ויטק 9 מ"קרובים קרובים"

"קרובים קרובים" הייתה קומדיית המצבים הראשונה ששודרה בטלוויזיה הישראלית והפכה לאחד מסמלי התרבות הישראלית משנות ה-80 ועד היום. משפחה אחת התגוררה בשלוש דירות בבניין אחד במרכז תל אביב: תיקי דיין ואילן דר בקומה האחרונה; יהורם גאון וליאורה ריבלין בקומת הביניים; ו(הדודה) חנה מרון בקומה התחתונה. 

פעמים רבות לאורך הסדרה צוינה הכתובת של הבניין שכיכב בקטעי המעבר שלה: רחוב ויטק 9 בתל אביב. אם כן, האם יש בכלל מקום כזה? 

למעשה מדובר בכתובות פיקטיבית שהסיפור מאחוריה די מפתיע: השם "ויטק" נלקח משמו של בעלה של מפיקת הסדרה רישה טירמן. 

צוות ''קרובים קרובים'' (צילום: באדיבות חינוכית 23)
צוות ''קרובים קרובים'' (צילום: באדיבות חינוכית 23)

ולמעוניינים לדעת, הכתובת האמיתית של הבניין ממוקמת בשדרות רוטשילד פינת החשמונאים, בתל אביב. הבניין עצמו מכונה "בית רבינוביץ'", תוכנן על ידי יהושע שטיינבוק (שני) ב-1935 בסגנון הבינלאומי ומוגדר כבניין לשימור כחלק מהעיר הלבנה של תל אביב - אזור נדל"ני יקר ערך, שספק אם אחת מדמויות הסדרה הייתה יכולה להרשות לעצמה לגור בו כיום. 

ולמען הסר ספק: סצנות הסדרה לא צולמו באמת בתוך הבניין, אלא באולפני הטלוויזיה הלימודית ברמת אביב. 


כששייקה, פולי וגברי עברו לגור בחולון

סרט הקולנוע "הקרב על הוועד" היה ההופעה הקולנועית האחרונה המשותפת של חברי הגשש החיוור. הסרט, שיצא לאקרנים ב-1986 ובויים על ידי אבי כהן, היה סאטירה פוליטית על מערכת הבחירות של 1984. במרכז העלילה: בחירות לראשות הוועד של בניין מגורים בחולון, בין היו"ר עצמן (שייקה לוי) לבין רופא השיניים ד"ר שורש (ישראל פוליאקוב). במקביל מתקיים רומן אסור בין אחיינו של עצמון ניסים (גברי בנאי) לביתו של ד"ר שורש (תמי גינגולד). 



בניין המגורים המפורסם, בו מתרחשת עלילת הסרט, ממוקם ברחוב משה דיין 22 בחולון. למה דווקא שם צולם הסרט? ובכן, באותה תקופה כל האזור המדובר (קריית בן גוריון) היה בבנייה, ובניינים רבים בו טרם אוכלסו. 

הבניין שבו צולם הסרט היה חלק מפרוייקט הבניה "נאות דנקנר", ולמעשה חציו עדיין לא אוכלס באותה עת. כתושב האזור, סיפרה לי אחת הדיירות שהתגוררה בבניין בזמן הצילומים, כי היוזמה לצלם את הסרט דווקא שם באה מצד הקבלן, שאישר להפקה להשתמש בדירות שבקומות השמינית והתשיעית ולהפוך אותן לסט צילומים. "ראיתי כל יום את חברי הגשש החיוור בדירה שממולי והם היו נחמדים. שייקה אהב לאכול מהעוגיות שלי", שיתפה וסיפקה עוד פרט מעניין: כמה מהניצבים בסרט היו דיירים אמיתיים מהבניין.  

שייקה לוי וגברי בנאי בצילומי הסרט ''הקרב על הוועד'' (צילום: באדיבות הספרייה לקולנוע, סינמטק תל אביב)
שייקה לוי וגברי בנאי בצילומי הסרט ''הקרב על הוועד'' (צילום: באדיבות הספרייה לקולנוע, סינמטק תל אביב)


"חיפשנו בית שיהיה בדיוק בשלב הנכון לסרט: שהדירות שלו יהיו שלמות, אך שלא כולן יהיו מאוכלסות", מספר במאי הסרט אבי כהן. "מצאנו את הבית הזה והשתמשנו בשתי דירות שלו. כשצילמנו בדירה אחת, שינינו את התפאורה שבדירה השנייה. לא היה לנו הרבה קשר עם הדיירים, אני מניח שהם מאוד התלהבו", הוא מוסיף. 

עוד הוא מספר כי עבור מרפאת השיניים של ד"ר שורש, נבנתה תפאורה שלמה בקומת הכניסה של הבניין - מה שהעלה חשד מצד עיריית חולון כי הוקמה במקום בנייה לא חוקית: "אנחנו סגרנו את העמודים ובנינו את הקליניקה. זה נראה באמת כאילו מישהו בנה שם קליניקה. היה איזה רגע שהגיע איזה פקח, זה נראה לי סיפור סביר מאוד, כי הקליניקה היית מאוד משכנעת".  

הבניין מהסרט ''הקרב על הוועד'' כיום  (צילום: אורן שטרנברג)
הבניין מהסרט ''הקרב על הוועד'' כיום (צילום: אורן שטרנברג)

חמש חמש: מושב בשרון שהפך לאתר צילומים

ב-1980 יצאה לאקרנים בבתי הקולנוע בארץ הקומדיה המוסיקלית "חמש חמש", בכיכובם של דליק ווליניץ, מתי סרי, יוני חן, גילת אנקורי, לירון נירגד וילדת הפלא לילך גליקסמן, שהייתה להצלחה מסחרית. עלילת הסרט, שבאה במקור ממחזה מאת אהרן מגד שנכתב ב-1955, מגוללת את סיפורם של חיילי "מחלקה 5" בבסיס חי"ר אשר יוצאים לחופשת "רגילה" בת שבעה ימים במושב הסמוך לבסיסם. 

מנחם עיני והבמאי שמואל אימברמן בצילומי הסרט ''חמש חמש'' (צילום: באדיבות הספרייה לקולנוע, סינמטק תל אביב)
מנחם עיני והבמאי שמואל אימברמן בצילומי הסרט ''חמש חמש'' (צילום: באדיבות הספרייה לקולנוע, סינמטק תל אביב)


כאשר החיילים מגיעים למושב, הם לא מבזבזים זמן, ומיד מתחילים עם בנות המקום, זאת לאור העובדה כי כל הבנים נשלחו לקורס השקייה חקלאית. יחד עם זאת, במהרה החלום הופך לסיוט, כאשר בעלי המשקים "מנדבים" את החיילים לעזור להם בעבודה הקשה. האחרונים לא נשארים חייבים, ובתגובה מסדרים לאבות המושב "יום כיף" בבסיסם. 



כאשר הבמאי שמואל אימברמן החל לעבוד על פיתוח הסרט בסוף שנות ה-70, הוחלט להקפיץ את העלילה מתקופתה המקורית (אמצע שנות ה-50) לתחילת שנות ה-70. 

אתר הצילומים שנבחר היה מושב נווה ירק הממוקם בדרום השרון. משקיו השונים שימשו במשך מספר שבועות כאתרי הסרטה. ביקור שקיימתי במקום לאחרונה הראה כי גם היום, ארבעה עשורים לאחר יציאת הסרט, ניתן לזהות רבים מהאתרים במושב אשר מופיעים בו. 

הבניין מ"שמש"

בסוף שנת 1997 עלתה לאוויר בערוץ 2 קומדיית המצבים "שמש", בכיכובו של צביקה הדר אשר גילם בעל קיוסק, שבהמשך מתרחב למסעדה, במרכז תל אביב. לצידו של הדר שגילם את נחום שמש, כיכבו גלית גיאת (בתפקיד המלצרית אתי), גדי רבינוביץ' (בתפקיד עו"ד טנצר), אורלי ויינרמן (בתפקיד עוגן), זבולון מושיאשווילי (בתפקיד ששי הטבח) והילד בר - אותו גילם אליעד נחום בילדותו.  

הסדרה ''שמש'', צביקה הדר, אורלי ויינרמן, גלית גיאת, אליעד נחום, גדי רבינוביץ' (צילום: יחסי ציבור קשת 12)
הסדרה ''שמש'', צביקה הדר, אורלי ויינרמן, גלית גיאת, אליעד נחום, גדי רבינוביץ' (צילום: יחסי ציבור קשת 12)

 
המקום המרכזי של התרחשות העלילה היא המסעדה של שמש המכונה "אימפריית השמש", ומיקומה הגיאוגרפי הוזכר פעמים רבות בסדרה: רחוב יהודה הלוי פינת נחמני, בתל אביב.

במשך כל עונותיה של "שמש", הופיע הבניין של המסעדה בקטעי המעבר. חדי הזיכרון בוודאי זוכרים כי גם מספר סצנות קצרות צולמו מחוץ לכתובת המדוברת, כששלט אשר נשא את שמה של המסעדה הבדיונית נראה ברקע. 

הבניין המופיע בסדרה ''שמש'', 2020 (צילום: אורן שטרנברג)
הבניין המופיע בסדרה ''שמש'', 2020 (צילום: אורן שטרנברג)

בניגוד ל"קרובים קרובים", לא רק שמדובר בכתובת אמיתית, אלא שגם זוהי אכן כתובתו של הבניין המופיע בסדרה. אולם, כאן מסתיימות החדשות הטובות: חובבי הסדרה יתאכזבו לגלות כי במציאות כל סצנות המסעדה צולמו בכלל בתוך אולפן טלוויזיה שהוקם בקומת המרתף של בניין הסינרמה בתל אביב. 

כשבית הספר החקלאי הפך לכפר חסידי 

הסרט השלישי והאחרון בטרילוגיית "קוני למל", "קונילמל בקהיר", בכיכובו של השחקן מייק בורנשטיין, עלה לאקרנים בבתי הקולנוע בישראל בשנת 1983. במרכז העלילה, רבי קוני הוא מלמד בקהילה של חוזרים בתשובה, אב לזוג תאומים בני 10 אותם הוא מגדל לבדו לאחר שהתאלמן מאשתו מירל'ה. 



גן בוטני במקווה ישראל (צילום: אביגיל הלר)
גן בוטני במקווה ישראל (צילום: אביגיל הלר)


מרבית הסצנות בסרט זה צולמו בשטחו של בית הספר החקלאי מקווה ישראל שלבש צורה של כפר חסידי. סצנות מסוימות של הסרט צולמו בתוך מבנה בית הכנסת ההיסטורי של בית הספר החקלאי. סצנות נוספות צולמו בתוך שטחו של הגן הבוטני, בסמוך לעץ הפיקוס העתיק.