הסרט "מקס רוז", שהקרנותיו בתל אביב זוכות בשבועות האחרונים להצלחה מסוימת, מפתיעה ביותר יש להוסיף, משווק לציבור הרחב כ"סרטו האחרון של ג'רי לואיס". בכך פותח סרט נידח זה דיון על עצם הגדרתה של העבודה האחרונה בחייו המקצועיים של אמן. כל אמן.



הקומיקאי ג'רי לואיס הלך לעולמו ב–2017, והוא אז בן 91. "מקס רוז" הופק ב–2013, כשלואיס היה רק בן 87. בעיות עריכה (וגם היגיון בעלילה) עיכבו את הפצתו בבתי הקולנוע בארצות הברית, והוא נחשף לקהל רק בקיץ 2016.



שלוש שנים לאחר הפקת "מקס רוז", כלומר בשנת 2016, השתתף לואיס, כשהוא כבר בן 90 שנים, בסרט "האמון", לצדו של ניקולס קייג'. סרט זה התגלגל אל בתי הקולנוע באמריקה בחודש מאי של אותה השנה. כלומר, זמן מה לפני "מקס רוז". והנה לכם נקודת זינוק לבירור הקושיה: האם סרט "אחרון" נקבע לפי מועד הפצתו או על פי מועד הפקתו.





במקרה של ג'רי לואיס התשובה מצויה ככל הנראה במקום אחר לגמרי. זאת, משום שסרטו האחרון באמת ייחשף בחודש יוני 2024, כלומר בעוד חמש שנים וקצת. זהו "היום בו בכה הליצן", שהופק עוד ב–1972, אך נותר נעול היטב בכספת למשך 50 שנים ויותר. והסיבות לכך לא לגמרי בהירות.



"היום בו בכה הליצן", שלואיס כתב וביים, ואף מגלם בו את התפקיד הראשי, מגולל כנראה (איש עדיין לא צפה במוצר המוגמר) סיפור של ליצן יהודי שתפקידו היה לשעשע ילדים המובלים על ידי הנאצים אל תוך תאי הגזים. ידוע שכל פרנסי העולם היהודי קמו על ג'רי לואיס כדי לשכנעו לגנוז את החומר שצילם (ההפקה עצמה התקיימת בשוודיה), והכי טוב שיעלה באש את הנגטיב שלו.



בסופו של משא ומתן נפתל הסכים הקומיקאי, בעצמו יהודי כשר למהדרין, לדחות ביובל שנים את הפרמיירה של הסרט מעורר המבוכות. אלא שגם תאריך מאוחר זה הולך ומתקרב, ומותר לנחש שעוד מעט יחל המשא ומתן עם יורשיו של לואיס, על מנת להאריך את מועדי הגניזה, ולחסוך מהקהל המתעניין את מה שאמור להיות סרטו האחרון באמת באמת של הקומיקאי הזה.



ואם מישהו מתעניין באיכותו של "מקס רוז", כביכול הסרט האחרון שלו, אז מוטב שיחסוך מעצמו את מאמץ הצפייה במלודרמה הצפויה, שבמהלכה מגלה גבר ישיש, המתאושש מאבל על מות אשתו, מה באמת קרה במהלך 65 שנות נישואיהם הכאילו מאושרים.