הזמרת נועה קירל הביאה כבוד גדול לישראל כשזכתה במקום השלישי באירוויזיון, והתעלתה על התחזיות שליוו אותה בחודשים שלפני התחרות. כעת, עם שוך הפזמונים, נשאלת השאלה הגדולה ביותר עבור קירל - האם התוצאה המרשימה תהווה עבורה פריצה לשוק העולמי. בדקנו עם חוקרים, אנשי מוזיקה ואירוויזיון ועיתונאים מהעולם, האם קירל תוכל לקחת את הפאוץ' שלה ולצאת מגבולות החום של ישראל.

לאחר המקום השלישי באירוויזיון: הישג מרשים נוסף לנועה קירל

כבר לפני ההשתתפות באירוויזיון קירל הוציאה מספר שירים באנגלית, הגיעה למספרי צפיות נאים, אבל לא באמת הפכה לכוכבת בקנה מידה בינלאומי. האם יש סיכוי לעבור את הרף הזה הפעם? גם סטטיק ובן אל יצאו לקריירה בינלאומית בקול תרועה רמה, אבל לא באמת הגיעו להצלחה לה הם ציפו. מה היוניקורנית שלנו יכולה לעשות אחרת?

נועה קירל אחרי האירוויזיון

כל העיניים אליה

עוד לפני שנוכל לדון בהצלחה אפשרית בחו"ל, נראה כי קירל הצליחה לעשות בישראל מה שלא נעשה במשך שנים, כשכל הזמרים שנשלחו לאירוויזיון בשנים האחרונות היו זוכי תוכניות ריאליטי מוזיקליות ולא עוררו עניין גדול אפילו בישראל. מאז נטע ברזילי לא נרשמה התרגשות כזו בקהל מבית, ונראה שהלחימה בדרום אפילו איחדה יותר את הישראלים מאחורי הזמרת. "קירל נתנה הופעה מעולה באירוויזיון בשתי הופעותיה", אומרת אומרת ד"ר יסמין ששון, מרצה לקולנוע וטלוויזיה במכללות "מנשר לאמנות" ו"ספיר". "כשבגמר, בסמוך להכרזה על הפסקת האש עוד הופיעו התראות פיקוד העורף, הקהל באירופה ובעולם כבר ציפה לה, והניקוד, המקום השלישי אינו מובן מאליו, בטח בעת מלחמה - חד משמעית בזכות עבודתה, התמדתה ונחישותה של קירל עצמה". 

"בעולם התרבות נוהגים לכנות שידורים מיוחדים שכאלו כ'אירוע מדיה' אירוע מתוכנן שמושך סיקור בולט של כלי התקשורת. אני מבקשת לטעון שאפשר לקרוא את הופעותיה של נועה קירל באירוויזיון כאירוע מדיה בפני עצמו", מוסיפה ששון. "כשמצד אחד החיבוק לו היא זוכה בישראל, ומצד שני ההכרה העולמית (כשהשנה ניתן להצביע באירוויזיון מכל רחבי העולם) אני סבורה שתוכל, לו תרצה, לעבור את הרף. הרצינות וההשקעה שלה, מאחדים בין דורות של אוהדיה, וכמו שילדיי אמרו: 'יש לה את הכוח של היוניקורן' להצליח".

"נועה קירל כפי שמעידים מקורביה, היא מישהי ש'באה לעבוד'", טוען אורי ביילין, פרסומאי, מוזיקאי ויזם. "מגיל צעיר היא חדורת אמונה וההשקעה נושאת פירות. ייתכן שלא רק פירות לוקאליים אלא גם מעבר לים. ההחלטה שלה להשתתף באירווויזיון היתה מצוינת ברמה השיווקית. אני חושב שקהל הבייס של האירוויזיון הוא מוביל דעה בפופ בינלאומי ושההצלחה שלה שם (לפעמים מקום שלישי הוא יותר זכיר ממקום ראשון) מתחילה להדהד עכשיו ולסלול לה דרך לפסגת הפופ". 

"היא מספיק צעירה ונטולת עכבות (ועם חסינות נפשית לכאורה) בשביל להתקדם ולהגיע בזמן לבמה המרכזית עם קהל בינלאומי", מוסיף ביילין. "יש לה כל מה שצריך לשם כך ובראש ובראשונה, את האופי 'היוניקורני', שחולקים איתה ליאור רז, גל גדות ונוספים. מעבר למוזיקליות ולגמישות מחשבתית ותעוזה בשירים-אנרגיה סוחפת, התמדה ומודעות לשיווק ולמיתוג (לסטוריטלינג)".

"לדעתי מלכתחילה ההשתתפות של נועה באירוויזיון היתה על מנת לקבל חשיפה נרחבת באירופה ובעולם", אומרת מורן טרנטו-מלר, כתבת האירוויזיון של מעריב. "אין ספק שיש לה שאיפות ענקיות והיא עובדת קשה כדי להשיג אותן. מאוד הגיוני שבעקבות ההופעה בתחרות היא תוזמן להופיע ברחבי אירופה, אולי לא הופעות מלאות, אלא הופעות אורח, אבל זה אחלה יח"צ ודריסת רגל ראשונית. סטטיק ובן אל אכן ניסו אבל נראה לי שההבדל הוא שהם יצאו לקריירה הבינלאומית כשכבר היו ביניהם אי הסכמות עד כדי שהתפרקו. נועה היא סוליסטית, שלא צריכה להתחשב בעוד אדם, ככה שבנושא הזה כבר יש הבדל בינהם והיא כבר כבשה את ישראל, את מרבית אירופה ונשמע הגיוני שהיא תכבוש את כל העולם".

נועה קירל (צילום: REUTERS/Phil Noble)
נועה קירל (צילום: REUTERS/Phil Noble)

הדרך ארוכה ומפותלת

העיתונאי מקס ורדברוק מהולנד, שמסקר את תחרות האירוויזיון מאז 2019, מסביר שאל לנו למהר ולהכתיר את קירל כנסיכת הפופ הבאה של אירופה, ויש לפניה עוד מסע ארוך לראש מצעדי הפזמונים: "אני חושב שקשה מאוד ליצור קריירה גדולה באירופה, שלא לדבר על העולם. לא רק עבור נועה, אלא עבור כל אחד. אפילו לורין (הזוכה של השנה) התקשתה לפרוץ עם להיט חדש אחרי 'Euphoria' ב-2012, והשיר שלה היה השיר הפופולרי ביותר באירוויזיון אי פעם". 

"עבור נועה קירל ספציפית אני חושב שיש לה סיכוי גדול להישאר פופולרית בקהילת האירוויזיון, בין השאר בגלל כישורי הריקוד המרשימים שלה", מוסיף ורדברוק. "השיר שלה יושמע בהרחבה במסיבות אירוויזיון, וייתכן שיבקשו ממנה לחזור בתחרויות אירוויזיון מאוחרות יותר כקטע אומנותי או לככב בסרטונים שמשודרים בין ההופעות. אבל כדי להפוך לכוכבת מפורסמת ולהיות מוכרת בכל רחבי אירופה, יש לה דרך ארוכה לעבור".

האקס פקטור

אז מה בעצם צריכה קירל לעשות כדי להפוך לכוכבת בינלאומית של ממש? גיא שחר, מנהל קבוצת אירוויזיון IL בפייסבוק, המונה כ-8500 חובבי אירוויזיון, שמכיר את התחרות מקרוב - מבציע על גורם משמעותי ביותר שיכול להטות את הכף - הצעד המוזיקלי הבא של קירל - מהמורת "הסינגל השני". "נועה קירל באמת עלתה על הציפיות והמקום השלישי שלה גבוה ממה שניבאו בתחזיות כמעט כולם. אני מקווה בשבילה שזה יגובה בהצלחה בינלאומית כי ראינו גם שאמנים לא זוכים באירוויזיון הם עדיין פורצים מסחרית באירופה. רוסה לין הארמנית משנה שעברה כבשה פסגות והשנה נועה כבר ממוקמת עם השיר שלה במקומות מכובדים המצעדים אירופה".

"בסופו של יום היא צריכה מכונת יח''צ משומנת אבל יותר מהכל, בעיני, היא סינגל שני טוב", מוסיף שחר. "ממש טוב, אולי טוב יותר מיוניקורן, כזה שישוחרר בטיימינג הנכון. נטע למשל, התפוצצה עם 'באסה סבבה' ויש לו מאות מיליוני צפיות.  סינגל שני טוב שידחפו אותו חזק יעשה את העבודה".