הסרט התיעודי Babyn Yar. Context" הוקרן אמש (רביעי, 1.9) בהקרנת בכורה בקולנוע סינמטק במסגרת פסטיבל ירושלים. באירוע השתתפו יו״ר המרכז להנצחת השואה באבי יאר, נתן שרנסקי, ניצולי שואה, היסטוריונים, אנשי אקדמיה וחוקרי שואה.

מאחורי הפקת הסרט עומדים הבמאי האוקראיני עטור הפרסים סרגיי לוזניצה והמרכז להנצחת השואה באבי יאר שמתעדים את הטבח הנורא שאירע בין ה-29-30 בספטמבר 1941 שבו נרצחו 33,000 יהודים בשולי יערות באבי יאר שנמצאת בקייב. Babyn Yar. Context מבוסס על צילומי ארכיון אותנטיים ומשחזר את האירועים שהובילו לטרגדיה הנוראית המסמלת את "שואת הכדורים" וכל מה שהתרחש לאחר מכן. 

הבמאי סרגיי לוזניצה (צילום: ללא קרדיט)
הבמאי סרגיי לוזניצה (צילום: ללא קרדיט)

הסרט ששודר 80 שנה לאחר הטבח ומתאר את אחד האירועים הקשים בהיסטוריה של העם היהודי, זכה בפרס ה L'Œil d'or (Golden Eye)  בקטגוריית סרטים דוקומנטריים בפסטיבל קאן שהתקיים בחודש יולי 2021.   

בסרטון וידאו ששלח סרגיי לוזניצה לפרימיירה בירושלים אמר הבמאי: "גדלתי בקייב בשנות השבעים, לא רחוק מהמקום בו התרחשו מקרי רצח. בילדותי שיחקתי ביער בדיוק איפה שהטבח התקיים, ולא היה לי מושג מה קרה שם. מעולם לא לימדו אותנו על כך בבית הספר לפני שלושה עשורים. נושא השואה היה מעין טאבו בברית המועצות. רק מאוחר יותר, כשהייתי סטודנט, למדתי על זה והרגשתי שמחובתי לעשות סרט שיתעד את הטרגדיה הזאת”.

נתן שרנסקי, יו"ר המרכז להנצחת השואה באבי יאר הדגיש באירוע כי "הפרק האפל והמודחק בתולדות ההיסטוריה של שואת מזרח אירופה רואה אור ובאומץ רב. למען הצדק ההיסטורי שהודחק במשך שנים רבות ולמען הדורות הבאים"

לוזניצה שיתף כי הוא עבד על נושא באבי יאר במשך שנים רבות ואסף כמות גדולה של צילומים מארכיונים שונים ברוסיה, בגרמניה ובאוקראינה. לוזניצה הביע בנוסף תקווה שהסרט יגיע לקהלים גדולים ברחבי העולם.

"המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר" מביא פן אחר לטרגדיה הנוראה

על מנת להנציח את 2.5 מיליון יהודי אוקראינה ומזרח אירופה אשר נרצחו בשואה ביריות, הוקם ה"מרכז להנצחת השואה בבאבי יאר" בקייב, אוקראינה, כקומפלקס מוזיאלי לאורך שטח באבי יאר כולו, ובו תריסר מבנים אשר מביאים פן אחר לטרגדיה הנוראה. בשנה האחרונה נחנכו בשטח מספר אנדרטאות ומבני זיכרון ובהם בית כנסת סמלי, מיצג המראות המחורר מכדורי יריות, סמל ל׳שואה בכדורים׳, מיצגי אודיו וראייה דרכם ניתן לראות ולשמוע קולות מקייב של לפני הכיבוש הנאצי וכן שמותיהם של הנרצחים.  

המרכז נבנה באמצעות דרכים אומנותיות וטכנולוגיות עדכניות, וברגישות ובכבוד לזכר ניצולי השואה, על מנת להיות רלוונטי עשרות שנים קדימה וכמוקד משיכה לדור הצעיר באוקראינה שלא זכה להכיר את ההיסטוריה של עמו שלו, במזרח אירופה ולעולם כולו. מיזם ההנצחה הוקם על ידי מספר יהודים ילידי אוקראינה, ונהנה מתמיכת נשיא אוקראינה והממשלה, אישי ציבור מרחבי העולם ובהם נתן שרנסקי, רון לאודר, יושקה פישר, אירינה בוקובה.