א'

אומה תורמן: המוזה של קוונטין טרנטינו שגילמה בסרטיו שני תפקידים איקוניים: מיה וואלאס ב"ספרות זולה" (למעלה) והכלה ב"להרוג את ביל". הבמאי והשחקנית הסתכסכו אחרי צילומי "להרוג את ביל", שבמהלכם תורמן נפצעה בתאונה כי טרנטינו דרש ממנה לבצע פעלול מסוכן בעצמה. מאז השניים כבר הספיקו להשלים.

אומה תורמן ב''ספרות זולה'' (צילום: באדיבות yes)
אומה תורמן ב''ספרות זולה'' (צילום: באדיבות yes)
אומה תורמן ב''קיל ביל'' (צילום: באדיבות yes)
אומה תורמן ב''קיל ביל'' (צילום: באדיבות yes)

אוסקר: טרנטינו מחזיק בשני פסלוני אוסקר שבהם זכה על התסריטים של "ספרות זולה" (1994) ושל המערבון הרוויזיוניסטי "ג'אנגו ללא מעצורים" (2012), שבו נקם את נקמתם של העבדים השחורים.

אקסיות: לפני דניאלה פיק, רעייתו, נקשר שמו של הבמאי בשורה של מפורסמות, החל בקומיקאיות מרגרט צ'ו וקאתי גריפין, דרך השחקנית מירה סורבינו ועד הבמאית סופיה קופולה.

ברוס לי (צילום: באדיבות yes)
ברוס לי (צילום: באדיבות yes)

ב'

בלאקספלויטיישן: ז'אנר סרטי פשע שחורים משנות ה־70 שטרנטינו מעריץ. המחווה הגדולה שלו לז'אנר הבלאקספלויטיישן היא סרטו השלישי, "ג'קי בראון" (1997), בכיכובה של פאם גריר, כוכבת סרטי הבלאקספלויטיישן המקוריים.

"בנות הזהב": התפקיד הטלוויזיוני הראשון של טרנטינו, אם אפשר לקרוא לזה כך, שבו גילם חקיין של אלביס, היה בפרק של "בנות הזהב" ב־1988.

ברוס לי: אחד האנשים שהשפיעו על טרנטינו. בתו של ברוס לי, שאנון לי, מאוד לא אהבה את איך שטרנטינו הציג את אביה בסרט "היו זמנים בהוליווד" (2019).

בתי קולנוע: טרנטינו קנה שני בתי קולנוע בלוס אנג'לס, שבהם הוא מקפיד להקרין רק סרטים שצולמו במצלמות פילם 35 מ"מ.

ג'

גיל: טרנטינו, שחוגג כאמור 60, מבוגר כמעט ב־20 שנה מאשתו דניאלה פיק, שתחגוג 40 בנובמבר הקרוב.

קוונטין טרנטינו ודניאלה פיק (צילום: רויטרס)
קוונטין טרנטינו ודניאלה פיק (צילום: רויטרס)

ד'

דם: סרטיו של טרנטינו ידועים בכמויות הדם המזויף שנשפך בהם, שהיו יכולות כנראה למלא את האוקיינוס השקט.

דניאלה פיק: זמרת ישראלית ובתו של צביקה פיק ז"ל. פיק וטרנטינו נפגשו בשנת 2009, כשהבמאי הגיע לביקור בארץ במסגרת קידום סרטו "ממזרים חסרי כבוד". ב־2017 הם חידשו את הקשר. כיום הם חיים חלק מהזמן בישראל.

ה'

האוניברסיטה העברית: ביוני 2022 קיבל הבמאי תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

הארווי ויינשטיין (צילום: רויטרס)
הארווי ויינשטיין (צילום: רויטרס)

הארווי ויינשטיין: מפיק הסרטים הידוע שהורשע בעבירות מין אחראי במידה רבה להצלחה הפנומנלית של טרנטינו. כל סרטיו של טרנטינו, מלבד האחרון, הופצו על ידי ויינשטיין. טרנטינו סיפר בעבר בראיון, בין היתר, כי ידע שוויינשטיין הטריד מינית את חברתו לשעבר מירה סורבינו ואת אומה תורמן.

לטענתו, הוא התעמת עם ויינשטיין, אך אמר שלא ידע את היקף הפשיעה המינית שלו והצטער שלא התעמת איתו בצורה רצינית יותר. ב־2017, אחרי שהפרשה התפוצצה, טרנטינו ניתק קשר איתו וחיפש מפיץ חדש. סרטו האחרון, "היו זמנים בהוליווד", הופץ על ידי "סוני".

"היו זמנים בהוליווד": סרטו האחרון (בינתיים) של טרנטינו, בכיכובם של לאונרדו דיקפריו, בראד פיט ומרגו רובי, הוא דרמה קומית המתרחשת בהוליווד בסוף הסיקסטיז על רקע מעשי הרצח של משפחת מנסון.

היו זמנים בהוליווד  (צילום: באדיבות פורום פילם)
היו זמנים בהוליווד (צילום: באדיבות פורום פילם)

ו'

וידיאו: כמו כל חובב קולנוע רציני, טרנטינו עבד בספריית וידיאו בנעוריו.

ויראלי: הסרטון של טרנטינו המיוזע יושב בגינה ישראלית במסיבת יום הולדת של פעוטות יחד עם בנו הקטן הפך מאוד פופולרי ברשתות וגרם לרבים להרגיש שהוא אחד משלנו.

ז'

זואי בל: הפעלולנית הניו־זילנדית ששימשה כפילה של אומה תורמן ב"להרוג את ביל". בל עבדה כפעלולנית בעוד סרטים של טרנטינו וכל כך הרשימה אותו עד שהוא נתן לה תפקיד מרכזי כשחקנית בסרטו "חסין מוות". בל גילמה בו את עצמה וכמובן ביצעה את הפעלולים שלה בעצמה.

ח'

חתונה: בנובמבר 2018 התחתן טרנטינו עם בחירת לבו, דניאלה פיק, בתו של צביקה פיק ז"ל, בטקס אינטימי שנערך בביתם בבוורלי הילס. האירוע כלל חופה ורב רפורמי והבמאי שבר כוס כשכיפה לראשו. נכחו בני משפחה וחברים, ביניהם הארווי קייטל וטים רות'.

ט'

טוני טרנטינו: אביו של קוונטין, שחקן כושל ממוצא איטלקי שעזב את אמו לפני הולדת בנו.

טלוויזיה: טרנטינו הוא לא רק במאי ותסריטאי על המסך הגדול, אלא גם השתתף בסדרת המד"ב "זהות בדויה" וביים פרק של “ER”.

טראש: טרנטינו מאוהב בתרבות הפופולרית ומושפע מהאסתטיקה של שלל ז'אנרים טראשיים, מספרי הפאלפ־פיקשן הזולים והסנסציוניים ועד אינספור תת־ז'אנרים קולנועיים משנות ה־50, ה־60 וה־70 שנחשבו ירודים בזמן אמת, אך הלהיבו יוצר פוסט־מודרני כמוהו.

י'

"יום ההולדת של החבר הכי טוב שלי": סרטו הראשון של טרנטינו, שאותו הוא יצר ב־1987. זהו סרט חובבים בשחור־לבן שהוא ביים, היה בין כותביו ומפיקיו, וגם שיחק בו בתפקיד הראשי. הסרט מעולם לא הושלם, ורק כחצי שעה מתוכו ערוכה.

ילדים: לטרנטינו ופיק יש שני ילדים: ליאו בן ה־3 ואדריאנה בת השמונה חודשים.

כלבי אשמורת  (צילום: באדיבות yes)
כלבי אשמורת (צילום: באדיבות yes)

כ'

"כלבי אשמורת": סרט הביכורים של טרנטינו שיצא ב־1992 הוא מותחן פשע שנון ומצחיק עם הרבה מאוד דם ואנסמבל שחקנים אדיר שכלל את הארווי קייטל, טים רות', סטיב בושמי, מייקל מדסן וכריס פן.

כסף: הונו של טרנטינו מוערך בכ־120 מיליון דולר.

ל'

לימודים: טרנטינו עזב את התיכון בגיל 15. הוא מעולם לא למד קולנוע באופן רשמי.

מ'

מאפיינים בולטים של יצירותיו של טרנטינו: אלימות גרפית אך מסוגננת, הומור שחור, ציטוטים מההיסטוריה של הקולנוע, דיאלוגים ארוכים שבהם הדמויות מקשקשות בענייני תרבות פופולרית, ופסקול רטרו־אייקוני.

נ'

נאצים: טרנטינו "נקם" בהם בסרטו "ממזרים חסרי כבוד", שמתרחש בצרפת הכבושה על ידי הנאצים, במהלך מלחמת העולם השנייה, ועוסק בשני קווי עלילה הקשורים להפלת השלטון הנאצי.

נוקסוויל: עיר הולדתו של טרנטינו במדינת טנסי. הוא גדל בעיקר בלוס אנג'לס.

ס'

סינפיליה: טרנטינו ידוע בתור במאי המביים מתוך אהבת הקולנוע, תוך ציטוט והתייחסות בלתי פוסקים לסרטים שהוא אוהב.

סמואל ל. ג'קסון: השחקן שהשתתף בהכי הרבה סרטים של טרנטינו. הפריצה הגדולה שלו הייתה בסרט "ספרות זולה", ובסך הכל הוא השתתף בשבעה מסרטיו של הבמאי.

"ספרות זולה": סרטו השני של טרנטינו שיצא ב־1994 ונחשב למאסטרפיס שלו. הסרט חולל מהפכה בקולנוע האמריקאי בכך שהכניס את הקולנוע העצמאי למיינסטרים. ג'ון טרבולטה, סמואל ל. ג'קסון, אומה תורמן וברוס וויליס כיכבו בדרמת הפשע הקומית הזאת, המלאה ברפרנסים תרבותיים, שנינויות ניינטיזיות ופסקול בלתי נשכח.

ספרים: לטרנטינו יש באמתחתו שני ספרים: הראשון, "היו זמנים בהוליווד: רומן", יצא ב־2021. הספר השני עתיד להיות ספר עיון בשם Cinema Speculation ויכלול מאמרים, ביקורות וכתיבה בנימה אישית.

סרג'יו לאונה: מערבון הספגטי הקלאסי של הבמאי סרג'יו לאונה, "הטוב הרע והמכוער", בכיכובו של קלינט איסטווד, הוא הסרט האהוב על טרנטינו.

סרטי אמנויות לחימה: עוד סוגה קולנועית שטרנטינו אוהב במיוחד. "להרוג את ביל" הוא הגרסה שלו לז'אנר, כשאומה תורמן לבושה כמו ברוס לי ב"משחק המוות".

 ע'

עשרה סרטים: טרנטינו הצהיר בעבר כי הוא מתכוון ליצור עשרה סרטים ואז לפרוש, וזאת כדי לשמור על איכות גבוהה ולא לסיים את הקריירה עם סדרה של סרטים גרועים כנהוג. יש שיגידו שהוא כבר יצר עשרה סרטים, אך הוא מצדו מחשיב את "להרוג את ביל" 1 ו־2 כסרט אחד, כך שנותר לו עוד אחד.

פ'

פודקאסט: טרנטינו יוצר פודקאסט ביחד עם הקולנוען רוג'ר אייברי בשם The Video Archives על שם ספריית הווידיאו ששניהם עבדו בה בצעירותם.

פולין קייל: על פי "הוליווד ריפורטר", סרטו הבא של טרנטינו יהיה סרט ביוגרפי על מבקרת הקולנוע האגדית פולין קייל שהלכה לעולמה ב־2001, ויקראו לו "מבקרת הקולנוע".

פסקול: סרטיו של טרנטינו ידועים בשירים אדירים שנשלפו מהנפטלין ומאז נטחנו עד דק, בהם Stuck in the Middle with You של Stealers Wheel, "בנג בנג" של ננסי סינטרה והקאבר של Urge Overkill ל־Girl, You’ll be a Woman Soon של ניל דיימונד.

צביקה פיק  (צילום: זוהר שטרית)
צביקה פיק (צילום: זוהר שטרית)

צ'

צביקה פיק: הזמר, המלחין, המוזיקאי ואחד היוצרים הגדולים בישראל, הוא גם חמיו המנוח של טרנטינו. נפטר באוגוסט 2022 בגיל 72.

ק'

קוני זסטופיל: אמו של טרנטינו שנכנסה להריון איתו כשהייתה בת 16. לטענתו של טרנטינו, אמו לא תמכה בו כשהתחיל לכתוב תסריטים והוא נשבע בזמנו שהוא לא יחלוק את הונו איתה אם הוא יצליח. בסופו של דבר, הוא אכן הצליח ואמר שמלבד פעם אחת שבה עזר לה כשהיא הסתבכה עם רשות המסים, הוא לא תמך בה כלכלית.

ר'

רוברט רודריגז: במאי אמריקאי ממוצא מקסיקני שטרנטינו שיתף איתו פעולה לא פעם: טרנטינו כתב את התסריט לסרטו של רודריגז "מצאת החמה עד צאת הנשמה" וגם כיכב בו. כמו כן, טרנטינו ורודריגז התחלקו בבימוי שני החלקים בדאבל־פיצ'ר "גריינדהאוס" (טרנטינו ביים בו את "חסין מוות" ורודריגז את "פלאנט טרור"). טרנטינו גם שימש במאי אורח במותחן הפשע הניאו־נוארי של רודריגז ופרנק מילר, "עיר החטאים".

ש'

שחקנים קבועים: כמו להרבה במאים, לטרנטינו יש רשימה של שחקנים שהוא אוהב לעבוד איתם. מלבד אומה תורמן וסמואל ל. ג'קסון, הרשימה כוללת גם את הארווי קייטל, קורט ראסל, מייקל מדסן, טים רות' ובראד פיט. לאונרדו דיקפריו הספיק בינתיים להשתתף בשניים מסרטיו.

ת'

תל אביב: עיר מגוריו של טרנטינו בישראל.

תסריטאי: טרנטינו כתב תסריטים לכמה סרטים מפורסמים שהוא לא ביים, כגון "רומן על אמת". גם הסרט "רוצחים מלידה" של אוליבר סטון מבוסס על תסריט של טרנטינו, אם כי הוא שוכתב ושונה, וטרנטינו לא מזדהה עם הגרסה הסופית.