אתמול עלה בבתי הקולנוע בארץ סרט חדש בכיכובו של ברוס וויליס, “בלש ניו יורקי: פורעי החוק". כן, שמעתם נכון. השחקן ההוליוודי בן ה־67, שמשפחתו הודיעה לעולם לפני קצת יותר מחצי שנה שהוא פורש ממשחק משום שאובחן באפאזיה, מה שגורם לו לבעיות קוגניטיביות, מככב בסרט חדש.

אפאזיה ביוונית פירושה “היעדר דיבור". בעברית קוראים לתסמונת הזו “שתקת" או “אילמות". כלומר, לקות של פגיעה בכישורי השפה. למשל אובדן כושר דיבור, הבנה, קריאה או כתיבה, כתוצאה מפגיעה נוירולוגית במוח, שיכולה להיגרם משבץ או מפגיעת ראש. אפאזיה היא למעשה ביטוי של נזק מוחי באזורי הדיבור שבמוח. 


יחסית למי שפרש ממשחק, הפילמוגרפיה של וויליס לשנתיים הקרובות נראית מלאה מאוד. אחרי “פורעי החוק", שיצא אתמול, מתוכננים לצאת עוד שני סרטי המשך בטרילוגיה “בלש ניו יורקי", או סדרת "Detective Knight", כפי שהיא קרויה במקור. צילומי הסרטים הללו הסתיימו בתחילת השנה, עוד לפני הדיאגנוזה של וויליס. או לפחות לפני ההכרזה הרשמית על הדיאגנוזה שלו. 


בנוסף אליהם, עומד לצאת גם סרט אקשן נוסף בשם "Paradise City", שבו וויליס מככב לצד כוכב אחר בן גילו, ג'ון טרבולטה. השניים כיכבו יחד בניינטיז ב"ספרות זולה" של טרנטינו, וכאן הם מתאחדים בסרט פעולה על רקע נופיה האקזוטיים של הוואי. בסרט הזה טרבולטה הוא הרע ו־וויליס הוא הטוב שרודף אחריו. "Paradise City" צולם עוד לפני סרטי “בלש ניו יורקי", באביב 2021. ועוד סרט שוויליס הספיק לצלם, מיד כשהוא חזר מהוואי, הוא המותחן "Die Like Lovers". כרגע נראה כי ארבעת הסרטים העתידיים הללו הם הסרטים האחרונים שוויליס יוציא בקריירה המפוארת שלו, והם ממשיכים את קו סרטי הפעולה הנחותים שבהם הוא משתתף כבר שנים.

ברוס וויליס (צילום: באדיבות פורום פילם)
ברוס וויליס (צילום: באדיבות פורום פילם)


ב־2010 ו־2012 הוא השתתף בשתיים משלוש פגישות המחזור של הגוורדיה הישנה של כוכבי הפעולה, במסגרת סדרת קומדיות הפעולה “בלתי נשכחים" ("The Expendables") של סילבסטר סטאלון. אחרי שני סרטים שבהם השתעשע בנוסטלגיית אקשן עם כל החבר'ה מפעם - ג'ט לי, דולף לונדגרן, מיקי רורק, ארנולד שוורצנגר, ז'אן קלוד ואן דאם וצ'אק נוריס - לא חזר וויליס לסרט השלישי. 


אמרו שסטאלון לא הסכים לשלם לו מיליון דולר ליום צילומים, כפי שהוא דרש. הסכום שהוצע לוויליס בעבור השתתפות בסרט השלישי, כך טוענים, הוא 3 מיליון דולר עבור ארבעה ימי צילומים, אלא שהוא לא הסכים לבוא לעבודה בשביל פחות מ־4 מיליון. וויליס הוחלף בהריסון פורד, וסטאלון התחיל ללכלך על וויליס כאילו אין מחר, וקרא לו “רודף בצע ועצלן" בטוויטר. לא שלוויליס היה אכפת. 


פרסי פטל הזהב 


לוויליס מזמן לא בא לעבוד קשה. כבר שנים שהוא מעדיף מעט עבודה והרבה כסף, גם אם המשמעות של זה היא שהוא משחק בסרטים פחות טובים, בלשון המעטה. 

את העשור האחרון של הקריירה שלו בילה וויליס בצילום אין ספור סרטי פעולה מיותרים. כמות הפוסטרים שעליהם הודפס פרצופו הקשוח לצד עוד שניים־שלושה כוכבים קשוחים לא פחות וצעירים יותר, היא בלתי נתפסת. רק השנה יצאו עשרה סרטי פעולה בכיכובו, ובשנה שעברה יצאו שמונה. רובם זכו להפצה קולנועית מוגבלת מאוד ויצאו בעיקר ל־VOD. כל סרט כזה הגדיל את הקופה של וויליס עוד ועוד. 


רוב הסרטים הללו הם דלי תקציב יחסית לז'אנר, וזבלונים מוחלטים. כ־2 מיליון דולר מתקציב ההפקה של סרט כזה הלך לוויליס עצמו, על שני ימי צילום. במרבית הסרטים הללו וויליס לא הופיע על המסך במשך יותר מ־15 דקות מהסרט במצטבר, אבל מפיקיו יכלו להשתמש בשם שלו ובפרצוף שלו בפוסטר וביתר חומרי היח"צ, וזה כל מה שהם היו זקוקים לו.

במהלך העבודה על הסרטים הללו בשנים האחרונות החלו להסתובב שמועות שוויליס נראה מבולבל בזמן צילומים, שהוא לא זוכר את המשפטים שהוא צריך להגיד. במאים קיבלו הוראה להקטין את התפקיד שלו ולצמצם את שורות הדיאלוג שעליו לומר. כמה שהתסריטים של הסרטים האלו היו גרועים מלכתחילה, היכולות הקוגניטיביות המידלדלות של וויליס רק החמירו את המצב.


המצב היה כל כך חמור, עד שב"פטל הזהב" יצרו קטגוריה מיוחדת על שמו. פטל הזהב הוא טקס הענקת פרסים פרודי, אך מתוקשר ומדובר שמתקיים מדי שנה בהוליווד. ה־Golden Raspberry Awards, או ה־Razzies כפי שהם מכונים, מעניקים כל שנה את הפרסים לסרטים הגרועים ביותר והביצועים הגרועים בקולנוע. כמו באוסקר, רק להפך. בטקס הראזיס ה־42 שהתקיים במרץ השנה, נוספה קטגוריה מיוחדת לקביעת “ההופעה הגרועה ביותר של ברוס וויליס בסרט השנה", שהתחרו בה שמונה סרטים גרועים מ־2021 שוויליס עשה בהם תפקיד מזוויע.

ארבעה ימים אחרי הטקס, משפחתו של וויליס יצאה בהצהרה שהשחקן לוקה באפאזיה המשפיעה על יכולותיו הקוגניטיביות ויפרוש בשל כך ממשחק. התגובה הראשונית של האנשים מאחורי טקס האוסקר לסרטים הגרועים, כפי שהם צייצו בעמוד הטוויטר הרשמי של הטקס, הייתה: “אולי זה מסביר למה הוא רצה לסיים את הקריירה שלו בבום ב־2021", כשהם מתייחסים לכמות האדירה של סרטים גרועים שהוא עשה באותה שנה. בעקבות התגובות הנזעמות שהם קיבלו, אנשי הראזיס חזרו בהם, ביטלו את הקטגוריה ואמרו שזה לא יהיה הוגן כלפי וויליס או כל שחקן אחר לשפוט את הופעותיו הקולנועיות הגרועות, אם הן נגרמו כתוצאה ממצב בריאותי שהוא מעבר לשליטתו. 


מאצ'ו עם חיוך שובב


וויליס לא הגיע לאן שהגיע בזכות סרטים כה נחותים. הקריירה שלו ידעה לא מעט ימים יפים יותר. לא שהוא אי־פעם היה “שחקן איכות". הוא מעולם לא היה מלך הסינמטקים, אבל במסגרת הזרם המרכזי של הקולנוע והטלוויזיה, היו לו שפע של רגעים נהדרים. 

השיא של וויליס ללא ספק היה בסרטים הראשונים בסדרת “מת לחיות", במעבר בין שנות ה־80 ל־90, אז המציא מחדש את גיבור הפעולה הקלאסי כאנטי־גיבור אנושי בעל חולשות, בניגוד לרובוטיות הפלדה המפורסמת של ארנולד שוורצנגר. 

כרזת הסרט מת לחיות (צילום: באדיבות יס)
כרזת הסרט מת לחיות (צילום: באדיבות יס)


וויליס גם עשה דיבוב לתינוק של קירסטי אלי בסדרת סרטי “תראו מי שמדבר"; התארח בשלושה פרקים של “חברים", שבהם הוא גם היה אבא של הסטודנטית שרוס יצא איתה בניגוד לתקנות, וגם יצא בעצמו עם רייצ'ל. אבל הוא בעיקר השתתף במעל 100 סרטים, בהם “12 קופים" של טרי גיליאם, “האלמנט החמישי" של לוק בסון, “ממלכת אור הירח" של ווס אנדרסון, “ספרות זולה" של טרנטינו שכבר הזכרנו, ושלל שוברי קופות ענקיים כמו “החוש השישי" של מ. נייט שאמלאן, “ארמגדון" ו"בלתי שביר".


אף על פי שהוא שחקן בעל יכולות מגוונות וכישורים מרובים, שכיכב בסרטי אקשן אלימים לצד קומדיות קלילות ודרמות אנושיות, ויצר לעצמו תדמית אהודה של מאצ'ו קשוח עם חיוך שובב שמתחתיו מסתתר לעתים צד חמוד ורגיש, וויליס מעולם לא היה חביב מבקרי הקולנוע. הוא היה, ונשאר, שחקן של כסף. אז אם בסוף הקריירה שלו, רגע לפני שהוא באמת לא יכול יותר להשתתף בסרטים בשל מצבו הרפואי, הוא הצליח לדחוס עוד כמה סרטי אקשן שלא יתרמו דבר למורשת שלו אך יגדילו עוד את חשבון הבנק שלו, וויליס בוודאי אמר - למה לא? כפי שהוא הסביר בראיון לדיוויד לטרמן לפני כמה שנים, הוא תמיד זקוק לעוד כסף כי “חמש בנות זה מאוד מאוד יקר". ואתם יכולים לדמיין לעצמכם לאיזה סטנדרט חיים גבוה חמש בנותיו של וויליס רגילות. 

על פי ההערכות, וויליס יוצא לגמלאות עם הון של 250 מיליון דולר. הוא אחד משחקני הקולנוע העשירים ביותר בעולם. הרוויח מיליונים על רבים מהסרטים שכיכב בהם, כשאת המכה הגדולה ביותר עשה מרווחיו על המותחן העל־טבעי של מ. נייט שאמלאן מסוף שנות ה־90, “החוש השישי". הסרט הכניס קרוב ל־700 מיליון דולר, מתוכם 114 מיליון הלכו לוויליס עצמו. משכורת הבסיס שלו על השתתפותו בסרט הייתה 14 מיליון דולר, וכל היתר הוא הנתח הנאה שקיבל מהרווחים העצומים של הסרט.


תמיד אשתו 


כשוויליס התגרש מאשתו הראשונה, דמי מור, בשנת 2000, הוא רשם לה צ'ק על סך 90 מיליון דולר, שזה ממש קטן עליו. וטוב עשה, כי הוא ודמי חברים טובים עד עצם היום הזה. אומרים שוויליס ומור הם האקסים הכי תפקודיים ואוהבים בהוליווד, ונראה כי משפחתו הנשית של וויליס מאוד מאוחדת. 


לוויליס ומור נולדו שלוש בנות: רומר היא שחקנית בת 34, סקאוט היא זמרת בת 31, וטלולה בת ה־28 היא קצת כל מיני דברים. אמא דמי דגמנה לאחרונה עם שלוש הבנות בגדי ים לחברת בגדי הים האמריקאית “אנדי", שמור מושקעת בה. ואמה המינג, אשתו הנוכחית של ברוס, דגמנה בגד ים מהקולקציה האורחת שמור עיצבה לאותה חברה. כי איזו דרך טובה יותר להביע אחווה נשית מאשר לדגמן בגדי ים ביחד? 


חייו האישיים של וויליס בפרק ב' נראים כמעט זהים לחייו בפרק א', רק עם מודל הרבה יותר צעיר. בסיבוב הראשון הוא היה נשוי לברונטית יפהפייה ונולדו להם שלוש בנות, ובסיבוב השני הוא שוב נשוי לברונטית יפהפייה, ונולדו להם שתי בנות נוספות. הדוגמנית הבריטית־אמריקאית אמה המינג־וויליס היא היום בת 44 ואמן של מייבל ואוולין לבית וויליס, שהן עתה בנות 10 ו־8 בהתאמה. וויליס התחתן עם המינג בטקס פרטי באיים הקריביים ב־2009. שלוש בנותיו הבוגרות נכחו בחתונה וגם מור ובעלה דאז, אשטון קוצ'ר.

המינג צעירה ממור ב־16 שנה, ויש הפרש של 25 שנה בין בתו הבכורה של וויליס לבתו הצעירה ביותר, אבל זה לא מפריע לכולם להיות משפחה גדולה מאוחדת ומאושרת. לפחות למראית עין וסושיאל, שבע הנשים בחייו של וויליס לא מפסיקות לכרכר סביבו. קשה לשכוח את התמונות הדביקות מהסגר הראשון של הקורונה, שבהן ראו את ברוס, דמי, הבנות ובני הזוג של הבנות מתבודדים ביחד בבית אחד, ולובשים פיג'מות מפוספסות תואמות. הם היו משפחה מאוחדת גם קודם ולא רק עכשיו כשהוא חולה, אם כי זה לא מזיק. 


“אנחנו מתמודדים עם זה כיחידה משפחתית חזקה", הייתה לשון ההודעה שמשפחתו פרסמה לאחר פרסום הידיעה על מחלתו ופרישתו ממשחק. “רצינו לשתף את מעריציו, כי אנחנו יודעים כמה הוא חשוב לכם, כמו שאתם חשובים לו. כמו שברוס תמיד אומר, ‘תחיו את הרגע' וביחד זה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים לעשות". על החתום: חמש בנותיו, אשתו אמה ואשתו לשעבר, דמי.

אשתו של וויליס מן הסתם לקחה את הדיאגנוזה הכי קשה מכל המשפחה. כשוויליס אובחן לראשונה, היא דיברה על זה שהיא חווה “צער משתק", שהיא לומדת לחיות איתו. אחר כך, באוגוסט האחרון, היא כתבה: “זה היה קיץ של גילוי עצמי. מציאת תחביבים חדשים, יציאה מאזור הנוחות שלי ושמירה על פעילות". כדי להמחיש את הנקודה היא העלתה סרטון שבו רואים אותה עוסקת בגננות, צובעת גדר ושולחן עץ גדול, משחקת טניס, עושה קיקבוקסינג מול המסך ועוד כל מיני פעילויות בעודה לבושה בבגדי קז'ואל מחמיאים.

ברוס וויליס ודמי מור ובנותיהם (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
ברוס וויליס ודמי מור ובנותיהם (צילום: צילום מסך אינסטגרם)


כל הפוסטים הללו, על האבל שהיא חווה ודרכי ההתמודדות שלה, גררו לא מעט באקלאש. היו אפילו כאלה שקראו לה “דרמה קווין". ב־30 באוגוסט, שבאמריקה מציין את ה־National Grief Awareness Day - יום המודעות האמריקאי לאבל או צער או יגון - היא יצאה על מבקריה בעוד סטורי באינסטגרם: “כשלא מרשים לך לדבר על צער, דאגה עצמית או להיות אנושי ביום המודעות לצער. אלוהים אדירים! אך אם לצטט את ברוס וויליס האדיר, הפילוסופי ובעל התובנות... שילכו להז****". 


וגם אם הציבור הרחב לא תמיד תומך, המשפחה לצדה. סקאוט, אחת הבנות של בעלה, הייתה בין הראשונים להגיב לפוסט של אמה החורגת וכתבה “זה כל כך יפה! אני כל כך גאה בך ואוהבת אותך כל כך!!!". ובתגובה המינג פרסמה בסושיאל שבתה החורגת סקאוט אמרה לה ש"צער הוא הצורה העמוקה והטהורה ביותר של אהבה", והוסיפה כי מצאה במשפט הזה הרבה נחמה.

לא קל להיות אשתו של וויליס בימים אלה, אבל היא משתדלת לשמור על אופטימיות. החודש היא העלתה סטורי לאינסטגרם שבו רואים את בעלה מדביק לה נשיקה על הלחי, בעודה מחייכת מתנוך לתנוך, בליווי הכיתוב “גם אני אוהבת אותו". בכלל, מאז האבחון שלו, וויליס צולם בחוץ כמה פעמים ונראה במצב רוח טוב, כשהוא מבלה עם חברים, אוכל ארוחת בוקר עם חבר בסנטה מוניקה, או משחק כדורסל. 


התאום הדיגיטלי 


ההכרזה על פרישתו מהקולנוע מלחיצה רבים ממעריציו, שזקוקים למנת הברוס וויליס שלהם. הם בוודאי ישמחו לשמוע שגלן קארון, יוצר הסדרה “בלשים בלילה" ("Moonlighting"), הודיע לאחרונה כי החלה העבודה להעלאת כל חמש העונות של הסדרה לשירותי הסטרימינג. “זה פרויקט שאפתני ומורכב. יכול להיות שזה ייקח עוד הרבה זמן. אבל רציתי שאתם תהיו הראשונים לדעת", הוא צייץ בטוויטר, והוסיף שהוא עדיין לא יכול לגלות איפה ומתי נוכל לעשות את בינג' המונלייטינג המיוחל, “אבל זה קורה".


כל מי שראה טלוויזיה במחצית השניה של האייטיז התאהב בדיוויד אדיסון - הבלש הפרטי הציני, השנון והשרמנטי שוויליס גילם בסדרת הדרמה הקומית של רשת ABC, “בלשים בלילה". הסדרה ששודרה במקור בין השנים 85' ל־89' הייתה אחראית לקאמבק הראשון של סיביל שפארד (שכבר כיכבה בלא מעט סרטים בשנות ה־70), ולפריצה הגדולה של ברוס וויליס, והייתה אחת הסדרות הכיפיות של אותו עשור. 


וויליס פרץ מאוחר. הוא היה כבר בן 30 כשהסדרה עלתה, והתחיל להקריח כבר אז, אבל השרמנטיות שלו לא הייתה מוטלת בספק. שנות ה־80 היו מלאות בסדרות המבוססות על מתח מיני בלתי ממומש. “חופשי על הבר" ו"מי הבוס?" היו מבוססות על אותו השטיק, אבל “בלשים בלילה" כנראה הייתה הטובה מכולן, והיא הפכה את וויליס לכוכב, בצדק גמור. 

אבל צפייה חוזרת בחומרים ישנים של האליל שלך זה כמובן לא כמו לקבל חומרים חדשים שלו. לכן היו כאלה שללא ספק התלהבו למשמע השמועה שוויליס מכר את הזכויות על השימוש בפניו לחברת דיפ פייק רוסית בשם Deepcake (שם טוב!) כדי שיוכל להמשיך לככב בסרטים - בלי באמת לככב בסרטים. דיפ פייק. זאת טכנולוגיה המשתמשת בבינה מלאכותית כדי לייצר קטעי וידיאו מזויפים שנראים אמינים. הסרטונים של ליאונרדו דיקפריו מדבר עברית, אלביס שר "הבה נגילה" ודונלד טראמפ אומר דברים שהוא לא אמר, בצורה אמינה לגמרי (או די אמינה, תלוי מי יצר את הסרטונים) - זה דיפ פייק והם נעשים יותר ויותר פופולריים. 


וכך, במסגרת שגעת הדיפ פייק הכלל עולמית, פורסם לאחרונה כי וויליס, שכאמור פרש ממשחק, מכר את הפרצוף שלו ליצירת “תאום דיגיטלי", כדי שהקריירה שלו תוכל להמשיך באמצעים דיגיטליים וללא תלות בו ובכישוריו הקוגניטיביים. הידיעה עוררה ערב רב של תגובות רגשיות - אין ספק שהמחשבה על תאום דיגיטלי מטרידה לא פחות ממה שהיא מרשימה ומלהיבה, וגם מעלה לא מעט שאלות מוסריות ומשפטיות. וויליס, שאוהב לקבל הרבה כסף על מעט עבודה, בטח היה אוהב את הרעיון, אבל בסוף זה כנראה לא קרה, שכן הסוכן של וויליס מיהר להכחיש את הידיעה. הסוכן התראיין לרשת BBC ואמר שוויליס לא מכר את הפרצוף שלו לאף אחד.


בהמשך הסתבר שתאום דיגיטלי של וויליס הצעיר יותר השתתף בפרסומת לחברת סלולר רוסית בשם מגאפון בשנה שעברה, בעזרת כישוריה של אותה חברת דיפקייק מדוברת. החברה יצרה את דמותו באמצעות עשרות אלפי פריימים שלו והלבישה את המודל הריאליסטי שלו על גופו של שחקן רוסי חסון וקירח בשביל הפרסומת הזאת, אבל בזה זה כנראה נגמר.

ברוס וויליס ב''ספרות זולה'' (צילום: באדיבות יס)
ברוס וויליס ב''ספרות זולה'' (צילום: באדיבות יס)

אחרי שאנשיו של וויליס הכחישו את הטענה שהוא מכר את הזכויות על דמותו, גם חברת דיפקייק עצמה הכחישה וטענה שאין לה מושג מאיפה הידיעה הזאת הגיעה. היא אף הוסיפה שבכלל אין כיום רגולציה המאפשרת לאדם למכור את פניו לזמן ממושך יותר מפרויקט נקודתי ומוגדר, ולטענתם כשהם יצרו את התאום הדיגיטלי של וויליס לכבוד הפרסומת של חברת מגאפון, החוזה נחתם בין חברת מגאפון לבין וויליס. להם עצמם לא הייתה שום התקשרות לוויליס והם בסך הכל שימשו כספקי שירות לאותה חברת סלולר.  


אז סרטים בכיכובו של התאום הדיגיטלי של וויליס כנראה לא נקבל בקרוב, אבל נשארו עוד מספיק סרטים שוויליס הספיק לצלם לפני שפרש ושטרם יצאו. כשהעבודה עליהם תיגמר, נבדוק את עניין הדיפ פייק. זה שהוא עוד לא חתם על שום דבר כזה, לא אומר שהוא לא יחתום. אל תאמרו נואש.