סינמטק תל אביב שמח לערוך מחווה לבמאי הקולנוע, תסריטאי, אנימטור ומפיק אנימה ואמן מנגה היפני הייאו מיאזאקי, זוכה פרס האוסקר לשנת 2024, ומי שפתח והכיר את ז'אנר האנימה לקהל המערבי יותר מכל יוצר יפני אחר. החל מה-18/4 יוקרנו בסינמטק תל אביב מבחר מסרטיו כולל "הילד והאנפה", הזוכה הטרי באוסקר לפרס סרט האנימציה הטוב ביותר, "הנסיכה מונונוקי", "הרוח העולה", "המסע המופלא", "הטירה הנעה", "שירות המשלוחים של קיקי", "פורקו רוסו" (במסגרת סינמטוקיו) ושלושה סרטים בדיבוב לעברית לילדים: "פוניו על הצוק ליד הים", "השכן הקסום שלי טוטורו" ו"הלקחנים" שמצטרף לתכנית למרות שלא מיאזאקי ביים אותו אך היה מצוות התסריטאים שלו.

פוניו על הצוק ליד הים – מדובב | לגילאי 5+
פוניו היא דג זהב קטנה שחיה במעמקי הים. יום אחד היא תופסת "טרמפ" עם מדוזה ועולה אל פני הים, אך נתקעת בתוך צנצנת ריקה שהושלכה למים ונסחפת אל החוף. סוסקה, ילד בן 5, מציל אותה ולוקח אותה איתו בדלי קטן לבית הספר. פוניו מחליטה שהיא רוצה להיהפך לילדה אנושית ולהישאר עם סוסקה. פוניו וסוסקה יוצאים להרפתקה שתעמיד במבחן את ידידותם אל מול כוחות הים והיבשה.

פוניו על הצוק ליד הים (צילום: באדיבות קולנוע לב)
פוניו על הצוק ליד הים (צילום: באדיבות קולנוע לב)

השכן הקסום שלי טוטורו – מדובב| לגילאי 5 +
סרט האנימציה הקלאסי מבית היוצר של מיאזאקי ("המסע המופלא", "הטירה הנעה").
שתי האחיות סאצוקי ומיי עוברות עם אביהם לבית בכפר כדי להיות קרובות לאמן המאושפזת בבית חולים קרוב, בגלל מחלה לא ברורה. ביער הסמוך לכפר, מתוודעות האחיות לשדון יער בשם טוטורו, המכיר להן עולם שלם של יצורים פרוותים, מצחיקים וקסומים, בינהם גם חתול ענק שמשמש כאוטובוס. כאשר מיי מגלה כי מצבה של אמה מחמיר היא נעלמת, סאצוקי יוצאת למסע חיפושים אחרי מיי, אבל רק טוטורו יכול לסייע לה למצוא אותה.

הלקחנים: עולמה הסודי של אריאטי – מדובב | לגילאי 5+
הלקחנים הם יצורים ננסיים, שחיים הודות ליכולת שלהם לקחת (לגנוב) כמויות מזעריות של מזון וחפצים קטנים מבני האדם. הם לוקחים רק חפצים בהיעדרם לא יכולים לגרום לנזק ממשי לבני האדם. שוֹ בן ה-12 עובר לגור אצל דודתו, במהלך שהותו הוא מגלה כי מתחת לאחוזה שבו הוא מתגורר עם דודתו, מסתתרים משפחת לקחנים, והוא מסתקרן מאוד, ואף משאיר כל מיני סימנים ידידותיים על מנת ליצור קשר עם אריאטי. שו איננו מושפע מדעתם השלילית של אחרים על הלקחנים. לכן הוא מתיידד עם אריאטי, לקחנית מתחילה בת 14 שפגשה אותו בעת שיצאה למסע לקיחה עם אביה.

הלקחנים עולמה הסודי של אריאטי (צילום: באדיבות קולנוע לב)
הלקחנים עולמה הסודי של אריאטי (צילום: באדיבות קולנוע לב)

המסע המופלא
כשהוריה מחליטים לעבור דירה, צ'יהירו נאלצת להיפרד מחבריה. היא מאד עצובה וכועסת על כך, והיא לא מסתירה את זה. בדרך לבית החדש מתפתה אביה להיכנס לפארק שעשועים מוזנח. בשעה שהוריה מוצאים לעצמם דוכן מזון, היא משוטטת ומקטרת, עד שמישהו מזהיר אותה להסתלק מהמקום לפני רדת החשיכה. אך כשהיא שבה להזהיר את הוריה היא מגלה כי הם כבר הפכו לחזירים. מכאן היא עתידה להיתקל בעוד ועוד יצורים משונים, ותצטרך לגלות אחריות כדי לשמור על זהותה. הביקורת בארה"ב הכתירה את "המסע המופלא" כגרסתו של האיאו מיאזאקי ל"עליסה בארץ הפלאות" ובמידה מסוימת יש כאן אותה מידה של גאונות ואימה. מיאזאקי מוביל את הגיבורה שלו לתוך עולם מאיים ומטריד, שמכריח אותה לחלץ את כל איכויותיה כדי להמשיך הלאה. הסרט זכה בפרס הראשון בפסטיבל ברלין 2002, ובפרס האוסקר 2003.

המסע המופלא (צילום: באדיבות קולנוע לב)
המסע המופלא (צילום: באדיבות קולנוע לב)

הילד והאנפה
סרטו החדש זוכה האוסקר של הייאו מיאזאקי. מעשייה מופלאה שמזכירה את כל הטוב שבסרטיו הגדולים של אמן האנימציה היפני – עולמות קסומים, מהפנטים וצבעוניים, מסעות אפיים וגורליים, וקשרים מיוחדים בין בני אדם ובעלי חיים. אחרי שאימו נעלמת, מהיטו בן ה-11 נאלץ לעזוב את טוקיו עם אביו ולעבור לכפר הולדתה של אימו. שם, באחוזה גדולה המוקפת בשדות רחבים, הוא פוגש באנפה אפורה שתדריך אותו ותעזור לו לגלות את המסתורין של העולם שסביבו, ומעבר.

הילד והאנפה. סרט האנימציה זוכה פרס האוסקר 2024 (צילום: באדיבות קולנוע לב)
הילד והאנפה. סרט האנימציה זוכה פרס האוסקר 2024 (צילום: באדיבות קולנוע לב)

פורקו רוסו | במסגרת מועדון האנימה החודשי של סינמטק תל אביב - סינמטוקיו
טייס הרפתקן באיטליה של שנות ה-30, צופה בנשמתם של טייסים בעודם נמשכים לגן עדן ונענש בכך שראשו מוחלף בראש של חזיר. עכשיו הוא יוצא למסע הצלה של טייסים בידי שודדי אוויר אוויליים ונלחם בנמסיס שלו, דונלד קרטיס, שמתחרה אתו גם בעניין השמלות. סרטו של אחד מבמאי האנימציה החשובים בעולם, הייאו מיאזאקי, שנים מספר לפני ההצלחה הפנומנלית של "המסע המופלא" ו-"הטירה הנעה".

פורקו רוסו | במסגרת מועדון האנימה החודשי של סינמטק תל אביב - סינמטוקיו (צילום: באדיבות קולנוע לב)
פורקו רוסו | במסגרת מועדון האנימה החודשי של סינמטק תל אביב - סינמטוקיו (צילום: באדיבות קולנוע לב)

הנסיכה מונונוקי
נסיך צעיר נדבק במחלה חשוכת מרפא אחרי שהותקף ע"י אל חזירי בר מטורף. הוא יוצא לחפש את אל הצבאים מהיער הקסום, היחיד שיכול להציל את חייו. שם הוא נקלע למאבק בין עיירה המייצרת ברזל לבין חיות היער השונות, המונהגות ע"י הנסיכה מונונוקי, נערה שגודלה ע"י זאבים. הסרט הראשון של מיאזאקי שהופץ מסחרית בארץ.

הנסיכה מונונוקי | Princess Mononoke (צילום: באדיבות קולנוע לב)
הנסיכה מונונוקי | Princess Mononoke (צילום: באדיבות קולנוע לב)

הטירה הנעה
סופי היא בחורה צעירה העובדת ללא לאות בחנות הכובעים של אביה שנפטר תחת ניהולה של אימה החורגת ואחיותיה המתעמרות בה. יום אחד כאשר היא יוצאת העירה היא פוגשת את האוול – קוסם צעיר, חתיך ושרמנטי. כאשר היא חוזרת לביתה מענישה אותה מכשפה רעה מלאת קנאה ומטילה עליה כישוף. סופי הופכת לזקנה בלה בת 90. בצר לה עוזבת סופי את ביתה בחשאי ויוצאת למסע במרחבים העזובים שם היא מצטרפת לטירתו הנעה והביזארית של הקוסם האוול בתפקיד סוכנת ביתו והמנקה. יחד יוצאים סופי והאוול למסע הרפתקאות מופלא בו יגלו את האהבה ואת האמת על עצמם. הסרט מבוסס הפעם על ספר מאת הסופרת הבריטית דיאנה ווין-ג'ונס. זהו מסע הרפתקאות שהוא גם סיפור התבגרות ובעיקר פנטזיה מרהיבה עשויה ביד אומן נדירה. מיאזאקי טווה סיפור רב שכבות שהוא תענוג לילדים אך בעת ובעונה אחת גם סרט מתוחכם למבוגרים שהילדות עדיין בנפשם.

הטירה הנעה |  Howl's Moving Castle (צילום: באדיבות קולנוע לב)
הטירה הנעה | Howl's Moving Castle (צילום: באדיבות קולנוע לב)

הרוח העולה  
סרטו הלפני אחרון של מאסטר האנימה מיאזאקי. לג'ירו הוריקושי הילד יש חלום להיות טייס, הוא לומד בשקדנות ממגזין באנגלית עם מילון צמוד, עד שבחלומו הוא נתקל בקפרוני, מעצב מטוסים איטלקי המופתע למצוא את ג'ירו בחלום שלו עצמו. בילדותו התגלה קוצר הראייה שלו ולכן לא היה יכול להפוך לטייס. הוא מצטרף בשנת 1927 לחברת אנימציה יפנית גדולה ומהר מאד מתגלית גאונותו והוא הופך לאחד ממתכנני המטוסים הבולטים ביותר בעולם. הסרט עוקב אחר חייו של גי'רו ומתייחס לאירועים היסטוריים שהייתה להם השפעה על מהלך חייו.

שירות המשלוחים של קיקי 
קיקי היא מכשפה צעירה בת 13 העוזבת את בית הוריה במטרה לצאת לחיים עצמאיים. היא מגיעה לערייה קטנה ופותחת בשירות משלוחים על מטאטא, ופוגשת טיפוסים נחמדים יותר ופחות. זהו סרט על מסע התבגרות ומציאת מקומך בעולם.

שירות המשלוחים של קיקי |  Kiki's Delivery Service (צילום: באדיבות קולנוע לב)
שירות המשלוחים של קיקי | Kiki's Delivery Service (צילום: באדיבות קולנוע לב)

ממלכת החלומות והטירוף
הסרט מספק הצצה נדירה למאחורי הקלעים של סטודיו האנימציה היפני המופתי - סטודיו ג'יבלי. הבמאית מאמי סונאדה עוקבת אחרי שגרת היום של העובדים בסטודיו האנימציה המפורסם והיוצרים המייסדים הייאו מיאזאקי, איסאו טקהאטה וטושיו סוזוקי כשהם עובדים על הוצאת שני סרטים בו זמנית - "הרוח העולה" ו-"הנסיכה קאגויה".

מחווה להייאו מיאזאקי בסינמטק תל אביב | 18 – 30 באפריל בסינמטק תל אביב | פרטים מלאים באתר הסינמטק