השבוע לפני 30 שנה, או אם לדייק ב-7 באוגוסט 1992, סרט ישראלי חדש ומסקרן יצא לאקרנים: "כבלים". 20 שנה אחרי ימי "לול", הסרט עורר עניין כזירת הקאמבק של אריק איינשטיין לתחום המשחק והקומדיה, אחרי שני עשורים בהם התמקד רק במוזיקה. לצדו של איינשטיין הופיע החבר מפעם, צבי שיסל, שגם חתום על הסרט כבמאי, ואת מקומו של אורי זוהר, שב-1992 כבר היה הרב אורי זוהר, תפס החבר החדש של השניים: מוני מושונוב, אז בשיא הצלחת "זהו זה".

הסרט עסק בתופעה התרבותית הבולטת של תחילת שנות ה-90 בישראל: חדירת שידורי הטלוויזיה בכבלים, ששברה את המונופול העתיק של הערוץ הראשון ופתחה את ישראל לערוצים שונים מהעולם. הוא הורכב ממערכונים של שלושת הכוכבים, לצד שחקני חיזוק רבים, שהיו פארודיות על תוכניות וערוצים שונים, לצד קליפים לשיריו המוכרים של איינשטיין מאותה תקופה. התוצאה? סרט שהפך ברבות השנים לקאלט, ושבניגודג למיזוגניה של "מציצים", שלא התיישנה טוב, ניתן לצפות בו גם היום בהנאה.

הסרט האיטלקי

פארודיה על ערוץ הסרטים של הכבלים שהקרין בעיקר סרטים אירופיים ישנים. הסרט "בראבו על הלנצ'יה" הוא מחווה לסרטיו של פדריקו פליני כגון "הבטלנים" ו"זכרונות", כאשר הטקסט מורכב בעיקר מג'יבריש הנחזה לאיטלקית או משילוב מושגים שונים (סמפדוריה, פיאט אונו) שלא במשמעותם האמיתית. מתארחים כאן המסעדן רפי אדר, ממבשרי הבישול האיטלקי בארץ, וכן שלמה בראבא, שותפו הקבוע של מושונוב, בתפקיד שוטר.

סרט המאפיה

פארודיה קולנועית נוספת שנכללה ב"כבלים" היא הפארודיה על סרטי המאפיה והגנגסטרים האמריקאים, בו איינשטיין מגלם את צ'רלי שמחסל אנשים מסיבות שרירותיות, כמו השעה שמופיעה להם בשעון. מדובר במערכון ארוך, בן שש דקות - כמעט נצח במושגי ימינו, שמבטא את החופש היצירתי של הסרט, ואת הרצון של יוצריו לקחת את הזמן ולא להתפשר ולקצר. במערכון מתארחים יעקב כהן ושרית סרי.

אולפן ה-NBA

אחת הבשורות הגדולות של הכבלים עבור הצופה הישראלי הייתה הקמתו של ערוץ הספורט: להתראות לשעה שבועית אחת של תוכנית ספורט בערוץ הראשון שמציגה תקצירים ממשחקים שנערכו לפני ימים, שלום לגן עדן של שידורים ישירים מהליגות הטובות בעולם. איינשטיין ומושונוב, שני חולי ספורט ידועים, לא פספסו את ההזדמנות ויצרו את הפארודיה הזכורה על שידורי ה-NBA, כאשר איינשטיין מגלם פרשן דמוי-שימי ריגר שאולי יודע כדורסל אבל לא ממש יודע עברית, מה שיצר מטבעות לשון כמו "הוא גדולה, הוא חזקה" ו"בפורום? תתפלאי".

זכרונות מבית אבא

לא בדיוק ברור על מה הפארודיה כאן, במערכון שמציג סרט תיעודי על שלושה אחים זקנים שמעלים זכרונות ועד מהרה מבינים שאף אחד מהם לא זוכר כלום ושהם בכלל לא האחים שיוצרי הסרט ביקשו לתעד, והאמת - זה גם לא ממש משנה.

ים אדוני

השיר הקצר הזה החל כבדיחה פנימית של חבורת לול עוד בשנות ה-70, והביצוע הפומבי היה של יהונתן גפן ודיויד ברוזה במופע "שיחות סלון". אבל כיום הוא זכור בעיקר מהסרט, שם הוא הופיע כפארודיה על שירים חסידיים כששיסל מפליא לסלסל. חדי העין יזהו שני אורחים מכובדים בתוך מקהלת הניצבים: הראשון הוא יוני רכטר, והשני הוא ראש ממשלת ישראל, יאיר לפיד.

השיר הצרפתי (MTV)

רשת MTV אמנם החלה את שידוריה ב-1981, אבל לישראל היא פרצה בגדול רק עשור לאחר מכן. כמו בתחום הספורט, כך בתחום הפופ - במקום שעה מצ'וקמקת של "עד פופ", הצופה הישראלי נחשף פתאום לקליפים והשירים החמים ביותר בעולם ללא הגבלה. באופן הולם גם על כך הייתה פארודיה ב"כבלים", ובה איינשטיין ביצע את "TOI" - שיר רוק צרפתי (שכמו הסרט האיטלקי, מורכב מג'יבריש וביטויים סתומים בצרפתית).