פסטיבל דוקאביב 2025 יוצא לדרך ופרסם היום (שלישי) את הסרטים שעומדים להשתתף בתחרות שתתקיים בין ה-22 ל-31 בחודש מאי הקרוב בסינמטק תל אביב וברחבי העיר. במסגרת הפסטיבל ישתתפו מעל ל-100 סרטים דוקומנטריים מהארץ ומהעולם ומתוכם 36 סרטים ישראלים מקוריים חדשים, סדרת אירועים שתכיל מפגשים עם יוצרים מובילים והקרנות מיוחדות ויוענקו פרסים בשווי של למעלה מ-400 אלף שקלים.
הפרס הכספי הגדול ביותר בישראל ליצירה דוקומנטרית יוענק ע"ש דב יודקובסקי, חתן פרס ישראל לתקשורת, לסרט הישראלי הטוב ביותר, ובנוסף הסרט הזוכה יקבל מענק כספי מיוחד לשיווק וקידום הסרט מטעם מועצת הפיס לתרבות ולאמנות לקראת המרוץ לאוסקר האמריקאי. כמו כן, יוענקו במסגרת התחרות: פרס ראש עיריית תל אביב-יפו לסרט ביכורים, פרס יוסי קאופמן לבימוי באדיבות קרן מקור לסרטי קולנוע וטלוויזיה, פרס חבר השופטים באדיבות חברת הראל ביטוח ופיננסים, פרס עומק שדה מתנת החברות לכבודה של שרה סלע, פרס העריכה, פרס הצילום באדיבות החברה הגיאוגרפית, פרס התחקיר ופרס אלבי לדמות מובילה שינוי.
סרטו של הבמאי האמריקאי ברנדון קריימר ״Holding Liat״ יהיה הסרט הפותח של הפסטיבל לאחר שקטף את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל ברלין האחרון. הסרט עוקב אחר בני משפחתה של ליאת אצילי שנחטפה לשבי החמאס ושוחררה ומורכב מרגעי ההתמודדות של קרוביה מדקה לדקה עד לשחרורה מהשבי. בין הסרטים הישראלים שיוקרנו בבכורת הפסטיבל ישתתפו: ״ספק ילדה, ספק אישה״ העוקב אחר השחקנית אלה ארמוני שבגיל 30 נחשפה למזוודה מסתורית ובה קלטות משנות ה-90, שנשמרו בסוד בידי אמה, הזמרת דפנה ארמוני, וחושפות את זהות אביה, ״אורנה ואלה״ של הבמאי תומר הימן שמציג דיוקן אינטנסיבי של השבוע האחרון במוסד הקולינרי המיתולוגי ואת סיפור החברות המורכב של שתי נשים פורצות דרך. עוד ישתתפו: ״Know Hope״, ״רובינא - היה רע לתפארת״ ו-״הסתגלות לאפלה״.
"עיר המתים", בבימויה של קרן אלכסנדר, על בית הקברות היהודי המרכזי בירושלים - מתחת להר, עמוק בבטן האדמה, נחפרות מנהרות קבורה ענקיות, כשרות למהדרין. העובדים והמבקרים יובילו אותנו למסע קולנועי מלא חיים והומור (כאן 11, קובי מזרחי הפקות, ARTEFACTO FÍLMICO); "פרח", סרטם של אנה ים ואיתמר רוז, על מפגש מקרי בין אנה לאיילין ניר, דרת רחוב עוצמתית המכונה "פרח" מפגש שמוביל את השתיים לצאת למסע מופלא ושובר מוסכמות בחצר האחורית האפלה של תל אביב (כאן 11, איתמר רוז); "קישקה: מספר את עצמי", בבימויו של גד אייזן, על סיפור חייו הטרגיים של מישל קישקה המאייר שהופך לרומן גרפי בניסיון לרפא את פצעיו (כאן 11, גדס'פילמס); "שוטינג", סרטה של נטעלי בראון מספר שלושה סיפורים החושפים את הממד האתי האפל בקשר שבין הממסד הביטחוני לתעשיית הקולנוע בארץ(yes דוקו, נטעלי בראון.
בתחרות מעבר למסך ע"ש אילנה צור יתמודדו הסרטים הישראלים
"יצאתי בשש", סרטה של ליבי קסל - כרונולוגיה ידועה מראש של סיפור אהבה ראשונה שיכול היה להסתיים בנורא מכל (כאן 11, אנמוס הפקות); "הסירה של אימאן", סרטם של ניר דבורצ'ין וגיא וסרמן על אימאן, פליט איראני ומורה לתיאטרון המוצא מזור לנפשו בבית הספר לשלום באי לסבוס (דרומפקות, פילם אופשין).
בתחרות עומק שדה יתמודדו הסרטים הישראלים
"חוזרת", סרטה של בר מאייר. מעל עשור של שתיקה מסתיים עם חזרתה של הבמאית לביתה החרדי. ארכיון משפחתי נסתר מגלה אורח חיים זר לזה שבו גדלה (yes דוקו,ARTE, דרומהפקות); "היום ה-8 של החמסין", סרטו של צביקה גרגורי פורטנוי על ארץ ועם, השראה ומלכודת – מסע בצלה של אגדה לאומית (Plesnar & Krauss FILMS Sp. z o.o, TVP SA, Wroclaw Feature Film Studio, Transfax Films Production, ATS Production).
במסגרת תחרות הקצרים - תחרות כשירה למועמדות לאוסקר האמריקאי
"בתך, יעל", סרטם של גלה קפלון, מאור אלטרס ודנה לוי על יעל, בעלת מוגבלות שכלית, שנותרת להתמודד עם חיים עצמאים לאחר שאמה נחטפה לעזה (דנה לוי); "שיבטאון", סרטו של הלל בן-זאב פרלוב על גבריות ברוטליות ותרפיה עצמית, בסיפורו של חייל המתעד את שירותו בבסיס באמצע המדבר (אוריג׳ין פילמס).
הסרטים הישראליים במסגרת פנורמה
"לבד, מאחור", סרטה של שוש שלם, המספר את סיפורו של ילד אחד מתוך 69 מיליון ילדים בסין, שנשאר מאחור כשאמו עזבה לחפש פרנסה (ARTE, קורסו פילם גרמניה); "עדה סרני: הגברת בשמלה השחורה", סרטה של נועה אהרוני על האישה היחידה שפיקדה על המוסד לעלייה ב' לאחר מלחמת העולם השנייה (כאן 11, דוק.סרטים בע''מ); "עוד אחת כמוני", בבימויה של ציפי ביידר, המתעד מפגש גורלי בין שתי ילדות, מפגש המשנה את חייהן ומוביל אותן למסע מעבר לכל דמיון (HOT8, קסטינה תקשורת); "עמלים", סרטה של אדוה אופיר, בת למשפחת דבוראים, המתעדת את מעגל החיים של משפחתה, הדבורים והתלות ביניהן (סוליו הפקות בע"מ).
"שנה", בבימויו של יוני צרויה - אבא ששכל את בנו הצעיר יוצא למסע בניסיון להבין האם תפקידו באמת הסתיים (יוני צרויה); "גיים צ'יינג'ר", בבימוי נבט מזור - פרק מסדרה על קולנוען אוטיסט במסע אל עולם הגיימינג, ככלי המסייע לאנשים בהתמודדות עם החיים (כאן 11, כל מיני הפקות); "לנסקי: הגנגסטר הציוני", פרק מסדרה של אבי מאור מרזוק על מאיר לנסקי, הגנגסטר היהודי שהטיל אימה בתקופת היובש בארה"ב, וקשריו המורכבים עם המפעל הציוני (כאן 11, זואה פילמס).
הסרטים הישראלים במסגרת תרבות ואמנות
"הורה", סרטו של אבי וייסלאי הוא משל על ישראליות בעבר ובהווה מבעד לעולם ריקודי העם, החושף חלום של תרבות מקומית. סיפור על החזון לברוא תרבות חדשה והמאבק על היחד דרך הריקוד (HOT8, אמוראים פילמס); "מחול אחרון ופרידה", סרטו של יואב ארזי על נעמי פולני, העומדת על בימת חייה במופע מחול אחרון שנע בין דורסנות למסירות עד אין קץ (יואב ארזי שער הגולן).
תחרות סרטי הסטודנטים: שמונה סרטים ממיטב בתי הספר הגבוהים לאמנות ולקולנוע בישראל
מסם שפיגל - בית ספר ליצירה קולנועית: "אחרי ספירת הקולות", בבימויו של אמנון הלברסברג, על בחור צעיר עם מצלמה שלא מצליח להישאר אדיש לנוכח ניצחון הימין הקיצוני בבחירות; "לא בבית", בבימויה של רעות בן שושן, על נוט, עובד תאילנדי במשתלה בדרום שהוויזה שלו עומדת לפקוע ועליו להחליט מה לעשות; "זהות זמנית", סרטם של מיכאל ענוג ורוני לוין על בית ספר בדרום תל-אביב בו לומדים ילדים מבקשי מקלט. הסרט חושף שאלות לגבי זהותם; מבית ספר מעלה לקולנוע ולטלוויזיה ע"ש אורי אליצור: "להסיר את הקללה המשפחתית שלי", בבימוי אביה שקד - בהומור עדין, מנסה הבמאית לגלות מדוע הנישואים של אמה ודודותיה היו כושלים (כאן 11).
"מלך השלוק", בבימוי שמואל אלמליח על לני, כוכב רוק יהודי משנות השמונים המנסה לעשות קאמבק בעידן האינסטגרם; משנקר הנדסה. עיצוב. אמנות: "המין היפה", בבימויה של בר זלצר, המתאר את חוויית ההתפכחות של אישה סביב מקומה בעולם; מבצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב - המחלקה לאמנויות המסך: "בשביל מה עוד יוצאים החוצה?" בבימוי נגה שירצקי, על צעירה אוטיסטית המתמודדת עם חרדה ממקומות פתוחים למען פיתוח הקשר עם בת זוגה; ומביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש - אוניברסיטת ת"א: "תרגישי בבית", בבימויה של טליה וקשטיין - תמונת הילדות האידילית של טליה מורכבת מחדש לאחר גילוי זהותו של סבה המאמץ (כאן 11).