פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בירושלים הסתיים, והיום (חמישי) הוכרזו הזוכים הגדולים בתחרויות השונות. סך הפרסים בפסטיבל עמד השנה על כמיליון שקלים.

פסטיבל הקולנוע הבינלאומי ירושלים נוסד ביולי 1984 ומאז הפך לאירוע החשוב והמרכזי בישראל ליוצרי קולנוע ושוחריו. מידי קיץ, במהלך עשרה ימים מוקרנים בפסטיבל למעלה מ-200 סרטים לצד מגוון עשיר של אירועים ומפגשים עם יוצרים ידועים מהארץ ומהעולם וסדנאות מקצועיות לתעשיית הקולנוע המקומית. היום (חמישי) הוכרזו הזוכים הגדולים בתחרויות השונות של פסטיבל הקולנוע ירושלים 2022, כשסך הפרסים באירוע עמד על כמיליון שקלים. להלן רשימת הזוכים של השנה בשלל התחרויות:

התחרות הבינלאומית בחסות הקרן לירושלים:

הסרט "מנטרום" (Metronom), בבימויו של אלכסנדרו בלק (רומניה, צרפת)
"מנטרום" זכה בפרס נחמה ריבלין לסרט הבינלאומי הטוב ביותר, בתרומת רונלד ס' לאודר וג'ו קרול לאודר, באמצעות הקרן לירושלים. נימוקי חבר השופטים להענקת הפרס לסרטו של בלק היו: ״מבט קולנועי חודר לחוויית הנעורים תחת משטר דיכוי. כוחו המיוחד של הסרט נעוץ במיקוד הברור שלו ובזווית הראייה האישית״.

ציון לשבח הוענק לפבלו שילס, על משחקו בסרט "טורי ולוקיטה" (Tori and Lokita) בבימויו של ז'אן-פייר ולוק דארדן (בלגיה, צרפת).
נימוקי חבר השופטים: ״אנחנו מעניקים ציון מיוחד לפבלו שילס. הוא גילם את דמותו של טורי בצורה עדינה ומרגשת, ובאופן נדיר ויוצא מן הכלל״.

התחרות הבינלאומית לסרטי ביכורים בחסות GWFF:

הסרט "1976" בבימויה של מנואלה מרטלי (צ'ילה, ארגנטינה, קטאר)
הסרט "1976" זכה בפרס GWFF לסרט הביכורים הבינלאומי. נימוקי חבר השופטים היו: ״התרשמנו עמוקות מסגנון הסיפור הבוטח, המשכנע והמאופק של הסרט. הבמאית יוצרת מתח ומסתורין על רקע משבר פוליטי הולך ומחריף, שמוכר לרבים ותועד היטב. המשחק הנפלא של גיבורת הסרט מפיח רוח חיים בסיפור על שינוי פנימי עמוק, שעובר עליה בתוך התוהו ובוהו המתחולל בארצה ובתוך משפחתה". עוד ציינו השופטים כי "הנושאים של פטריארכליות וזכויות יתר, אומץ והקרבה, משתזרים ויוצרים סיפור על קונפליקט ואמפתיה גדולה. אנחנו שמחים להעניק את פרס סרט הביכורים הטוב ביותר לסרט "1976". הבמאית מנואלה מרטלי היא כישרון מבטיח שמומלץ לעקוב אחריו. אנחנו גאים לחלוק כבוד לקול חשוב בתחום היצירה הקולנועית, כיום ובעתיד״.

ציון לשבח הוענק לסרט ״בלב הג׳ונגל״ (La Jauria) בבימויו של אנדרס רמירז פולידו (צרפת, קולומביה). 
נימוקי חבר השופטים: ״סרט שכולו מסע פנימי. אנו יוצאים למסע אל מציאות חייהם האפלה של חבורת בני נוער אסירים אי שם במעמקי דרום אמריקה, אולי בקולומביה. אל ליבו הפועם והחמקמק של אליו (Eliú) וחברו ויריבו, אל מונו. הסרט אינו עוצם את עיניו בפני המציאות האלימה. התוקפנות האכזרית העוברת מדור לדור היא הכוח המניע שלו. אך כמו בספריו של ז'אן ז'נה, גיבוריו שלמעשיהם אין כפרה, זוכים להזדמנות לחיים חדשים. אנחנו מעניקים ציון מיוחד לסרט "בלב הג'ונגל" של אנדרס רמירז פולידו״.

תחרות ברוח החופש

הסרטים ״הכל יהיה בסדר״ (Everything Will Be OK) בבימוי של ריתי פאן (צרפת קמבודיה), ו- "הארץ הדמיונית שלי" (My Imaginary Country) בבימוי פטריסיו גוזמן (צ'ילה, צרפת)
פרס MKR חולק בין שני הסרטים, ״הכל יהיה בסדר״ (Everything Will Be OK) בבימוי ריתי פאן (צרפת קמבודיה), ו- "הארץ הדמיונית שלי" (My Imaginary Country) בבימוי פטריסיו גוזמן (צ'ילה, צרפת). נימוקי חבר השופטים: ״שני קולנוענים נפלאים שממשיכים להוביל מאבק חברתי, תוך שימוש בקולם האישי הייחודי. האחד עוסק במהפכה בת ימינו, ומגולל בכישרונו הרב סיפור על התנגדות והעצמה נשית ומזכיר לנו כי אפשר לשנות את המציאות. הבמאי השני משתמש באנימציה כדי להציג בפנינו מבט מצמרר על המציאות שלנו כבני אדם, זהו שיר על מלחמה, חוסר צדק, רוע, אך גם תקווה לחופש״.

תחרות שנטל אקרמן לסרטי תעודה ניסיוניים

הסרט "יומני מיאנמר״ בבימוי קולקטיב הקולנוע של מיאנמר ובהפקת קורין ואן איחראט
הסרט "יומני מיאנמר״, בבימוי קולקטיב הקולנוע של מיאנמר ובהפקת קורין ואן איחראט, זכה בפרס שנטל אקרמן באדיבות קרן משפחת אוסטרובסקי.

פרסים לקולנוע ישראלי באורך מלא

הסרט ״הדרך לאילת״ בבימוי יונה רוזנקיאר ובהפקת קובי מזרחי
הסרט ״הדרך לאילת״, בבימוי יונה רוזנקיאר ובהפקת קובי מזרחי, זכה בפרס חג'ג' לסרט העלילתי הטוב ביותר באמצעות הקרן לירושלים. נימוקי חבר השופטים: ״סרט שובר מוסכמות ומרענן שמשלב דרמה, קומדיה וסאטירה חברתית. דיוקן כן ואינטימי, ושופע אנרגיה אנרכית, של דמויות הניצבות מול החברה״.

יונה רוזנקיאר, במאי ''הדרך לאילת'' (צילום: תם וינטראוב לוק)
יונה רוזנקיאר, במאי ''הדרך לאילת'' (צילום: תם וינטראוב לוק)

הסרט ״קריוקי״ בבימוי משה רוזנטל והפקת אפרת כהן
הסרט ״קריוקי״, בבימוי משה רוזנטל והפקת אפרת כהן, זכה בפרס GWFF לסרט הביכורים הישראלי הטוב ביותר. נימוקי חבר השופטים: "סאטירה חברתית משעשעת ונשכנית, שלא מפסיקה לבדר ולסקרן בזכות הופעות מרגשות ובימוי נועז״.

פרס לתסריט:  עידן חגואל, "אזרח מודאג"
הסרט "אזרח מודאג" של עידן חגואל זכה בפרס דליה סיגן לתסריט. נימוקי חבר השופטים: "שילוב מושלם בין תסריט ובימוי בדיוקן אינטימי, אמיץ והגון של בני זוג המנסים להגשים את תשוקותיהם האישיות תוך מודעות למתח החברתי שמקיף אותם״.

פרס לשחקנית: אושרת אינגדשט, "אמריקה"
פרס ענת פרחי לשחקנית הוענק לאושרת אינגדשט על הופעתה בסרט "אמריקה". נימוקי חבר השופטים: "אינגדשט, בתפקיד איריס מוכרת הפרחים, מפגינה נוכחות טבעית וחזקה על המסך, ומוסיפה צבע ורגש לעולם שמצטייר כמקום קר ונטול חמלה״.

פרס לשחקן: שמואל וילוז׳ני, "הדרך לאילת"
פרס ענת פרחי לשחקן הוענק לשמואל וילוז׳ני על הופעתו בסרט "הדרך לאילת". נימוקי חבר השופטים: ״שמואל וילוז'ני הוא הלב והנשמה של הסרט "הדרך לאילת" מתחילתו ועד סופו, הוא מגלם ומטפח את חזונו של הבמאי על דמות משוחררת מכבלי המוסכמות החברתיות; ומפתיע בלי הרף בחמימות ובנדיבות שלו ובעוקצנות חפה ממרירות״.

פרס בחירת הקהל: הסרט "קריוקי"
פרס בחירת הקהל הוענק לסרט "קריוקי״, בבימוי משה רוזנטל ובהפקת אפרת כהן.

משה רוזנטל, במאי ''קריוקי'' (צילום: תם וינטראוב לוק)
משה רוזנטל, במאי ''קריוקי'' (צילום: תם וינטראוב לוק)

פרס לצילום: עודד אשכנזי, "הדרך לאילת"
פרס אהרון עמנואל לצילום הוענק לעודד אשכנזי על הסרט "הדרך לאילת". נימוקי חבר השופטים: "המצלמה מלווה את הסיפור בהרמוניה מושלמת, ומציגה דיוקנאות כנים ומעמיקים לצד סצנות ותמונות סאטיריות. התאורה והקומפוזיציות המאופקות והצנועות תואמות לחלוטין את אופיין והתנהגותן של הדמויות מול העדשה״.

פרס לעריכה: נילי פלר ושאולי מלמד, ״סבוי״
פרס דיאמונד לעריכה הוענק לנילי פלר ושאולי מלמד על הסרט ״סבוי״ . נימוקי חבר השופטים: ״מלאכת העריכה ממזגת בכישרון רב מציאות ובדיון, ושומרת על דינמיות וקצב לכל אורך הסרט״.

דנה איבגי, ''סבוי'' (צילום: תם וינטראוב לוק)
דנה איבגי, ''סבוי'' (צילום: תם וינטראוב לוק)

פרס למוזיקה: זואי פולנסקי, "אזרח מודאג"
פרס יוסי מולה למוזיקה הוענק לזואי פולנסקי על הסרט "אזרח מודאג". נימוקי חבר השופטים: "על הפסקול המרשים והמינימליסטי שמבטא את המורכבות והמתחים הגלומים בעלילת הסרט".

פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר: הסרט ״לרפא געגועים"
פרס דיאמונד לסרט התיעודי הטוב ביותר הוענק לסרט ״לרפא געגועים", בימוי והפקה: ארטיום דוביצקי. נימוקי חבר השופטים: "מהגר צעיר מתחקה מנקודת מבט מפוכחת אחר חיי משפחתו ברוסיה ובאוקראינה לפני עלייתם ארצה. יוצר הסרט אוחז בעצמו במצלמה ומביים את השיחות בעדינות וברגישות, ויוצר רגעים רבי עוצמה שכאילו נלקחו מתוך מחזה מאת צ'כוב".

ארטיום דוביצקי, במאי ''לרפא געגועים'' (צילום: תם וינטראוב לוק)
ארטיום דוביצקי, במאי ''לרפא געגועים'' (צילום: תם וינטראוב לוק)

פרס בימוי לסרט תיעודי: הבמאית זהר וגנר, "סבוי"
פרס דיאמונד לבימוי לסרט תיעודי הוענק לבמאית זהר וגנר על סרטה "סבוי". נימוקי חבר השופטים: "על השילוב בין צילומים תיעודיים מרתקים וקטעי משחק מצוינים, שמשחזרים אירוע היסטורי נוראי ומשקמים את שמה הטוב של אישה אמיצה״.

פרס התחקיר הטוב ביותר בסרט תיעודי: הסרט "שני ילדים ביום" 
פרס התחקיר הטוב ביותר בסרט תיעודי מוענק לסרט "שני ילדים ביום" בבימוי דוד וקסמן והפקת יואב רועה ואורית זמיר. נימוקי חבר השופטים: ״על מתן ההזדמנות לאחדים מן הילדים הפלסטינים הרבים, שנעצרים ונכלאים בגין זריקת אבנים, להרהר במעשיהם בעבר ובתוכניותיהם לעתיד".

שני ילדים ביום (צילום: תם וינטראוב לוק)
שני ילדים ביום (צילום: תם וינטראוב לוק)

תחרות דיאמונד לקולנוע ישראלי קצר

הסרט "להרוג את עצמנו״ בימוי: מאיה ידלין
פרס דיאמונד לסרט העלילתי הטוב ביותר הוענק לסרט "להרוג את עצמנו״, בבימוי מאיה ידלין

ציון לשבח לסרט ״אשת לוט״, בימוי: אורי בירגר
ציון לשבח הוענק לסרט ״אשת לוט״, בבימוי אורי בירגר

פרס עליזה ומיכה שגריר ליוצר המבטיח לגאיה אלשטייו, ״חברו הטוב״
פרס עליזה ומיכה שגריר ליוצר המבטיח הוענק לגאיה אלשטייו, על סרטה ״חברו הטוב״.

פרס משפחת בל-ביילסקי למשחק בסרט קצר לנועם אימבר, על הופעתו בסרט ״כל יום רביעי״
פרס משפחת בל-ביילסקי למשחק בסרט קצר הוענק לנועם אימבר, על הופעתו בסרט ״כל יום רביעי״, בימוי: רונה סגל

פרס המיזם לקולנוע וטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים לסרט האנימציה הטוב ביותר לסרט "מכתב לחזיר״, בימוי: טל קנטור
פרס המיזם לקולנוע וטלוויזיה ברשות לפיתוח ירושלים לסרט האנימציה הטוב ביותר מוענק לסרט "מכתב לחזיר״ בבימוי טל קנטור

התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע ניסיוני בשיתוף ״מעמותה - מרכז לאמנות ומחקר״ 

הסרט "جثمان كلب (גופת כלב) בבימוי יארא קאסם מחאג'נה
פרס ע"ש ליה ון ליר בתרומת רבקה סקר לסרט הניסיוני הטוב ביותר הוענק לסרט "جثمان كلب (גופת כלב), בימוי: יארא קאסם מחאג'נה. נימוקי חבר השופטים: "הסרט נבחר בשל החוויה הסינמטית המרהיבה והטקסט שהוא מציע. זוהי אלגוריה סאטירית המתארת טקס הספד אבסורדי שמהדהד עבר טראומטי. באמצעות דימויים רווים, פסקול טקטילי, ומבע קולנועי שיטתי, יארא קאסם מחאג'נה מבצעת התקה של התוכן הפוליטי למרחב קולנועי בדוי אשר מזקק את חווית המציאות״.

הסרט "סבתא כרמלה״ בבימוי יואל פלד
פרס קרן משפחת אוסטרובסקי הוענק לסרט "סבתא כרמלה", בבימוי יואל פלד. נימוקי השופטים: "סרטו של יואל פלד נבחר בשל מצב הצבירה הייחודי של הדמויות והעולם המתוארים בו. במהלך הצפייה נוצרת חוויה חזותית וקוגניטיבית בלתי מפוענחת הודות לעיוות הצורני של הדמויות, והודות לאופן השימוש בטכנולוגיה המשווה להן חומריות חמקמקה. בסביבה אל-ביתית מתרחשת שיחה אקזיסטנציאליסטית כנה בין סבתא לילד".

ציון לשבח הוענק לסרט "73״, בבימוי משי קופלביץ. נימוקי חבר השופטים: "הסרט נבחר בשל הכנות, ההומור והעושר החומרי המגוון באמצעותם מתארת היוצרת את חווית המלחמה הטראומטית של אביה. משי קופלביץ מפתחת מרכיבים מסגנון הציור של אביה, ומפיחה בהם חיים תוך שימוש בסאונד, אנימציה ומונטאז'. סיפורי הזוועה מתוארים מנקודת מבט אישית פגיעה, ברכות ובחן שמזמינה אותנו לשהות מול המסך ולהתבונן בכאב".