"לדמות של שר הורוביץ יש חן, היא מושכת, אף שיש בה גם תכונות פחות טובות והיא אגואיסטית. בסרט יש ביטויים שנכנסו לסלנג ונשארו בו עד היום. למשל 'As If’, ’I’m totally buggin!’, ‘Oh my god, I’m having a bad hair day', ‘Whatever’ ורבים אחרים", היא מסבירה.
הסירוב של האולפנים
השראה הגיעה גם מהספר “אמה” של ג’יין אוסטין שפורסם ב־1815 והתמקד בניסיונותיה של בחורה עשירה, מפונקת ומקובלת מאוד בחברה לנהל את ענייני האהבה של סביבתה הקרובה ללא הצלחה יתרה. הקרלינג, שקראה את הספר בתיכון, רצתה לבדוק איך דמות מהמאה ה־19 תיראה אם תועבר לבוורלי הילס של הניינטיז.
“עד שר, הדמות הכי מצליחה שכתבתי הייתה ג’ף ספיקולי (בגילומו של שון פן, ד”פ) בסרט שלי ‘נעורים בקצב מהיר’. כולם חשבו שהוא הצליח כי הוא גולש סטלן, אבל הסיבה הייתה שהוא היה פשוט דמות חיובית”, הסבירה הקרלינג בעבר.
“לכן חשבתי ששר תהיה גם דמות שמחה וחיובית. כתבתי על מישהי שנראית טיפשה, קלולסית כזו, שלא מסתדרת לבד, אבל עושה מה שהיא מרגישה ומתגלה כחכמה. הכנתי לעצמי מעין מילון סלנגים של בני נוער שגיבשתי לאחר שוטטות בתיכון בבוורלי הילס, ומשם נולדו הדיאלוגים. זה אולי נשמע שטחי, אבל צריך הרבה אינטליגנציה כדי לכתוב דמויות שנראות טיפשיות. שר מנותקת קצת מהמציאות, היא הולכת בעולם וחושבת שכולם אוהבים אותה. מי מאיתנו לא היה רוצה בעצם להרגיש כך?”, אמרה.
הורוביץ, נערה עשירה מבוורלי הילס, מסתובבת בשטח התיכון שלה ומתעמקת בנושאי אופנה. עם חברתה הטובה, דיון מארי דוונפורט, המכונה “די”, היא מחליטה לעשות מייקאובר לטאי פרייז’ר, נערה חדשה שמגיעה ללמוד בתיכון, כדי להפוך אותה לפופולרית. במקביל, הורוביץ פועלת לשדך בין שניים מהמורים בבית ספרה. דמויות נוספות בסרט הן ורי לורנס דובאל, בן זוגה של די, אמבר פרינסס מריינס, יריבתה המושבעת של הורוביץ, וג’וש לוקאש, אחיה החורג של הורוביץ.
“כשקראתי את התסריט, חשבתי ששר חומרנית ומרגיזה, אבל ברגע שהתחלתי לשחק אותה גיליתי את כל הלב והאהבה שבתוכה”, סיפרה בעבר סילברסטון. “איימי נתנה לי חופש מוחלט על הסט. בהתחלה הייתי קצת בהלם מזה, אבל אחר כך הבנתי שהיא סומכת עליי. לפני ‘קלולס’ לא חשבתי שאני מצחיקה, אבל בזמן הצילומים גיליתי את ההומור שבי. ברגע שיצא הסרט, החיים שלי השתנו. זה היה מאוד מורכב, לא הייתי מוכנה לזה ובכלל לא הרגשתי בנוח עם התהילה הזו”.
ההצלחה שלא נגמרת
צילומי הסרט החלו ב־21 בנובמבר 1994 וארכו 40 ימים בלבד. “הצילומים היו מלווים בתחושת כיף בלתי נגמרת”, סיפרה הקרלינג. “היינו צוות קטן, כולנו כמו משפחה, והתחושה הייתה שאנחנו עושים את הסרט של החיים שלנו. הייתה כימיה מופלאה בין כולם”.
“על הסט גיליתי את עצמי כשחקנית”, העידה סילברסטון. “היינו צעירים מלאי אנרגיה, והיו רגעים מצחיקים בלתי פוסקים. כשהייתי לחוצה מאוד, למשל בסצינת הנהיגה, כולם תמכו בי ועזרו לי לעבור את זה בצורה טובה”.
ב־19 ביולי 1995 הסרט יצא ברחבי ארצות הברית (בישראל הוא הוקרן מ־15 בדצמבר) – והפך להפתעה הגדולה של השנה. “קלולס”, שבו הושקעו 20 מיליון דולר, הכניס 88 מיליון דולר, ותוך שבוע הגיע למקום השני במצעד שוברי הקופות בהוליווד. “הסרט הצליח כי הוא באמת מדבר מתוך הלב, בלי להעמיד פנים”, הסבירה הקרלינג. “סיפור על נערה שמסתכלת על העולם דרך משקפיים ורודים זה משהו שכולם יכולים להתחבר אליו או לשאוף אליו”.
ההצלחה בקופות הפכה את סילברסטון, שעד אז לא הייתה מוכרת כמעט, לכוכבת בינלאומית. גם בריטני מרפי, שהייתה אז בת 17 וגילמה את טאי פרייז’ר, נעשתה בעקבות הסרט שחקנית וזמרת מבוקשת. היא השתתפה בסרטים רבים, עד מותה בגיל 32 מדום לב. “בריטני נשארה החברה הכי קרובה שלי מאז הצילומים ועד יומה האחרון”, סיפרה סילברסטון. “היא הייתה מלאת חיים ואור, הביאה כל כך הרבה שמחה וצחוק לסט. היא הייתה אחותי הקטנה לכל דבר”.
בשנים 1997־1998 שודרה בטלוויזיה “קלולס”, סדרה בת שלוש עונות שמבוססת על הסרט, עם רוב הקאסט המקורי של הסרט. את סילברסטון, שהקריירה הקולנועית שלה כבר נסקה, החליפה בסדרה השחקנית הקנדית רחל בלנשרד. לאורך השנים יצאו ספרים המבוססים על הסרט, וגם חוברות קומיקס, מחזמר ואפילו משחקי וידיאו.
באפריל 2025 פורסם כי סילברסטון צפויה לחזור לנעלי שר הורוביץ בסדרת טלוויזיה שתמשיך את עלילת הסרט המצליח וצפויה לעלות בעתיד בפלטפורמת הסטרימינג "פיקוק". “מאז שהסרט יצא כולם מדברים איתי על חזרה לדמות של שר, ותמיד שיח כזה משעשע אותי”, התייחסה סילברסטון לנושא. “זה תמיד מרגש אותי לראות כמה אנשים אוהבים עדיין את הסרט הזה. כרגע הסדרה בשלב פיתוח מתקדם, ואני מצפה לזה”.
“בגלל הנוסטלגיה יש מי שצופים בסרט עד היום, אבל יש גם אנשים שלא נולדו כשהסרט יצא ועדיין מתחברים אליו”, מסכמת ד”ר ברנשטיין. “יכול להיות שיש בו כמה רפרנסים תרבותיים שכבר לא עומדים במבחן הזמן, אבל עדיין יש משהו בסרט, בליבה של העניינים הרומנטיים, שעומד במבחן הזמן. וזה חלק מהקסם ומסוד ההישרדות של הפולחן”.