פסטיבל הפסנתר של תל אביב-יפו בהפקת עיריית תל אביב- יפו חוגג 25 שנים להיווסדו ב-60 מופעים מיוחדים, בהשתתפות יותר מ-250 אמנים, נגנים ויוצרים. שלל הפקות מקור, מופעי השקה חגיגיים, שיתופי פעולה ייחודים ומופעי חשיפה למוזיקה עכשווית יעלו בפסטיבל הפסנתר שיפתח ביום שלישי, ה-24 באוקטובר, ויסתיים ביום שני, ה-30 באוקטובר. השבוע, בבוקר ההשקה, סיפר הזמר עברי לידר על המופע המיוחד בפסטיבל ועל הפחד לאור העלייה במקרי התקיפות של להט"ב ופרשת שרה נתניהו וקרן פלס.

עם מירי מסיקה, עברי לידר וסנדרסון: פסטיבל הפסנתר חוגג חצי יובל 
"אף פעם לא היה לי חשש": מירי מסיקה מגיבה לפרשת שרה נתניהו וקרן פלס 

אנחנו שומעים יותר ויותר מקרי תקיפות של להט״ב. איך אתה מרגיש עם הדבר הזה? 
"מרגיש עם זה רע מאוד אני לא מבין למה זה קורה לנו, וכשאני אומר 'לנו', אני מתכוון לכלל החברה הישראלית. אני לא מבין מה פתאום נהיינו... אתה יודע. אני יצאתי מהארון ב-2001, כשעוד לא יצאו מהארון, ואז פתאום הייתה מן תנועה סופר מדהימה ומרגשת ומלא אנשים מפורסמים, גם זמרים וגם אנשים מוכרים בחברה, שהתחילו לצאת מהארון ונהיה פה באמת משהו שישראל נורא התגאתה בו".

"אני הסתובבתי בכל העולם במשך הרבה מאוד שנים וכל פעם שדיברו איתי על ישראל, ניסיתי להסביר שישראל היא מקום מדהים וזה נכון, זאת ישראל וזאת ישראל שלי, ליברלית, מכילה, שיתופית - כולם ביחד, וזו שאלה מאוד מעניינת שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו ולתת מבט עמוק ורציני פנימה, להבין מה פתאום ב-2023 יש עליה כל כך דרסטית במקרי תקיפה נגד להט״בים. זה נשמע הזוי, אני חייב להגיד זה באמת נשמע הזוי". 

עברי לידר (צילום:קיץ ברבנר)

"אני למדתי את הנתון כשעשיתי פרויקט עם טיקטוק בנושא הזה השנה, ואז אני אומר את זה לאנשים והם לא מאמינים לי. זה מפחיד לחשוב על זה אבל... אתה שואל את עצמך: 'למה?' אני, בין היתר, מניח שזו לא הסיבה היחידה, אבל זה קשור למה שמגיע מלמעלה ברגע ש... ברגע שיש חבר כנסת שיכול להגיד שלהט״בים הם יותר מסוכנים מדאע״ש - איך זה לא יובל לשם?! זאת אומרת, אנשים צריכים לקחת אחריות על מה שהם אומרים ואנחנו צריכים 'to hold them accountable', כמו שאומרים באמריקה. זה לא יכול להיות משהו שפשוט נאמר ואנחנו צריכים להילחם על זה".

זו ממש הסתה? 
"זו הסתה. ככה נראית הסתה. הסתה לאלימות אפילו".

ספר לי, מה היה אמור להיות בהופעה עם אייל גולן? 
"זה מצחיק, הייתה הפקה גדולה כזו עם הרבה זמרים ופנו אליי, לא חתמנו עוד ואני החלטתי שזה לא מתאים לי מכל מיני סיבות ולא השתתפתי, זהו". 

זה קשור לאותה פרשה של אייל? 
"זה קשור להרבה דברים במופע הזה גם בדיוק הוצאתי את השיר עם רן דנקר והם רצו שנעשה שיר משותף כל הקונסטלציה לא התאימה לי". 

מה הרגשת כשהוא אמר שרמי קליינשטיין הוא הלידר האמיתי? 
"רמי קליינשטיין הוא באמת לידר אמיתי, אני גדלתי על מוזיקה שלו ואני מת עליו". 

כזכור, בשבוע שעבר פורסמו טענות לפיהן שרה נתניהו דרשה את הדחתו של יו"ר יד ושם, דני דיין, מכיוון שהזמין את הזמרת קרן פלס, המזוהה כתומכת במחאה נגד הרפורמה המשפטית, להופיע באירוע ליום השואה.

פורסם ששרה נתניהו הכניסה את ידה לעולם התרבות ובגלל קרן פלס היא דרשה את הדחתו של יו"ר יד ושם דני דיים. מה דעתך בעניין הזה?
"תראה, אני לא יודע אם זה נכון אז אני לא רוצה סתם להגיד. אם זה נכון, זה מפחיד, כמובן. כי אני לא חושב שאנחנו רוצים לחיות במקום שהממשל מעניש אמנים שנוקטים בדעה, זה כמובן מזכיר מקומות שאנחנו לא רוצים להדמות להם. אז אני אומר - אם זה באמת ככה, ואני שוב אומר שאני לא יודע, אני חושב שבייחוד בעת הזאת חשוב לדבר על עובדות ודברים שאנחנו באמת יודעים. אם זה באמת נכון, זה דבר קשה מאוד בעיניי שלא יכול לקרות, אנחנו לא יכולים לקבל דברים כאלה". 

יש לך חשש רציני לעתיד המדינה? מה הולך להיות פה בעוד 5-10 שנים? 
"כן, יש לי חשש אני חושב שאנחנו... זה מן רגע בזמן שיש... אני מרגיש מלחמה על זהות ואני חושב שחשוב לצאת ממנה טוב. בגלל זה אני חושב שחשוב שאנשים ידברו אנשים מכל הצדדים כי רק אם נדבר על זה, נסכים להגיד אחד לשני דברים וגם לשמוע אחד את השני, נוכל ללמד אחד את השני דברים ללמוד דברים שאנחנו צריכים ללמוד, ואז להגיע לשיח שיוביל אותנו לאנשהו. אני חושב שזה ממש ממש חשוב, אני רוצה לדבר עם אנשים שלא מסכימים איתי או שדעתם שונה משלי אני רוצה לשמוע מה יש להם להגיד. אני רוצה להבין אותם, אני רוצה ללמוד מהם, משהו אני מוכן לשנות את דעתי על דברים מסוימים אם אני ארגיש שלמדתי משהו שישנה את דעתי אני חושב שזה ה'סטייט אוף מיינד' שאני רוצה לחיות בו כבן-אדם". 

"זה המקום שאני רוצה להרגיש שאני נמצא בו בתור בן-אדם, לכן אני חושב שזה חשוב לדבר ולכן אני מדבר ואני מקווה שכולם ידברו, ואז נוכל לייצר דו-שיח אחד עם השני ולהקשיב אחד לשני ואולי להגיע למקום שבו נעשה 'Fine tuning' למה שאנחנו צריכים לעשות 'Fine tuning', כי סך הכל אני חושב שישראל היא מקום מדהים וחיינו פה בצורה כל כך מוצלחת וטובה כל כך הרבה שנים ויצרנו פה מן משהו מאוד מאוד יפה ומאוד מיוחד, אתה יודע. הסתובבתי ב-10-15 השנים האחרונות הרבה בעולם בכל מיני מקומות... הקריירה שלי לקחה אותי לכל מיני מקומות ופגשתי הרבה אנשים ישראל היא מקום מיוחד. תמיד היה לי חשוב לדברר את זה החוצה ולהציג איזה צד של ישראל שהרבה אנשים בעולם לא הכירו, אני רוצה לשמור על זה, אני רוצה להרגיש שאנחנו שומרים על זה ושאנחנו לא הולכים למקום שהוא כבר לא כזה".