17 סרטים ויותר מ-80 הקרנות יערכו ב-8 סינמטקים ברחבי הארץ במסגרת פסטיבל הסרטים האיטלקי "צ'ינמה איטליה בהפקת Adamas איטליה – ישראל, ובשיתוף מכוני התרבות האיטלקיים של תל אביב וחיפה, CINECITTA והסינמטקים בישראל. 

החלק הקלאסי בפסטיבל יוקדש השנה לדיווה האיטלקיה סופיה לורן, שחוגגת השנה יום הולדת 90 ובמסגרתו יוקרנו 7 מהסרטים היפים והחשובים ביותר של אחת מכוכבת הקולנוע הענקיות בעולם והגדולה ביותר של איטליה: "כמה חבל שהיא רעה" (1954), "איזו אישה" (1956), "לה צ'וצ'ארה - שתי נשים" (1960) שזיכה את סופיה לורן בפרס האוסקר על משחקה בסרט ולראשונה בהיסטוריה ניתן לשחקנית שאינה דוברת אנגלית, "אתמול, היום ומחר" (1963), "נישואים נוסח איטליה" (1964), "שדה החמניות" (1970), ו"יום מיוחד" (1977). 

בנוסף יוקרנו במסגרת החלק העכשווי בפסטיבל 10 סרטים שיצאו בשנה האחרונה באיטליה. 

לאחר שנפלה במקלחת: השחקנית סופיה לורן עברה ניתוח חירום

אירוע הפתיחה יתקיים ביום חמישי, 4 באפריל בשעה 20:30 בסינמטק תל אביב עם הקרנת טרום בכורה לסרט: קפיטאנו (Io capitano) של הבמאי מתאו גארונה (MATTEO GARRONE), זוכה פרס הבימוי ופרס מרצ'לו מסטרויאני למשחק, פסטיבל וונציה 2023 והמועמד לאוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, סיפור בהשראת הסיפורים האמיתיים של כמה נערים שחוו את המסע מאפריקה לחופי אירופה. (בהפצת קולנוע חדש).

הסרט קפיטאנו (צילום: באדיבות קולנוע חדש)
הסרט קפיטאנו (צילום: באדיבות קולנוע חדש)

עוד בתוכנית הסרט "שחר של יום חדש" ("Finalmente l'alba"), יצירתו האחרונה של סאווריו קוסטאנזו (Saverio Costanzo) בהשתתפות אלבה רורוואכר ורבקה אנטונצ'י האיטלקיות, לצד ויליאם דפו (המשחק יחד עם זוכת האוסקר אמה סטון ב"מסכנים שכאלה") וג'ו קירי (Stranger Things).

הסרט שחר של יום חדש Finalmente L'Alba   (צילום: Eduardo Castaldo)
הסרט שחר של יום חדש Finalmente L'Alba (צילום: Eduardo Castaldo)

ג'וזפה פיורלי (GIUSEPPE FIORELLO)  מציג את "זיקוקים" ("Stranizza d'amuri")  זוכה גלובוס הזהב לשנת 2023 עבור סרט הבכורים הטוב ביותר, הסרט הוצג בפסטיבלים בינלאומיים רבים וזכה בפרסים נוספים. סרט יפהפה ופיוטי על הזכות לחיות ולאהוב ללא פחד. הסרט, המתרחש בסיציליה בשנות ה-80, מקיים דיאלוג עם סרטה היפה של אמה דנטה (EMMA DANTE) , "חמלה" ("Misericordia"), המתרחש גם הוא בסיציליה ומספר את סיפורו של ארתורו, בנה של זונה שנפטרה בלידתו ואומץ על ידי חברותיה הזונות. סרט חזק מלא במשמעויות סמליות על האמת האנושית.

הסרט זיקוקים FIREWORKS  (צילום: באדיבות Cinecitta)
הסרט זיקוקים FIREWORKS (צילום: באדיבות Cinecitta)

עוד בפסטיבל, הבמאי ג'נארו נונציאנטה (GENNARO NUNZIANTE) מציג את הקומדיה המצחיקה "החיים הם חוף" ("Come può un scoglio") הסרט שהכניס יותר מ-4 מיליון יורו לקופות בששת השבועות הראשונים בבתי קולנוע באיטליה. סיפורו של אדם שיש לו הכל ויוצא למסע שיהפוך עבורו להזדמנות להסתכל אחרת על העולם, למרוד ולנסות להגשים את חלומותיו ורצונותיו.

לזכרו ולכבודו של פאולו טביאני, הבמאי האיטלקי הגדול, שנפטר בסוף פברואר, הפסטיבל יקרין את אחת מיצירות המופת שלו: "קאוס" (KAOS).

הסרט החיים הם חוף LIFE IS A BEACH (צילום: באדיבות Cinecitta)
הסרט החיים הם חוף LIFE IS A BEACH (צילום: באדיבות Cinecitta)

פסטיבל הסרטים האיטלקי בישראל. 4-15 באפריל. סינמטק תל אביב, סינמטק ירושלים, סינמטק חיפה, סינמטק הרצליה, סינמטק חולון, סינמטק חדרה, סינמטק ראש פינה וסינמטק שדרות שנפתח בימים אלו מחדש