כמו השמאל הישראלי, גם טקס האוסקר רגיל לכך שמספידים אותו. מה לא אמרו עליו, אבל הוא עדיין פה, ויתקיים בפעם ה־96 בתחילת השבוע הבא - בלילה שבין ראשון לשני שעון ישראל. הנה התחזיות שלנו בקטגוריות המרכזיות.

האישה הראשונה שנכנסה למנהרות של שיפא: "ידברו על זה עוד שנים"
למרות הביקורת החריפה: האם ליברמן בדרך לשיתוף פעולה מפתיע עם החרדים?

הניצחון הסוחף של "אופנהיימר"

לפי כל ההערכות, הלהיט של כריסטופר נולאן צפוי להיות הכוכב הגדול של הערב. יש לו יתרונות על פני כל מתחריו. הוא פופולרי, אבל נחשב רציני יותר מ"ברבי"; ארוך, אבל נחשב מעניין יותר מ"רוצחי פרח הירח"; וירטואוזי ומעורר מחשבה, אבל לא פרובוקטיבי כמו "מסכנים שכאלה", ובטח שיותר אפי מ"מאסטרו" ו"חיים שלמים", למשל. היחיד שהיה יכול לאתגר אותו הוא "אזור העניין", סרט השואה המהולל ודובר הגרמנית של ג'ונתן גלייזר שכנראה יזכה בפרס הסרט הבינלאומי ובסיטואציה אחרת היה יכול לזכות גם בפרס הסרט, אבל נראה ש"אופנהיימר" כבר מזמן תפס פער שקשה להדביק.

''מסכנים שכאלה'' (צילום: YORGOS LANTHIMOS)
''מסכנים שכאלה'' (צילום: YORGOS LANTHIMOS)

"אופנהיימר" גם צפוי לזכות בפרס הבמאי, ובשתי קטגוריות המשחק הגבריות - רוברט דאוני ג'וניור על שחקן המשנה וקיליאן מרפי בקטגוריית השחקן הראשי. לשניהם זו תהיה זכייה ראשונה בפרס. זו גם תהיה הפעם הראשונה מאז "הארטיסט" לפני 12 שנים שבה פרסי הסרט והשחקן הראשי הולכים לאותו סרט, מה שממחיש כמה גדול ההישג.

"אופנהיימר" גם פייבוריט ברור לזכייה בפרסי הצילום, העריכה והמוזיקה המקורית. זה מבטיח לו שבעה פסלונים לכל הפחות. נוסף לכך, הוא גם אמור לזכות בעיצוב הסאונד, אם כי כאן ל"אזור העניין" יש סיכוי להפתיע אותו. בכל מקרה, די בשמונה פסלונים כדי לתת לו מקום של כבוד ברשימת הסרטים עם הכי הרבה פסלוני אוסקר אי פעם. מאז "נער החידות ממומביי" ב־2008 אף להיט לא רשם הישג כזה, ובניגוד אליו, "נער החידות" לא זכה באף פרס בקטגוריית המשחק.

"אופנהיימר" גם מועמד רציני בקטגוריית התסריט המעובד, ויהיה מצחיק לדעתי אם לא יזכה בו - אם הסרט כזה טוב, זה לא אומר שהיה לו כנראה בסיס תסריטאי מוצלח? כך או כך, הפייבוריט כאן הוא דווקא "מעשייה אמריקאית".

הקרב המותח מכולם

השחקנית הראשית

קטגוריית שחקנית המשנה היא אחד הבאנקרים הגדולים של הטקס. דאווין ג'וי רנדולף מ"נשארים לחג" היא הזוכה הוודאית. קטגוריית השחקנית הראשית, לעומת זאת, מספקת את התחרות הצמודה של הערב. לפי רוב התחזיות, יש כאן שתי כוכבות שמתחרות ראש בראש: לילי גלדסטון מ"רוצחי פרח הירח" ואמה סטון מ"מסכנים שכאלה", שכבר זכתה בעבר על "לה לה לנד" ועשויה לקבל אוסקר שני בגיל 35 בלבד.

וההימור שלי? שתיים רבות, ושלישית לוקחת. אני מהמר על הפתעה: סנדרה הולר הגרמנייה, שמככבת ב"אנטומיה של נפילה" הצרפתי. הלהיט הזה צבר מומנטום מטורף בשבועות האחרונים ובצדק - זה הסרט הכי טוב של השנה. השחקנית הנפלאה מככבת השנה גם ב"אזור העניין" ואומנם לא מועמדת עליו, אבל זה מעלה את קרנה. האקדמיה נעשתה בינלאומית יותר בשנים האחרונות, מה שמחזק את הסיכוי של שחקניות אירופאיות. הולר תהפוך לשחקנית הגרמנייה הראשונה שזוכה באוסקר מאז לואיז ריינר בשלהי שנות ה־30. זה יהיה הפסלון השני של "אנטומיה של נפילה" במהלך הערב, כי הוא פייבוריט לזכייה בקטגוריית התסריט המקורי.

ומה עם ברבי?

"ברבי" אומנם לא יזכה באוסקר לסרט והודר מלכתחילה מקטגוריית הבימוי ומרוב קטגוריות המשחק, ובכל זאת עשוי לצאת מהערב עם שלושה פרסים. הוא פייבוריט בקטגוריות עיצוב התלבושות ועיצוב ההפקה, והוא יזכה בוודאות בקטגוריית השיר, שבה הוא מועמד עם שני שירים - "I’m Just Ken" ו־"What Was I Made For" של בילי אייליש ואחיה פיניאס או'קונל. השניים כנראה יזכו, אחרי שכבר זכו לפני שנתיים על שיר הנושא של "לא זמן למות". זה אומר שכבר בגיל 22 יהיו לבילי אייליש שני אוסקרים בארון התארים - הישג בלתי נתפס.

''ברבי'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)
''ברבי'' (צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט)

היסטוריה ישראלית?

בדרך כלל לא היינו מתייחסים בהרחבה לקטגוריית סרט האנימציה הקצר. השנה, היא הכי מעניינת שיש מנקודת מבט מקומית. אחד המועמדים בה, ולמעשה הפייבוריט בה, הוא "מכתב לחזיר" של טל קנטור. צריך להדגיש: היו ישראלים שזכו בעבר באוסקר, אבל זה לא היה על סרטים ישראליים. משה מזרחי זכה בקטגוריה הבינלאומית על "כל החיים לפניו" הצרפתי. גיא נתיב זכה באוסקר לסרט הקצר על "סקין" שצולם באמריקה, התרחש באמריקה ודיבר אנגלית.

"מכתב לחזיר" הוא סרט ישראלי - הפקה משותפת עם צרפת, כמו הרבה סרטים ישראליים, אבל ישראלי בכל רמ"ח איבריו. הבמאית נולדה, גדלה וחיה פה, והסרט דובר עברית ומתרחש בישראל עם דמויות ישראליות. זכייה כזו עוד לא הייתה לנו. צריך גם לציין שבמידה שזה יקרה, יש עוד משמעות: שניים מהזוכים השנה יהיו "סרטי שואה" - גם "מכתב לחזיר" וגם "אזור העניין", ואפשר גם להכניס את "אופנהיימר", המתרחש על רקע השואה שהיא מוטיבציה עיקרית מבחינת המדענים היהודים לבנות את הפצצה שתסיים את המלחמה.

''מכתב לחזיר'' (צילום: The Hive Studio, Miyu Productions )
''מכתב לחזיר'' (צילום: The Hive Studio, Miyu Productions )

אבל רגע, האם "מכתב לחזיר" באמת יזכה? לפי הרבה חזאים בינלאומיים - כן, אבל תרשו לי להמר אחרת, ולו רק כדי לא לנחס. "מכתב לחזיר" הוא סרט מורכב, עם סוף שפתוח לפרשנויות, ואני מאמין שהאקדמיה תלך על בחירה פופוליסטית יותר. סרט פשוט ופשטני בשם
"War is Over", שהפיק שון לנון על פי המוזיקה של הוריו ג'ון ויוקו, ומעביר בצורה ילדותית מסרים פציפיסטיים נאיביים, שמתברר כי יש להם קונים גם חמישה עשורים לאחר צאת השיר. את הסרט ביים דייב מולינס, שיש לו קילומטרז' עשיר בפיקסאר, מה שהופך אותו למקושר בתעשייה, וגם זה יעזור לגייס קולות.

אני מאחל לקנטור שלא תזכה, כי אני לא מקנא בה ובזכוכית המגדלת שבה יבחנו כל מילה שתגיד אחרי הזכייה.

טקס האוסקר יועבר בשידור חי ובלעדי ב־yes MOVIES DRAMA בלילה שבין ראשון לשני וב+STING. סיקור השטיח האדום יתחיל ב־22:30 והטקס עצמו באחת בלילה. שימו לב שהטקס מתחיל מוקדם יותר מאשר בשנים קודמות. הוא צפוי להסתיים בארבע בבוקר.
הגרסה הערוכה והמתורגמת תשודר ב־yes MOVIES DRAMA ביום שלישי, 12.3, בשעה 21:00. 

אבנר שביט הוא מבקר הקולנוע של וואלה!