פסטיבל הקולנוע הרומני בישראל הפך למסורת, נערך מידי שנה למשך מספר שבועות ומתקיים בכל הסינמטקים בארץ – שבעה במספר: תל אביב, ירושלים, חיפה, הרצליה, חולון, שדרות וראש פינה. השנה מצטרף גם קולנוע אופקים ויקרין שניים מהסרטים החדשים של המהדורה.

בפסטיבל יוקרנו 9 סרטים המייצגים קצוות שונים של התנהגות אנושית, אנשים פשוטים לצד דמויות הירואיות וז'אנרים שונים. הוא יתקיים ב-22-15 במאי. הפסטיבל מתקיים בשיתוף המכון הרומני לתרבות תל אביב ובניהולה האמנותי והפקתה של איריס לקנר.

הקולנוע הרומני ממשיך לייצר עניין עולמי בפסטיבלים נבחרים ובקרב שוחרי קולנוע המצפים לסיפורים, הפרשנויות הויזואליות והשחקנים הנהדרים המגיעים מארץ המקור. יוצרי הקולנוע הרומנים מחליטים לנבור בעברם הקולקטיבי ובהשפעות שהיו למשטרים שונים על החברה אך בוא בעת מציגים תמונה עכשווית של אנשים, מקומות, יצרים ותשוקות.

 כל מהדורה של פסטיבל הקולנוע הרומני מכילה מבחר סרטים משובחים זוכי פרסים שיצאו בשנה עד שנתיים החולפות. למהדורה הנוכחית של 2024 נבחרו תשעה סרטים מגוונים המייצגים קצוות שונים של התנהגות אנושית, אנשים פשוטים לצד דמויות הירואיות וז'אנרים שונים.

סרט הפתיחה, "חירות", של טודור ג'ורג'יו – והזוכה הגדול של פרסי האוסקר הרומני 2024 ("גופו") - מבוסס על אירועים אמיתיים ומתכתב עם המציאות אותה אנו חווים בשנה האחרונה עם המאבק לשמירה על צביון המשטר הדמוקרטי בארץ.

עוד מטקס האוסקר הרומני (ה"גופו") אשתקד מגיעים שלושה סרטים: "אנשי מעשה" של פאול נגואסקו שלקח הביתה 6 פסלונים והיה לסרט השנה, "לא מזוהה" של בוגדן אפטרי שקטף את פרסי השחקן הראשי והתסריט וסרטה הדוקומנטרי המרתק של אואנה ג'ורג'יו, "מרגלים מזדמנים", העוסק בפרק ההירואי של צנחני היישוב היהודי.

עוד ניתן יהיה ליהנות מסרט אימה מבוסס סיפור ילדים עממי, "העז ושלושת הגדיים", בכיכובה של מאיה מורגנשטרן, הדרמה ההסטורית הייחודית של ולאד פאונסקו, "הסולם", סרטו של אוקטב צ'לארו מבוסס סיפור אמיתי שהסעיר את רומניה, "מוסר גבוה", הלהיט של יון בורש המגיע ממולדובה, "פחם" והדרמה הקומית: "בחורים טובים מגיעים לגן עדן" של ראדו פוטקואבה הרצופה הגיגים ומקוריות על מה קורה כאשר מגיעים לגן העדן.

תקצירי הסרטים:

חירות / FREEDOM / LIBERTATE דרמה – בעלת משמעויות אקטואליות

בימים הכאוטים של הפיכת 1989 ברומניה, מתרחש בעיר סיביו מאבק אלים בין כוחות משטרה, חיילים, אנשי המשטרה החשאית ואזרחים שבאו למחות.כצעד נואש לחמוק מהסגר המוטל על העיר, מנסה מפקד המשטרה, ויורל, להימלט מהמקום אך נתפס בידי הצבא ונזרק לתוך בריכה עירונית ריקה ממים אך מלאה באסירים המואשמים בטרור. השהות ההזויה במקום וההרכב האנושי של המוחזקים, הופך עד מהרה לסיר מבעבע של תחושות, תגובות וגם תובנות גורליות.

** הזוכה הגדול של טקס פרסי הגופו (=האוסקר הרומני) מהדורת 2024 שלקח הביתה 10 (!) פסלונים בהם: הסרט הטוב ביותר, הבימאי, התסריט, השחקן הראשי, שחקן המשנה, עריכה, סאונד, עיצוב אומנותי, תלבושות ואיפור.


העז ושלושת הגדיים /  THE GOAT AND HER THREE KIDS/ CAPRA CU CEI TREI IEZI

סרט אימה מבוסס אגדת עם רומנית מאת יון קראנג'ה. המאה ה – 19, אזור כפרי ומרוחק ברומניה. אלמנה ולה שלושה ילדים, מוצאת עצמה נאלצת להגן עליהם  - בכל מחיר - מפני קרוב משפחה ההופך לאויב.

** זוכה בחירת הקהל בפסטיבל הבינלאומי של טרנסילבניה 2022.

מרגלים מזדמנים / OCCASIONAL SPIES / SPIONI DE OCAZIE
דוקו הסטורי. במהלך מלחה"ע השניה גייס המודיעין הבריטי שורה של צעירים ארץ-ישראליים כדי להצניחם במדינות מזרח אירופה הכבושות במטרה לחלץ שבויי מלחמה ולסייע ביצירת תנועות התנגדות. סרטה של אואנה ג'ורג'יו ("עלייה דאדא") מתמקד במאמצי הצנחנים הללו – הן הארבעה שהוצנחו ברומניה: שייקה דן, יצחק בן אפריים, אריה אורני ויהודה אחישר והן כל היתר - ומביא את סיפורם בשילוב עדויות וקטעי דוקו-דרמה, ומצליח לספר פרק היסטוריה חשוב באופן בהיר, מקורי ומעניין.

** זוכה 2 פרסי גופו (=האוסקר הרומני) : הסרט התיעודי הטוב ביותר, הסאונד הטוב ביותר

אנשי מעשה /MEN OF DEEDS  / OAMENI DE TREABA
דרמת פשע. איליה, שוטר בשנות ה – 30 לחייו, נהנה מחיים נוחים בתפקידו בכפר עד שאדישותו לנוכח מספר מקרים אלימים מביאה אותו להיות שותף לרצח. המתח שנוצר בכפר סביב המקרה, מאלץ אותו לקחת החלטות חשובות וגדולות.

** זוכה 6 פרסי גופו (=האוסקר הרומני) 2023 בקטגוריות: הסרט הטוב ביותר, בימוי, שחקן ראשי, שחקן משנה, תסריט ועריכה.

הסולם / THE LADDER / SCAR
דרמה הסטורית מבוססת סיפור אמיתי. בעלת גוון אומנותי. הסרט מלווה את המסע הרוחני של אנדריי - בחור צעיר ורגיש, בעל מודעות חברתית מפותחת – ההופך לשחקן כדי למצוא את האושר בחייו. עם נפילת הקומוניזם, הוא מתלהב יתר על המידה מאשליית החופש והדמוקרטיה המגיעות – לכאורה – למחוזותיו ועד לשורת אירועים אלימים במיוחד שהשאירו צלקת בהסטוריה הרומנית עד היום. את הנחמה שלו הוא מוצא בגילום תפקיד אליוסה בעיבוד ל"אחים קראמאזוב" – אליו הוא מתקרב יותר ויותר עד לרגע הנשגבות שלו.

לא מזוהה /  UNIDENTIFIED / NEIDENTIFICAT
מותחן פשע משטרתי. פלורין הוא בלש השקוע בחובות ומצב אישי סבוך, המתעקש לפצח תיק קשה שלא מהווה עניין עבור אף אחד ביחידה. בעוד הוא מתבקש להניח לתיק, מחליט פלורין לחקור אותו באופן לא רשמי ועד מהרה עולה על 2 מקרי שריפות העולות בחיי אדם וקשורות למושא חקירתו. כאשר אינו מקבל תמיכה ממפקדו וכתף קרה מהקולגות שלו, הוא יוצא למסע משלו לחקר האמת.

** זוכה פרסי השחקן הראשי והתסריט באוסקר הרומני 2022
** זוכה 2 פרסים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של וורשה.

מוסר גבוה / A HIGER LAW  / BALAUR
דרמת מתח מבוססת מקרה אמיתי. אקתרינה היא אשת כומר ומורה לדת בבי"ס המסתבכת במערכת יחסים עם תלמיד שלה בן 16 בעל עבר מפוקפק. היא מנסה לשמור את הקשר תחת שליטה עד שהכל מתפוצץ ומשנה לכולם את המציאות.

** זוכה 2 פרסים על הסרט בפסטיבלים של בוזאו ולוס אנג'לס.

פחם / CARBON
דרמה קומית. מולדובה, ראשית שנות ה – 90. דימה, נהג משאית, מעוניין להתגייס לצבא על מנת לזכות בהטבה שתאפשר לו חיים טובים יותר.
ואסאה, שלחם במלחמה באפגניסטאן ורווי ניסיון, מצטרף אליו כדי לסייע לו להגיע לבסיס. בדרך הם נתקלים בגופה מפוחמת ומעוניינים להביאה לקבורה הולמת. מרגע זה, מתחיל מסע אבסורדי המערב כוחות צבא, פוליטקאים מקומיים, מאפיונרים ואנשי כפר...

בחורים טובים מגיעים לגן עדן / Good Guys Go To Heaven / Băieţii buni ajung în Rai

דרמה קומית. דן (41) מוצא את מותו בתאונת דרכים. הוא מגיע לגן עדן – מקום מוזר וחם בו המשקאות תמיד קרים, ומגלה שאינו לבד שם... הוא פוגש את לאורה – אהובת ליבו מימי התיכון. הוא חווה רגעים של חשבון נפש על חייו ותובנות על מעשיו, ורגע לפני הכרעת 'יום הדין', שואל את עצמו האם האהבה תנצח.