תקשורת, רשתות חברתיות, קהילות וארגונים בארץ שמייצרים שיח אלים ומאיים כלפיי יוצרות ויוצרים שאינם מתיישרים עם מה שאלו רואים כנכון. יוצרים מוקעים ומושתקים כי העזו לומר דבר שנוי במחלוקת, או ביטאו דעה לא מקובלת. לתסריטאים נאמר מה נכון שידמיינו ועל מה ראוי שיכתבו - ולפסטיבלי קולנוע נאמר מה ואת מי ראוי שיציגו. ולכן, השנה יותר מתמיד אנו גאים בתוכנית האמנותית שמקרינה סרטים שנוצרו מתוך התנגדות למשטרים טוטליטריים, ומבליטה קולנוע שחוגג חופש יצירתי וחזון אישי״.

״כשהייתי סטודנט למשחק, רציתי להיות ששון גבאי״, הוסיף השחקן ליאור אשכנזי, שהנחה את הטקס. ״ולא רק אני - אלא כולם. כולנו רצינו להיות כמו ששון - השחקן הישראלי האולטימטיבי שייצג עבורנו את הדור החדש של השחקנים בישראל. הוא דיבר כמונו - צברית ישראלית ללא המחוות התיאטרליות והריש המתגלגלת. בין אם הדמות היא מזרחית, אשכנזית, ערבית או חרדית, בין אם ביידיש, פרסית או אנגלית, מקסטנר - ועד קולונל תאופיק - יש רק שחקן אחד שיכול לגלם את כל הדמויות באותנטיות מוחלטת וכישרון יוצא דופן כבר כמעט חצי מאה״, מתאר בהערצה הקולגה אשכנזי. 

בנאום הענקת פרס מפעל החיים סיפר גבאי כי ״התיאבון, הסקרנות והאהבה לעשייה בתחום רק גוברת מיום ליום וחזקה מתמיד. ״גם לאחר 50 שנה, אני עדיין מתרגש ליצור במקצוע שאני כל כך אוהב ושתופס חלק ענק מחיי״. בנאום הוא גם מתייחס לסגירת המעגל שבקבלת הפרס בחיפה, עיר הולדתו: ״כאן בעיר רקמתי את החלומות הכמוסים שלי להיות שחקן, צפיתי בהצגות הראשונות בחיי לא רחוק מכאן בתיאטרון חיפה, וראיתי סרטים מכל העולם בקולנוע הישן בעיר. כאן נוצרו הזרעים לחלום שלי - שזכה להתגשם. בהזדמנות זו, אני רוצה לאחל לכולנו שנה טובה, של יצירה חופשית בחברה חופשית, סובלנית, דמוקרטית ונאורה״, סיכם.