לפני שכל ההייב (כוורת המעריצים המשוגעת של ביונסה, תתקדמו זה בייסיק ברמות) תצא עלי על הכותרת האגרסיבית הזו, אני אבהיר שהכתב הינו גרופי יותר נוראי מכם שטס עד לבלגיה, עמד 7 שעות על הרגליים ועוד שלוש שעות של הופעה רק כדי להתקרב צמוד לבמה ולראות את תופעת הפופ הגדולה בהיסטוריה בגודל טבעי, גם אם זה היה רק לחמש דקות ששוות את כל העולם. ועדיין, ביונסה לא רוקדת כמו פעם ואני כבר אסביר.

אבל אולי לפני הכל, בואו נתחיל בהודאה כנה – התלבטתי רבות האם בכלל יש לי את הזכות לכתוב טור ביקורת על הופעה של ביונסה. זה כמו לכתוב ביקורת על מקנגאטס – אתה יכול לאהוב, אתה יכול שלא, אבל אין לך זכות לבקר את המוצר הכי טוב בתחומו, פשוט אין לך, סורי. אחרי התלבטות שארכה בדיוק שלוש דקות החלטתי שהטור הזה לגמרי הולך להיכתב, והוא לא הולך להיות טור ביקורת על שואו ורקדניות, הוא הולך להיות מכתב אהבה פתוח (ומעט נוקב עם כל הכבוד, להוד רוממותה).

זה הולך להיות מכתב אהבה פתוח לאישה שהמוזיקה שלה ליוותה את כל פסקול הילדות שלי, שהיתה איתי באוזניות בימים שהייתי מבריז משיעורי מתמטיקה 3 יחידות (סיימתי עם ממוצע 68, אין עולב כזה) ושהרבה בזכותה, הסכמתי לעצמי להעז ולנסות להגשים את החלום שלי ולהיות עיתונאי. אתם יכולים להקיא קצת בפה מהקלישאות שזרקתי פה לכל כיוון, זה בסדר אני מבין אתכם, אבל בכנות לא אכפת לי. אני ראיתי את ביונסה עושה טוורקינג בגודל טבעי ולעזאזל איזה מחזה מרהיב!

קצת פרטים טכניים – ביונסה יצאה לפני כשבועיים לטור הסולו הראשון שלה מאז 2016 (באמצע היה עוד טור משותף עם ג'יי זי), במה שעתיד להפוך לטור העולמי הרווחי ביותר בהיסטוריה, עם צפי הכנסות של 2 מיליארד דולר. הרבה ציפיות היו על הכתפיים החטובות של הכוכבת הגדולה בעולם, ומעטה הסודיות הקיצוני שעטף את ההכנות לסיבוב הזה רק תרם לבאזז ולתחושת ה-FOMO של כל מעריץ שניסה להניח יד על כרטיס למסיבה הכי גדולה של השנה.

המחירים אם תהיתם לעצמכם, ממש לא לכל כיס. חבילות VIP נעו בין 2000 ₪ למיקום טוב, ועד ל-10,000 ₪ למושב אקסקלוסיבי על הבמה עצמה (ליטרלי, על הבמה, על הראש של ביונסה), והפרסומים מכל כיוון הבטיחו שמדובר בסכום ששווה את זה. אפשר להתווכח עד שנה הבאה האם יש הצדקה למספרים כאלו או לא, אבל אם אתם רוצים את דעתי, ואתם רוצים אותה, הם כל כך - כל כך שווים את זה.

שלוש שעות. שלוש שעות של שואו מטורף שמסרב להיגמר ארך הפסטיבל הזה. מלכת הכוורת לא באה לשחק משחקים והודיעה מראש שהיא מוותרת על מופעי חימום לטובת ובכן, עוד קצת ממנה. עכשיו, אם יש משהו שביונסה יודעת בהחלט, זה ליישם נורמות חברתיות ולזוז יחד עם העולם קדימה. אם בעבר הכוכבת התהדרה בסקווד של רקדנים אפרו אמריקאים בלבד כדי לפאר את המורשת שלה, אז על הבמה הנוכחית הכל כבר היה נראה אחרת. רקדני פלאס סייז ורקדנים א - בינאריים, נבחרת דראגיסטים מהטובים בעולם ובגדול, כל צורה אנושית שיודעת לזוז יפה ולא עוברת "נורמלי" בעין. בכלל, כל המופע הזה סבב סביב שוני.

ביונסה - Break my soul. (צילום: עידן זקן)

זו היתה חגיגה של קווירים, חגיגה של דראג, חגיגה של כל מה שהגיע מהחלל, של כל מה ומי שמסרב להתיישר עם נורמות חברתיות מיושנות. ביונסה באה עם סטייטמנט מובהק – אני אחת הנשים המשפיעות בעולם, ואני פה לחגוג ולנרמל את כל מה שלא נורמלי, ואתם תראו את זה שלוש שעות ברצף וגם תאהבו את זה, כי אני החלטתי. אוקי מלכה, מה שתגידי, אהבתי. נשבע.

הכל שם היה גדול. הבמה – גדולה, הקט ווק שיוצא ממנה – ענק, עוד במה עגולה בקצה כדי שיהיה ספייר למקרה חירום – היסטרית, הרקדנים – בכמויות מאסיביות, הקהל – בעשרות אלפים. מעולם לא נתקלתי בשואו כזה גרנדיוזי, עם ויזואליה מחרפנת וחגיגת לוקים שנראים כולם כאילו נלקחו מטריפ הזייתי משותף של כל מעצבי הקוטור הגדולים בעולם (הכוכבת מחליפה שמונה לוקים במהלך המופע). ועדיין, משהו אחד העיב מעט על הכל, והנה אני חוזר לפסקת הפתיחה שלי – ביונסה רוקדת, אבל באמת שכבר לא כמו פעם.

כבר בתחילת השנה יצאו דיווחים ברחבי העולם שקווין בי עברה ניתוח חמור ברגל ולא ברור מה יהיו ההשלכות העתידיות. ביונסה כמובן לא אישרה שום דבר, אבל לא כל כך צריך, כי זה די ניכר לעין. מתחילת המופע ועד סופו היא לגמרי זזה, זזה כמו חיה, אבל בעיקר מהמותניים ומעלה. את הרגליים היא פחות מאמצת, הקפיצות מתונות ושקולות, ואת רוב המאמץ עושים נבחרת הרקדנים המעולה שלה.

ביונסה. Renaissance World Tour. (צילום: עידן זקן)
ביונסה. Renaissance World Tour. (צילום: עידן זקן)

כל מעריץ בסיסי של ביונסה יודע שיכולות הריקוד שלה הם חלק בלתי נפרד מהמופעים שלה. זה מגיע ביחד – הקול הלא אנושי יחד עם התנועות הלא פרופורציונליות. אז במופע הזה תאלצו להסתפק בעיקר בקול, וכן זה טיפה מאכזב. לראות את האיידול שלך שרה את "Crazy in love" בלייב כשהיא בעיקר מתהלכת על הבמה הלוך ושוב, נותן מעט תחושת חמיצות ואני לא כאן כדי להסתיר את זה.

ואם ב-Crazy in love עסקינן, אז הנה עוד משהו שכדאי לכם לדעת – אם בניתם על כל להיטי העבר שלה, בבקשה אל. שמעתי כל כך הרבה ישראלים מאוכזבים בסוף המופע כי הם חיכו שלוש שעות כדי לשמוע את "Halo" ו-"Single ladies" וחוו מפח נפש קטסטרופלי. אז קודם כל פרופורציות, כי ביונסה יכולה לשיר אפילו את "Baby shark" וזאת תהיה חוויה חוץ גופית וחוץ מזה, מדובר במופע שמתבסס כולו על האלבום החדש שלה. כן תשמעו שם את "Love on top" ואת "Run the world" וגם את "Diva" האייקוני, אבל אפילו הם מגיעים בגרסאות מעט מקוצרות ומעט נטולות פוקוס, וזה לגמרי כל כך בסדר.

ביונסה - Run the world. (צילום: עידן זקן)

אלו היו פסקאות הביקורת היחידות שתשמעו ממני אי פעם על ביונסה (בכל זאת יושרה עיתונאית בלה בלה וכל זה), כי הכל כל כך מתגמד כשמסתכלים על החוויה הכוללת. לקח לי שבוע לעכל ולשבת לכתוב את השורות האלו. שבוע לעכל את אחת ההצגות הטובות ביותר שראיתי בחיי. זאת היתה הצגה לכל דבר. היה שם תסריט, היו שם שחקנים, היתה כוכבת ראשית וקהילת להט"ב אחת שקיבלה חיבוק מהאישה שהיא אולי שניה לקאמלה האריס בהשפעה שלה (סתם אני צוחק אני יודע שאני מגזים, השניה זו קים קרדשיאן).

תראו, קשה לי להתמודד עם הידיעה הזו, אבל מדובר בכוכבת שנמצאת כבר עשרות שנים באור הזרקורים, משמע שכבר לא מדובר בילדה צעירה בת 22. אני אוהב להגיד שמדובר באלה לא אנושית שהזמן לא משפיע עליה, אבל הוא כן, ומי יודע מתי היא תצא לטור נוסף ובאיזה קונסטלציה הוא יגיע. הטור הזה הוא כל מה שחלמתי עליו מגיבורת הילדות שלי, היא נתנה לי את כל מה שהייתי צריך לשאוב ממנה ואפילו יותר. אם יש לכם ספק, אז אני כאן לנפץ אותו – כל עוד אתם יכולים, טוסו לראות את האמזונה הזאת מופיעה כמו שדה חסרת מעצורים (בתקווה ונשארו לכם כרטיסים כלשהם, לא בקטע מבאס).

View this post on Instagram

A post shared by Beyoncé (@1.beyonce)

תהיתי איך לסיים את מכתב האהבה שלי, ונראה לי שסיפור אחד קטן מ-"Renaissance", האלבום ההיסטרי שלה, יסכם הכל. באחד השירים מהאלבום שכמובן היה גם בלייב על הבמה, "Heated", ביונסה שרה על דוד שלה ג'וני: "דוד ג'וני תפר את השמלה שלי". ג'וני, אכן היה הדוד שלה, והוא תפר לה את שמלת הנשף שלה בסיום התיכון. הוא גם היה גיי בארון שנדבק ונפטר מ-HIV בתקופה בה המחלה קיבלה יחסי ציבור נוראיים ולא הגיוניים בעליל.

את כל האלבום היא הקדישה לו ודאגה לתת לו גם קרדיט על כל המופע הזה. דוד ג'וני תפר את השמלה שלה, והיא תפרה את כל חלומות הילדות שלי לשלוש שעות מזוקקות שילכו איתי לנצח. לחיי מלכת הדבורים, או כמו שג'יי זי מכנה אותה – "The greatest entertainer of our time".

ביונסה - Church girl. (צילום: עידן זקן)