כאשר מדברים על סרטי קומיקס, נהוג לציין את "האביר האפל" בתור הטוב ביותר, או לפחות בטופ 3. הסרט השני בטרילוגיית סרטי באטמן של כריס נולאן נחשב ליצירת מופת שזכה לכבוד לא מבוטל גם בקרב מי שאינו חובב קומיקס. אבל מה אם אגיד לכם, שבדיוק החודש לפני 25 שנה יצא לאקרנים הסרט שנחשב לסרט הקומיקס הגרוע ביותר בהיסטוריה, וגם הוא שייך למותג באטמן?

כן, זה נכון. ב-12 ביוני 1997 הוציאו האחים ורנר את מה שהיה אמור להיות ההצלחה הבאה שלהם – "באטמן ורובין". ואל קילמר שכיכב כבאטמן בסרט הקודם בסדרה הוחלף בג'ורג' קלוני, ולימים חשף שפשוט הרגיש בודד על הסט ומנותק מיתר הצוות בגלל בעיות שנוצרו בעקבות חליפת הבאטמן שהוכנה לו. לצד קלוני חזר כריס אודונל לגלם את דיק גרייסון (רובין). לתפקידי הנבלים הראשיים לוהקו ארנולד שוורצנגר (מר. פריז) ואומה תורמן (פויזן אייבי).

כוכבי הסרט ''באטמן ורובין'' בשנת 1997 (צילום: רויטרס)
כוכבי הסרט ''באטמן ורובין'' בשנת 1997 (צילום: רויטרס)

למרות השמות המפוצצים, והרצון של האולפנים לרכב על ההצלחה של הסרט הקודם בסדרה, נראה כי כשלונו של הסרט נבע בעיקר מהחופזה שבה נעשה. כדי לסבר את האוזן ולהבין את גודל הכישלון – הסרט פתח עם הצלחה כבירה של הכנסות בסך של יותר מ-42 מיליארד דולרים בסוף השבוע הראשון, נתון שהציב אותו במקום השלישי לאותה שנה (אחרי גברים בשחור ופארק היורה: העולם אבוד). למרות זאת, בשבוע השני ההכנסות צנחו ב-63%. 

הסרט זכה לביקורות צוננות במיוחד, כאשר בלטו במיוחד הביקורות שהאשימו את הבמאי ג'ואל שומאכר בכישלון עקב הפיכתו של באטמן לסרט יותר קומי.  הבמאי עצמו טען שהאחריות היא לא עליו, אלא על האולפנים שרצו סרט לכל המשפחה. לימים הוא הסכים להודות שגם הוא לא חף מטעויות בסרט.

אפילו כוכב הסרט ג'ורג' קלוני שנא את המוצר הסופי (עד כמה שאפשר לשנוא סרט שכיכבת בו). במשך שנים הוא התנצל פעם אחר פעם על הסרט, כשב-2005 הוא אף אמר שלדעתו הם הרגו את המותג (כמה מזל שזמן קצר לאחר מכן הגיע "באטמן מתחיל" של נולאן והציל אותו?). הסרט כשל עד כדי כך שהאולפנים מיהרו לבטל את סרט ההמשך שתוכנן לו ולמחוק את כל התסריטים שכבר היו בתכנון.

עד כמה הסרט כשל? הסרט זכה ל-11 מועמדויות לפרס ראזי, כמו פרס האוסקר רק לסרטים גרועים ואלו רק חלקן: מועמדות לסרט הגרוע ביותר, מועמדות לשחקן המשנה הגרוע ביותר (גם שוורצנגר וגם אודונל), שתי מועמדות לשחקנית המשנה הגרועה ביותר (אומה תורמן ואליסיה סילברסטון שגם "זכתה" בפרס), מועמדות לפרס הזוג הגרוע ביותר (קלוני ואודונל) וגם מועמדות לפרס הבמאי הגרוע ביותר.

מלבד הכישלון בקולנוע, הסרט אף הצליח לייצר סערה סביב אליסיה סילברסטון. כלי תקשורת גילו כי סילברסטון עלתה במשקל במהלך הצילומים, מה שגרם לכך שבהפקה היו חייבים לשנות את התלבושת אותה לבשה כ"באט-גירל" ולכן הצילומים התעכבו. בתקשורת קטלו את סילברסטון ופרסמו כי היא הייתה "שמנה מדי" בשביל להתאים לדמות ולתלבושת. 

קצת קשה להאמין היום, אבל הכישלון של באטמן ורובין היה כל כך טראומתי, ש-DC המתינו שבע שנים נוספות עד שהוציאו סרט קומיקס נוסף (אם לא מחשיבים את Steel, בכיכובו של שחקן הכדורסל שאקיל אוניל, שיצא חודשיים בלבד אחרי באטמן ורובין). כן, סרט הלייב אקשן הבא של DC הגיע רק ב-2004 והציג את דמותה של "קאטוומן" בכיכובה של האלי בארי. למזלם של האולפנים, שנה אחר כך הגיעו כריסטיאן נולאן וכריסטיאן בייל וכבשו את המעריצים עם "באטמן מתחיל".