המונח “סולד אאוט" מעולם לא היה פופולרי כל כך במחוזותינו כמו לאחרונה: 65 אלף הכרטיסים להופעה של נועה קירל בפארק הירקון אזלו בתוך שעות ספורות, ובעקבות כך היא פתחה מופע נוסף; הכרטיסים להופעותיו של עומר אדם בהיכל מנורה אזלו בתוך שעות בודדות; הכרטיסים להופעות של אודיה אזולאי בהיכל מנורה אזלו בתוך שעות אחרי שני סולד־אאוטים בקיסריה; איל גולן הכריז על סולד אאוט לשש הופעות בקיסריה בתוך שעתיים; אגם בוחבוט עשתה "סולד־אאוטים" בהיכל מנורה והאנגר 11 בתוך שעות בודדות ובל נשכח את שתי ההופעות הסולד אאוט המפתיעות של ברונו מארס בפארק הירקון. מה באמת עומד מאחורי המונח הזה?

ברונו מארס (צילום: רויטרס)
ברונו מארס (צילום: רויטרס)

“הטריק הזה התחיל בארץ לפני שנים, כשמפיק בכיר בתעשיית הזמר הים־תיכוני קנה את רוב האלבומים של הזמרת שאותה הוא מייצג והכריז על שיא מכירות, וזה גרם להיצע וביקוש נורא גדולים לאלבום ולהופעות", מציין עיתונאי התרבות דודי טל (ערוץ 14). “להגיד לך שהכל סולד אאוט באמת? לא. על כל הכרזה של סולד אאוט עובדים שנה מראש, פונים לחברות גדולות, ועדי עובדים ותאגידים גדולים, שיש להם אלפי עובדים. אותם ארגונים קונים את הכרטיסים מראש ועושים בהם מה שהם רוצים. כך נוצר מצב שעוד לפני שאמן פתח קופה, כבר מרבית הכרטיסים נמכרו, ולכן ברגע שאתה פותח קופה פתוחה, ונמכר אחוז קטן מהכרטיסים שנשארו לרכישת הקהל בקופה הפתוחה – יש לך סולד אאוט בתוך שעות ספורות. אלו כללי המשחק".

מה אתה חושב על הסולד אאוט המדובר של נועה קירל?

“נועה מפורסמת ופופולרית, ובהחלט מוכרת כרטיסים, אבל להגיד לך שהיא באמת מכרה 50 אלף כרטיסים בחמש שעות מרגע פתיחת הקופות? ברגע שאתה מפרסם שיש סולד אאוט, אז אנשים ירצו לרכוש כרטיס כדי לא לפספס. להגיד לך שמדובר ב־50 אלף איש שהזמינו כרטיס באתר? לא. אף אחד בתעשייה לא מאמין שהיא עשתה סולד אאוט ‘אמיתי’. הטירוף של סולד אאוט הוא לא נכון. אם אתה מוכר לוועד עובדים כלשהו 20 אלף כרטיסים לפני שאתה פותח קופה, ואז אתה פותח ומוכר עשרת אלפים כרטיסים, אז זה כלום. כשתפתח עוד מופע, אנשים ירכשו כי הם יהיו בטירוף לקנות. זה תכסיס יחצני".

נועה קירל (צילום: אבשלום ששוני)
נועה קירל (צילום: אבשלום ששוני)

שעות נוספות

בעבר, כשאמנים בסדר גודל של כוורת, משינה, איל גולן, שרית חדד ושלמה ארצי זכו לומר שנמכרו כל הכרטיסים להופעותיהם, זה נתפס כסמל סטטוס, כמדד לפופולריות ולביקוש הרב שיש לאמן, מה שהזניק את הביקוש להופעותיהם וגם לעתים את מחירי הכרטיסים. אלא שבשנים האחרונות, בייחוד אחרי הקורונה, נדמה כי אמן שמכריז על מופע גדול ולא מצליח למלא אותו בקהל – יעדיף לפעמים לבטל.

“למה נראה לך שהמופע של אנה זק (שהייתה אמורה להופיע ב־3 ביולי בלייב פארק ראשון לציון, אך הודיעה על ביטול הופעתה בחשבון האינסטגרם שלה – ד"פ) בוטל? כי לא הצליחו למלא אותו, וזמרת פופולרית כזו לא יכולה להרשות לעצמה לא להיות סולד אאוט", טוען גורם בכיר בתעשיית המוזיקה. “אז מה עשו? המציאו תירוץ ומחכים למומנטום הבא, ואין ספק שבהתאם לטרנד החדש ובחישוב נכון, היא תוכל לנפנף ב’סולד אאוט’".

“ברגע שאמן מאוד פופולרי וחם, אז יותר קל לשווק אותו לוועדי עובדים ותאגידים גדולים שנותנים חסות, ולכן עוד לפני פתיחת הקופות מוכרים כמות מסוימת של כרטיסים", אומרת חן מור, מפיקת תוכן בארץ ובחו"ל ומנהלתו של צביקה פיק לשעבר. “אז הרבה יותר קל למכור את השאר לקהל. יכול לקרות מצב שאתה מוכר לנותני חסות 40 אלף כרטיסים, ואז אתה פותח קופה ומוכר בקלות עוד עשרת  אלפים כרטיסים, ויש לך 'סולד אאוט'. אבל זה לא אומר ש־50 אלף איש ישבו מול המחשב או האייפון והזמינו כרטיסים. זה לא ריאלי. ממה שאני יודעת, אף פעם לא היו 'סולד־אאוטים בכמויות כאלה.

קשה לי להאמין שאחרי הקורונה, עם המשבר הגדול שאנחנו חווים כרגע ועליית מחירי הכרטיסים, יהיו סולד־אאוטים ‘אמיתיים’ בפרק זמן כל כך קצר. בעבר לקח לאמן הרבה זמן להגיע לסולד אאוט, בטח שלא חמש שעות. אם היה אמן אחד שעושה סולד אאוט, אז זה הגיוני לגמרי, אבל כשיש כמות מסחרית של אמנים שעושים סולד אאוט, זה כבר לא מסתדר. לפני הקורונה אמן היה מגיע לסולד אאוט רק יומיים לפני מופע או באותו יום של המופע, אבל בטח שלא כמה שעות אחרי פתיחת מכירת הכרטיסים".

עד כמה זה לגיטימי להכריז “סולד אאוט" על מופע שלא באמת כל הכרטיסים אליו נמכרו לקהל בבית?

“זו לא הונאה, אלא הטעיה לגיטימית, וזה חלק מיחסי הציבור של ההופעה. דרך הכרזה על סולד אאוט גורמים לקהל לרכוש כרטיס. זה לגיטימי לגמרי".

אמן פופולרי שמחליט לפתוח קופה בלי מכירה מוקדמת לגופים שונים - יכול לעשות סולד אאוט?

“ברוב המקרים לא, רק לעתים נדירות מאוד, אולי אמן אחד או שניים. כמות האמנים שהם ‘סולד אאוט’ כיום לא הייתה קיימת לדעתי ללא שיתופי הפעולה הללו. גם אם אתה נותן לעובדי תאגיד כלשהו כרטיס מוזל או בחינם והם טורחים לבוא להופעה – זה לא מובן מאליו. אבל להכריז על המופע כ’סולד אאוט’ זו פיקציה".

זה עדיין נחשב סמל סטטוס?

“בוודאי שזה מסמל יוקרה ורלוונטיות של אמן כי אחרת לא היו עושים את זה. העניין הוא שעכשיו זה נראה שיש נהירה לכיוון הזה. היו לי כמה מקרים שבהם אמן מאוד ידוע שעבדתי איתו - לא הצליח למכור לבד יותר מ־1,000 כרטיסים להופעה בהאנגר 11", אומר גורם בתעשייה.

“בגלל שיש בהאנגר מקום לכ־3,000 אנשים, עבדנו שעות נוספות כדי למכור במחיר מוזל את הכרטיסים לוועדי עובדים ולמלא את האולם ואז הכרזנו על 'סולד אאוט'. לא יצאנו מורווחים מהמופע הזה, אפילו הוצאנו יותר ממה שהכנסנו, אבל ה'סולד אאוט' עזר לנו לשווק את האמן במופעים הבאים, שאליהם בא יותר קהל. זה ביזנס, אני לא רואה בזה הטעיה של הציבור כי הציבור משלם על כרטיס למופע של אמן שהוא אוהב. ברגע שהוא יודע שהמופע סולד אאוט, הוא רוצה להיות חלק מהחוויה ולהתגאות בזה שהוא הצליח להשיג כרטיס. מאחורי הקלעים אנחנו רק עזרנו ל'סולד אאוט' הזה לקרות.

ככל שאמן פופולרי יותר, אז יותר כרטיסים שלו נמכרים מראש, ואז כשנפתחות הקופות - זה כבר לא ביג דיל למכור 10% מהכרטיסים ולהגיד שהמופע סולד אאוט. לאמן זה לא באמת משנה כל עוד הוא מופיע בפני קהל שאוהב אותו. אם בעבר להופיע בפארק הירקון או בקיסריה היה סמל סטטוס, אז היום לעשות 'סולד אאוט' במעט זמן זה סמל הסטטוס החדש. לדעתי זה כבר איבד את הטעם הטוב כי אמנים התמכרו לצורך להכריז על 'סולד אאוט', גם כאלה שלא מחזיקים מופע שלם לבד. רווח כלכלי גדול אין בזה יותר מדי".

לא נהסס

“רוב ההופעות הגדולות שאנחנו שומעים עליהן נמכרות לפני פתיחת מכירת הכרטיסים", אומר המפיק פדי ייטב. “יכול להיווצר מצב שאמן אחד ימכור 30 אלף כרטיסים בשבוע בלי ועדי עובדים, ואמן אחר ימכור 500 כרטיסים בשבוע, ושניהם יהיו 'סולד אאוט'. לאלטון ג’ון, למשל, לקח חודש להגיע ל'סולד אאוט' בסיבוב ההופעות שלו בחו"ל. בישראל זה אחרת. כשאנחנו רואים שאמן מסוים מוכר את כל הכרטיסים, אנחנו לא נהסס ונקנה כרטיס למופע הבא שלו".

אלטון ג'ון בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אלטון ג'ון בישראל (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לדברי דודי טל, המצב מעט שונה כשמדובר באמנים בינלאומיים שמגיעים ארצה, דוגמת ברונו מארס, שבתוך 48 שעות שני מופעיו בפארק הירקון עשו 'סולד אאוט' של 120 אלף כרטיסים; זאת לעומת כריסטינה אגילרה שלא מכרה עוד את 15 אלף הכרטיסים להופעתה הראשונה בישראל בלייב פארק ראשון לציון בחודש הבא. “במופעים שמגיעים מחו"ל רוב הכרטיסים נרכשים בידי הקהל, ולא בידי ועדי עובדים וכו’", הוא אומר. “כשמדובר באמן מאוד פופולרי, הגיוני שכל הכרטיסים של הופעתו יימכרו. כריסטינה אמנית מפורסמת, אבל לא במידת הפופולריות של ברונו מארס, ובגלל שאין בהופעותיה דיל עם חברות מסוימות שרכשו מראש, היא לא הגיעה ל'סולד אאוט'".

כריסטינה אגילרה (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)
כריסטינה אגילרה (צילום: צילום מסך מתוך הפייסבוק)

גורם בהפקת המופע של מארס מסביר כי "ישנם גופים שרוכשים עבור לקוחותיהם מסה של כרטיסים. הגופים האלה משלמים להפקה את כל הכסף מראש כך שמבחינת ההפקה הכרטיסים האלה נגרעים ממצבת הכרטיסים ונרשמים ככרטיסים שנמכרו, בין שהם מחלקים ובין שהם מוכרים".