עם צאת "גיבור חייה" בישראל, הבמאי מישל הזנוויציוס מספר מדוע יצר הפעם סרט לכל המשפחה, מגלה למה דחה הצעות לעבור לאמריקה וטוען: "אני ההוכחה שכל אחד יכול לזכות באוסקר"

לפני עשור בדיוק, הסרט הצרפתי האילם "הארטיסט" הגיע משום מקום והותיר את הוליווד ללא מילים. רוב אנשי הקולנוע ברחבי העולם לא שמעו לפני כן על התסריטאי־במאי מישל הזנוויציוס, אבל נאלצו להתחיל לשבור את המקלדת ואת השיניים כשזכה בפרס אחר פרס באותה שנה, כולל שלל אוסקרים.

בין השאר, "הארטיסט" קטף את האוסקר בקטגוריות הבימוי והסרט הטוב ביותר. בעקבות זאת, מובן שהזנוויציוס קיבל הצעות לעבור לאמריקה, אבל הוא דחה אותן. "הרבה אנשים ציפו שאעשה את המעבר, אבל העדפתי לשמור על החופש היצירתי שלי, ולהישאר בצרפת", אומר לנו הבמאי השרמנטי בראיון מיוחד, המתקיים במלון פריזאי.

הזנוויציוס נשאר בפריז ולא הצליח לשחזר את ההצלחה של "הארטיסט". "החיפוש" ו"יוצא מן הכלל" פרי עטו הוקרנו בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן, אבל הביצועים הקופתיים והביקורתיים היו מאכזבים. עכשיו מגיע תורו של "גיבור חייה", שבו מופיע בתפקיד הראשי לא אחר מאשר עומר סי, הלא הוא כוכב "לופן" והשחקן הצרפתי הכי מוכר כרגע. אך גם השם שלו לא סייע להפוך את הסרט לשובר קופות בצרפת.

בסוף השבוע יוצא "גיבור חייה" בישראל, מדינה שאותה מכיר הזנוויציוס היטב. זוגתו ברניס בז'ו, שכיכבה ב"הארטיסט" ומופיעה גם ב"גיבור חייה", הצטלמה לאחרונה ל"הסירו דאגה מלבכם", סרטו דובר האנגלית והעברית של הבמאי הישראלי תום שובל, והבמאי הצרפתי ביקר בארץ מספר פעמים בשנים האחרונות.

"גיבור חייה" שונה מסרטיו הקודמים של הזנוויציוס, שפונה כאן לראשונה לכל המשפחה. עומר סי מגלם אלמן שנוהג לספר לבתו סיפורים לפני השינה על נסים ונפלאות המתרחשים בעולם של אגדות, שבהן הוא בעצמו הגיבור. ככל שבתו מתבגרת, כך היא מאבדת עניין במעשיות ומנתבת את האנרגיות שלה להתכתבויות עם בנים, והאבא נדרש להפעיל את הדמיון כדי לשמור על מקומו בחייה.

"סיפורים לפני השינה הם מוסד חשוב, ולא פלא שהוא קיים בכל חברה ובכל תרבות", אומר הזנוויציוס. "אני גם מספר סיפורים לילדים שלי, וזו עבודה קשה, כי ילדים יודעים להעריך איכות, אז צריך להתאמץ בשבילם. סיפורים מטפחים אצלנו את היכולת לגלות אמפתיה ולהאמין במשהו גדול ממך, ולכן הם שווים את ההשקעה. יצרתי את 'גיבור חייה', כי העולם של סרטים לכל המשפחה משך אותי, אין בהם טיפה של ציניות".

אומרים שילדים הם התסריטאים הטובים בעולם. מה היו התגובות שלהם לסרט?
"תגובות של ילדים הן דבר מעניין, כי אין להם פילטרים, והם מאוד סקרנים. הסרט לא מפרט למה הגיבור התאלמן, וילד אחד ניגש אליי ושאל ממה אשתו מתה".

למה באמת לא הכנסת את זה לתסריט?
"כי בסיפורי אגדות מספרים רק את מה שקורה בזמן הווה, אין משהו שהוא לא חלק מההתפתחות העלילתית. לכן לדמויות בדרך כלל גם אין שמות פרטיים, ומגדירים אותם לפי המקצוע, הגיל והאופי. המבנה של האגדות מוקפד עד מאוד, כי אין מקום לשום פרט לא הכרחי".

"הארטיסט" יצא באותה שנה שבה יצא "מחוברים לחיים", הסרט שהפך לתופעת תרבות חובקת עולם, גם אצלנו, והתניע את הקריירה של עומר סי. "נוצרה בינינו סוג של אחווה, כי קרו לנו דברים יוצאי דופן יחסית לאנשי קולנוע צרפתים", מספר הזנוויציוס. "היו בינינו חיבה והערכה הדדית, אבל לא יצא לנו לעבוד יחד. הוא השחקן הראשון שחשבתי עליו לתפקיד בסרט הזה, כי יש בו משהו ריאליסטי אבל גם משהו פנטסטי, ולכן הוא אידיאלי לסיפור שנע בין מציאות לאגדה".

אתה חושב שגם הוא עוד יזכה באוסקר יום אחד?
"בסופו של דבר, שחקנים תלויים בדמויות שהם מגלמים. אני מאחל לעומר שיזכה, אם כי כמובן זה לא יקרה על הסרט הזה, שאין לו הפרופיל של זוכי אוסקר. כל אחד יכול לזכות באוסקר, אני ההוכחה לכך, אבל בעיקרון, הסיכויים של שחקן או במאי צרפתי לזכות בפרס הזה קלושים ואף הזויים. אני מעולם לא כיוונתי לקטוף את הפסלון. הוא פחות או יותר נפל עליי, וזה נפלא".

מדהים כמה העולם השתנה בעשר השנים שעברו מאז "הארטיסט".
"הוא השתנה לטובה, עם תהליכים כמו ה־MeToo, וגם לרעה כמובן. אני חושב שלפני עשור הייתה תחושה שהעולם הולך לכיוון חיובי, אבל עכשיו יש הרגשה שאנחנו התזמורת שמנגנת על הטיטאניק. עם זאת, אני מסרב לשקוע בתחזיות פסימיות ומתעקש לשמור על אופטימיות".

כשזכית באוסקר, עמדת על הבמה ואמרת שאתה מודה לשלושה אנשים - בילי ווילדר, בילי ווילדר ובילי ווילדר. הילדים שלך כבר צפו בסרטים שלו?
"הילדים הגדולים ראו הרבה סרטים שלו, והם אוהבים במיוחד את 'הדירה' ו'שדרות סאנסט'. הסרטים האלה קצת גדולים על הילד הקטן שלי. בינתיים הוא הסתפק ב'חמים וטעים', ומאוד אהב אותו". 

אבנר שביט הוא מבקר הקולנוע של וואלה!