פסטיבל השירה מיסודו של בית הקונפדרציה בירושלים בניהולו של אפי בניה, מכנס ברבע המאה האחרונה ממיטב קולות השירה העכשווית. במשך שלושת ימי הפסטיבל יתקיימו מפגשים על ואודות היצירה העברית, כשהשנה מתמקדת תוכנית הפסטיבל בקשר ההדוק המייחד את התרבות העברית שבין השירה הכתובה לשירה המולחנת והמושרת. "הקשר הזה מתחיל בביאליק, עובר לרחל, אלתרמן, יעקב שבתאי, נתן יונתן ועד אלון אולארצ'יק" אומר אפי בניה.

אירוע הפתיחה של הפסטיבל הנושא את הכותרת "ויתפוס עגבניות וייצא במחול" מוקדש למשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק במלאת 150 שנים להולדתו. מהות המפגש עוסקת בפן האחר של שירתו, בשירת העם ושירי הילדים בהם שיקע, בין השאר משמעותיות עמוקות ולפעמים גם אלמנטים מחייו האישיים יותר מאשר בשיריו הלאומיים הרציניים.

בערב המחווה ישתתפו גדולי חוקרי ביאליק בימינו, בהם פרופ' אריאל הירשפלד, הסופר חיים באר, המשורר זוכה פרס ישראל ארז ביטון והמשוררות אפרת מישורי וחדוה הרכבי, שיקראו משיריהם, שנכתבו בהשראתו הישירה והעקיפה של ביאליק. את המפגש ינחו שירי לב ארי ובני ציפר. (יום חמישי 1.6 20:30 בבית הראשונים במטולה).

המשורר מאיר ויזלטיר (צילום: נטליה ויזלטיר)
המשורר מאיר ויזלטיר (צילום: נטליה ויזלטיר)

אירוע הנעילה החגיגי של הפסטיבל" וְהַמַּלְאָךְ נִצָּב - נָשְׁרָה הַמַּאֲכֶלֶת מִיָּדוֹ

לציון מאה שנים להולדתו של המשורר חיים גורי, שדמותו ויצירתו מעולם לא היו כה רלוונטיות לשיח הציבורי בישראל. גורי שכתב את השירים הידועים "הנה מוטלות גופותינו", "שיר הרעות" ו"אני מלחמת אזרחים", שהיו כעמוד ענן לפני המחנה, ליווה את ימיה של מדינת ישראל מראשיתה ועד לפני חמש שנים, עם פטירתו. שהנציח את החברה הישראלית בשירים, סיפורים, מאמרים עיתונאיים, ספרי תיעוד וסרטי קולנוע, זיהה את יסודות הקיום הישראלי רב הגוונים והסתירות, זעק על העוולות ולא שכח מעולם את צדקת הדרך.

חיים גורי (צילום: נינו הרמן)
חיים גורי (צילום: נינו הרמן)

באירוע ישתתפו בתו של המשורר, יעל גורי, והמשוררים אגי משעול, רוני סומק, ארז ביטון ופרופ' נילי כהן בהנחייתם של שירי לב ארי ובני ציפר. (יום שבת 3.6 ב-14:00 בית הראשונים).

בתווך שבין אירועי הפתיחה והסיום של הפסטיבל, יתקיימו מפגשים רבים נוספים ובהם "בא לשכונה בחור חדש", שעיקרו מפגש עם אלון אולארצ'יק, הילד העולה מפולין שהשירים שכתב היו לפסקול של הישראליות. אולארצ'יק ידבר על דרכו המוסיקלית הנפרשת על פני 50 שנים שהטביעו חותמן על התפתחות הזמר העברי ועל ספר שיריו הראשון שיראה אור בקרוב.

אלון אולארצ'יק (צילום: אילן בשור)
אלון אולארצ'יק (צילום: אילן בשור)

מספר אירועים הדנים בקשר שבין השירה הכתובה לשירה המולחנו יעסקו בין היתר בשירת רחל המשוררת ובשיריו של יעקב שבתאי שאז ייחשף הצד הפחות מוכר של יצירתו ככותב שירים ופזמונים בהם "אהובתי שלי לבנת צוואר", "ההד", "לפנות ערב", "הרחק בלילה" ושירים רבים נוספים שנטמעו בד.נ.א הישראלי. 

ערב מחווה נוסף יוקדש למשורר נתן יונתן במלאת עשרים שנים למותו. כמו גם שירי הזמר של המשורר הדגול נתן אלתרמן. הפסטיבל יקיים שלושה אירועים לזכרם של מי שהלכו לעולמם השנה. המשורר מאיר ויזלטיר, שהיה אורח הפסטיבל בשנה שעברה והוזמן שוב, אך מותו הלא צפוי הטיל את עולם הספרות ליגון גדול, הסופר מאיר שלו, שאף הוא התארח בפסטיבל של השנה שעברה, ועתה יתקיים לזכרו רב שיח בהשתתפות הסופר חיים באר, פרופ' ניצה בן דב, המשורר ועורך המוסף לספרות של "ידיעות אחרונות" אלעד זרט והיוצר יולי שפירא.

מאיר שלו (צילום: נדיה לנדאו)
מאיר שלו (צילום: נדיה לנדאו)

האירוע השלישי יוקדש בהוקרה לעוזי שביט, שהיה גדול אוהביה ונאמניה של השירה העברית, חוקר תורת המשקלים ומנכ"ל הוצאת הקיבוץ המאוחד. במחווה לזכרו ישתתפו חבריו ועמיתיו מוקי צור ופרופ' ניצה בן דב, העורכת נגה אלבלך והמשוררים אפרת מישורי, אשר רייך, אגי משעול ואלחנן ניר.

אגי משעול (צילום: טל שחר)
אגי משעול (צילום: טל שחר)

בשיחה אחד על אחד עם בני ציפר יספר הסופר חיים באר, השייך לדור הנפילים של שנות השבעים, על יצירתו ועל חייו בעולם משתנה, שבו הזיכרונות מן העבר ממלאים את דמיונו יותר מהמציאות המדכאת אותו.

ברוח הזמנים והאקטואליה הסוערת בישראל, יקיים הפסטיבל מפגש בעקבות ספרה החדש והמהפכני של פרופ' נילי כהן, כלת פרס ישראל לחקר המשפט, המגלה עד כמה קצרה הדרך בין ספרות, שירה ועולם המשפט, ועד כמה דומות הדילמות המעסיקות משוררים ומשפטנים. באירוע נוסף בהשתתפותה של פרופ' כהן, תידון השאלה מה צריכה לעשות השירה נגד דיקטטורה וצנזורה ומה יש לעשות בעידן של הגבלת חירות הביטוי.

חידוש בפסטיבל השירה: לראשונה בתולדותיו יקיים הפסטיבל אירוע המוקדש לתולדות השירה הקווירית בישראל בהנחייתו של דותן ברום, שחקר את יוצרי העבר שלא יכלו לצאת מהארון ונאלצו להתכחש לנטייתם המינית. אליו יצטרפו סתיו אתלן, משוררת טרנסג'נדרית והמתרגם, המשורר וחוקר התרגום רונן סוניס, שיציג דוגמאות מהשירה הלהט"בית העולמית.

פסטיבל השירה יקיים גם מספר אירועים העוסקים בשירה המזרחית והפעם בפרספקטיבה של זמן: מפגש פסגה של משוררים מהבולטים מדור המקימים ודור ההמשך של "ערס פואטיקה", ומפגשים שבמרכזם המשוררות  מירי בן שמחון, בעקבות רשימה שלה שנמצאה לאחרונה בעיזבונה, כמו גם של ויקי שירן, האמא של הפמיניזם המזרחי.

הפסטיבל מציין 20 שנה למותו של נתן יונתן, ויקיים מחוות למוקי צור, מורה הדרך הגדול לשירת החלוציות האבודה, במלאת לו 85 ולמשוררים ארז ביטון, אשר רייך, ואפרת מישורי. 

ויש עוד שלל אירועים בתוכנית הגדושה ובהם:

"על אהבות מסתוריות ומכתבים גנוזים", האם כתבים ומכתבים גנוזים חשובים להבנת יצירתם של משוררים או שמא מדובר במציצנות; "נוירופואטיקה", על נקודות המפגש בין מדע המוח לדמיון הפואטי; עשרים שנים ועודני נער יתום: מפגש בוקר עם הרב והמשורר אלחנן ניר; "בין העברית והרוסית" עם ענת לוין ואלכס אפשטיין; 100 שנה להולדתה של ויסלבה שימבורסקה; "רבותי, הפואמה חוזרת" עם המשוררים דניאל ברוק, מיטל נסים והדרה לוין ארדי; מאה שנה להולדתו של עוזי אורנן, חבר תנועת הכנענים; על המתמטיקה של השירה עם המשורר פיליפ רוזנאו; מפגש עם המשוררת עופרה עופר אורן על ספרה "מה קרה להגר באילת"; שיחה על ציור ושירה והקשר ביניהם עם חוקר השירה אריאל הירשפלד והצייר יונתן הירשפלד; מפגש עם משוררים המלהטטים על קו הגבול שבין השירה והפרוזה; אירוע לציון 100 שנה לספר השירים "לפני השער האפל" של דוד פוגל.

דניאל ברוק (צילום: אריק שרגא)
דניאל ברוק (צילום: אריק שרגא)

מפגשים על יצירתם עם המשוררים רוני סומק, ענת קוריאל, חדוה הרכבי; אסתי ביטון שושן ועדן אביטבול, שידברו על פניה האחרות של החרדיות; אהרן שבתאי במפגש עם רועי חסן; אברהם בלבן על שיטוטים ושירת תל אביב; אגי משעול על ההומור כנשק נשי; דיון נוקב על מצב השירה עם עורכי מדורי ספרות בתקשורת ועורכי הוצאות ספרים; אירוע המוקדש לשני כוהני המוזיקה הגדולים, בוב דילן וליאונרד כהן; וברוח המסורת של הפסטיבל יוקדש ליל השבת לעיון רוחני ויהודי בשירה עם המשורר מירון ח. איזקסון ואורחים.

את אירועי הפסטיבל ילוו המוזיקאים  ישראל ברייט, גלי אלון, יאיר דלאל, עמנואל יצחק לוי ואושי מסלה והרכב אזובי הקיר.
הכניסה לאירועי הפסטיבל ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי.