מכירים את הרגע הזה שאתם משוטטים לכם ברחבי הרשת החברתית, רואים פוסט על סרט שמאוד אהבתם, ואז איזה ילד מגיב "אה כן, הסרט הישן הזה מ-2012?" וגורם לכם להרגיש זקנים לאללה? אז ככה הרגשתי השבוע כשגיליתי לתדהמתי שהיום מציינים עשור בדיוק לסיום טרילוגיית סרטי באטמן "האביר האפל" של כריסטופר נולאן.

הטרילוגיה שנפתחה ב-2005 עם "באטמן מתחיל", הציגה את מה שנחשב עדיין לקאסט השחקנים הכי טוב אי פעם של סרטי קומיקס (לפחות בעיניי) - של כריסטיאן בייל כברוס ויין, מורגן פרימן בתור לושיוס פוקס, מייקל קיין כאלפרד וגארי אולדמן בתור הבלש ג'יימס גורדן. 

חשבתם שסיימנו? אז ממש לא. ליאם ניסן לוהק בתור "ראס אל גול" וקיליאן מרפי כיכב בתור "הדחליל" (הרבה לפני שהתגלה למרבית העולם בפיקי בליינדרס). בסרטים הבאים קיבלנו גם את הית' לדג'ר, בתפקידו הזכור ביותר שהגדיר מחדש את דמות "הג'וקר" ובסרט האחרון החליט נולאן להביא את השחקן שכיכב עבורו ב"התחלה" – טום הארדי, ישר לתפקיד המרכזי של ביין.

10 שנים לאחר סיום הטריולוגיה, כמעט כל כוכביה נמצאים כבר במקומות אחרים לחלוטין בקריירה – הארדי לקח על עצמו את דמותו של "ונום", כריסטיאן בייל נתן הופעה מצוינת ב"ת'ור: אהבה ורעם", ליאם ניסן, מייקל קיין ומורגן פרימן ממשיכים להיות מהשחקנים הבכירים בהוליווד, אבל לנצח הם יישארו מזוהים עם הטרילוגיה ההיא, שהחייתה והגדירה מחדש את ז'אנר סרטי הקומיקס.

לכבוד ציון הדרך, החלטנו לאתגר ולמצוא עשרה דברים שכנראה מרבית הצופים לא ידעו על הטרילוגיה.

היחיד שהגיע

נתחיל עם קיליאן מרפי. כפי שציינו קודם, מרפי לוהק לתפקיד "הדחליל", אחד מהנבלים המרכזיים של הסרט הראשון בטרילוגיה. למרות שהובס בסיומו, לא הרבה זוכרים כי מרפי הופיע גם בסרט "האביר האפל", כשהובס פעם נוספת על ידי איש העטלף. נכון, ההופעה ההיא הייתה לכמה שניות בלבד, אך הן הספיקו כדי להפוך את "הדחליל" לאויב היחיד של באטמן שהופיע בכל הטרילוגיה.

קיליאן מרפי בהקרנת הבכורה האירופית של ''באטמן מתחיל'', 2005 (צילום: gettyimages)
קיליאן מרפי בהקרנת הבכורה האירופית של ''באטמן מתחיל'', 2005 (צילום: gettyimages)

לא עוד סרט קומיקס 

בניגוד להרבה סרטי קומיקס אחרים, בטרילוגיית "האביר האפל", נולאן בכוונה בחר להציג גרסה ריאליסטית יותר. הסיבה לכך נעוצה בכישלון הגדול שנקרא "באטמן ורובין", שגרמו לאחים וורנר לנטוש את הדמות של איש העטלף למשך כמעט עשור. אז אולי נולאן לא נצמד לחומר המקור מהקומיקס ב-100%, אבל עם ההצלחה שלו אי אפשר להתווכח.

 אשת על

למרות שלל הכוכבים שהופיעו בסדרה, אחת הדמויות הבולטות ביותר הייתה זו של ניסה אל גול (בתו של ראס אל גול), ששבה לנקום בבאטמן על כך שהרג את אביה. את הדמות שיחקה השחקנית הצרפתיה מריון קוטיאר, שאמנם כיכבה רק בסרט השלישי, אבל לחלוטין גנבה את ההצגה. מה שלא הרבה יודעים זה שקוטיאר כמעט ופרשה מהפרויקט בגלל שנכנסה להיריון. למרות זאת, לכריסטופר נולאן לא הייתה שום כוונה לאבד את השחקנית בה בחר באופן אישי, והחליט להזיז את הצילומים עבורה. לאחר מכן הוא סיפר כי "מריון ילדה וכמעט מיד חזרה לצילומי הסרט. היא אשת על".

"שפשף את החזה" 

אחת השורות הזכורות ביותר בטרילוגיה מגיעה היישר מהסרט הראשון. בסצנה בה ראס אל גול מאמן את ברוס ויין, האחרון נופל לתוך אגם קפוא. כשהוא מנסה להתחמם, אל גול אומר לו "שפשף את החזה, הידיים יתחממו כבר לבד". המשפט הבודד הזה, שיכול היה פשוט להישכח בין הדיאלוגים המעולים, הפך להיות מוקד לוויכוחים אינטרנטיים בין מעריצים שתהו אם זו אכן עובדה מדעית. צר לי לאכזב, זה לא נכון. נולאן הודה שפשוט המציא את השורה בלי יותר מדי מחשבה, אבל נתן המון קרדיט לליאם ניסן שהצליח לגרום למיליונים להאמין לה. - כדי לצפות בקטע, תלחצו על הסרטון, השורה המפורסמת מתחילה ב-03:40.

מתחבא לעיני כל 

בכל אחד מסרטי הטרילוגיה, נולאן מחליט לשחק עם הצופים ולא לחשוף מיידית את הנבל. בכל אחד מן הסרטים, בפעם הראשונה בה אנו נתקלים במי שעתיד להיות היריב הבא של באטמן, הוא מוצג תחת זהות בדויה – ראס אל גול מתחזה לשומר הראש של עצמו ורק לאחר מכן נחשף, הג'וקר מתגלה כאחד מצוות שודדי הבנק (והיחיד ששורד את התכנית הזדונית של עצמו) וביין מוצג בתור עוד אחד מהטרוריסטים במטוס.

התלבושת של ''ביין'' מהסרט ''באטמן: עלייתו של האביר האפל'' (צילום: gettyimages)
התלבושת של ''ביין'' מהסרט ''באטמן: עלייתו של האביר האפל'' (צילום: gettyimages)

חלומות פז

זוכרים את הסצנה ב"אביר האפל" בה ברוס ויין נרדם באמצע ישיבת הנהלה של החברה שלו? הסצנה נכתבה במיוחד לסרט השני, אחרי שכריסטיאן בייל נרדם באמצע הצילומים של הסרט הראשון, רגע לפני הסצנה הראשונה שלו עם מייקל קיין.

 שקט! מצלמים

למרות שג'ותהאם אמורה לדמות גרסה קיצונית ביותר של העיר ניו-יורק, את הצילומים בחרו בהפקה לעשות דווקא בשיקגו. במהלך סצנות המרדף של הסדרה, תושבי העיר היו כל כך המומים ומופתעים מכמות הרעש שנוצרה והתקשרו למשטרה. עכשיו תארו לעצמכם מה היה קורה אם היו מצלמים את הסצנות בגבעתיים בין שתיים לארבע בצהריים.

מפחיד כהוגן

הית' לדג'ר זכה באוסקר על תפקידו כג'וקר (במה שהייתה הזכייה הראשונה של סרט קומיקס כלשהו בקטגוריה היוקרתית בטקס), אך ככל הנראה זהו לא ההישג הגדול שלו מאותו הסרט. מייקל קיין הוא שחקן ותיק שידוע במקצועיות שלו, אך כשהוא ראה את הג'וקר של לדג'ר על הסט באחת הסצנות, הוא שכח את כל השורות בבת אחת. קיין הודה שהפחד שלו באותם הרגעים היה אמיתי לחלוטין, מה שרק מעיד על יכולותיו של לדג'ר.

הית' לדג'ר בתור הג'וקר ב''באטמן האביר האפל - 2008'' (צילום: באדיבות אולפני וורנר)
הית' לדג'ר בתור הג'וקר ב''באטמן האביר האפל - 2008'' (צילום: באדיבות אולפני וורנר)

 אשת החתול או החתולה השחורה?

בסרט האחרון בסדרה, הן הת'אווי נכנסת לנעליה "אשת החתול" של DC. מה שלא הרבה יודעים הוא שהיא כמעט גילמה את הדמות המקבילה בעולם של מארוול. בחברה שמה של הדמות הוא "החתולה השחורה" שהיא למעשה הזהות הבדויה של פלישיה הארדי. הת'אווי הייתה אמורה לגלם את התפקיד בספיידרמן 4, אך לאחר כשלונו של הסרט השלישי בסדרה, סרט ההמשך נגנז לחלוטין וההפקה הסתיימה בשלב דיי מוקדם.

 איפה רובין?

אחת הסיבות (ואולי הבלעדית לכך) שדמותו של הסייד-קיק רובין לא נמצאת בסרטים באופן מובהק היא התנגדותו של כריסטיאן בייל לרעיון. לא ברור בדיוק למה, אך בייל הבהיר לנולאן ולחברת האחים וורנר כי אם הם מתכננים להכניס את דמותו של רובין, הוא לא מתכוון לגלם את באטמן. נולאן מצא דרך לעקוף את הרצון של הכוכב שלו, והציג בסרט השלישי את ג'ון בלייק (בגילומו של ג'וזף גורדון-לוויט), אשר בסוף מתגלה כרובין, גם אם אינו זוכה ללבוש את החליפה מהקומיקס (הוא להיקרא רובין עד הסצנה האחרונה של הטרילוגיה).