בשבת שמחת תורה, שבה פרצה המלחמה הנוכחית נגד מרצחי החמאס, משכה תשומת-לב ניידת טיפול נמרץ של מד"א, שנהגה נראה דומה כשתי טיפות מים לשי אברמסון, החזן הצבאי הראשי. דומה? - הרבה יותר מכך! זה היה אברמסון בכבודו ובעצמו, שנזעק לתפקידו ההתנדבותי במד"א, כולל העברת פצועים מהדרום וממנחתי מסוקים לבתי-חולים במרכז הארץ, בטרם נסחף למירוץ סהרורי בין הלוויות לבין חתונות במסגרת תפקידו הצבאי, כשאגב כך הספיק להוציא בעיצומם של ימים סוערים אלה גרסה רשמית של התפילה לשלום חיילי צה"ל.

מכונת הרעל של נתניהו לא מרפה והפייק ניוז מתערבל בתוך עצמו | בן כספית
לפני ואחרי תקיפות צה"ל: תמונות לוויין חושפות את ההרס ברצועת עזה

"זאת הייתה חוויה מטלטלת כשכבר באותה שבת ארורה שמעתי סיפורי-גבורה מרוממי לב, לצד הכאב שהיה בהם", הוא מסכם. "כמו כולם לא ציפיתי לכך. תוך כדי התפילה המוקדמת בבית הכנסת, כשהגיעו הידיעות הראשונות על המתרחש בדרום, עליתי על האמבולנס שהיה ברשותי כנהג כונן במד"א ומיהרתי לבית החולים ברזילי, באשקלון. אבל למחרת כבר לקח אותי התפקיד החזני שלי למחוזות אחרים".

תן דוגמה ליום שבו התרוצצת בין "המחוזות האחרים" ההם.
"אספר על חמישי האחרון, שאותו לא אשכח הרבה זמן. היום התחיל בחגיגת בר-מצווה מאולתרת  שערכנו בחיק המשפחה בביתנו, במודיעין, לבננו עומר, במקום החגיגה המתוכננת בקיבוץ לביא. לצערי, נאלצתי לעזוב באמצע את המשפחה ולמהר כחזן ללוויה הראשונה שלי באותו יום, בהר הרצל. משם עברתי לבית החולים הדסה בעין-כרם, שבו חברתי לחיילים שלי בלהקת הרבנות הצבאית, שאני המפקד שלה, בבואם לשיר לפצועי צה"ל. משם חזרתי להר הרצל לעוד ארבע לוויות בזו אחר זו, שהאחרונה ביניהן הסתיימה בשתיים בלילה. זה היה יום שהחל בשמחה משפחתית והסתיים בעצב תהומי, שבסופו הייתי מותש פיזית, רגשית ונפשית".

איך עומדים בזה?
"הקדוש ברוך הוא נותן כוח וכל ההתנדבות מסביב נותנת תעצומות-נפש עם קריאות לאחדות בעם. זה המסר לאחר שנאת החינם שהייתה בתקופה האחרונה".

מה הביאך להקלטת התפילה לשלום חיילי צה"ל?
"התפילה הזאת היא משהו שאני שר שנים וגם אפשר לשמוע אותה ברשתות. הפעם זו הקלטה רשמית בצירוף צילומיו של זיו קורן מהמערכה, שאותה הוא מתעד מתחילתה".

נוסח התפילה לשלום חיילי צה"ל תוקן בראשית המדינה בידי הרב שלמה גורן, מי שהיה הרב הצבאי הראשי הראשון. "לאחר שבמשך שנים התפילה העוצמתית הזאת הייתה מושמעת בבתי-כנסת בשבתות, חשבתי שיש לה מקום גם מחוצה להם", הוא מעיד. "זה נעשה עם הלחן של דובי זלצר - ובברכתו - לשיר 'ארץ צבי', שאותו הוא הלחין לסרט 'מבצע יהונתן' (של מנחם גולן). הלחן שלו מוסיף הרבה עוצמה לתפילה".

אבל לשיר 'ארץ צבי' יש מילים אחרות.
"שאותן שרתי כששרתי את השיר בזמנו, מה שניתן לשמוע ביוטיוב ועל הביצוע שלו הוחמאתי על-ידי מחברת המילים שלו, תלמה אליגון, שגם היא נתנה את ברכתה לגרסה הנוכחית".

אתה מתחרה ביהורם גאון, המבצע המקורי של "ארץ צבי"?
(צוחק) "יהורם גאון הוא גורו שלי. כשאומרים שהשירה שלי מזכירה את השירה שלו, אני מקבל את זה כמחמאה מאוד גדולה ואין כאן תחרות".

שי אברמסון, שהולך ומתקרב ליובלו הפרטי, הינו תופעה בלתי שגרתית בשדה הזמר. הוא בנו של רוני אברמסון, מי שניהל זמן רב את התזמורת הקאמרית הישראלית ואיתו היה שר במקהלת בית הכנסת הגדול בירושלים, שם הוא נחשף לעולם החזנות, שבו התעמק, כשלמד מהחזנים נפתלי הרשטיק ומשה שטרן ומהמנצח אלי יפה. אבל כשהוא נשאל אם כשלמד בישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה חלם  לפתח קריירה בחזנות, הוא משיב בנחישות - 'ממש, ממש, לא' ומסביר: "אמנם זה תחום שאני אוהב, אבל זה היה תחביב שהפך למקצוע".

איך?
"תחילה שירתי בצבא כעתודאי במקביל ללימודי לוגיסטיקה וכלכלה באוניברסיטה העברית. לאחר שהייתי קצין ביחידת 'מגלן' של הצנחנים, עסקתי הרבה זמן בתחום התקשוב המבצעי. החבר'ה ידעו שאני אוהב לשיר, אבל לא עשיתי שום דבר בכיוון עד ש"...

קרה לך סיפור סינדרלה.
"זה קרה לי בטקס הפרידה ממפקד זרוע היבשה, האלוף בני גנץ, שם התבקשתי לבצע את התפילה לשלום המדינה, בידיעה שגנץ אוהב חזנות. 'מיהו החזן הזה?', תהה הרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי, שיחד עם ראש אכ"א דאז, אלעזר שטרן, הביא למינוי המפתיע שלי כחזן הראשי לצה"ל, משהו שלא חלמתי עליו".

מזה 15 שנה הוא בתפקיד הזה, שלקראתו קודם לדרגת סגן אלוף ובו הוא מתבלט באירועים ממלכתיים ובהופעות עם ההרכבים המוזיקליים השונים של צה"ל. מ-2017 הוא ממלא את התפקיד כאזרח עובד צה"ל ובכל הופעה הוא מרטיט את הקהל בביצועיו המופתיים, כולל מדי שנה ב"מצעד החיים" בפולין. יש לו אינספור סיפורים מרגשים, הנוגעים לתפקידו.

דוגמה? 
"יום אחד מצאתי את עצמי בפסטיבל יהודי בבודפשט. לאחר ששרתי בחזרה את 'ירושלים של זהב' בבית הכנסת הגדול, ראיתי איש מבוגר מתקרב לעברי כשהוא מתייפח בבכי. כששאלתי אותו מדוע, השיב חצי בעברית, חצי באנגלית, שלראות אותי שם במדי צה"ל שר את 'ירושלים של זהב' מול המקום שבו קבורים הוריו בקבר-אחים, מבחינתו אין דבר גדול מכך. כשאני שומע דברים כאלה, אני חש שאני ממלא את היעוד שלי בחיים".

את מי גילית?
"לא גיליתי אף אחד, אבל נתתי דחיפה קלה לקריירה של ישי ריבו. זאת, כשלפני שהוא התפרסם הגיעה אלי הקלטה שלו, די מופתית, יש לומר, של השיר 'תוכו רצוף אהבה' ומרוב התפעלות הגבתי בוואוו. כשחיפשתי אותו, התברר שהוא, אז כבר נשוי ואב לילד, שירת ב'נצח יהודה', היחידה של החרדים ודאגתי להעביר אותו אלינו - וכל השאר ידוע".

איך אתה שומר על הטנור האיכותי שלך?
"לפני שאשיב לך, אודה שמגיע לי נו-נו-נו על שלא למדתי פיתוח קול באופן מסודר. אני משתדל, אמנם לא תמיד בהצלחה, לשמור על שעות-שינה, שותה הרבה מים, פחות משקאות מוגזים, נמנע מלאכול חריף ונזהר מ...ללחוש כשאני צרוד".

כאמור, הוא מתגורר במודיעין. רעייתו, יעל, היא עובדת סוציאלית קלינית והם הורים לארבעה. "אצלנו כולם שרים ושולחן השבת הוא תענוג גדול", אברמסון מציין בסיפוק.

והתחביב?
"נהיגת האמבולנס במד"א. אם אני לא עושה משמרת בשבוע, אני ...משתגע".

חולה הגה?
"לאו דווקא. זה הפיצוי על חלום הילדות להיות רופא, שלא הגשמתי".

אם התחלנו במלחמה, נסיים בה.

"אמש מצאתי את עצמי בגבול הצפון, מלווה לחופה חתן וכלה, שני חיילים מקסימים מתחת לחופה לבנה, צמודה לנגמ"ש ואני עם התפילה לשלום חיילי צה"ל, משהו מרגש בצורה בלתי רגילה. מה צריך יותר?".

אולי לשיר גם באופרה כמו החזן האגדי ריצ'רד טאקר?
"אמנם הוצע לי לא פעם לנסות, אבל זה תחום שדורש להתמקצע בו, כך שאם הייתי נכנס אליו, הוא היה מונע ממני לעשות דברים אחרים. די לי שאני משלב בהופעות שלי קטעי אופרה. מה כן? - אולי אמצא את עצמי ביום מן הימים עושה מחזות-זמר".

למה אתה מתכוון באומרך "דברים אחרים"?
"זה כולל את כל מה שכלול בתפקיד החזן הראשי לצה"ל. אמנם יש המכנים אותי בהומור 'מר אל מלא רחמים', אבל עם היכנסי לתפקיד, אמרתי בשיחה הראשונה שלי עם הרב אביחי רונצקי ז"ל, מי שהיה אז הרב הראשי לצה"ל, כי אני בא לתפקיד לא רק כדי לשיר מהבוקר עד הערב 'אל מלא רחמים', אלא יש לי מסר של הבאת אחדות דרך מוזיקה יהודית, כי לדעתי על שנאת החינם להיכחד מהעולם".

להאזנה לתפילה לשלום חיילי צה"ל שהקליט