חובבי הזמר המזרחי הישן והטוב מרכינים השבוע ראש עם היוודע דבר מותו בגיל 82 ממחלה של המלחין יהודה בדיחי, מהיוצרים הגדולים בתחום. ככל שהתפרסם בלהיטיו, דוגמת "אגדת שלום שבזי", "כי מציון תצא תורה", "מטדור", "נערה מספרד" ו"כינור דוד", ייזכר בדיחי כאיש מצניע לכת ונעים הליכות, שבמשך שנים התפרנס מפלפלייה משפחתית, שאותה ניהל בדיזנגוף ובין לקוחותיה המושבעים היה אריק איינשטיין, שלמד בבית הספר היסודי שלוש כיתות מעליו.

"באתי למזרחית מהרוקנ'רול ומסגנון שירי העמים", סיפר בדיחי לפני שנתיים בראיון למעריב. בדיחי, בוגר מגמת חשמל בתיכון מקצועי, שכבר בגיל 18 הוציא תקליטון עם דני ולין, לימים מבמאי "זהו זה", היה לאחר שחרורו מהצבא, שבו שירת כקשר, חבר בהרכבים נטולי הזיקה למוזיקה מזרחית, "פעמוני השחר" ו"אווזי הבר".

לאחר שלא הרחיק לכת כזמר, התפנית בקריירה שלו התחוללה בראשית 71' בפסטיבל הזמר המזרחי, כשלקראת הפסטיבל הראשון עבר להלחנה. "המילים אף פעם לא היו הצד החזק שלי", הודה. "היה זה אורי ברזילי המנוח, איש מערכת הביטחון ולאחר מכן מדריך נוער, ששמע שיש אצלי מנגינות והציע לי לכתוב להן מילים".

אמנם ההתחלה, עם השיר "שימני ענק", בביצוע יפה ירקוני ומוטי פליישר ועם השיר "קינת יעקב", בביצוע רבקה זוהר, הייתה צנועה, אך כבר בפסטיבל השני, שהתקיים בסוף אותה שנה, בדיחי ושותפו ליצירה לבית ברזילי התפרסמו עם הלהיט "כי מציון תצא תורה", בביצוע הנפלא של אופירה גלוסקא, בפסטיבל שלו כתב גם עם עודד ספיר את השיר "על טעם ועל ריח", ששרו נמרצות לילית נגר וז'ק כהן.

שעתם הגדולה של ברזילי את בדיחי הייתה בפסטיבל 73', שלו כתבו את השיר "אגדת שלום שבזי", שבו הם גוללו את סיפורו של המשורר הלאומי של יהודי תימן. "כשסיפרו לי שיש זמרת נהדרת מצוות הווי גולני, באתי אל רפי בן-משה, איש הלהקות הצבאיות ושמעתי את שרה בדישי", נזכר. "כשרק פתחה את הפה עם קול הפעמונים שלה ועם אינטליגנציית השירה שבה התברכה, הודעתי שאני לוקח אותה. חבל שלא המשיכה".

בהמשך שיתף בדיחי פעולה גם עם אביהו מדינה, לימים חתן פרס ישראל. בפסטיבל 78' הם קטפו את הפרס השני על השיר "כינור דוד", בביצועו המסולסל של שימי תבורי. "הייתה לי מנגינה עם פזמון אמנותי לא מספיק מסחרי", העיד בדיחי. "אז באתי למדינה, שבתור גיטריסט הייתי מנגן לו את השירים שלו והמילים שכתב הקפיצו את השיר".

"יש לי עוד הרבה שירים", הצהיר בדיחי, שבין השאר כתב עם ניסן פרידמן את הלהיט "נערה מספרד", ששר אבנר גדסי, "אבל מה לעשות, הדור שלי הפך להיות לא רלוונטי, מה גם שלא נותנים כבוד לאמנים מהעבר".