אחרי 42 שנה הגיעה הסאגה לסופה. הסרט החדש "מלחמת הכוכבים – פרק 9: עלייתו של סקייווקר" הוא השלישי בטרילוגיה השלישית, ועל כתפיו מוטלת המשימה לחתום עידן בהיסטוריה של הקולנוע.



סרטי "מלחמת הכוכבים" תמיד היו אבן דרך בכינון מערכת היחסים בין אב לבן, נקודת מפגש מאחדת בין דורות. בשנות ה־70 וה־80, אבות ובנים גילו ביחד את היקום המופלא של "מלחמת הכוכבים". עתה, אבות שגדלו בשנים ההן מנחילים את המורשת לבניהם, וגם לבנותיהם, כי בניגוד לפעם, "סטאר וורס" זה כבר לא רק לבנים. השאלה היא – מאיפה מתחילים? היות ומדובר בסדרת סרטים ארוכה ומפותלת שמכילה כבר שמונה סרטים, זאת שאלה לא פשוטה, שרבים דנים בה. ישנן מספר אסכולות. אחת מאמינה שהדרך הכי נכונה להכיר לדור הבא את "מלחמת הכוכבים" היא לפי סדר הפקת הסרטים. אחרת טוענת שעדיף ללכת לפי סדר ההתרחשות הכרונולוגי של הסרטים (אז מתחילים בפריקוולים שיצאו בסוף הניינטיז ותחילת שנות ה־2000, ממשיכים בטרילוגיה המקורית שהופקה בשנות ה־70 וה־80, ומסיימים עם הסיקוולים החדשים). ישנה גם גישה האומרת שמותר להשמיט מרשימת הצפייה את "אימת הפנטום" למשל, או כל סרט אחר שלא עומד בסטנדרטים שלכם.





כך או כך או כך – לא משנה לפי איזה סדר אתם בוחרים להכיר לילדיכם (או לבן/בת זוג חדשים או לעצמכם) את סאגת "מלחמת הכוכבים", אנחנו מקווים שכבר התחלתם במשימה. ואם לא אז כדאי מאוד שתזדרזו, שכן הסרט החדש והתשיעי במספר, "עלייתו של סקייווקר", עולה אצלנו למסכים הערב. וזה הסרט הנכון לסיים איתו את שיעורי הבית, לא משנה באיזו אסכולה אתם בוחרים, מכיוון שהוא הסרט האחרון בסדרה מבחינת כרונולוגיית ההתרחשות.



חיבוק מרגש


"עלייתו של סקייווקר" חותם את טרילוגיית סרטי ההמשך, שהופקה כולה אחרי שדיסני רכשה את לוקאספילם, חברת ההפקה של ג'ורג לוקאס, אבי "מלחמת הכוכבים". אחרי "הכוח מתעורר" מ־2015 ו"אחרוני הג'דיי" מ־2017 מגיעה הפינאלה, שאותה כתב, הפיק וביים ג'יי ג'יי אברהמס, שעמד גם בראש "הכוח מתעורר".



כמו בשני הסרטים הקודמים, גם הפעם מככבים בו דייזי רידלי (ריי), ג'ון בויגה (FN-2187/פין), אוסקר אייזק (פו דמרון) ואדם דרייבר (קיילו רן). בתור הסרט האחרון על משפחת סקייווקר לדורותיה מוטל על כתפיו לא מעט מבחינת המורשת שהוא מייצג, והוא גם צריך להצדיק כלכלית את העובדה שהוא סוגר את זיכיון הסרטים השני הכי מצליח בהיסטוריה (אחרי היקום הקולנועי של מארוול), שהכניס עד כה 9.3 מיליארד דולר ממכירת כרטיסים.


"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר". פורום פילם
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר". פורום פילם


לוקאס עצמו לא ביים סרט של "מלחמת הכוכבים" מאז "פרק 3: נקמת הסית'" משנת 2005, ולמרות שהרעיון ליצור טרילוגיית סרטי המשך היה שלו מלכתחילה, הוא לא כל כך אהב את הכיוון שאליו הלכה הסדרה אחרי שמכר את החברה שלו לדיסני. היות והפעם מדובר בסרט האחרון של סאגת סקייווקר, קתלין קנדי, מפיקת הסרט, אמרה שבתחילת התהליך הם ישבו עם לוקאס ושמעו את רעיונותיו ודעותיו. כמה מזה נכנס לגרסה הסופית של הסרט - זאת אין לדעת.

מה שבטוח הוא שכמו שהאמירה של קנדי מראה, יוצרי פרק 9 התאמצו מאוד לתת לסרט תחושה של המשך אורגני לששת סרטיו של לוקאס ולמקורות של "סטאר וורס". בטריילר אנחנו רואים את צ'ובקה, C3PO ו־R2-D2 האהובים, והטריילר כולו, כולל המוזיקה ועיצוב הלוגו, קורץ לאווירת הטרילוגיה המקורית. בטריילר אנחנו גם רואים חיבוק מרגש בין ריי לנסיכה ליה, שאותה מגלמת בסרט קארי פישר, שמתה ב־2016, באמצעות פוטג' שלא נוצל מסרטים קודמים.

"פרק 9" אמור להוות פינאלה מרהיב לסדרה, אבל גם אם זה לא יקרה, לא צריך לדאוג יותר מדי. דיסני לא רכשה את לוקאספילם סתם. מה שנגמר עתה זו רק הסאגה של משפחת סקווייווקר – העולם של "מלחמת הכוכבים" טרם אמר את המילה האחרונה. בימים אלה משודרת בשירות הסטרימינג החדש דיסני+ סדרת הטלוויזיה "המנדלוריאן", שאירועיה מתרחשים ביקום של "מלחמת הכוכבים", ודיסני מתכננת להוציא סרטי "מלחמת הכוכבים" חדשים לקולנוע, עם דמויות חדשות, החל מדצמבר 2020.

...