השבוע חזר אלינו בשלישית פו, הוא מאסטר הקונג פו השמנמן והאהוב. בלהיט האנימציה "קונג פו פנדה 3" מתאחד פו עם אביו הביולוגי וחוזר למקום הולדתו: גן עדן סודי מלא בפנדות. אבל רוח מרושעת ומסתורית בשם קאי מטילה אימה ברחבי סין וגונבת את כוחותיהם של מאסטרי הקונג פו שניצחה. פו חייב לאמן כפר שלם של פנדות מגושמות כמוהו, על מנת ליצור קבוצת לוחמים שתתייצב מול קאי ותציל את סין כולה.
אחד האנימטורים הבכירים שעבד על "קונג פו פנדה 3" הוא לא אחר מאשר הישראלי לירון טופז, שלמד בתיכון תלמה ילין בגבעתיים והמשיך ללימודי אנימציה בארצות הברית. כיום הוא מתגורר בצפון הוליווד עם אשתו ושני ילדיהם, ועובד כאנימטור ב"דרימוורקס אנימציות". בשנים האחרונות הוא עבד על כמה מסרטי האנימציה הגדולים ביותר של אולפני האנימציה, בהם "הקרודים" (בשבועות הקרובים הוא אמור להתחיל לעבוד על סרט ההמשך) ו"הדרקון הראשון שלי 2", וגם על האנימציה המשולבת ב"אליסה בארץ הפלאות" של טים ברטון בכיכובו של ג'וני דפ.
“מאז שאני זוכר את עצמי, חלמתי להיות אנימטור בסרטים הגדולים שבקולנוע", מספר טופז. "אחרי הצבא החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות והתחלתי לחפש בית ספר שמלמד ברמה הגבוהה ביותר. מכיוון שבתי הספר בארצות הברית מאוד יקרים, הייתי צריך לגייס סכום כסף מאוד גדול, וזה לקח כמה שנים. הגעתי ללימודים בגיל 23, כשכמעט כל החברים שלי ללימודים היו ישר אחרי תיכון. זה היה מוזר בהתחלה, אבל הצבא והעבודה הקשה להגיע למטרה הזאת נתנו לי משמעת שהייתה מאוד חשובה כדי להצליח להשתלב בתעשייה. בסיום השנה השלישית ללימודים נבחרתי על ידי האקדמיה לקולנוע בארצות הברית להתמחות באחד הסטודיואים הגדולים. בכל שנה האקדמיה בוחרת שלושה או ארבעה סטודנטים ונותנת להם את ההזדמנות הזאת. זה קרש קפיצה אדיר שעזר לי להיכנס ל'סוני פיקצ'רס אימג'וורקס' בזמן העבודה על הסרט הראשון בסדרת 'גשם של פלאפל'. עד היום אני בקשר עם האקדמיה כמעט בכל שנה, ומעביר הרצאות והדגמות עבור הסטודנטים שלהם".
“לאחר עבודת הפיתוח אנחנו מתחילים לעבוד על הסצנות השונות. כל אנימטור מקבל מספר שוטים והוא מנפיש בהם את כל הדמויות. למרות שיש לנו מובילי דמות, עדיין כל אנימטור אחראי לכל הדמויות שמופיעות בסצנה שלו. עבודת האנימציה בסרטים כאלה מאוד אטית, ואנימטורים עושים כ־שלוש־חמש שניות של אנימציה בשבוע טוב. זה כמובן תלוי כמה מורכבת הסצנה. ב'פנדה 3' קיבלתי שוטים מאוד מורכבים של טייגרס נלחמת בתנין, בזמן שהיא עושה ג'אגלינג עם תינוקת פנדה. זה כמובן מאוד מסובך, ושוט בודד שם לקח לי כחודש. היינו גם צריכים להמציא את כל הכוריאוגרפיה ללחימה. יש לנו בצוות אנימטור מבריק ולוחם קונג פו בשם רודולף גוונודאן שמתכנן לנו את הכוריאוגרפיה, על מנת שתהיה נאמנה למסורת הסינית, אבל גם אנימטיבית מספיק. עבדתי בצמוד אליו על הסצנות האלה".
"בסרט השלישי הוא גם מרחף בחלל, וגם זה היה אתגר. אבל האתגר הגדול ביותר בדמות של אוגוויי היה האיזון המאוד עדין בין אדם זקן וחכם לבין לוחם קונג פו. אוגוואי למעשה המציא את הקונג פו, לפני מאות שנים. ניסיתי לגרום לתנועות שלו להיות מאוד יעילות. מכיוון שהוא מאוד אטי ורועד, הוא חייב להיות סופר יעיל בתנועות. כמו שילוב בין טאי־צ'י וקונג פו. כל תנועה נעשית בדיוק בתזמון הנכון ובמהירות הנכונה על מנת שיוכל להילחם. עם זאת, יש לו צד עדין. הוא הרי המאסטר האגדי, וכל משפט שהוא אומר צריך להעביר את זה. הרוגע שלו משדר ביטחון, ומעל לכל הוא מלא חמלה ומאמין שלכל יש סיבה".
בין לבין הוא גם מרצה על אנימציה בפסטיבלים ובמוסדות אקדמיים ברחבי העולם, כולל בישראל. "אני בעיקר מנסה להעביר לאנשים מה זה אומר ליצור אנימציה". מעבר לכל הדברים הטכניים, הדבר הראשון שאנחנו מחפשים בדמות שלנו זו אמפתיה, לייצר אצל הצופים רגש. חיבור לדמות זה מה שמכניס את הצופים לעלילה. אנחנו רוצים שיכאב לצופה כשלדמות עצוב, ושהוא ירגיש אושר כשהיא שמחה. אני מאוד נהנה להרצות מכיוון שזה נותן להמון אנשים חשיפה למדיום הזה. הרציתי לפני כשנה בבוגוטה, קולומביה, והגיעו אלפי אנשים לשמוע על תהליך העבודה באנימציה. אני מאוד אוהב לעזור לסטודנטים שחולמים להיכנס לתחום, מכיוון שאני זוכר איך זה היה להיות במקום שאתה מאוהב במדיום הזה, אבל אין לך מושג איפה בכלל להתחיל.
"מפה גם הגיע הרעיון של בית ספר אונליין ללימודי אנימציה, 'פריים ביי פריים' (fbfanimation.com). המון סטודנטים ישראלים פנו אלי ושאלו איפה כדאי ללמוד ומאיפה להתחיל. מכיוון שלימודים בארצות הברית כל כך יקרים, הרבה לא יכולים בכלל להרשות לעצמם את הלימודים. החלטנו, כמה אנימטורים ישראלים שעובדים בתעשייה באמריקה, להקים את בית הספר האינטרנטי שילמד סטודנטים ישראלים ברמה שמוצעת בארצות הברית, אבל במחיר שיתאים לארץ. העסק רץ כבר שש שנים וזה כל כך מתגמל לראות את ההישגים של הסטודנטים הישראלים".