הבמאית הדוקומנטרית זוכת הפרסים נילי טל הלכה לעולמה הערב (חמישי) בגיל 80. טל, שנפטרה בבית החולים "איכילוב" לאחר מאבק במחלת ריאות, היא כלת פרס מפעל חיים של הפורום הדוקומנטרי בישראל ופרס מפעל חיים בתחום אומנות הקולנוע של משרד התרבות והספורט. בין הסרטים שביימה: "עזה כמוות", "רצח ללא מניע", "כלות מאוקראינה", "הילדות מברזיל", "סוד הרצח של רוז", "עלייתה ונפילתה של ענבל אור" ו"אהובתו של שודד השעונים".

הקאמבק של חיים רמון: "שוקל ברצינות" להתמודד בבחירות | פודקאסט מעריב
ח"כית מהליכוד נגד ינון מגל: "שרה נתניהו לא הייתה מעורבת במה שיצא"

לאחר שחרורה מהצבא בשנות ה-60 החלה טל לכתוב כתבות תחקיר במוסף "הארץ", בהן חשפה לראשונה את סוגיית ההתמכרות לסמים קשים בישראל, התעללות בילדים, נשים מוכות ועוד.

ב-1970 עברה לטלוויזיה הישראלית, בה עבדה למעלה מ-20 שנה, והחלה לביים סרטים תיעודיים וכתבות לתוכניות יומן השבוע, מבט שני, למחלקת סרטי תעודה ועוד.

ב-1991 החלה להפיק סרטים באופן עצמאי בחברה שבבעלותה, "נילי טל הפקות".

ב-1998 הפיקה את סרטה התיעודי העצמאי הראשון, "עזה כמוות", בו גוללה את פרשת רצח עינב רוגל מקיבוץ שער הגולן על ידי חברה, גלעד שמן. לראשונה בישראל התיר לה בית המשפט המחוזי בנצרת להכניס מצלמות טלוויזיה לאולם ולתעד את הדיונים.

ב-2003 יצרה טל את הסרט "רצח ללא מניע", שעוסק בפרשת רצח אסף שטיירמן, ושודר לראשונה בשנת 2008 בערוץ 8 של הכבלים. הרצח, שהתרחש בשנת 96’, נותר בלתי מפוענח במשך ארבע שנים, עד שבדצמבר 2000 התלוננה אשתו של הרוצח רעי חורב במשטרה כי הוא תקף אותה וסיפרה כי לאחר נישואיהם התוודה באוזניה על הרצח. מי שסייעה לחורב ברצח הייתה סיגלית חיימוביץ’, ונוכחת נוספת ועדה לפשע הייתה ליהי גלוזמן. גלוזמן קיבלה מעמד של עדת מדינה והעידה נגד שני שותפיה למעשה. חורב נידון ל־36 שנות מאסר וחיימוביץ’ ל־24 שנות מאסר. בנובמבר 2021 היא שוחררה לאחר שריצתה יותר משני שלישים מעונשה.

לאחר תקופת הזיכיון לשידור הסרט, סירבה טל למכור אותו בשנית. רק כעבור כמה שנים התירה לשדרו שוב. "הסרט הזה עד היום מדיר שינה מלילותיי", אמרה בראיון ל"מעריב" במאי 2023. "הרוצחים האלה היו צריכים להינמק בכלא, מאסר עולם צריך לחול גם על רוצחים כמו רעי חורב וסיגלית חיימוביץ’, ולא רק על רוצח ראש ממשלה".

ב-2010 הפיקה וביימה את הסרט "בת 60 מחפשת אהבה" ליס דוקו, סרט אישי בו היא מתארת את חיפושיה אחר אהבה בגיל 60. הסרט הוקרן ברחבי העולם וזכה להצלחה.

במאי 2023 העניק משרד התרבות והספורט לטל פרס מפעל חיים. השופטים ציינו כי היא יצרה לאורך השנים יותר מ-40 סרטים תיעודיים "מעוררי שיח משמעותי בסוגיות ערכיות ומהותיות בחברה הישראלית".

בנובמבר האחרון הודיעה טל כי היא החלה בהפקת הסרט "המסיבה", על מסיבת הדמים ברעים, עם גיבוי של אהוד בלייברג, מפיק אמריקאי המתגורר בהוליווד. טל הצליחה להגיע לחומרים קשים, לדבריה "לא נסבלים", ולעדויות מחוגגים שהשתתפו במסיבת התופת.

טל הותירה אחריה שני בנים ושמונה נכדים.