פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים ה-39, יושק ברוח המסורת באירוע חגיגי שיתקיים בבריכת הסולטן ב-21 ביולי, עם הקרנת סרט הפתיחה "משולש העצבות" הזוכה בפרס "דקל הזהב" בפסטיבל קאן.

לקראת עשרת ימי הפסטיבל שיתקיים מה-21 ועד ה-31 ביולי מתפרסמת היום (חמישי) רשימת הסרטים בתוכנית הישראלית בפסטיבל, ושל המשתתפים בתחרויות נושאות פרסים לקולנוע עלילתי, תיעודי, קצר וניסיוני.

בתוכנית 15 סרטים עלילתיים ותיעודיים שישתתפו בתחרויות המרכזיות. שני סרטי תעודה, 19 סרטים בתחרות לקולנוע ישראלי קצר, שבעה סרטים בתחרות לאמנות וידאו וקולנוע נסיוני. ושני סרטים משוחזרים. הסכום הכולל של הפרסים שיחולקו בתחרויות הישראליות והבינלאומיות יסתכם בכמיליון שקלים.

בתחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי יתמודדו בין היתר הסרטים:

"יוני אפס" בבימויו של ג'ייק פאלטרו (האח הצעיר של גווינת') שגם כתב את התסריט עם תום שובל. עלילת הסרט מתמקדת בימים שלפני הוצאתו להורג של אייכמן מבעד לעיניהם של שלושה גיבורים בעל כורחם: קצין שב"ס השומר על חייו של אייכמן, ניצול שואה החוזר לראשונה לפולין, וילד שעוזר לבנות את התנור לשריפתו של הצורר הנאצי.

יוני אפס (צילום: ירון שרף)
יוני אפס (צילום: ירון שרף)

הבמאי התיעודי ("השדה", "חתונה הפוכה") הרב מרדכי ורדי יעלה בבכורה בפסטיבל את סרטו העלילתי הראשון "עקרה"  המביא את סיפורם של זוג חסידי ברסלב חשוך ילדים המתגוררים עם הורי הבעל בצפת. כשהבעל טס לאומן בראש השנה, מזמין האב (החם) לחג אורח בעל סגולות לריפוי עקרות. בעקבות הטיפול הטראומתי נקלעים בני המשפחה למערבולת רגשית, ושאלות על אמונה, זוגיות ואהבה.

"אמריקה" סרטו החדש של הבמאי המעוטר אופיר ראול גרייצר  - שסרטו "האופה מברלין" זכה בשבעה פרסי אופיר ב-2018 - מציב במרכז העלילה את דמותו של מורה לשחיה שחוזר לישראל לאחר עשר שנות היעדרות. מפגש עם חבר ילדות וארוסתו הטרייה מוביל לסדרת אירועים שמשנים את החיים של כולם. סיפור המתרחש בין חנות פרחים למנזר עתיק, בין בריכת שחיה לחופי הים התיכון.

בסרטו "אזרח מודאג" עוקב הבמאי עידן חגואל אחר בן שעובר לגור עם בן זוגו בשכונת נווה שאנן בדרום תל אביב. במאמציו לשפר את פני השכונה בן נוטע עץ ברחוב שבו הוא גר, אבל מסבך את שכנו הפליט במעצר משטרתי אלים. התקרית סודקת את הדימוי העצמי של בן, שצולל למערבולת של אשמה המאיימת לערער את יחסיו עם בן-זוגו ואת שאיפתם להפוך להורים.

אזרח מודאג (צילום: גיא סחף)
אזרח מודאג (צילום: גיא סחף)

עוד בסרטים העלילתיים: "ולריה מתחתנת" (בימוי: מיכל וינק), "קריוקי" (בימוי משה רוזנטל), "כל מה שאני יכולה" (בימוי:  שירי נבו פרידנטל) ו"הדרך לאילת" (בימוי: יונה רוזנקיאר).

בתחרות דיאמונד לקולנוע התיעודי יתמדדו שבעה סרטים ובהם:

"מצרים, שיר אהבה".  סיפורה המשפחתי של הבימאית איריס זכי שיוצאת למסע תיעודי אינטימי עם אביה, וחוזרת לשנות ה-40  אל חייה של  סבתה סועאד זכי, הזמרת היהודיה המצליחה של מצרים, שלאחר שנישאה וילדה בן למוסיקאי מוסלמי מפורסם שנטש אותה, היא נמלטה לישראל והתגלגלה לחיי עוני. הבן, הוא אביה של הבימאית.

בסרטה "סבוי" הבימאית זוהר וגנר חוזרת אל כוכבה לוי שנלקחה כבת ערובה בידי המחבלים בפיגוע במלון "סבוי" בתל אביב, הפכה למתווכת בין המחבלים לכוחות הביטחון. אך עם  עלות השחר שמועות זדוניות מכתימות את שמה. הסרט מביא לראשונה את סיפורה במלואו.

"דעתו של החייל" סרטם של אסף בינת ושי חזקני,  בוחן  את הדו"ח הסודי  של הצנזורה הצבאית "דעתו של חייל",  שעקבה במשך חמישים שנים, ניתחה ותיעדה את מכתבי חיילי צה"ל כדי להציג להנהגה הישראלית את עמדותיהם בנושאים שנויים במחלוקת.

حياة في ظل الموت | חיים בצל המוות סרטו של הבמאי בילאל יוסף - על הרציחות בחברה הערבית עם 382 נרצחים מאז 2019 . על החיים בישובים הערביים שנעשו בלתי נסבלים והבמאי, שמתקשה לספק למשפחתו הצעירה תחושת ביטחון. 

חיים בצל המוות (צילום: בילאל יוסף)
חיים בצל המוות (צילום: בילאל יוסף)

סרטו של דוד וקסמן "שני ילדים ביום" מביא תיעוד של חקירות מצולמות, ראיונות עומק וחומרי ארכיון באמצעותם הוא בוחן את השיטה מאחורי מעצרי קטינים פלסטינים בגדה המערבית.

גם סרטים תיעודים מחוץ לתחרות יוקרנו בפסטיבל, בהם: "הומבויז" (תמר גורן ואמיר שדה) סרט על שני פליטים מדרום סודן שגדלו בישראל וגורשו ממנה בגיל 18. וחולמים ליצור מוסיקת היפ הופ. "ז'ה טם רונית אלקבץ" סרטה של מורן איפרגן, מציג פסיפס ארכיבאי אופנתי של רונית אלקבץ דרך ארון הבגדים שלה.

בפסטיבל יוצגו רסטורציות לשני סרטים "עטאש" (צימאון") סרטו של תאופיק אבו ואיל מ-2004 על משפחה בת חמש נפשות שאב המשפחה מחליט לחבר את ביתם למים זורמים. הסרט זוכה לעותק חדש ומשוחזר. 

גם "חור בלבנה" (1964) סרטו של אורי זוהר שהלך לעולמו לאחרונה, זוכה לעותק חדש ומשוחזר, סרט שהוא פרודיה פרועה על ישראל בתחילת שנות השישים.

בתחרות דיאמונד לקולנוע ישראל קצר ישתתפו 19 סרטים קצרים עלילתיים, תיעודיים וסרטי אנימציה כשהזוכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר, יהיה זכאי להגיש את הסרט להתמודדות על פרס האוסקר.

בנוסף יתקיימו התחרות  לאמנות וידאו וקולנוע נסיוני , ותחרות היצירה הצעירה על שם וים ון-ליר, האוסקר של מגמות הקולנוע בארץ לזכרו של וים ון ליר בשנה ה-32 ברציפות ובה ישתתפו 16 סרטים .

התוכנית הכוללת של פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים 2022 לראשונה עם המנהל החדש רוני מהדב לוין, לצד המנהל האמנותי אלעד סמורזיק ומנהל המסגרות הישראליות בן טופח, יוקרנו כ-200 סרטים מ-50 מדינות. בעשרת ימי הפסטיבל יתקיימו הקרנות בכורה נוצצות, אירועי חוצות ברחבי ירושלים ואירועים באולמות הקולנוע ומצפים לבואם של כ-70 אלף צופים, בהם גם אנשי קולנוע שחקנים במאים מפיקים מהארץ ומחו"ל.