טקס האשכבה לשחקן חיים טופול התקיים הבוקר (שישי) בתיאטרון הקאמרי בתל אביב. ארונו של טופול, שהלך לעולמו אתמול בבוקר בגיל 87, 
הוצב באולם קאמרי 2, שם יכלו הבאים לחלוף על פני הארון ולחלוק לו כבוד אחרון. טקס האשכבה החל בשעה 10:15 ולאחר מכן יצא מסע ההלוויה מהתיאטרון לבית העלמין בקיבוץ קבוצת שילר.

חיים טופול, מגדולי שחקני ישראל, הלך לעולמו בגיל 87
שחקן בלתי נשכח: בחזרה לתחנות חייו הגדולות של חיים טופול

עומר טופול, בנו של חיים, אמר הבוקר לוואלה! תרבות: "אבא עשה דברים מופלאים באמת, הסוף מאוד הגביל אותו, המחלה הזאת, זה היה עצוב לראות. הוא היה מוקף בביתו באהבה, במשפחה, כל הנכדים באו מכל העולם והתקבצו סביבו. אנחנו שרנו לו את כל השירים שהוא אוהב, שירי ארץ ישראל היפה מה שנקרא, שרנו לו למשל את כל השירים של בצל ירוק. הוא עזב אותנו ברוגע ובשלווה. אני שמח בשבילו. אבא השתחרר. הוא באמת השתחרר".

בתו, עדי טופול, סיפרה על אביה בטקס אשכבתו: "נוהגים לצרף לשמו את תואר ה"שחקן", אך הוא היה ברוך כישרונות. הוא הכי הצטיין בלהיות הבן, האח, הבעל, האבא, והסבא הכי טוב בעולם. הוא השריש בנו את מורשתו ותרבותו הייחודית, שגורמים לנו לרצות להיות בדיוק כמוהו, ישראלים טובים, רגישים ושוחרי הומור. הוא נגע בכל כך הרבה אנשים, שלוקחים את לכתו מאיתנו אישית וגורמים לנו להרגיש כמשפחה אחת גדולה. הוא תמיד חיפש באילו תחומים יוכל לתרום, והיה מסוגל לסחוף את כל הסובבים לו להציג את המטרה. כך גם יצר את כפר נהר הירדן  שפועל לאורך כל השנה. אנחנו מקווים שהעשייה הברוכה הזו תימשך ורבים יזכו לחייך". 

פינת הזיכרון בטקס האשכבה לחיים טופול בתיאטרון הקאמרי (צילום: אבשלום ששוני)
פינת הזיכרון בטקס האשכבה לחיים טופול בתיאטרון הקאמרי (צילום: אבשלום ששוני)

הזמרת דורית ראובני פתחה את טקס אשכבתו של טופול ז"ל בשיר "היה לי חבר היה לי אח" מאת להקות חיל האויר ונתנאלה. שר התרבות והספורט, חבר הכנסת מיקי זוהר ספד: "אנו נפרדים מאחד מאגדות עולם התרבות שהצמיחה ישראל. ב"סלאח שבאתי", הוא היטב לייצג בחינניות והומור רב את המחלוקות הקשות בישראל הצעירה. הוא הביא למדינת ישראל כבוד גדול. עליו נאמר "איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא". הוא היה הישראלי היפה, עלינו ללמוד ממנו. אין ספק שחיים היה רוצה לראות אותנו מאוחדים בתקופה שכזו, זה אפשרי והכרחי. אל לנו לשכוח לרגע שכולנו אחים וכולנו אוהבים את המדינה". 

דורית ראובני בטקס אשכבתו של חיים טופול ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)
דורית ראובני בטקס אשכבתו של חיים טופול ז''ל (צילום: אבשלום ששוני)

השחקנית רבקה מיכאלי ספדה גם כן: "בוקר עצוב לכולם. מוזר. אני רוצה להגיד לו 'גדלתי עליך', למרות שהוא גדול ממנו בשנתיים. שרמנטי, מושך, שובה לב, על המצע הזה נערמו עוד כל המעלות האחרות".

חברו של טופול, השחקן גבי עמרני, סיפר: "אתה שומע חיים? באו אליי הבוקר ואמרנו לי 'תגיד כמה מילים על חיים'. אמרו עליך כל כך הרבה דברים, מה אני יכול להוסיף? המון. חיינו יחד בנישה אחרת, בנח"ל, ב"בצל ירוק", אתה עולה ומשאיר איתנו המון. תודה רבה לך. אולי נזכה לעוד חוויות בהמשך".

שחקן התיאטרון עודד קוטלר אמר: "אין זה עניין של מה בכך לעמוד כאן עם דברי הספד לבן גילך, לבן דורך, שאולי יותר מרבים אחרים, הוא מייצג את ישראל. מולדתו של היהודי החדש. חיים היה האדם שגר מעבר לרחוב מגורי, אך הוא כבש את כל העולם, יותר מהרבה פוליטיקאים. הבנתי שהגורל בחר עבור כולנו את האיש הנכון. כישרונו היה ברור ומקובל על כל מי שראה אותו, אבל הוא גם ניכון בכריזמה גדולה והקסם האישי נשפך ממנו ללא מאמץ".

רעייתו של חיים טופול, גליה (צילום: אבשלום ששוני)
רעייתו של חיים טופול, גליה (צילום: אבשלום ששוני)

טופול, שהיה גם זמר, מפיק קולנוע, צייר, מאייר, סופר, משורר, מדבב, נדבן ומנחה טלוויזיה ישראלי, היה מועמד בעבר לפרס אוסקר ולפרס טוני, וזכה בשני פרסי גלובוס הזהב. כמו כן, הוא היה חתן פרס ישראל לשנת תשע"ה על מפעל חיים, עבור תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה וזכה בפרס כינור דוד.