בחודש שעבר הלכה לעולמה הזמרת-שחקנית רחלי חיים בגיל 66, לאחר 16 שנים של התמודדות עם מחלת האלצהיימר. חיים הותירה אחריה את שני בניה, יונתן וגלעד (גיגי), ואת אהבת חייה ואבי ילדיה, המתופף והמוזיקאי אלון הלל, שסעד אותה עד הרגע האחרון במסירות אין קץ.

למרות מחלתה הממושכת, מותה בא למשפחתה בהפתעה ובתדהמה. “חשבתי שיש לה לפחות עוד עשר שנים לחיות, כי היא קיבלה את כל הטיפולים ונשארה באותו מצב״, אומר הלל. ״בכלל לא חשבנו על הסוף, לא חשבנו שזה יכול לבוא בכל רגע, בלי התרעה מוקדמת, כמו פצצה מתקתקת. היינו מספר פעמים בבית החולים איכילוב בשנים האחרונות, ומכל מצב היא הצליחה לצאת. מהביקור האחרון היא כבר לא יצאה. זו הייתה דלקת ריאות מאוד קשה, שגמרה אותה".

קורין אלאל חשפה: מתמודדת עם חשש לסרטן בלבלב
"להכיל את כל הזרמים": מארינה מקסימיליאן קוראת לאחדות בשיר חדש
 

סמוך לפטירתה הוציאו שני בניה, מוזיקאים יוצרים בעצמם, שירים על אודותיה: יונתן הקליט את השיר “אלצהיימר", וגלעד את השיר “הכי טובה שיש לי".

סיפור האהבה של הלל וחיים, שלאורך השנים גבר על מכשולים בדרך, החל כשהיא נפרדה למענו מבעלה הראשון, הזמר־שחקן והמורה לפיתוח קול בני נדלר, והוא נפרד למענה מאשתו ואם בנו השחקנית ציפי מור. אחרי כשנה וחצי, ביולי 1987, נישאו. “הלכנו בעקבות הלב, והאהבה שלנו הייתה חזקה מהכל, היא הייתה ונשארה אהבת חיי המושלמת", אומר הלל.

על אף הפרידה, נדלר וחיים המשיכו לשתף פעולה לאורך השנים בהצגות ואף השתתפו יחד בלהקה שליוותה את שרה'לה שרון באירוויזיון עם השיר “שירו". גם נדלר וגם חיים סיפרו בראיונות שיחסיהם עם פרודיהם ועם משפחותיהם נשארו קרובים וטובים.

אין דרך חזרה
 

המפגש בין הלל לחיים התרחש באופן טבעי על הבמה. היא הייתה יוצאת להקת הנח"ל, שפיתחה קריירה כמגישת תוכניות ספורט בטלוויזיה ואחרי כן הייתה חלק מלהקת בצל ירוק 80. הוא היה מתופף־על שניגן בהקלטות של שלום חנוך, שלמה ארצי, אריק איינשטיין, יהודית רביץ ועוד רשימה ארוכה של אומנים. “בשנת 1981 הוזמנתי לנגן בהצגת הלהיט ‘ברנשים וחלומות' בבימויו של צדי צרפתי", הוא נזכר. “רחלי הייתה אחת הזמרות ושם הכרנו. אי אפשר היה שלא להתאהב ביופי עוצר הנשימה שלה, באופי, בכישרון ובקסם שלה. שם קרה הניצוץ ופשוט זרמנו עם זה. לקח זמן אבל התאהבתי בה, היא התאהבה בי והשאר היסטוריה. ואתה יודע מה? עוד אנשים התאהבו בה. היא הייתה תוססת ויפה".

רחלי חיים (צילום: שעיה סגל)
רחלי חיים (צילום: שעיה סגל)


מדורי הרכילות עסקו בכם באותן שנים. איך התמודדת עם זה?
“לא אהבתי את זה. כשרחלי ואני התחתנו, התייחסו אליה במדורי הרכילות בתור היפהפייה ואליי בתור ‘מתופף צמרת'. היום זה מצחיק אותי. היו מזמינים אותנו להשקות שונות, אבל די מהר אמרתי לרחלי, תלכי לבד אם את רוצה, כל האירועים האלה לא בשבילי, אני לא אוהב את זה. לא אוהב את הטקסים האלה. זה לא אמיתי, זה מזויף".

בשנת 2007, בהיותה בת 50, כרעם ביום בהיר, חיים אובחנה כחולת אלצהיימר. “התחילו להתגלות כל מיני סימפטומים שבהתחלה לא ייחסנו להם חשיבות, אבל בשלב מסוים, כשהיא התחילה לשכוח דברים, הלכנו לנוירופסיכולוג שבדק את רחלי, אבחן אותה ואמר שהמצב זיפת", הוא מספר. “הוא המליץ לנו להתארגן על מטפלת בחודשים הקרובים, כי בגיל כל כך צעיר, בגלל שחילוף החומרים מהיר יותר, המחלה מתקדמת מהר. זה הגיע למצב שתוך שנה היא כבר הפסיקה לדבר. פתאום אין לך עם מי לדבר. אשתך ואם ילדיך, האהבה של חייך, לא מדברת".

איך התמודדת עם הסיטואציה המורכבת הזו?
“אלצהיימר, כמו שאר המחלות הדמנטיות, היא פרוגרסיבית, כלומר זו מחלה שברגע שהיא מתחילה, היא הולכת רק לכיוון אחד. זה לא נעצר. פתאום הבנתי שאני צריך לשנות את כל החיים. התחילו לעלות לי כל הדברים שכעסתי עליה לגביהם, בנוגע לטעויות שהיא עשתה בגלל המחלה. אחרי האבחון התייסרתי על שכעסתי עליה, אבל באמת לא ידעתי על המחלה. זה לופ שאתה לא יוצא ממנו. חשבתי שאני איש רשע בלי להבין שזו לא אשמתי. אחר כך הבנתי זאת וגם הילדים הבינו. בגלל המחלה, החיים כבר לא היו בשליטה שלי - עד הסוף, לוח הזמנים שלי כבר לא היה בידיי, ונאלצתי לשנות את כולו סביב המחלה. אתה לא יכול לצאת מתי שאתה רוצה, לא יכול להשאיר אותה לבד. אתה מבין שהיא זקוקה לך. בהתחלה אני זוכר שהלכנו לקניון לקנות לה בגדי פילאטיס. המוכרת שאלה אותה שאלות, ואני עניתי כי הייתי הפרונט שלה. כשהגענו לקופה, הבנתי ששכחתי את כרטיס האשראי באוטו. לא ידעתי מה לעשות, כי לא יכולתי להשאיר את רחלי לבד. למזלי, פגשתי במקרה שם את ששי קשת ויונה אליאן, חברים טובים שלה, שידעו על מצבה, והם שמרו עליה עד שחזרתי. מאוחר יותר הגיעה מטפלת, וזה עזר לנו קצת".

בהתחלה בחר הלל לשמור את דבר מחלת אשתו בסוד מהתקשורת, עד שהרגיש צורך לשתף. “בשנתיים הראשונות הרגשתי שאני צריך לשמור את האבחנה מפניה, כדי לא להעיק עליה וגם כדי שהתקשורת לא ‘תחגוג' על זה", הוא אומר. “ביקשתי מהילדים שישמרו על זה בסוד, וזה היה נורא קשה. אחרי שנתיים, כשהיא הפסיקה להבין מה קורה סביבה, אמרתי לילדים שדי, מספיק, אפשר לספר הכל לכל מי ששואל מה עם אמא. אין סודות יותר. ובכלל, זו לא בושה, לא מחלה עם קלון. אפשר לדבר על זה חופשי".

בעצם הפכת להיות האבא והאמא בבית.
“במובן מסוים, כן. בשנים הראשונות אני זה שבישל ועשה את הכל. אני זוכר שבהתחלה הבאתי את רחלי לעמוד לידי כשאני מבשל ולא קלטתי שזה יכול להעציב אותה, כי היא הייתה אלופת הבישולים. היא הייתה עומדת לידי ובוכה. חשבתי שעשיתי דבר טוב, אבל אני מניח שהיא קלטה שמשהו לא בסדר. אתה לא תמיד יכול לדעת מה עובר לבנאדם בראש. הכרתי אותה מצוין, אז בשלב מסוים הרגשתי מתי היא רומזת לי על משהו. זו הייתה אהבה כל כך חזקה, שבמקום לדבר עברנו לשפת סימנים פרטית משלנו".

המוזיקה עזרה לך מבחינה נפשית בתקופה הזו?
“לא בדיוק. ניגנתי ובכיתי מבפנים. כשאתה על הבמה, אתה פותח את הלב, ואז אתה חשוף ורגיש יותר. פעם ליוויתי זמר ששר את השיר ‘רחל, רחל', ופשוט פרצתי בבכי. אני יכול לשמוע שיר שמזכיר לי אותה ולבכות ממנו. המון פעמים על הבמה לא יכולתי לחייך בגלל זה. אלו היו ימים קשים. סבלתי. מה לעשות? זה מייסר".

גילית במהלך השבעה סיפורים עליה שלא הכרת לפני כן?
“בטח. אלו היו דברים כל כך פרטיים שאפילו אני לא ידעתי עליה. הסיפורים שהחברות שלה סיפרו עליה גרמו לי להבין שהיא אפילו הייתה אצילית יותר מהאישה שהכרתי״. 

החודש הוא ציין את יום הולדתו ה־70: “אם רחלי לא הייתה חולה, אז היא הייתה עושה לי חתיכת יום הולדת, מהמסיבות ההמוניות שאני נבוך מהן. בגדול, אני די מופתע מגיל 70, למרות שאין לי שום עניין בימי הולדת. אני עסוק בחיים עצמם".

התופים בצד

בשל ההיכרות האישית רבת־השנים עם הלל, אני יכול להעיד על הנאמנות והמסירות שלו למשפחתו. צד רגיש ומלא נשמה באישיות שלו, שבא לידי ביטוי גם בנגינתו. "בוא אני אתן לך סקופ", הוא אומר לי בתחילת השיחה. "באופן רשמי פרשתי. הנחתי את התופים בצד ופרשתי מעבודה כמתופף. כשחזרו ההופעות, אחרי שהקורונה הושיבה אותי ואת חבריי האומנים בבית, הרגשתי שממש לא בא לי יותר. לפני הקורונה הייתי עמוס עד מעל לראש, ועכשיו אין לי חשק".

מוזר לשמוע זאת ממי שהתופים היו כל חייו.
“אני יודע שזה נשמע מוזר, כי כל החברים שלי רק מחכים לנגן, ואני באמת ניגנתי בלי סוף. עשיתי את כל הדרך למעלה ונשארתי למעלה הרבה שנים, אז אין לי געגוע. בכל הופעה הייתי בלחץ, כי מתופף הוא המרכז של הבמה וזה שמחזיק את ההרכב. האומנים שעבדתי איתם אלו אומנים מהליגה העליונה, כך שהרגשתי שאני צריך לתת שירות ולבוא להופעה מוכן, כמו ספורטאי, אחרי שישנתי טוב ולא אכלתי יותר מדי. הייתה עליי הרבה אחריות וזה מאוד לוחץ. עבורי הניסיון לא הופך את זה לקל יותר. בגלל שהאומן סומך עליך, אתה לא יכול לפשל. זו בגידה לפשל. החלטתי לעזוב כשיש לי מלא עבודה, גם היה לי את ההרכב ׳שלישיית אלון הלל׳ וגם ניגנתי בהופעות ובהקלטות שונות. לפני כמה חודשים שלום חנוך ומתי כספי ביקשו שאשריין תאריך לנגן במופע המשותף שלהם. לקח שבועיים עד שעניתי להם שאני לא מעוניין. אני מרגיש שפשוט שלא בא לי, לא בא לי את הבמות, לא בא לי את הלחץ, לא בא לי את הנסיעות. יש לי בבית סדנה קטנה של נגרות, ואני נהנה עד הגג. לא יוצא מהחדר. מרגיש כמו איש המערות. יש דור צעיר שבכלל לא מכיר אותי וזה כיף - אתה לא מתאר לעצמך עד כמה".

לילה גוב עם הנכדים של רבין (צילום: קוקו)
לילה גוב עם הנכדים של רבין (צילום: קוקו)


נו, די, אל תגיד לי שלא אהבת שמזהים אותך.
“בחיים לא עשיתי פרסום לעצמי ולא ביקשתי שייקחו אותי לעבודה, הכול הגיע אליי. בגיל 24, אחרי שניגנתי עם יגאל בשן, שלום חנוך לקח אותי לנגן בתקליט ובמופע שלו ‘אדם בתוך עצמו', ואחר כך ניגנתי במופע ובתקליט ‘אנשים אוהבים לשיר' עם אריק איינשטיין. הגעתי ישר למעלה. זה לא שהייתי בדרך ופספסתי, הייתי שם - ומיציתי".

הזכרת את אריק איינשטיין, איך היה לעבוד איתו?
“היה נהדר, ואני יכול רק להודות על כך. לא הייתי מהחבורה שישבה במסעדת ‘כתר המזרח' בגלל שעבדתי כל הזמן, אבל היה איתו כיף, בנאדם שנון, שירים טובים, מה צריך יותר? הוא נתן לי במה מכובדת, מה שכל מוזיקאי מחפש".

רועד מפחד באולפן 

כדי להבין את האהבה של הלל לתופים, עלינו לחזור לילדותו בתל אביב. “כילד קטן למדתי לנגן בכינור ובסקסופון, לא הייתי בכיוון של תופים. הגעתי לזה במקרה", הוא אומר. “כשהייתי בן 15, חבר שלמד תופים הציע לי להתלוות אליו לשיעור, כי הוא השתעמם. הלכתי איתו לשיעור, תופפתי ואחרי חודש המורה זיהה בי פוטנציאל וצירף אותי ללהקה. ההורים שלי שלחו אותי ללמוד אצל המתופף יושקו בורלא, שהיה המורה הכי טוב בשנים ההן, וקיבלתי ממנו את היסודות והערכים הטובים ביותר שהנחו אותי לאורך כל הקריירה. בהמשך עברתי ללמוד בפנימיית הדסים ולקחתי איתי את מערכת התופים. הקמתי שם להקת קצב יחד עם רוני בראון (לימים מנכ"ל הליקון - ד״פ) ורפי ברטא וניגנו בכל מיני מקומות".

בשנת 1971, עם גיוסו לצבא, ניגש לאודישנים ללהקה צבאית ונשלח לתזמורת חיל האוויר בפיקודו של אריך טייך: “אני רק יכול להגיד תודה ששמו אותי בתזמורת הזו, כי ניגנו יצירות שלמות של סווינג, ג'אז, פאנק ופופ. זו הייתה להקה שבה הנגן הוא חלק מהתזמורת ולא להקת ליווי של זמרים״.

הזמר־קלידן שניגן איתו בלהקה, איתן מסורי, ארגן להלל את עבודתו הראשונה: “עוד במהלך השירות הצבאי איתן הזמין אותי עם להקת הקצב שלי, לנגן בהקלטת שיר לרפי גינת, וזו הייתה הפעם הראשונה שלי באולפן הקלטות, משהו שונה לגמרי מלהיות נגן על הבמה. ניגנתי כנראה איום ונורא, אז אחרי כמה זמן רפי ואיתן הביאו את המתופף אהרל'ה קמינסקי שיתקן את הפדיחה שאני עשיתי. אמרו לי שאחרי שקמינסקי שמע באולפן את הנגינה שלי, הוא אמר: ‘טוב, בואו נראה מה אני יכול לעשות עם הטראקים של הליצן הזה'. לא נעלבתי, כי זו הייתה הפעם הראשונה שלי באולפן. לימים ניגנתי עם צביקה פיק באולפן של אהרל'ה והוא שמע, פתח את הדלת, ניגש אליי ואמר לי: ‘שמע, התקדמת מאוד. עפת קדימה'. לא תשמע את זה ממתופפים אחרים. אהרל'ה בנאדם מיוחד״.

אחרי מלחמת יום הכיפורים חתם הלל על שנת קבע בתזמורת, כשהזמר האחרון שהתזמורת ליוותה היה יגאל בשן. “כשיגאל שמע שאני עומד להשתחרר, הוא הזמין אותי לנגן בהופעותיו וזה היה בשבילי תענוג אמיתי. הוא היה אז סופרסטאר. יגאל היה נשמה ענקית. היינו חברים טובים", הוא אומר.

במהלך שירותו הצבאי הכיר הלל את השחקנית ציפי מור, שהפכה לאשתו הראשונה. הזוג נישא בשנת 1975 וכעבור שנה נולד בנם, רונן, טכנאי מיקסים ומפיק מוזיקלי. אחרי עשור הם נפרדו.

הלל השתחרר מהצבא בשנת 1976 ואחרי שעבד עם בשן, מצא עצמו שוב באולפן ההקלטות, הפעם בהפקת “אדם בתוך עצמו", אלבומו העברי הראשון של שלום חנוך לאחר פירוק להקת תמוז. “שלום עבד אז עם לואי להב כמפיק מוזיקלי, ולואי היה זה שלימד אותי איך להתנהג באולפן, העיר לי לגבי הניואנסים הכי קטנים והיה מעין בית ספר גבוה עבורי", הוא נזכר. “אלונה טוראל, שניגנה באלבום, גם עזרה לי. היא הייתה מרגיעה אותי, כי רעדתי מפחד כשניגנתי בהקלטות של שלום. זה בעצם היה התקליט הראשון שבו ניגנתי, ולמזלי, בגלל שבאתי מרקע של ג'אז ומתזמורת חיל האוויר, היו לי מחסנים עצומים של חומר שיכולתי לתרום לנגינה".

העבודה של הלל וחנוך המשיכה גם להופעותיו ואלבומיו הבאים של הזמר, בהם “אריק איינשטיין ושלום חנוך - ההופעה המשותפת" (1979), “על פני האדמה" (1983) ו"מחכים למשיח" (1985). “אני רוצה לחזור לרגע לשיר ‘מחכים למשיח'", מבקש הלל. “שלום ומשה לוי, מפיק האלבום, הקליטו סקיצות, והתפקידים המוזיקליים היו ברורים. הם ביקשו ממני ללמוד את התפקיד הקשה, כי זה שיר ארוך, ניסיתי פעם אחת ואחרי זה עשיתי תיקון קל, ואז עשיתי עוד טייק שנראה לי שהוא היה האחרון. אני זוכר שישבתי ליד שלום, נשענו על הקיר האחורי באולפן ושמענו את הטייק הזה. פתאום שלום אומר למשה: ‘בוא נשמע את מכונת התופים, אולי המכונה תיצור צליל יותר טוב'. אני מספר את זה כדי לדבר בזכותו של שלום, שהוא מפקפק בכל דבר, ספקן ועד שהוא לא בטוח במשהו, הוא לא עוזב אותו. בקיצור, שמענו את המכונה, ואחרי שמונה התיבות הראשונות שלום אמר שהתופים יותר טובים. זה מבחן האמת. לאנושיות יש יתרון. המכונה לא טועה אף פעם, ובנאדם, אם הוא שמח או עצוב אז הוא מנגן אחרת, וכל דבר משפיע על הנגינה שלו, ואת הרגש הזה המכונה לא יכולה ליצור". 

שלום חנוך (צילום: אריק סולטן)
שלום חנוך (צילום: אריק סולטן)


מה נשאר מהתופים? 
במחצית השנייה של שנות ה־70 ביסס הלל את מעמדו כמתופף מבוקש: הוא ניגן בתוכניות טלוויזיה רבות וכן בתזמורת תוכנית הטלוויזיה “עלי כותרת" בהנחיית ירון לונדון; במרבית אלבומיו של אריק איינשטיין בשנות ה־70 וה־80; ובהקלטות של יהודית רביץ, נורית גלרון, מאיר אריאל, אריק סיני, גרי אקשטיין, שלמה ארצי, יהונתן גפן, מתי כספי, יוני רכטר, דני סנדרסון, דויד ברוזה, דני רובס, גלי עטרי, ירדנה ארזי; ובמרבית פסטיבלי הזמר והפסטיגלים למיניהם, זאת לצד האומנים הרבים שליווה בהופעות. 

“אלו היו שנים מאוד עסוקות, לא היה לי זמן לנשום, כל היום רק עבדתי באולפן ובהופעות. חייתי את זה בפול טיים", הוא אומר. “השתתפתי בכל כך הרבה הקלטות, שאני לא זוכר את כולן. פעם מישהו אמר לי שניגנתי באלבום ‘נכון להיום' של זהר ארגוב ואפילו לא זכרתי את זה. התברר שכנראה זהר כבר לא היה במצב כל כך טוב כדי להגיע לאולפן, אז ניגנתי בלעדיו בהפקתו המוזיקלית של ננסי ברנדס".

בשנת 1978 ניגן בתקליט “מוסיקה" של צביקה פיק, מהתקליטים הנמכרים ביותר באותה תקופה. “העבודה עם צביקה הייתה פנטסטית וכללה הרבה צחוקים", הוא נזכר. “עבדתי איתו בשיא כוכבותו. עברנו ממקום למקום, וזה היה פשוט לא ייאמן, המעריצות והמעריצים צבאו עליו ורצו אחרי המונית שלנו". 

באותה שנה ניגן הלל יחד עם הבסיסט אוהד אינגר והזמר והגיטריסט אפרים שמיר בהקלטות אלבום הבכורה של שלמה יידוב בקטע האינסטרומנטלי “טרינאו". זמן קצר לאחר מכן השלושה המשיכו לפעול יחד והקליטו את השיר “כמעט שלא עצוב". כעבור שנה, ביוזמת המפיק מיכאל תפוח והמפיק המוזיקלי לואי להב, הוזמנו לנגן באופן קבוע במועדון “אמצע הדרך" שהקים תפוח בגני התערוכה. הם בחרו לקרוא להרכב בשם “חמסין" ולצד ההופעות עבדו על חומרים מקוריים שהתגבשו לכדי אלבום הבכורה “חמסין", שראה אור בשנת 1980 וכלל שירים שהלחין שמיר. אף שמדובר בסופרגרופ של מוזיקאים, האלבום לא הצליח והלהקה נתפסה כרוקיסטית מדי, שכן ניגנה יצירות רוק מורכבות שלא נשמעו כמותן בישראל. כך, עם צאת האלבום התפרקה הלהקה. “החומרים של הלהקה הקדימו את זמנם", טוען הלל. “ניסינו לעשות מוזיקה פופולרית, אבל זו הייתה חתיכת להקה של מוזיקאים שהכל בה היה חדש, כל התפקידים והסאונד. אני חושב שלואי לא הצליח לשנות את אפרים, כי אפרים הוא זמיר פולני ולא התאים לו להישמע רוקר מחוספס. זה כנראה פחות עבד לקהל. אלו היו שירים קשים, חומרים שאינם קלים לעיכול, ולא נשמעו ידידותיים לאוזן". 

בשנת 1982 ניגן הלל באלבום הסולו הראשון של דני סנדרסון “גודל טבעי": “זו הייתה הפעם הראשונה שהקליטו אותי באופן חצי דיגיטלי וחצי אנלוגי, מה שהיה חדשני ופורץ דרך מוזיקלית והפקתית. הקלטנו בבית קטן מיועד להריסה ליד שוק הכרמל בתל אביב. אני בכלל ניגנתי מתוך אמבטיה שבורה. כשסיימנו את ההקלטות והתחלתי לקפל את התופים, ראיתי שדני לא נינוח. ‘מה נשאר מהתופים?', הוא שאל. אמרתי לו שהבייס דראם מחובר. ‘תשמע, יש לי עוד שיר שלא תכננתי לשלב באלבום, אבל אולי אקליט אותו', הוא אמר לי. שאלתי אם הוא רוצה שארכיב מחדש את מערכת התופים, אבל הוא אמר שאין צורך ושנשתמש במה שיש. הוא שר וניגן את ‘גלשן'. השיר כמעט לא נכנס לאלבום ובסוף סחב את כל האלבום אחריו".

ואם בסנדרסון עסקינן, הרי שהלל ניגן רבות גם עם חברו הטוב גידי גוב באלבומיו השונים וכן ב"התנינים", להקת הבית שליוותה את התוכנית “לילה גוב", והיה למוזיקאי היחיד שניגן רצוף בכל עונות התוכנית. “גידי גוב זו חתיכת תחנה בחיים שלי", אומר הלל. “כל כך נהניתי לעבוד איתו. הוא חתיכת זמר. תענוג. גידי לא יוציא מילה בשיר מהפה בלי שהוא מאמין בה ויודע כל מה שהמילה הזאת אומרת. הייתי אומר שגידי לא יתחיל לשיר אם אין לו אליבי. עד שהוא שר, יש המון החלטות מאחורי זה. יש לו גם קשר טלפתי עם הקהל, הוא יודע מה הקהל יאהב ומה לא ויודע להתאים את עצמו לקהל שמולו".

כותב לה שיר 

בשנת 1985, כשהחל לצאת עם רחלי חיים, עבד עמה על שירי סולו ראשונים, בהם “הכי יפה בעיר" שכתבו עבורה עלי מוהר ורמי קלינשטיין. “כשחיפשתי מישהו שיכתוב לרחלי שיר, אמרו לי שיש איזה בחור חייל שכותב נורא יפה, אז הלכתי ופגשתי את רמי בבית הצנחן", הוא אומר. “הוא כתב שיר לרחלי ועזר בהרמוניות, וככה התחלנו את הקשר האומנותי והחברי בינינו. ניגנתי בתקליט הסולו שלו ובאופן טבעי אחרי זה הוא לקח אותי לנגן בתקליט הראשון של ריטה".

רחלי חיים ואלון הלל (צילום: קוקו)
רחלי חיים ואלון הלל (צילום: קוקו)


קלינשטיין כתב לחיים שני שירים עבור אלבום הבכורה שלה “רוקדת בכוח" (1989), וזמן קצר לאחר מכן יזמו קלינשטיין והלל את להקת המועצה, שניגנה עם קלינשטיין באלבומיו ובהופעותיו. הלל ניגן בתופים כמובן, אבל גם עסק לראשונה בעיבוד מוזיקלי לצד קלינשטיין ובכתיבה של חלק מהחומרים. “הבנתי שיש פוטנציאל להרכב של רמי ושלי", הוא אומר. “משך אותי להקים להקה יחד עם רמי, שהוא לא רק זמר, אלא גם מוזיקאי ופסנתרן מחונן. בניגוד לעבודה כנגן שכיר, בלהקה אתה יכול לעשות חזרות בלי סוף, להוסיף רעיונות משלך בניחותא. עשינו חזרות במשך שבעה חודשים לפני האלבום הראשון וזה היה מאוד מפרה". 

קלינשטיין והמועצה שיתפו פעולה באלבומיו “אהביני" (1991), “במסיבה אצל גידו" (1993) ו"תפוחים ותמרים" (1995). הלל וקלינשטיין המשיכו את עבודתם המשותפת גם באלבומיו של הזמר “כל מה שתרצי" (1997), “תגיד את זה" (2000) ו"הרבה פנים" (2005), מרביתם בעיבוד משותף. “הבן שלי רונן נכנס לתעשייה בזכות רמי קלינשטיין", אומר הלל. “רמי ידע מה רונן יודע לעשות עוד לפני שאני ידעתי. כשחיפשנו מתכנת, רמי הציע שניקח את רונן. שאלתי אם הוא בטוח ורמי אמר ‘כן, הוא הכי טוב שאפשר למצוא היום'. אמרתי לרונן ‘אומנם אני אבא שלך, אבל רמי הוא האומן, ואני צריך לבחור לו את האנשים הכי טובים, אז אם זה לא יהיה טוב - אצטרך לפטר אותך'. אתה יודע כמה קשה להגיד את זה לבן שלך? אבל לא הייתי צריך כלום, הוא פשוט הבריק שם, ומאז נהיה מפורסם ומצליח בתחומו ועובד עם כל האומנים הגדולים".

מה הטיפ שנתת לשלושת בניך כשהבנת שהם פונים לקריירה מוזיקלית?
“הסברתי להם שבקטע של הכסף, הם יצטרכו כל הזמן להילחם על פרנסתם ועל המקום שלהם, כי המקצוע הזה אכזרי. כשאתה שר ומנגן - אתה פתוח, חשוף ופגיע. אבל הם כל כך טובים ומוכשרים, אני מעריץ שלהם".

אז עכשיו כשפרשת מתיפוף, מה אתה עושה בימים אלה מלבד הנגרות?
“אני לוקח את החופש שאני חושב שכל אחד רוצה לקחת ולעשות באמת מה שבא לי, בלי לוחות זמנים ובלי יומן. במשך 50 שנה חייתי על יומן. אם לא הייתי יודע איפה הוא, הרגשתי כאילו נמחקו לי החיים. עכשיו לא מעניין אותי מתי אני קם או הולך לישון, אלא אני עושה מה שבא לי לעשות, ואני נורא נהנה מזה".

אתה לא פוסל לחזור לתופף, נכון?
“כמו שכל חיי זרמתי עם הקריירה ועם החיים האישיים שלי, גם עם זה אני זורם. אם יום אחד ארגיש שאני חייב לתופף - אחזור. אני לא צריך להיות מחויב למשהו שאני לא רוצה או לא בא לי עליו או שכרגע פחות מעניין אותי. אני סוף־סוף שומע מוזיקה ונהנה, כי כשאתה מנגן בלי סוף, אתה כבר לא יכול לשמוע מוזיקה. אז עכשיו אני שומע מוזיקה וזה תענוג. אני נהנה מהחיים. מגיע לי בגיל 70, לא?". 