סיפורה של הזמרת טולה (טל) בן-ארי מלא מיץ ומרענן בלהט הקיץ כמו שירי "תם עידן השקט", אלבומה הראשון בעברית - בהפקתו המוזיקלית של בעלה, פסנתרן הג'ז גדי שטרן - שיצא בימים אלה לאחר מסע ממושך בין שפות נכר. הוא החל לפני קרוב ל-20 שנה, כשקפצה מטיול בתאילנד לעבודה זמנית מובטחת במיצייה אה-לה-רמבלס, בברצלונה כדי לחסוך כסף ללימודי מוזיקה בהודו.

ברם, כפי שקורה לא פעם, תוכניות לחוד ומציאות לחוד. בן-ארי לא חזרה למזרח ולימודי המוזיקה בהודו הומרו בקריירה בינלאומית, שאליה המריאה מברצלונה, שבמשך כמעט עשור הייתה מקום-מושבה. "זה התחיל מהופעות-רחוב עם מוזיקאים מקומיים לצד העבודה במיצייה", היא משחזרת. "ברצלונה של 2005 חוותה פריחה מוזיקלית עם נגנים וזמרים מכל העולם. אני השתלבתי ביניהם ואחרי חצי שנה החלטתי להישאר ונרשמתי לבית-ספר למוזיקה, שהוא מעין ה'רימון' שם, שלצידו הופעתי בכל מיני הרכבים".

עוד נשוב לעיר הקטלונית המפעימה, אבל לפני כן הבה נתייחס לאלבומה המשובח החדש של בן-ארי. "לצד אלבומים עם שירים בלועזית, הצטברו אצלי שירים בעברית", היא מגלגלת את סיפור האלבום. "זו הייתה יוזמתו של גדי, בן-זוגי, לנצל את השבתת הפעילות בתקופת הקורונה כדי לעשות משהו עם שירים אלה".

בן-ארי חיברה את רוב החומר באלבום, למעט שני לחנים של גדי שלה ובגזרת המילים ישנם לחניה לשיר של דוד אבידן, שיר של נתן זך ושיר של היוצר יונתן בלומנפלד. "תם עידן השקט", שיר שהוא נטו שלה, הינו הפחות שקט באלבום. "השיר הזה פתח לי איזו צ'קרה של כתיבה בעברית", היא מדווחת. "לאחר העשייה שלי בשלל שפות, השתחרר אצלי קול, שהלך קצת לאיבוד והחזיר אותי לשפת האם שלי, לאחר שחזרתי לחיות בארץ".

מוזיקלית מתמרנת בן-ארי - חסידה מובהקת של ג'וני מיטשל ושל עפרה חזה - שלפי שירתה תוארה כג'ון באאז הישראלית בין סגנונות הפולק, הג'ז והבוסה נובה, "דברים שספגתי בחו"ל, לבין דברים ברוח שירי ארץ-ישראל הישנה והטובה שעליהם גדלתי".

בן-ארי כמעט בת 40. היא גדלה בתל-אביב לאם ממוצא תימני ולאב ממוצא פולני. "אצל הסבתא הפולנייה אכלנו גפילטע פיש ובורשט ובמשפחה השנייה חגגנו על המלאווח והג'חנון", מעירה בחן בן-ארי, שמילדות למדה פסנתר ומחול ושרה במקהלה, בעידוד הוריה, ש"חשבו שזה יהיה לי בגדר תחביב, אך מכך נהייתה לי קריירה".

ישר אחרי לימודיה בתיכון אליאנס ברמת-אביב ושירותה בלהקה צבאית נסעה בן-ארי למזרח, משם הגיעה כאמור לברצלונה לרגל העבודה שציפתה לה במיצייה. "באתי לשם למספר חודשים, אך כל כך התחברתי לעיר שנשארתי שם עשר שנים", היא מספרת. בעיר הקטלונית נבנתה לה קריירה סובבת עולם, כולל הופעות במרכז לינקולן סנטר בניו-יורק, אירוח אצל ג'יי לנו והשתתפות בפרויקט מוזיקלי בינלאומי, שעודד שינוי חברתי דרך מוזיקה והופעות באוסטרליה לצד רוברט פלאנט. לדבריה, בהופעותיה בחו"ל, כולל ברחבי ארה"ב, ביפן ובדרום אמריקה, שם זכתה בברזיל בפרסי גראמי, היא הרגישה כשגרירה מוזיקלית של ישראל.

ב-2012 הוציאה בן-ארי את אלבום הסולו הראשון שלה "Sheela " (שאלה) בהפקה מוזיקלית של המפיק האמריקאי דייב ביאנצ'י. כעבור ארבע שנים הופיע אלבומה השני, "Skyland", רווי השפעות לטינית, שבו שיתפה פעולה עם הזמר והגיטריסט הקובני מל סמה.

באותה שנה, 2016, היא חזרה סופית לחיקה של אמא מולדת. לדבריה, לאחר שנותיה בחו"ל היא מצאה את עצמה על פרשת דרכים ש"בה היה עלי להחליט אם לחתוך ולשוב לישראל, או להישאר בברצלונה לתמיד, לאחר שהתאקלמתי בעיר, שבה חייתי שש שנים עם אמן ארגנטינאי". 

בן-ארי נשואה מזה חמש שנים לפסנתרן הג'ז גדי שטרן מהרכב "שלוש": "גדי היה כמוני בחו"ל הרבה זמן ושב הנה מניו-יורק. הכרנו בנסיבות מוזיקליות. חיפשתי נגנים להופיע איתם וקיבלתי המלצה לגביו. בעיסוק המשותף במוזיקה נעשינו זוג וכך נרקם האלבום יחד עם זה שהבאנו לעולם את הילדים שלנו, אלה ותום, ששומעים בבית המון ושרים ממש יפה". 

היכן אפשר לשמוע אותך?
"אני מופיעה ב'טסה', מקום חדש שנפתח ביפו, עם שירים מקוריים שלי ועם שירים שאספתי במסעותיי בעולם".

הגיע הזמן, שהקהל בארץ יתוודע לאיכויות המוזיקליות שלך, לא?
"אמן כן יהי".

לבסוף, האם את שותה מיצים?
"ברור! הרי מהם התחיל הכל..."