במשך 28 חודשים ארוכים, מאז מאי 2019, המתין השטיח האדום במרתפי ארמון הפסטיבלים בקאן כשהוא ארוז ומגולגל למעצבה. אבל מחר יבוא הקץ על מצב ביש זה. שהרי מחר בערב, ברוב עם וטקס, יפרשו אותו מחדש על גרם המעלות המוביל לאולם רחב הידיים על שם לומייר, עם תפוסה מרבית של 2,309 מושבים, והגלאמור שוב ידבר.

שריקת הפתיחה תהיה עם הסרט "אנט" של לאוס קראקס, עם מריון קוטיאר בתפקיד הראשי, המגולל חיים משותפים של זמרת אופרה וסטנדאפיסט המגדלים יחד את בתם בת השנתיים. קראקס, כיום כבר בן 60, שאי שם בשנות ה־80, החל כילד הפלא של הקולנוע האירופי ("נער ונערה", "דם מורעל"), ומאוחר יותר שקע בשתיקה קולנועית ארוכה, ישיק מחר את סרטו הארוך השישי בלבד ב־37 שנות בימוי לקולנוע.



"אנט" הוא הראשון ב־24 סרטי התחרות הראשית השנה – כמות שיא שלא זכורה בקאן בעשרות השנים האחרונות. כבר כעת, יממה לפני תחילת התחרות, אפשר לקבוע שכמו בכל התכנסות פילמאית גם הפעם לא כל הסרטים יהיו בחזקת יצירות מופת, וכמו בעידן של קדם־המגיפה, גם השנה הם יתחלקו בין נסבלים או מביכים לבין כמה יצירות מטלטלות, שיש לקוות כי ההשבתה הארוכה של תעשיית הסרטים דווקא השביחה אותן. צוות השיפוט בראשותו של הבמאי והעסקן האמריקאי השחור ספייק לי ישתדל מן הסתם לברור את המיטב מההיצע.

מפתיע לגלות כי על הפוסטר הרשמי של קאן השנה לא מופיעה תמונה של כוכב/ת סרטים, כמקובל, אלא דווקא פניו של יו"ר חבר השיפוט. משונה.

שבעה מבין 24 סרטי התחרות, גם זו כמות שיא, הם סרטים מתוצרת צרפת, שיצטרפו ל"אנט" של קראקס. ביניהם "פריז, הרובע ה־13", סרט התבגרות של הבמאי המסקרן תמיד ז'אק אודיאר; "הכל עבר בשלום", של עוד יוצר ראוי, פרנסואה אוזון, שקיבץ על הבד את הוותיקות סופי מארסו, שרלוט רמפלינג וחנה שיגולה, לדרמה על קשיש (אנדרה דוסולייה) בן 85 שלקה בשבץ מוחי ומבקש לעצמו המתת חסד.

הסרט ''פריז, הרובע ה-13'' (צילום: Shanna Besson)
הסרט ''פריז, הרובע ה-13'' (צילום: Shanna Besson)


בשביעייה הצרפתית מתבלטת גם דרמה מסתורית,"פראנס" שמה, שיצר ברונו דומון הנערץ ("פלנדריה", "מחוץ לחוג השטן") עם לאה סיידו המגלמת עיתונאית החוקרת תאונת דרכים מוזרה שנקלעה אליה. יהיו שיאמרו כי שמו הנכון של פסטיבל קאן השנה הוא פסטיבל סיידו, שכן היא מככבת בשני סרטים נוספים המשולבים בתחרות הראשית. האחד הוא "הסיפור של אשתי", שאותו הכינה ההונגרייה אידיקו אניידי, על התערבות בין רב חובל (לואי גארל) לחברו הטוב, כי הוא מסוגל לקפוץ ולהתחתן עם האישה הראשונה שתפסע אל תוך בית הקפה שבו הם שוהים באותו הרגע.

הסרט ''פראנס'' (צילום: יח''צ)
הסרט ''פראנס'' (צילום: יח''צ)


השלישי בסדרת סיידו הוא סרט מולטי־סטארס, "האיגרת הצרפתית" של ווס אנדרסן האמריקאי, שמצעיד אל מול מצלמתו, לבד מסיידו, גם את פרנסס מקדורמנד, טימותי שאלמה, וילם דפו, טילדה סווינטון, כריסטוף וולץ, בניסיו דל טורו, ביל מאריי, אנג'ליקה יוסטון, ג'ייסון שוורצמן, אוון וילסון ועוד רבים. כולם חוברים לפנטזיה שעוסקת באיגרות אהבה המשוגרות לפני כמאה שנים מעיירה צרפתית בדיונית אל קצוות תבל. ואגב סיידו, סרט נוסף (!) בכיכובה, "רמאות" שמו, שהכין ארנו דפלשן על פי ספר מאת פיליפ רות, יוקרן מחוץ לתחרות.

הסרט ''המשלחת הצרפתית'' (צילום: צילום מסך)
הסרט ''המשלחת הצרפתית'' (צילום: צילום מסך)


עד כה אוזכרו כאן שישה מבין 24 סרטי התחרות. מבט מרפרף על יתרת ההיצע מעלה עוד עבודות של במאים מובילים כמו פול פרהובן ההולנדי, שון פן מארצות הברית, נאביל עיוש המרוקאי, אפיצ'אטפונג ויראסטקול מתאילנד והרוסי קיריל סרברניקוב. האחרון שרוי כבר שנים במאסר בית במוסקווה, ומכלאו הוא שולח לריביירה את הפנטזיה "השפעת של פטרוב", המגוללת מעשה באומן קומיקס הלוקה במחלה טורדנית. האיראני המהולל אסגר פרהדי ("פרידה", "הסוכן") שולח לקאן את "גיבור", שצילם במולדתו. מן הסתם הוא שב לאיראן כדי להתאושש מ"כולם יודעים", טראומת ההפקה הספרדית הכושלת שלו.

הסרט ''גיבור'' (צילום: יח''צ)
הסרט ''גיבור'' (צילום: יח''צ)

עוד שם בולט הוא נני מורטי האיטלקי, שיגיע לריביירה עם "שלוש קומות", המתבסס על רומן מאת הסופר הישראלי אשכול נבו. וזה מה שמוביל באופן טבעי להרחבה על אודות הישראלי בתחרות היוקרתית, הלוא הוא נדב לפיד שמגיע לפסטיבל עם "הברך" (אבשלום פולק בתפקיד הראשי) העוסק בבמאי קולנוע המתמודד עם מות אמו. לפיד אף מעצים את נוכחותו בקאן כשסרט קצר שלו, "הכוכב" (עם אשתו נעמה פרייס ובנם נח), יוקרן אף הוא בפסטיבל.

הסרט ''שלוש קומות'' (צילום: יח''צ)
הסרט ''שלוש קומות'' (צילום: יח''צ)


פרויקטים מבטיחים

הנציגות הישראלית השנה היא כבדה במיוחד. לצד הדאבל של לפיד יוקרן במסגרת "מבט מסוים" סרטו של ערן קולירין "ויהי אור" (עם אלכס בכרי, סלים דאו), על פי ספר מאת סייד קשוע. מחוץ למעגל התחרויות יוקרנו גם "איפה אנה פרנק", סרט האנימציה של ארי פולמן, וכן "מחברות שחורות", סרט שהכין שלומי אלקבץ העוסק באחותו המנוחה רונית. שני סרטים קצרים של במאיות ("מה שלא נשבר" של אלינור נחמיה ו"הביקור" של מיה קפלן) ישלימו את הנוכחות הישראלית.

הסרט ''הברך'' (צילום: שי גולדמן)
הסרט ''הברך'' (צילום: שי גולדמן)


במבט חטוף על פני 120 הסרטים שיוקרנו במסגרות הרשמיות השונות (לצד עוד כמה אלפים בשוק הסרטים הצמוד לפסטיבל) ניתן לדוג מספר פרויקטים תיעודיים מבטיחים. טוד היינס יגיע עם דוקו על להקת הרוק החלוצית "וולווט אנדרגראונד", ואנדראה ארנולד הבריטית תגיע עם סרט העוסק בחיי היומיום של שתי פרות ברפת.

שרלוט גינסבורג תציג את ניסיון הבימוי הראשון שלה – סרט המדובב את אמה ג'ין בירקין; סרגיי לוזניצה האוקראיני הנובר בארכיונים יציג סרט על אודות טבח באבי יאר, ומרקו בלוקיו בן ה־82, מצמרת הקולנוע האיטלקי, יתמודד עם טראומה משפחתית בת למעלה מ־50 שנה – מותו של אחיו התאום.