זהבה בן / טיפת מזל (1988)

(מילים: דני שושן. לחן: אורהאן גנג'ביי)
מפגש של הזמרת הצעירה זהבה בן עם היוצר דני שושן בשידוך אמרגנה דאז אלי בנאי, הוביל את שושן לכתוב שיר אוטוביוגרפי על סיפור חייה הקשה של הזמרת ועל הרצון שלה להצליח כזמרת, ללחן של שיר טורקי. “בהתחלה זהבה היססה להקליט את השיר. היא פחדה ממה שיחשבו, שהיא מתבכיינת וחושפת את סיפורה האישי יותר מדי", מספר בנאי.

בן השתכנעה והקליטה את “טיפת מזל", שיר הנושא מאלבומה הראשון. עם צאתו, הוא הושמע שש פעמים ברצף בתוכניותיו של יוסי סיאס ברשת ב'. ב־92' הפך לשיר הנושא של הסרט באותו שם בכיכובם של בן וזאב רווח.

זהבה בן (צילום: יוסי אלוני)
זהבה בן (צילום: יוסי אלוני)

שריף / בסבוסה (1990)

(מילים: דני שושן. לחן: ערבי) 
השיר “בסבוסה" עבר כמה גלגולים עד שהגיע לילד הפלא הדרוזי שריף. ב־82' הקליט אותו הזמר והשחקן המצרי אחמד עדאוויה, וכעבור שבע שנים הוא הוקלט על ידי הזמר דודו יסמין בשם “משחק החיים" ועסק בלא פחות מבחור ששר שיר אהבה לעוגייה, בסבוסה: “סוכר יא סוכר בסבוסה, הדבש שלך מה לי עשה?".

ב־90' הקליט את השיר הזמר מאיר לוי. מי ששמע את הביצוע שלו היה יהודה קיסר, שבאותה תקופה טיפח את שריף וחשב שזה יכול להיות שיר הפריצה שלו. קיסר קנה מדני שושן את השיר תמורת 300 דולר, והפך אותו לשיר העוסק ביחסים שבינו לבינה, כשבין היתר החליף את המילה “דבש" ב"אבא": “סוכר יא סוכר בסבוסה, אבא שלך מה לי עשה?". 

זקני צפת / מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? (1991)

(מילים ולחן: שלום חנוך)
שיר הבכורה של הלהקה היה קאבר רוקיסטי כבד ובועט במיוחד ל"מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר?" של אריק איינשטיין ושלום חנוך מ"שבלול". העיבוד המהפכני והחדשני וקולו העוצמתי של הסולן מאור כהן עוררו הדים וסקרנות סביב הלהקה.

דנה אינטרנשיונל / סעידה סולטנה (1992)

(מילים: דנה אינטרנשיונל. לחן: עופר ניסים)
בינואר 92' קיים די־ג'יי עופר ניסים מופע דראג במועדון התיאטרון בתל אביב, והזמין את דנה אינטרנשיונל, שהייתה עדיין זמרת אלמונית, להשתתף במופע. כשמלכת הדראג נתנאלה (נתי נתן) הודיעה שאינה יכולה להשתתף במופע, ניסים ואינטרנשיונל אלתרו את השיר “סעידה סולטנה", שהיה פרודיה ל"My Name Is Not Susan" של וויטני יוסטון. 

התגובות האוהדות הביאו את השניים להקליט את השיר ולהוציאו כסינגל, שהפך ללהיט גדול בארץ וגם במדינות ערב, עם מכירות של יותר מחמישה מיליון עותקים, בלי לחשוף את העובדה שמדובר בזמרת ישראלית טרנסג'נדרית.

דנה אינטרנשיונל (צילום: ראובן קסטרו)
דנה אינטרנשיונל (צילום: ראובן קסטרו)

מופע הארנבות של ד"ר קספר / בשמלה אדומה (1993)

(מילים: רותי ספרוני. לחן: יאיר רוזנבלום)
השיר “בשמלה אדומה" שביצעה להקת הנח"ל ב־68', זכה כעבור כשלושה עשורים לקאבר רוקי של מופע הארנבות של ד"ר קספר, עם פזמון מקורי שהלחינו חברי הלהקה שי להב ואורן ברזילי.  

“אלון ברזילי, אח של אורן, הוא שאחראי לגרסה הזו", סיפר להב. “הוא ביקש מאיתנו שוב ושוב קאבר לשיר הזה. אורן ואני אהבנו את השיר, אז זרמנו אבל לא הצלחנו ללמוד לנגן את כל האקורדים, אז לקחנו את האקורדים שידענו, הוספנו אקורדים משלנו וכך נוצר הפזמון ‘את לא מבינה'. השיר נולד מהטעויות שלנו וזכה להצלחה, כי הוא נשמע כמו שרצינו שיישמע".

מוניקה סקס / כל החבר'ה (1995)

(מילים ולחן: יהלי סובול)
סינגל הבכורה של יהלי סובול, פיטר רוט ושחר אבן צור נכתב על ידי סובול בעקבות ידיעה שקרא בעיתון על אונס קבוצתי בטבעון (ולא על האונס בקיבוץ שמרת, כפי שיוחס לו בתחילה). חזרה על השורה “החוק היבש לא נרטב אף פעם" הייתה רעיון של מפיק האלבום ירמי קפלן. השיר, כמו האלבום שיצא אחריו “פצעים ונשיקות", זכה להצלחה רבה.

היי פייב / אני (1997)

(מילים ולחן: אמיר פיי גוטמן)
סינגל הבכורה של להקת הבנים המצליחה מהניינטיז שהגדירה מחדש את הפופ הישראלי, היה שיר פופ קליט, קליל, קצבי וקיטשי. עם הפזמון “אני אוהב אותך" תפס השיר מהרגע הראשון והיה פרומו מוצלח ללהיט הבא של הלהקה, “יום מעונן" שיצא כשבועיים אחריו.

להקת השמחות / יהודה יהודה (1998)

(מילים: ישראל ברייט. לחן: גלעד ברייט)
הלהיט הגדול של להקת השמחות, שהוא גם שיר הבכורה שלה, נולד בספונטניות במהלך הופעה של הלהקה. בין השירים אלתרו חבריה את “יהודה יהודה" בלופ של ארבע דקות והקהל התלהב. השיר, ששילב בין רוק למזרחית, הפך ללהיט מהרגע הראשון, ואם תהיתם כמה פעמים המילה “יהודה" מוזכרת בשיר, אז ספרנו: 135 פעמים. 

הדורבנים / שוב הדיסקו כאן (1999)

(מילים ולחן: עידו אופק)
שיר הבכורה של הלהקה, שחלקה כבוד לז'אנרים המוזיקליים של שנות ה־70 וה־80 היה “שוב הדיסקו כאן". הוא נכלל באוסף של הד ארצי, בהפקתו המוזיקלית של אפרים שמיר. “באותה תקופה הדיסקו חזר לאופנה עם ג'מירוקוואי ופורטרט", מתאר גיא מזיג, ממייסדי ההרכב. “הרגשנו שזה הרגע שלנו, והשיר מבטא זאת".

מכיוון שהלהקה החליטה לעזוב את חברת התקליטים, העבודה על אלבום הבכורה שלה (“קובי") התעכבה והוא יצא רק ב־2003. 

הפרויקט של עידן רייכל / בואי (2002)

(מילים ולחן: עידן רייכל)
שיר הבכורה של הרכב הפרויקט של עידן רייכל ניסה לשלב שיר מיינסטרימי עם אלמנטים אתניים. הסולן הוא יאיר זיו, ואת הקולות ביצעה חברת הפרויקט מימי יוסף. לאחר שרייכל האזין לתקליט של הזמר האתיופי אלמגו אגא, הוא החליט להוסיף דגימה של אחד השירים. השיר תפס מהרגע הראשון, דורג במקום השני במצעדי הפזמונים השנתיים, והפך את הפרויקט לסיפור הצלחה. 

עידן רייכל (צילום: יהונתן שאול)
עידן רייכל (צילום: יהונתן שאול)

שי גבסו / יום ועוד יומיים (2003) 

(מילים ולחן: שי גבסו)
עם צאתו מהריאליטי המוזיקלי “כוכב נולד" במקום השלישי, קיבל שי גבסו חוזה להקלטת סינגל אחד בחברת התקליטים NMC. “השיר הראשון ששלחתי לחיים שמש, צייד הכישרונות של החברה, היה ‘יום ועוד יומיים', שכתבתי בגיל 17 בחדר של חברה שלי, רגע לפני שהתגייסתי", סיפר גבסו. “הייתי נאיבי, פחדתי שמישהו ייקח לי את השיר, אז כתבתי אותו על פתק בכתב קטן ושמתי אותו בדיסקית הצבאית המשופצרת. הוא ליווה אותי על הצוואר במשך כל השירות".

בדצמבר 2003 יצא השיר כסינגל הבכורה, הצליח מאוד ואף היה ל"שיר השנה" בכל מצעדי הפזמונים, ואילו גבסו גרף את התארים “זמר השנה" ו"תגלית השנה".

מאיה בוסקילה / יש בלבי כינור (2003)

(מילים: נורית בת־שחר צפריר. לחן: עידן רייכל) 
שיר הבכורה של מאיה בוסקילה נולד כבלדת פופ העוסקת בזיכרונות ובאהבה, כשבוסקילה מדמה במהלכו את לבה לכינור. להצלחה הגדולה שלו הוא זכה אחרי שני השירים שבאו אחריו - “סיפור מכור" ו"הלב", ועד היום הוא נחשב לאחד מלהיטיה הגדולים.

רוני דואני / סופרסטאר (2004)

(מילים: עידית להב. לחן: רמי, ג'ו בלמאטי ומיש הנסן)
בשנת 2004 הקליטה הזמרת בת ה־17 רוני דואני את אלבום הבכורה “עולם שלם בחוץ", שכלל ברובו גרסאות מתורגמות של להיטים זרים. שיר הבכורה, “סופרסטאר", הוא גרסה עברית לשיר “סופרסטאר" של זמרת הפופ הדנית כריסטין מילטון. בשל הצלחתו הרבה, הודבק לזמרת שם הבמה הנצחי - “רוני סופרסטאר".

קרן פלס / איתי (2006)

(מילים ולחן: קרן פלס)
שיר הבכורה של פלס נכתב על בן זוגה לשעבר, המוזיקאי איתי פרל, והוא מתאר את מערכת היחסים בת שלוש השנים שלהם. השיר הגיע די מהר לראש מצעדי הפזמונים וזיכה את פלס בתארים “זמרת השנה" ו"תגלית השנה".

קרן פלס (צילום: אמיר מאירי)
קרן פלס (צילום: אמיר מאירי)

הראל סקעת / ואת (2006)

(מילים ולחן: קרן פלס)
שיר הבכורה של הראל סקעת יצא כשהוא עדיין נישא על תהילת “כוכב נולד", וסלל לו את הדרך לקריירת סולו מצליחה, הנמשכת עד היום. “זו הייתה הפתעה עצומה בתעשיית המוזיקה, כי לפניו לא היו שירים של פסנתר וכינורות", סיפר סקעת. “היה בשיר משהו חשוף וקטן ועם זאת הוא הפך לגדול. החיבור שלי אליו היה מיידי, אבל לרגע לא האמנתי שהוא יצליח כל כך. כשהוא נבחר כשיר השנה בכל תחנות הרדיו, זה היה מטורף ובלתי נתפס מבחינתי". 

אברהם טל / אדם צובר זיכרונות (2008)

(מילים: יונה וולך. לחן: שמעון גלבץ)
שיר הסולו הראשון של אברהם טל, שיצא מיד עם עזיבתו את להקת שוטי הנבואה, היה קאבר לשירה של דורית ראובני משנת 86' והוקלט עבור הפרויקט “עבודה עברית 2". גרסת הכיסוי, בסגנון הרגאיי, הפכה ללהיט ענק שבעקבותיו יצא אברהם לקריירה מצליחה.  

אברהם טל (צילום: בייגל)
אברהם טל (צילום: בייגל)

נתן גושן / כל מה שיש לי (2011)

(מילים ולחן: נתן גושן)
לאחר שביסס את מעמדו כיוצר שכותב להיטים - בין היתר לרוני דלומי וללירן דנינו - החליט נתן גושן לצאת לאור כיוצר וכזמר. במרץ 2011 הוציא את שירו הראשון “כל מה שיש לי", שהציג את קולו העוצמתי והייחודי בעיבוד פולקי עדין ורך, שהביא סאונד מרענן וחדשני והפך במרוצת השנים לסימן ההיכר של גושן.

השיר, עד היום אחד הלהיטים המוכרים והאהובים שלו, נבחר ל"שיר השנה" בטקס נבחרי הילדים, וגושן עצמו זכה במצעדים השונים בתואר “תגלית השנה". 

עידן עמדי / כאב של לוחמים (2011)

(מילים ולחן: עידן עמדי)
את השיר “כאב של לוחמים" כתב עידן עמדי בביתו בעת שירותו הצבאי כלוחם בחיל ההנדסה הקרבית, כמכתב פרידה מחברתו. השיר מדבר על הקשיים הרגשיים של לוחמים, ולימים סיפר עמדי כי השיר עוסק גם בפוסט־טראומה שאותה הוא נושא מאז שירותו הצבאי.
עמדי ביצע את השיר באודישנים לתוכנית “כוכב נולד", ואחרי שסיים את התוכנית במקום השני, הוציא את השיר כסינגל הבכורה. השיר הגיע היישר לראש מצעדי הפזמונים וזכה בתואר “שיר השנה". 

עידן עמדי (צילום: אמיר מאירי)
עידן עמדי (צילום: אמיר מאירי)

איתי לוי / כמעט שיר אהבה (2013)

(מילים: אלעד טרבלסי. לחן: אסף צרויה)
בתחילת דרכו עבד איתי לוי כזמר ששר סקיצות עבור היוצרים אבי אוחיון, אלעד טרבלסי ואסף צרויה. כששמע לוי לראשונה את “כמעט שיר אהבה", ביקש להקליט אותו בעצמו. רק לאחר כשנתיים וחצי של תחנונים, הם ניאותו לבקשתו ואף נתנו לו אותו ללא תשלום. 
לוי הוציא את השיר ביולי 2013 כסינגל הבכורה שלו, שהפך מיד ללהיט והזניק את מבצעו למעמד של כוכב עולה. 

איתי לוי (צילום: יח''צ)
איתי לוי (צילום: יח''צ)

סטטיק ובן־אל תבורי / ברבי (2015)

(מילים ולחן: סטטיק ובן־אל תבורי)
אחרי שהתאחדו לשיר “#דובי גל", חברו סטטיק (לירז רוסו) ובן־אל תבורי למפיק ג'ורדי (ירדן פלג) ויחד עבדו השלושה על שיר חדש “ברבי", שיר אהבה ששר תבורי לאהובתו הבלתי מושגת. השיר משלב סלנג ומשחקי מילים, פופ עם ביטים מסולסלים והמון הומור. הצלחתו עודדה את השניים להקים את הצמד ולחבור לג'ורדי להרפתקה, שהפכה אותם לאחד ההרכבים המשפיעים, המצליחים והאהובים בפופ הישראלי. 

סטטיק ובן אל תבורי (צילום: משה נחמוביץ')
סטטיק ובן אל תבורי (צילום: משה נחמוביץ')

עדן חסון / שמישהו יעצור אותי (2017)

(מילים ולחן: עדן חסון)
חסון החל את דרכו ככותב ומלחין, בין היתר לפאר טסי, עדן בן זקן ואיתי לוי. ב־2017, בעידוד ובהפקתו המוזיקלית של יעקב למאי, הקליט את שיר הבכורה שלו “שמישהו יעצור אותי". השיר זכה להצלחה מיידית, הזניק את הקריירה של חסון ואף זכה בפרס אקו"ם ל"שיר השנה" לשנת 2018.

נטע ברזילי / (TOY (2018

(מילים ולחן: דורון מדלי, סתיו בגר, ג'ק וייט)
שיר הבכורה של נטע ברזילי היה השיר שזיכה את יוצאת “הכוכב הבא לאירוויזיון" ואת ישראל בזכייה היסטורית באירוויזיון 2018.  
"Toy", שעוסק בהעצמה נשית, היה פייבוריט לזכייה בתחרות מהרגע שיצא. בהמשך חולל סערה כשדווח כי חברת יוניברסל התלוננה על הפרת זכויות יוצרים, בשל דמיון בין פזמונו ללחן של הלהיט “Seven Nation Army", שיצר ג'ק וייט עבור להקתו הווייט סטרייפס. כעבור שנה דווח כי ג'ק וייט צורף לדורון מדלי וסתיו בגר כיוצר השיר.

נטע ברזילי (צילום: דניאל קמינקי)
נטע ברזילי (צילום: דניאל קמינקי)

רביב כנר / רסיסים (2020)

(מילים ולחן: קרן פלס ואבי אוחיון)
שיר הבכורה של כנר, בהדרכת קרן פלס המנטורית שלו מ"הכוכב הבא לאירוויזיון", עשה את כל הדרך עד למעמד “שיר השנה" וסלל לו את הדרך לקריירה מצליחה. עם צאתו, סיפר כנר כי השיר מתאר את שחווה במהלך מבצע צוק איתן, שבו שירת כלוחם ביחידת אגוז ואיבד ארבעה מחבריו. 

אלה לי להב / זוט עני (2020)

(מילים ולחן: רון ביטון, ג'וני גולדשטיין וסקוט קווין)
את התוכנית “הכוכב הבא לאירוויזיון" סיימה אלה לי להב במקום השני, ומיתגה עצמה כנציגת ה"קיי־פופ" בישראל. ביום הולדתה ה־17 הוציאה את סינגל הבכורה “זוט עני" (הטעות במקור). 

"ג'וני גולדשטיין ואני עשינו ניסיונות והלכנו קצת למקומות שהם לא טבעיים לאלה לי", סיפר רון ביטון. "החלטנו לחזור למקור שלה, לקיי־פופ, והעלינו לקו איתנו את המפיק הבריטי סקוט קווין. התחלתי לכתוב את המילים על הלפטופ של ג'וני באולפן: ‘זאת אני', ותוך כדי שאני כותב אני חושב: זה סינגל ראשון שלה, היא חייבת לתפוס את העין לאנשים ומכאן הגיע ‘זוט עני'. זה היה מהלך שיווקי. ידעתי שזה יגרום לאנשים לחשוב למה ‘זוט עני' ולא ‘זאת אני'. בימים הראשונים היו תגובות נוראיות של מבקרי מוזיקה, אבל ג'וני הרגיע אותי שהשיר הולך להתפוצץ. וזה קרה".

שירים ראשונים: לקריאת חלק א' של הפרויקט