סרט הדוקו "פוליקר, הילד שבי" יפתח את פסטיבל דוקאביב ה-25. בסרטם של אתי אנטה ויניב אמודאי הזמר המצליח מתבונן אל חייו במבט פנימי ישיר ועם קבלה עצמית כפי שלא נראה בעבר. 

אתמול הושקה תוכנית הפסטיבל היחיד בארץ המוקדש כולו לקולנוע דוקומנטרי ויתקיים בתאריכים 11-20 במאי בסינמטק תל אביב וברחבי העיר. מבחר מסרטי הפסטיבל יהיו זמינים גם לצפייה באונליין באתר דוקאביב החל מ-17.5.

כמדי שנה יוקרנו בפסטיבל סרטים ישראלים ובינלאומיים בנושאי חופש, שוויון ודמוקרטיה. השנה יתחרו 13 סרטים בתחרות הישראלית ויוצגו עשרות סרטים דוקומנטריים חדשים מהארץ ומהעול

בנוסף לפוליקר, ברשימת הסרטים הישראלים בפסטיבל כלולים גם "ימי הפיק",  של הבמאי שי להב בשיתוף רון עומר, עם סיפור חייו הדרמטי של צביקה פיק; "50 השבועות ו-5 הימים של יוסי שריד כשר חינוך" סרטו של הבמאי אבידע ליבני אודות חייו של האופוזיציונר הנצחי; "סוף עונת האהבה" סרט שהוא מסע משפחתי מצחיק, כואב ומפתיע על פירוק זוגיות אחרי 55 שנה של הבמאי יפים גרבוי; "המדרשיה", סרטם של טל בכר ויאיר אגמון על עלייתה ונפילתה של "המדרשיה" – אם הישיבות התיכוניות בישראל ועוד.

''ימי הפיק'' (צילום: גבריאל בהרליה)
''ימי הפיק'' (צילום: גבריאל בהרליה)

בפסטיבל יוצגו עשרות סרטים זוכי פרסים, יתקיימו בכורות עולמיות, תוכניות מחווה, מפגשי יוצרים מהארץ ומחו"ל  ואירועי תעשייה, שיתקיימו ברחבי תל אביב-יפו: סינמטק תל אביב, מוזיאון תל אביב, סוזן דלל, בית רומנו ועוד 

לרגל חגיגות שנת ה-25 לדוקאביב, מקדם הפסטיבל תוכנית אקלים וסביבה  תחת הכותרת "דוקאקלים". כשלצד הקרנת  יצירות קולנועיות בינלאומיות  מהשנה האחרונה, העוסקות בסביבה ובמשבר האקולוגי, יתקיים רב-שיח בהנחיית לי ירון, כתבת "הארץ" לענייני אקלים ותחקירי סביבה. 

לראשונה תתקיים תערוכת מציאות מורחבת (XR) שתכלול 40 עבודות שנוצרו בטכנולוגיית מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) על ידי יוצרים ישראליים ובינלאומיים.

במקביל לסרטים הישראליים, יוקרנו סרטי התחרות הבינלאומיים ובהם, "20 ימים במריופול" סרט המתמקד בצוות העיתונאים היחיד שנותר במריופול בזמן הפלישה הרוסית לאוקראינה;  "אפולוניה אפולוניה" סרט זוכה פרס IDFA המגולל את סיפורה של צעירה כריזמטית שגדלה בלב הבוהמה הפריאסאית ומגלה עצמה כאשה ואמנית; "דבר מה שאינו במקומו" סרטו של הבמאי עטור הפרסים ניקולואוס גיירהאלטר, העוקב אחר כמויות האשפה האינסופיות שמייצרים בני האדם; "הזיכרון הנצחי" זוכה פרס השופטים בפסטיבל סאנדאנס של מייטה אלברדי, בדבר 25 שנות אהבה שעומדות למבחן כשזכרונו של כתב פוליטי בצ'ילה הולך ומתפוגג;  "הטירה" על יוסטינה שירשה את הטירה שבה שימשה כמנקה מאז היתה ילדה בת חמש;  "פרפרים מברזל" תחקיר יוצא דופן המנסה לברר מי הפיל את המטוס המלזי בקיץ 2014. ועוד.

בתוכנית המוסיקה  מוצגת רשימת סרטים מעניינת בהם "Love to Love You, Donna Summer" – הסרט בו בתה של דונה סאמר מנסה לפענח את דמותה המרוכבת של אמה;  "ג'ואן באאז - אני רעש" על סיפור חייה של זמרת הפולק והמחאה הנפלאה השזור עם תיעוד מסע ההופעות האחרון שלה; "ליטל ריצ'רד: אני הכל" סרטה של ליסה קורטס המציג שפע של חומרי ארכיון וראיונות (עם מיק ג'אגר, פול מקרטני, טום ג'ונס ואחרים), המשיבים לליטל ריצ'רד את מקומו הראוי בתולדות המוזיקה; "מיושה: קולה של הבוסה נובה" העוקב אחר מיושה, כוכבת הבוסה נובה שנותרה בצילם של ענקים; "משבר זהות ללילה אחד בלבד", הבמאי מרטין סקורסזה מספר את סיפורו של המוזיקאי והשחקן דיוויד ג'והנסן; "פיאנופורטה" על אחורי הקלעים של תחרות הפסנתר היוקרתית בוורשה ע"ש שופן.

בקטגוריית סרטי האמנות והתרבות יוצגו הסרטים: "אוזניים גדולות שומעות עם הרגליים" סרטם של צמד הבמאים אילה בקה ולואיז למואן, על האדריכל התאילנדי בונסרם פרמתדה; "וישניאק",  המגולל את סיפור חייו העסיסי של רומן וישניאק, חוקר, צלם טבע מהולל שתיעד את הרגעים האחרונים בחיי הקהילות היהודיות באירופה; גם "לאן נעלמה שר הייט?", עם סיפורה הצבעוני של שר הייט ומחקרה שטלטל את השיח העולמי על מיניות הנשים; 

"לרקוד את פינה" - 14 שנה לאחר מותה של  פינה באוש הכוריאוגרפית של המחול המודרני, יצירותיה פורצות הדרך עדיין מלהיטות רקדנים צעירים מגלות להם את גופם מחדש. בגרמניה וסנגל מבוצעות שתיים מיצירותיה הגדולות של הכוריאוגרפית בשילוב מטען תרבותי-אישי יוצא דופן; 

"קארו וגוטליב: לקרוא כל עמוד", על העבודה המשותפת של שני ענקי הספרות רוברט קארו - התחקירן הפוליטי זוכה הפוליצר, ובוב גוטליב - העורך המבריק; "ורמיר מקרוב" – על ההכנות לתערוכת הענק ברייקסמויזאום שבאמסטרדאם,  של האמן ורמיר כשמאחורי הקלעים מתחוללות סערות רגשות.

בסרטי הפנורמה יוצג הסרט "דמויות" על אנשים שהשתתפו בסדרות וסרטי תעודה, המספרים על השפעת החשיפה של מעולמם האינטימי על חייהם;

"המלכה של טיים סקווייר" סרט על צ'לי וילסון היהודיה  מייסדת אימפריית בתי הקולנוע לפורנו בניו יורק; "פרוייקט הכלייזמרים" סרט רומנטי שופע מוסיקה  החוקר את מקומם ההיסטורי חברתי פוליטי של השפה התרבות והמוסיקה.

סרטים בקטגוריות נוספות בפסטיבל מוקדשות לסרטי מעבר כמו "א.נשים שהם כמוני" על אה גלנדינינג שנולדה עם פגמים שפוגעים ביכולתה ללכת אך לא מונעים ממנה לרקוד. 

סרטי מאסטרים ומאסטריות ובהם: "גיין קמפיון אשת קולנוע" בבימויה של ג'ולי ברטולוצ'י על חלוצת הבימי[איות ג'יין קמפיון;  "קאסה סוזאנה" מאת סבסטיאן ליפשיץ בסרט על הבית שהיה מקלט לגברים טראנסים בשנות ה- 50 בקניה; סרטו של מארק קזינס "קוראים לי אלפרד היצ'קוק" ועוד.

בקטגוריית סרטי עומק השדה יוצגו בין היתר הסרטים "Anhell69" - סיפורה של הקהילה הקווירית במדיין; "מניפסטו" קולאז' של סרטונים שבני נוער רוסיים העלו לרשתות חברתיות, המצייר תמונה מטרידה של התבגרות בתוך מציאות של התעמרות, אכזריות ואדישות הן שגרה; "זמן עתיד" - צמד במאים איריים חוקר את מושג הבית בפרפורמנס דוקומנטרי מושחז ומשעשע.   ויש עוד. 

במקביל להקרנת עשרות סרטים דוקומנטרים מציע הפסטיבל מגוון אירועים כמו למשל, "אליפות במדינת היהודים", ערב מחווה ליוצר ואיש התקשורת מודי בר-און שהלך לפני שנה לעולמו; 

הקרנה תחת  כיפת השמיים בסוזן דלאל של הסרט "לרקוד את פינה" ובתום ההקרנה תיערך שיחה בנוכחות במאי הסרט פלוריאן היינצן-ציוב ורקדניות מלהקתה של פינה באוש, "טאנסתיאטר וורפטל". 

דוקאביב ויד ושם יעניקו זו השנה השניה פרס יד ושם למצויינות קולנועית בסרט תיעודי על השואה. הפרס בשווי 3,000 דולר יוענק לסרט "נתניזם"  ולמפיק ולעורך אילן גולוד.

פרס אורי אבנרי לעיתונות אמיצה 2023  בסך 15 אלף שקלים מטעם  ארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל והקרן ע"ש רחל ואורי אבנרי, ובסך הכל יוענקו פרסים ליוצרים ולסרטים בסך כולל של 350 אלף שקלים.