הזמרת והיוצרת ספיר סבן (28) הוציאה השבוע להיט חדש "עוד" אותו כתבה והלחינה יחד עם אור מילשטוק, סתיו שמש ועמרי קסטן. אחרי שכבשה את תחנות הרדיו עם הלהיט "ואם מישהו ידע" סבן בעלת הקול המיוחד והמצמרר ממשיכה להפתיע עם שיר שמתחיל במילים "תמלא לי ת׳אוויר, אני ריקה כבר, עוד ענן גדול מסתיר את המחר, מה מחכה לי בפינה, ומה למעלה, מפחדת מהיום בסוף הלילה", וממשיך לפזמון מקפיץ על ריקוד: "עכשיו רק בא לי לרקוד, לעוף עד שיגידו לי לנחות, הלב שלי כל כך צמא לעוד ניגון אחד ודי".

ספיר, ספרי על השיר החדש
"השיר נוצר באחד הסשנים שלי של אור מילשטוק, סתיו שמש ועמרי קסטן. באנו, והתחלנו לדבר על איזה יום מעצבן כזה. אמרתי להם 'נשבעת לכם בא לי פשוט להשתיק הכל. תגבירו את המוזיקה' והתחלנו לצחוק. ומתוך הצחוק עלה הרעיון לעשות שיר הל סיטואציה הזאת. זה קורה לכל אדם בכל גיל, שרק רוצים לעצור הכל ולשים מוזיקה ולרקוד. שיחות שלי עם אלוהים שאני אומרת: 'תמלא לי את האוויר אני ריקה כבר'. לפעמים אין לך כוח, אתה רק צריך דלק, שיר של הרמות, להרים את האנרגיה. שיר שנולד לא מזמן וזה הכי קיץ, זה מדרגה שניה. עוד נקודה בדרך החדשה שלי, שהתחלתי לקחת את המושכות בשנה וחצי האחרונות, לקחת חלק המילים הלחן, כמו הסיטאציה באותו יום שנמאס לי מהכל".

באמת לקחת חלק בכתיבת השיר - איך זה עבורך לכתוב?
"זה לקח לי המון שנים לעשות את הצעד מ-הקדימה לאחורה. אני פרפורמרית, אני יודעת לעמוד על במה, ולא חשבתי ליצור בעצמי, וזה משהו שבער בי. עד היום אני מקבלת טקסטים, שירים ולחנים וזה לא בדיוק מה שאני רוצה להגיד. להכל אני יכולה להתחבר, אבל זה לא בדיוק מה שבא לי להגיד, ומתוך החיפוש העצמי הזה מצאתי את עומרי ואת אור, שביחד התחלנו ליצור וסתיו שהיא החברה הכי טובה שלי, שהייתה מהצד שלי, עד שהפכנו לחבורה. היום אנחנו החברים הכי טובים, דווקא מהמקום של 'לא עבודה' ומה בא לי להגיד - נולדים שירים שאני הכי מחוברת אליהם. כי אין לחץ של להספיק עוד שיר".

איך כותבים "שיר קיץ", מתכננים משהו או שהוא מקבל את הלחן בדיעבד? 
"בדיעבד. זה משהו שלגמרי נולד בדיעבד, מתחוך השיחה התחלנו לנגד על גיטרה. כל השירים שלי מתחילים כבלדות על פסנתר, כשנכנסנו להפקה ושמענו שהוא מקים ועושה אנרגיה אמרנו שזה הזמן שלו".

ההתחלה של השיר קצת כבדה "תמלא לי ת׳אוויר אני ריקה כבר עוד ענן גדול מסתיר את המחר מה מחכה לי בפינה ומה למעלה מפחדת מהיום בסוף הלילה" על מה זה מדבר?".
"זה ממש מתאר שיחות יום יום שלי עם אלוהים, 'אין לי כוח כבר. מה יהיה מחר?' זה כאילו היום הבלתי נסבל הזה, מה מחכה לי מחר. תן לי אוויר ותן לי כוח לא בא לי לעשות כלום בא לי רק לרקוד".

לא חוזרת לריאליטי

סבן פרצה לתודעה בישראל בעקבות זכייתה בעונה הרביעית של תוכנית הטלוויזיה "The Voice ישראל" בשנת 2016 וארבע שנים מאוחר יותר חזרה לריאליטי בתוכנית המציאות "אקס פקטור" במטרה לייצג את ישראל באירוויזיון, היא העפילה לגמר בו הגיעה למקום הרביעי.

יש עוד רצון להופיע האירוויזיון? סיכוי שנראה אותך על הבמה הגדולה בעולם?
"אני חושבת שפעמיים לעשות ריאליטי של שירה זה מספיק. ניסיתי וקיבלתי את תשובת הקהל. לעשות עוד ריאליטי זה לא משהו שבא בחשבון. זה עדיין חלום, אבל לא בדרך הזו שוב פעם ממש לא". 

ואם זה יהיה כמו במקרה של נועה קירל, שהועדה בחרה בה?
"אם יבחרו בי, ויהיה לי חלק בהחירת השיר ובפרפורמנס אז כן. אבל כחלק מתוכנית ריאליטי - עשיתי את שלי"

צפית באירוויזיון, עקבת אחרי נועה קירל?
"יצא לי לצפות קצת באירוויזיון. היא פנומנלית. אם מישהו יכול להביא שואו כזה זה רק היא, ואני חושבת שהיא לגמרי הייתה ראויה וצריכה לזכות במקום הראשון. היא עבדה הכי קשה והביאה ביצוע ווקאלי ופרפורמנס אין מה לדבר עליו. והיא מספר אחת".

ב-21:30 כבר ישנה

בחודש אוקטובר האחרון סבן נישאה לבן זוגה תום קנור. הזמרת עברה לגור עם איש עסקים בן 38 לפני כשנה, לאחר ארבעה חודשי זוגיות בלבד. זמן קצר לאחר מכן קנור כרע ברך וביקש את ידה של סבן.

איך נראים חיי הנישואין? החיים שלך השתנו?
"האמת שלא השתנו בכלל, הדבר היחידי השתנה זה הטבעת על האצבע. אבל זה בדיוק אותו הדבר חתונה למי שחי לפני זה זה לחגוג כבל עם ועדה את האהבה ביחד".

איך מתמודדים עם פער הגילאים?
"האמת שבכלל לא. זה לא בא לידי ביטוי, ואם זה היה בא לידידביוטי, תום הוא הרבה יותר צעיר ממני בסטייט אוף מיינד. אם אני לא עובדת, אני ב-21:30 ישנה, והוא רק מתעורר בשעות האלו, הוא לגמרי הצד הצעיר יותר והערני יותר".

לא הכל גלאם

בחודש פברואר האחרון ראיון שהעניקה סבן לערן סוויסה ב"ישראל היום" הכה גלים, כשהיא חשפה משבר כלכלי קשה שחוותה ואמרה: "לא הכנסתי שקל כי אין מאיפה, ומהמקום הנמוך הייתי צריכה לאסוף את הכוחות". כעת, חודשים אחרי, היא מספרת על התגובות לראיון והתובנות שלה מהתקופה.

איזה תגובות קיבלת על החשיפה?
"בוא נגיד שזה היה ראיון שגרם להרבה חיבוקים מצד הקוראים, הן כקהל והן חברים בתעשייה, זה משהו שלא מדברים עליו, בתקופות הקשות כלכלית, מוזיקלית, אמרו 'יש לך ביצים'. זה עניין של הגיד את האמת, יש תקופות שאין עבודה ואין הופעות, אנחנו מגשימים את החלום ואבל זו גם הפרנסה שלנו. הראיון קיבל תגובות מטורפות, סוף סוף מישהו אומר את האמת לא הכל נוצץ וזה ולא הכל גלאם".

היית עושה משהו אחרת?
"מה שהציל אותי בתקופה הקשה הוא ההתנהלות שלי בתקופות הטובות. כשעבדתי ידעתי יותר מלשמור על לירה לבנה ליום שחור. זה מה שהחזיק אותי בתקופה היותר טובה. זה רק להחזיק אצבעות שהמוזיקה שלי תגע בכל לב, וכמה שיותר אנשים ולהופיע ולרגש ולשמח".

מה סיים את התקופה הזו?
"עשייה חדשה, מוזיקה חדשה, גרמו להרבה התעניינות וביקוש, שירים כשהם נוגעים בלבבות והם מצליחים המוזיקה מנצחת".

מה היה הרגע הכי קשה בתקופה הזו?
"לא היה משהו ספציפי, זו תקופה כשהיא כתקופה קשה. זה בעיקר זה שאתה לא מופיע, מעבר לכלכלה, לשבת בבית ולא להופיע זה הדבר הכי קשה לאומן, מעבר לכסף מעבר למשמעויות הכלכליות"

איזה מסר היית נותנת לספיר של אותה תקופה?
"המסר הוא פשוט להמשיך, לא לוותר. לא להיכנע, ולדעת שזה בסדר שיש גם רגעים כאלה, והדרך היא הרבה יותר חשובה מהיעד. כי זה החלק שאתה נהנה, החיים הם דרך, ואם לא נלמד להנות מהדרך, אולי גם לא נדע להעריך את היעד".