סינמטק ירושלים יפתח ביום ראשון הקרוב בשבוע קולנוע מיוחד אשר יוקדש כולו למעבר אנשים, הגירה ופליטות. רצה הגורל והאירוע מתקיים בסמוך לימי המלחמה באוקראינה, דבר אשר נותן לו משמעות אקטואלית.

שבוע הקולנוע יתקיים בשיתוף מכון ון ליר בירושלים, קרן ון ליר הולנד, וקרן ברנרד ון ליר, ובמהלכו יוקרנו סרטי עלילה ותעודה, ויתקיימו הופעות ודיונים בנוכחות יוצרים וחוקרים. כל אחד מימי הפרויקט יוקדש להיבט אחר של הנושא: הגירה ואמנות, סיפורי המסע, גבולות וריבונות, השפעת הגירה על ילדים ועל הדור השני והפולמוס שמעוררות ההגירה בחברות הקולטות ובישראל בפרט.

לערב הפתיחה יגיע האמן החזותי הצרפתי, JR שסרטו "אנשים ומקומות" היה מועמד לאוסקר. היוצר מגיע לרגל הקרנת סרטו החדש "נייר ודבק" המהווה דיוקן תיעודי המלווה אותו בכמה מהפרוייקטים שלו ברחבי העולם: בית כלא בארה"ב, הפאבלות של ריו דה ז'ניירו, גבול מקסיקו-ארה"ב או בשכונות השיכונים של פריז שבהן החלה הקריירה שלו. לאחר הקרנת סרטו ישוחח עם הקהל. הגעתו לישראל התאפשרה בסיוע ארגון SMARTAID המסייע לאוכלוסיות שונות ברחבי העולם הנמצאות בסיכון.

עוד במסגרת אירועי השבוע, יתקיימו שיחות ודיונים עם חוקרים ופעילים חברתיים העוסקים בנושאי הגירה. רוני אבולעפיה ודנה הרמן יתארו את סיפור ההצלה של נשים אפגניות בו לקחו חלק. שרובין נגמבה, מוזיקאי קונגולזי, מבקש מקלט בישראל יספר את סיפורו ויבצע כמה משיריו.

כמו כן, לאורך כל חודש מרץ תוצג בסינמטק תערוכת צילומים של הצלם האיטלקי ניקולו פיליפו רוסו, המלווה במשך שנים את תנועות ההגירה באמריקה הלטינית. צילומיו, בשחור-לבן, מספרים את סיפורי המסע של אנשים אשר ברחו ממולדתם אל עבר חוף מבטחים, תוך נטילת סיכונים אדירים ותלאות קשות. רוסו יגיע לסינמטק ירושלים ויקיים סיורים ושיחת אמן.

שבוע קולנוע הגירה ופליטות בסינימטק ירושלים  (צילום: באדיבות סינמטק ירושלים)
שבוע קולנוע הגירה ופליטות בסינימטק ירושלים (צילום: באדיבות סינמטק ירושלים)

בין הסרטים שיוקרנו במהלך השבוע בהשתתפות יוצריהם שיענו לשאלות הקהל:

"נייר ודבק" - המלווה את האמן הבינלאומי JR.

"ויהי בוקר" - סרטו החדש של ערן קולירין אשר נבחר להשתתף בפסטיבל קאן האחרון. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם קולירין וג'ונה סולימאן.

"בעיניך אני רואה את ארצי" - העוקב אחרי היוצרים נטע אלקיים ועמית חי כהן במסע שורשים למרוקו. לפני ההקרנה ישוחחו היוצרים עם הקהל ויבצעו כמה משיריהם.

הקרנת טרום בכורה של הסרט התיעודי "לברוח" ("FLEE") המועמד לשלושה פרסי אוסקר ולאחריו שיחה מוקלטת עם הבמאי.

הקרנות בכורה חד פעמית בישראל לסרטה של הבמאית האיראנית-אמריקאית שירין נשאט, "ארץ החלומות".

ביום חמישי ה-10 במרץ, יתקיים במכון ון ליר בירושלים פאנל בנושא: "פליטים, לא יהודים. התמודדות ישראל כמדינה יהודית עם מבקשי מקלט ופליטים". באירוע יוקרנו הסרט הקצר "עין לבנה" והסרט החדש "בשם האח" עיבוד עכשווי לקלאסיקה היוונית אנטיגונה.

JR מסר: "אני נרגש להגיע לישראל ולסינמטק ירושלים ולהציג בפני הקהל את "נייר ודבק". מחכה לשוחח עם הקהל על כוחה של האמנות לחבר בין אנשים ולהיות צינור להפצת סיפורם ברחבי העולם".

רוני מהדב לוין, מנהל סינמטק ירושלים, הוסיף: "אנו מזמינים את הציבור לשבוע המוקדש כולו לסיפורי הגירה ולתנועה האנושית. נביא לקדמת הבמה את מי שקולם לרוב לא נשמע, בשבוע המביא את המימד התרבותי, החווייתי והערכי ובוחן את התנועה האנושית מזווית הראייה של יוצרי קולנוע, מהגרים ובעלי תפקידים רלוונטיים".

ד"ר שי טגנר ממכון ון ליר בירושלים, ציין: "כחלק מאתגר החיים המשותפים בחברה מפולגת, שהוא אחד מנושאי הליבה שמכון ון ליר עוסק בהם בשנים האחרונות, אנו מעוניינים לעורר שיח ערכי ויהודי לבירור המפגש שבין מוסר ומסורת יהודית ובין מדיניות מקלט ישראלית. זהו מפגש משמעותי ובעל משקל בעיצוב הזהות של מדינת ישראל".