הבמאי הישראלי נדב לפיד זכה הערב (שבת) בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין על סרטו "מילים נרדפות". הסרט הוא הפקה משותפת בין חברות הפקה מגרמניה, צרפת וישראל בתמיכת פרוייקט קולנוע קרן יהושוע רבינוביץ - פרוייקט קולנוע, ומדבר על גבר ישראלי שמנסה להדחיק את שורשיו לאחר שעבר לבירת צרפת, פריז. לפיד כבר גרף את פרס אהוב המבקרים על סרטו אמש, אבל היום זכה בפרס הראשון בפסטיבל.


זוהי הפעם הראשונה שסרט ישראלי זוכה בפרס המבקרים של אחד משלושת הפסטיבלים החשובים ביותר בעולם. איגוד המבקרים העולמי מעניק בכל פסטיבל בינלאומי את פרס המבקרים לסרט הטוב ביותר בפסטיבל. מבין 16 הסרטים שהתחרו בתחרות הבינלאומית בחר חבר שופטים המורכב ממבקרי קולנוע ממדינות שונות להעניק את הפרס ל-"מילים נרדפות".
 
מאז הקרנת הבכורה שלו שלשום, מעורר "מילים נרדפות" עניין עצום בפסטיבל. בין השאר כינו אותו העיתונאים כאירוע קולנועי יוצא דופן, אחד הסרטים הגדולים של הקולנוע העולמי בשנים האחרונות ועוד שלל מילים נרדפות משבחות כדי להחמיא לו. כך לדוגמא, מבקר הקולנוע של כתב העת היוקרתי האינדיוויר כתב עליו: "מדהים, מבריק, מסעיר, מופלא, חסר מעצורים ולסיכום סרט שאסור בשום פנים להחמיץ אותו. מעטים הבמאים בתולדות הקולנוע שהבינו את עוצמתה של מצלמת הקולנוע כמו לפיד". מבקרים אחרים זועמים על הסרט וממשיכים לדון ולהתווכח עליו.
 
טום מרסייה, השחקן הראשי בסרט, שהגיע אליו חסר נסיון לחלוטין, כסטודנט בבית ספר למשחק הפך לסנסציה אדירה בפסטיבל. מבקרי קולנוע הגדירו אותו כתגלית נדירה והשוו אותו לשחקנים דוגמת דניאל דיי לואיס. חבר השופטים של המבקרים הורכב השנה מהמבקרת האיטלקיה ריטה די סנטו שעובדת בעיקר בלונדון, מאורלנדו מרגרידו הספרדי ומחוסה רומרו הפרואני. 
 
"מילים נרדפות" מספר את סיפורו של יואב, צעיר ישראלי, אשר נוחת בפריז בתקווה שצרפת והצרפתית יגאלו אותו מהשיגעון הישראלי. התסריט שכתב לפיד יחד עם אביו, הסופר חיים לפיד, מבוסס על התקופה הארוכה בה שהה בפריז בעבר. הסרט הופק על ידי "פאי סרטים", Komolizen Film וסעיד בן סעיד. סעיד בן סעיד, מגדולי המפיקים הצרפתים, עבד בין השאר עם רומן פולנסקי, דיוויד קרוננברג ופול ורהובן. את הסרט הפיק יחד עם שותפו השוויצרי מישל מרק, אשר עימו הפיק בעבר את "היא" ("Elle") של ורהובן ופרויקטים נוספים.
 
"פאי סרטים" היא חברת הפקה ישראלית של המפיקות אסנת הנדלסמן קרן וטליה קליינהנדלר, אשר אחראיות בין השאר ללהיט "ישמח חתני" ולסרטו הקודם של לפיד- "הגננת"- גם בגרסתו המקורית וגם בגרסת רימייק האמריקאית בכיכובה של מגי ג'ילנהול. Komolizen Film היא חברת הפקה גרמנית שמפיקיה הם מארן אדה (הבמאית המועמדת לאוסקר על "טוני ארדמן"), ג'אנין ג'קובסקי וג'ונאס דורנבך, המתמחה בסרטי ארט האוס.
 
עכשיו נותר לחכות לשבת בערב, אז ייערך טקס חלוקת הפרסים של חבר השופטים בפסטיבל. "מילים נרדפות" ייצא לבתי הקולנוע בארץ ב- 4.4.

בפרס השני בפסטיבל, דב הכסף, זכה סרטו של הבמאי הצרפתי פרנסווי אוזון "בחסד האל". הסרט הוא דרמה על שני קורבנות של התעללות מינית בילדים בכנסייה הכתולית, ומאבקם להשיג צדק בעניינם.